Strona główna
Mapa strony
Pielęgniarki i Położne
Fakty Komentarze Codziennie
  Prawie 1 000 KOMENTARZY zamieszczono na Portalu w styczniu 2012 roku. Portal odwiedziło prawie 60 tysięcy osób.

Położna sama odbiera poród.

Data ostatniej aktualizacji: 2007-03-31 22:31      Ten artykuł czytano już: 10500 razy !

Tak! Takie kompetencje położnej przyznaje rozporzadzenie ministra zdrowia, które nie warunkuje ich posiadania od uzyskania tytułu licencjata.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego, położna ma kompetencje do samodzielnego prowadzenia i przyjecia porodu fizjologicznego.  

Wyżej wymienione rozporządzenie przyznaje położnej uprawnienia do samodzielnego wykonywania:

1) świadczeń zapobiegawczych obejmujących:

a) sprawowanie opieki przedkoncepcyjnej nad kobietą w celu przygotowania jej do świadomego planowania rodziny, sprawowania opieki nad noworodkiem i niemowlęciem,
b) prowadzenie poradnictwa w zakresie przygotowania rodziny do pełnienia funkcji prokreacyjnej, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
c) prowadzenie czynnego poradnictwa w odniesieniu do kobiet ciężarnych oraz kierowanie do lekarzy specjalistów,
d) przygotowanie kobiet do prowadzenia samoobserwacji we wszystkich okresach życia w celu wczesnego wykrywania i likwidacji czynników ryzyka schorzeń nowotworowych,
e) prowadzenie czynnego poradnictwa w odniesieniu do kobiet ze schorzeniami ginekologicznymi,
f) ustalanie diety w poszczególnych okresach życia kobiety, w ciąży fizjologicznej i ciąży wysokiego ryzyka,
g) przeprowadzanie wizyt patronażowych u położnicy i noworodka (niemowlęcia),
h) prowadzenie poradnictwa w zakresie żywienia noworodków i niemowląt zdrowych,
i) pielęgnację skóry i błon śluzowych z zastosowaniem środków farmaceutycznych i materiałów medycznych,
j) wykonywanie szczepień ochronnych u noworodków w ramach kalendarza szczepień, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,

2) świadczeń diagnostycznych obejmujących:

a) pobieranie materiałów do badań i wykonywanie testów diagnostycznych:
– ciążowego,
– na obecność białka w moczu,
– oznaczenie poziomu glukozy we krwi,
b) kierowanie na badania i(lub) pobieranie materiałów do badań diagnostycznych; rodzaje pobieranych materiałów do badań i rodzaje badań diagnostycznych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,
c) pobieranie materiałów do badań bakteriologicznych (mocz, kał, plwocina, wydzielina z dróg rodnych, inne wydzieliny),
d) wykonywanie badania fizykalnego, pod warunkiem uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa,
e) wykonywanie badania fizykalnego umożliwiającego wczesne wykrywanie chorób sutka,
f) wykonywanie i interpretację badań służących ocenie stanu zdrowia płodu i ciężarnej, polegających na:
– badaniu położniczym zewnętrznym,
– badaniu położniczym wewnętrznym,
– kardiotokografii,
g) wykonywanie pomiarów stężenia gazów biorących udział w procesie oddychania:
– gazometrii, kapnometrii, pod warunkiem odbycia kursu kwalifikacyjnego w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii,
h) wykonywanie pulsoksymetrii,
i) ocenę stanu świadomości chorej z wykorzystaniem właściwych metod oceny (schematów, klasyfikacji), pod warunkiem uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa,
j) wykonywanie EKG, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
k) prowadzenie bilansu wodnego,

