Strona główna
Mapa strony
Pielęgniarki i Położne
Fakty Komentarze Codziennie
  Prawie 1 000 KOMENTARZY zamieszczono na Portalu w styczniu 2012 roku. Portal odwiedziło prawie 60 tysięcy osób.

Wcześniejsze emerytury dla pielęgniarek i położnych - propozycje nowych rozwiązań w ramach tzw. emerytur pomostowych.

Data ostatniej aktualizacji: 2008-10-11 18:41      Ten artykuł czytano już: 17000 razy !

Od przyszłego roku rząd zamierza zastąpić wcześniejsze emerytury tzw. emeryturami pomostowymi, uprawniającymi kobiety do przejścia na emeryturę w wieku 55 lat oraz mężczyzn w wieku 60 lat.

Prawo do emerytury pomostowej będzie przysługiwało osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) urodziła się po dniu 31 grudnia 1948 r.;
2) przed dniem 1 stycznia 1999 r. była zatrudniona na stanowiskach i przy pracach wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz. U. Nr 8, poz. 43, z późn. zm.);
3) po dniu 31 grudnia 2008 r. wykonywała pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wymienioną w – stanowiącym załącznik do ustawy – wykazie rodzajów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze;
4) ma okres pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze wynoszący co najmniej 15 lat;
5) ma okres składkowy i nieskładkowy, ustalony na zasadach określonych w art. 5 – 11 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i co najmniej 25 lat dla mężczyzn;
6) osiągnąła wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn;
7) nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy.

W ostatnim projekcie ustawy pomostowej, skierowanym przez rząd do sejmu, pomostówki przewidziano dla 61 stanowisk pracy w tzw. "szczególnych warunkach" i "o szczególnym charakterze".

W ustawie zostały określone rodzaje prac, których wykonywanie uprawniać będzie do emerytury pomostowej, a nie stanowiska pracy!

Na liście prac uprawniających do otrzymania emerytury pomostowej - wykaz prac w warunkach szczególnych - nie ma prac wykonywanych przez pielęgniarki i położne.

Warto podkreślić, że w ramach prac nad ustawą o emeryturach pomostowych określono wykaz czynników ryzyka występujących w przypadku prac w szczególnych warunkach. "Pracy zmianowej nocnej" nie uznano za taki czynnik!!!

Natomiast w wykazie prac o szczególnym charakterze zamieszczono następujące rodzaje prac:

  • „Prace członków zespołów ratownictwa medycznego”,
  • "Prace personelu sprawującego opiekę nad mieszkańcami domów pomocy społecznej dla przewlekle psychicznie chorych, niepełnosprawnych intelektualnie dzieci i młodzieży lub dorosłych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej",
  • "Prace personelu medycznego oddziałów psychiatrycznych i leczenia uzależnień
    w bezpośrednim kontakcie z pacjentami, zgodnie z przepisami ustawy z dnia
    19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego",
  • "Prace personelu medycznego w zespołach operacyjnych dyscyplin zabiegowych
    i anestezjologii w warunkach ostrego dyżuru".

Tylko na podstawie tych zapisów pielęgniarki i położne będą miały prawo do emerytur pomostowych.

Dotychczasowe regulacje przewidywały wcześniejsze emerytury za pracę w szczególnych warunkach:

"Dział XII. W służbie zdrowia i opiece społecznej
1.Prace na oddziałach: intensywnej opieki medycznej, anestezjologii, psychiatrycznych i odwykowych, onkologicznych, leczenia oparzeń oraz ostrych zatruć w bezpośrednim kontakcie z pacjentami.
2.Prace w zespołach operacyjnych dyscyplin zabiegowych oraz prace lekarzy stomatologów.
3.Prace w prosektoriach i zakładach anatomopatologicznych, histopatologicznych i medycyny sądowej.
4.Prace w zespołach pomocy doraźnej pogotowia ratunkowego oraz medycznego ratownictwa górniczego.
5.Prace w domach pomocy społecznej dla nieuleczalnie i przewlekle chorych, umysłowo upośledzonych dorosłych i umysłowo niedorozwiniętych dzieci.
6.Prace przy pobieraniu prób i pomiarach w warunkach i na stanowiskach pracy szkodliwych dla zdrowia, wykonywane przez personel stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz laboratoriów środowiskowych."

Informacja własna

Redakcji Gazety i Portalu

Pielęgniarek i Położnych

 

 

 

 

 

 

Książki w Sklepie Pielęgniarek i Położnych
  • Small_Top
  • Small_modele_opieki_pielegniarskiej_nad_chorym_doroslym
  • Small_Top-1
  • Small_ksi____ka_001-1
  • Small_problemy_wielokulturowosci
  • Small_yyy
  • Small_ksi____ka_002
  • Small_wstrzykniecia_domiesniowe

Komentarze użytkowników

#1 ~p Data: 2008-10-12 04:51:58

Pielęgniarki z DPS mają szczególny charakter pracy.