3) świadczeń leczniczych obejmujących:

a) prowadzenie i przyjęcie porodu fizjologicznego,
b) prowadzenie porodu w wodzie, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
c) nacięcie, znieczulenie miejscowe i szycie krocza naciętego oraz pękniętego I° według obowiązujących standardów postępowania,
d) wykonywanie zabiegu Credego u noworodka,
e) zdjęcie szwów z krocza,
f) płukanie pochwy,
g) wykonywanie zabiegów doodbytniczych (lewatywa, wlewka, kroplówka),
h) wykonywanie zabiegów z zastosowaniem ciepła i zimna,
i) stosowanie baniek lekarskich,
j) wykonywanie inhalacji,
k) doraźne podawanie tlenu,
l) tlenoterapię, pod warunkiem uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa,
ł) zakładanie cewnika do pęcherza moczowego i usuwanie założonego cewnika,
m) płukanie pęcherza moczowego,
n) dobór sposobów i opatrywanie ran, odleżyn (do III° włącznie), pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
o) zdejmowanie szwów z ran pooperacyjnych, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
p) wykonywanie kaniulacji żył obwodowych,
q) podawanie dożylne leków oraz kroplowe przetaczanie dożylne płynów w ramach postępowania w resuscytacji krążeniowo-oddechowej według obowiązujących standardów postępowania w stanach naglących, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
r) doraźną modyfikację dawki leczniczej leku przeciwbólowego, w leczeniu choroby nowotworowej u chorych przewlekle, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
s) wykonywanie intubacji dotchawiczej w sytuacjach nagłych, pod warunkiem uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii,
t) wykonywanie defibrylacji, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego,
u) udzielanie pomocy położniczej w nagłych przypadkach przed przybyciem lekarza:
– udzielanie pomocy ręcznej w porodach miednicowych,
– ręczne wydobycie łożyska w przypadku krwotoku (masaż macicy, zabieg Credego),
– tamponowanie pochwy w przypadku pęknięcia szyjki macicy,
– obrót wewnętrzny w przypadku porodu bliźniaczego, gdy po urodzeniu się pierwszego płodu drugi znajduje się w położeniu poprzecznym, a zwiodła próba wykonania obrotu zewnętrznego,
v) zlecanie transportu chorego,

4) świadczeń rehabilitacyjnych obejmujących:

a) ćwiczenia usprawniające w ciąży, połogu i schorzeniach ginekologicznych,
b) prowadzenie rehabilitacji przyłóżkowej w celu zapobiegania powikłaniom wynikającym z unieruchomienia,
c) prowadzenie usprawniania ruchowego (siadanie, pionizacja, nauka chodzenia, nauka samoobsługi),
d) aktywizację podopiecznych z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej, pod warunkiem odbycia kursu specjalistycznego.

Rozporzadzenie nie warunkuje samodzielnego prowadzenia i przyjęcia porodu fizjologicznego przez położną, uzyskaniem przez nią tytułu licencjata lub innych specjalistycznych kursów.   

Mariusz Mielcarek

 

Książki w Sklepie Pielęgniarek i Położnych
  • Small_Top
  • Small_modele_opieki_pielegniarskiej_nad_chorym_doroslym
  • Small_Top-1
  • Small_ksi____ka_001-1
  • Small_problemy_wielokulturowosci
  • Small_yyy
  • Small_ksi____ka_002
  • Small_wstrzykniecia_domiesniowe

Komentarze użytkowników

#1 ~ Data:

Czy tak głupie pytanie zadaje położna po licencjacie?

#2 ~ Data:

Ot i poziom licencjatek;-)))) O czym tu dyskutować?

#3 ~wyscigowka Data: 2009-05-05 18:17:24

Raczej to pytanie zadała osoba , która nie ma związku z zawodem położnej.A co do poziomu wiedzy młodych położnych z licencjatem, to owszem moje Panie,młode położne nie mają takiego doświadczenia jak starsze położne, ale mają wyższe wykształcenie i wiedzę, której to wam starszym brakuje.

#4 ~mami Data: 2009-06-13 20:20:56

Nie tak do końca głupie... Trwają przecież dyskusje w zespole do standardów opieki okołoporodowej, obradują tam w wiekszości profesorowie i kilka osób związanych ze środowiskiem położnych. Zdaniem panów pr mamy zbyt duże kompetencje, należy się im przyjrzec i zweryfikować, propozycje brzmią optymistycznie:( 10 lat pracy na s.por, specjalizacja, magister to tylko niektóre warunki uzyskania możliwosci smodzielnego prowadzenia i przyjmowania porodów fizjologicznych. Niektórym to do emerytury starczy i nie załapią się. Robią z nami co sięim podoba

#5 ~pip Data: 2009-09-12 17:23:09

pewnie trzeba bedzie pol zycia przepracowac aby moc odbierac FIZJOLOGICZNE PORODY np. domowe :D. jak sama nazwa sugeruje nie maja one czego szkukac w placowkach leczniczych, bo z ciazy to raczej kobiete ciezko bedzie uzdrowic ;) czekam niecierpliwie na to, az wyzdrowieja czlonkowie komisji piszacy tego rodzaju standardy. a moze nie dotarlo jeszcze do nich, ze w cywilizowanch krajach nie tylko europejskich, porody odbiera sie w domach lub tzw. centrach porodowych. malo tego sa kraje (Holandia),w ktorych polozne bezposrednio po ukonczeniu studiow 4-letnich (odpowiada polskiemu licencjatowi) pracuja w praktykach i prowadza samodzielnie opieke prenatalna, okoloporodowa i pologowa. I mimo tego Holandia nie przoduje w statystyce umieralnosci zwiazanej z ciaza, porodem i pologiem. Magistrowie to zajmuja sie innymi rzeczami a nie odbieraniem porodow fizjologicznych.

#6 ~nicole369 Data: 2009-09-25 18:22:34

Też ostatnio czytałam o tej komisji do opracowania standardów opieki okołoporodowej - ogólnie rzecz biorąc to śmiech na sali. Dlaczego w tej komisji na 19 osób jest 11 lekarzy? I tylko 2 czy 3 położne, przecież w takim składzie nie możemy się spodziewać niczego normalnego. Od kiedy to położna musi mieć specjalizację lub 10 lat stażu, żeby umieć prowadzić i odebrać poród. Jakie wyjątkowe i nieodpowiedzialne były i są nasze koleżanki, robiąc takie rzeczy od dawna? ;) Szkoda, że panom doktorkom w nocy nie przeszkadza, że położna sama prowadzi poród, kiedy on może sobie smacznie spać. Dziwnym zbiegiem okoliczności w nocy jest mało patologii (brak zbędnych medycznych interwencji), dzieci się rodzą zdrowe, a mamy są zadowolone...Tylko wtedy położna może się wykazać, bo za dnia jest panią od podawania wkładek i ewentualnie może wyciągnąć dziecko, kiedy pan dr zezwoli.

#7 ~Anitka Data: 2010-01-21 11:41:51

I bardzo dobrze, że położna ma taki komfort odbierania fizjologicznego porodu, że w pobliżu jest lekarz, który może ma czas na drzemkę, jak uporał się z papierkową robotą. Czemu dziewczyny tak szczekacie na tych doktorów, skończcie medycynę , zróbcie specjalizację z gin.-poł. i odbierajcie te wszystkie porody. Jesteście bardzo zazdrosne, zawistne i pyszne w tym negatywnym znaczeniu.

#8 ~położna Data: 2010-05-11 22:02:35

Nikt nie podkopuje autorytetu lekarzy,ale oni są od patologii i dlatego tyle lat studiują.My położne jesteśmy po to ,żeby pracować przy porodzie fizjologicznym i tylko od pacjentki powinno zależeć gdzie dany poród ma się odbyć tzn.w domu ,szpitalu,czy domu narodzin.A jeśli chodzi o wypowiedź Anitki to nie należy jej brać pod uwagę gdyż niestety nie ma pojęcia co pisze.

#9 ~położna Data: 2010-06-20 18:57:08

a gzie,zakładanie sądy,..itp

#10 ~gość Data: 2010-06-20 19:01:25

tak, braknie nam życia aby ukończyć kursy-których położna nie może ukończyć,bo nie jest pielęgniarką, sprowadzi nas się do poziomu pomocy położniczej.

#11 ~gość Data: 2010-06-20 19:09:04

już sprowadza się nas do poziomu pomocy położniczej,... bo pomysł od pielęgniarek.... robienia specjalizacji z ginekologii i z położnictwa,to właśnie nic dodać nic ująć tylko dalszy rozwój pomocy położniczej...Musimy być strasznie tępe skoro tak długo musimy się uczyć....

#12 ~gość Data: 2010-06-20 19:13:51

a, gdzie opieka nad rodziną..

#13 ~Dorota Data: 2010-06-25 17:32:29

Kochane panie nie gorączkujcie się,są szpitale w Polsce,gdzie położne faktycznie same prowadzą fizjologię.Ja w takim pracuję.Mały szpital,mało lekarzy,to nic dziwnego,że nie pragną non stop przebywać na porodówce.Przeczytałam tutaj ,że stare położne nie mają takiej wiedzy jak młode po studiach.Tak się składa,że jestem po licencjacie pomostowym i poza nikomu niepotrzebnymi bzdetami z patomorfologii czy biochemii niczego nowego się nie nauczyłam ponad to co nauczyło mnie 24 letnie doświadczenie.I powiem wam,że nigdy w życiu nie podjęłabym się odbierać porodu w domu.Może właśnie dlatego,że zbyt wiele widziałam i doświadczyłam na własnej skórze.Pozdrawiam i życzę powodzenia w tym pięknym zawodzie.

#14 ~Brzuszek Data: 2010-08-18 10:31:19

Po pierwsze poród się przyjmuje a nie odbiera bo nikt nie odbiera matce tego przywileju. Po drugie dopóki prawo w Polsce się nie zmieni presja pod jaką pracują lekarze i położne zmusza do zachowań dupochronnych. Czystej fizjologii mamy coraz mniej za sprawą lekarzy, nieświadomych kobiet i ich rodzin. Dzisiaj wszystko musi być łatwe, przyjemne i szybkie. Sztuka położnicza przeszła do lamusa. Obecnie coraz więcej młodych lekarzy ze specjalizają nie widziało (!) porodu miednicowego. Zatem albo cięcie cesarskie albo wtrącanie do poródu fizjologicznego. Może należy podpatrzeć jak pracują położne w Danii i Holandii? Żadne tytuły i wiedza teoretyczna nie zastąpi lat pracy praktycznej na porodówce. Oczywiście pracy opartej na solidnej wiedzy stale aktualizowanej.

#15 ~hania Data: 2010-09-06 22:18:02

Anitko ile jest 2+2=??? Jakas ty głu...

#16 ~gość Data: 2010-09-22 20:39:22

A wiecie drogie kolezanki że w jednym ze szpitali zwolniono dyscyplinarnie nasza koleżankę bo pozwoliła sobie sama bez "obstawy" lekarskie odebrać poród.A tak na marginesie to całe towarzystwo pobiegło do innego porodu patologicznego.To co miała zrobić założyc ręce domtyłu i czekać? Czy to nie paranoja?!!

#17 ~położma Data: 2010-12-04 17:02:41

mam 20 lat pracy za sobą ale w życiu bym się nie spodziewała,że lekarze zabiorą położnym porody a opiekę pielęgniarki Nasza grupa zawodowa POŁOŻNYCH nie pasuje do wzorca jaki obrały pielęgniarki, więc ograniczyć, zawężyć pole zawodowe położnym, a następnie przejąć obowiązki...bo my pielęgniarki jesteśmy w każdej dziedzinie dobre...niezastąpione... tak widzę to co się dzieje obecnie....

#18 ~połozna Data: 2010-12-04 17:05:52

POŁOŻNA -z ustawy wynika nie może pracować jako pielęgniarka - więc nie może stawiać baniek, nie może wykonywać po prostu usług zdrowotnych, które wykonuje pielęgniarka, bo nie zostały te umiejętności położnej wykazane w ustawie....jak np czynności ratunkowe itd, itp......po prostu musi wezwać pielęgniarkę....po prostu paranoja..i tyle...

#19 ~poł Data: 2010-12-04 17:08:01

położnej obecnie odmawia się możliwości zdobycia kwalifikacji RATUJĄCYCH ŻYCIE, przyznano prawo do tych specjalizacji WYŁĄCZNIE PIELĘGNIARKOM........no panie POŁOŻNE -Niezależne położne- jak to ma się do naszej pracy..........jak bez tych umiejętności chcecie odbierać porody samodzielnie....

#20 ~poł Data: 2010-12-04 17:10:42

nie zgadzam się aby pielęgniarka zdobyła tytuł położnej robiąc kurs 18 m-czny, natomiast ŻĄDAM aby w zdobyty zawód położnej wpisano umiejętności pielęgniarki ogólnej, a tym samym prawo do wykonywania zawodu pielęgniarki -osobie mającej tytuł położnej...

#21 ~poł Data: 2010-12-04 17:11:47

Nasza grupa zawodowa POŁOŻNYCH nie pasuje do wzorca jaki obrały pielęgniarki, więc ograniczyć, zawężyć pole zawodowe położnym, a następnie przejąć obowiązki...bo my pielęgniarki jesteśmy w każdej dziedzinie dobre...niezastąpione... tak widzę to co się dzieje obecnie....

#22 ~poł Data: 2010-12-04 17:17:15

POŁOŻNA- pracująca na oddziale jako odcinkowa -( położnictwo, ginekologia,patologia ciąży, blok operacyjny, intensywna terapia, noworodki)- wykonuje pracę pielęgniarki...., jak to ma się do ustawy, ......zawsze POŁOŻNA była traktowana do tej pory jak specjalista w danej dziedzinie .....nie rozumiem dla czego nagle stałyśmy się grupom zawodową wręcz nie potrzebną.....porody załatwi lekarz, a pielęgnacją zajmą się pielęgniarki.

#23 ~poł Data: 2010-12-04 17:18:42

w zawód położnej powinny być wpisane automatycznie... umiejętności pielęgniarskie....pielęgniarki ogólnej...BO POŁOŻNA ZAWSZE POSIADAŁA te umiejętności...i nadal posiada wykonując swój zawód...

#24 ~poł Data: 2010-12-05 16:42:06

po skończonym licencjacie-możemy pracować jako pomoc położnica, bo wszystkie czynności obwarowane są kursami -braknie nam życia aby ie ukończyć naśladujecie pielęgniarki, które były bez matury i po szkole doszkalano je wiecznie.......

#25 ~poł Data: 2010-12-05 16:47:33

teraz przychodzą takie czasy, że prace często będziemy zmieniać, a brać będziemy to co jest aby utrzymać rodzinę, minęły czasy socjalizmu jak zaczęłaś pracować to zastała cię emerytura w tym zakładzie pracy. Ustawa o zawodach musi być dostosowana do tych czasów,.....potrzeba jest matką postępu...

#26 ~położna Data: 2011-03-21 20:18:30

to smutne,że po 26 latach pracy na sali porodowej trzeba myśleć o zmianie zawodu.aż serce boli.

#27 ~położna Data: 2011-03-23 21:25:45

Ja pracuję w zawodzie 22 lata.Kocham to uczestniczenie przy cudzie narodzin :) Nie zamienilabym zawodu na żaden inny.Pozdrawiam wszystkie POłOŻNE.

Praca za granicą

Praca w Polsce

Zadaj pytanie

Portal na nasza-klasa.pl