#2 ~g Data: 2008-10-18 07:29:18

praca w nocy powinna być uznana jako czynnik szkodliwy...

#3 ~Ewa Data: 2008-10-28 20:46:53

??Praca piel.środ-rodzinnych to też praca w szczególnych warunkach.W domu chorego(kroplówki,zastrzyki,pobieranie krwi, opatrunki).Stres,dźwiganie,szkodliwy wpływ warunków atmosferycznych,kontakt z materiałem skażonym

#4 ~gość Data: 2008-10-30 15:38:53

Popieram wypowiedz Ewy od dawien dawna pracują w bardzo szczególnych warunkach !!!! Tak naprawdę to N.F.Z.NIE WIE JAKA JEST PRAWDA.DIAMETRALNIE INNE WARUNKI NIŻ SZPITAL JUŻ POWINNYŚMY BĆ NA RENTACH Z POWODU czynników szkodliwych .

#5 ~P Data: 2008-10-31 23:09:17

Czy panie działające w Izbach Pielęgniarskich ,Związkach Zawodowych Pielęgniarek pomyślały kiedykolwiek o charakterze pracy pielęgniarek środowiskowo-rodzinnych????chyba nie??? bo nikt nie wstawia się za tą grupą pracowników.....

#6 ~GOŚĆ Data: 2008-11-01 09:40:37

Dlaczego wydajemy z własnych marnych poborów na ubiór, nie chodzi mi o <>co kwartał powinnyśmy dostać dodatkoee pieniądze na sezonowe buty kurtki parasole itp....gdzie w tym jest osoba od bhp.!!!!!100zł NA ROKCZYŻBY!!!!!!!

#7 ~ewa Data: 2008-11-15 21:55:34

Myślę ,że psychiatria ,onkologia ,blok operacyjny , anestezjologia no i R tam są potrzebne pomostówki tylko.

#8 ~Ewa Data: 2008-11-17 23:37:45

Kto nie pracuje w środowisku nie zna tej pracy

#9 ~P Data: 2008-11-17 23:55:37

Pielęgniarka środowiskowo rodzinna robi wszystko,pielegnuje,leczy,wspiera w ostatnich godzinach pacjenta i rodzinę,trafia do najbiedniejszych,do środowisk trudnych i jest sama....

#10 ~Piel Data: 2008-11-18 00:16:05

Pielęgniarka środ-rodzinna pracująca naprawdę w terenie to geriatria,psychiatria,onkologia,pediatria,chirurgia...,niejednokrotnie pogotowie ratunkowe

#11 ~PIEL Data: 2008-11-18 00:23:17

Łatwiej pracować w oddziale ,w przychodni gdzie możesz liczyć na pomoc drugiej pielęgniarki,lekarza a w domu chorego jesteś sama i musisz poradzić sobie ze wszystkimi problemami ,tego oczekuje pacjent

#12 ~P Data: 2008-11-18 01:14:15

Przyjrzyjmy się bliżej..stara kamienica na obrzeżach miasta,ciemnie mieszkanie,leżąca saruszka,odleżyna,demencja,opiekunka z MOPS na 2 godziny dziennie,syn alkoholik i psy biegające po mieszkaniu ..o tym się nie mówi bo mało kto wie a ty w strugach deszczu docierasz na opatrunek..

#13 ~Marek Data: 2008-11-20 15:46:28

Ustawodawca nie uznał pracy zmianoej w porze nocnej za czynnik szkodliwy. Co w takim razie z pracą nie zmianową w porze nocnej, czyli 5 dni w tygodniu, i w następnym tygodniu, i w następnym, i tak ciągle praca od 19.00 do 3.00 rano

#14 nicola Data: 2008-11-29 16:19:22

od 25 lat pracuję na stanowisku pielęgniarki środowiskowo - rodzinnej.Prawdą jest , że jesteśmy wszystkim: pielęgniarką, dietetyczką, psychologiem, rehabilitantem, pracownikiem socjalnym a niekiedy i sprzątającą( rodzina często nie kwapi się podmyć chorego, tylko czeka na nas).Lekarz rodzinny ma obowiązek być do dyspozycji pacjenta, ale okazuje się , że dorabia na kilku etatach.Dlaczego nikt nie sprawdzi grafików pogotowia, dyżurów szpitalnych. Gdy pacjent czuje się źle - pielęgniarka wzywana jest, ponieważ nie ma lekarza rodzinnego - nie chcąc stracić pacjentów jedziemy do niego, uspakajamy i wzywamy pogotowie. Koleżanki czas to zmienić!Praca w środowisku jest stresująca, ciężka, indywidualna i niesie ze sobą pewne ryzyka( kontakt z psychicznie chorymi, alkoholikami w delirce, choroby wirusowe, zmiany martwicze...).Nasz charakter pracy w pierwszej kolejności kwalifikuje na wcześniejszą emeryturę, musimy ten problem alarmować w ministerstwach!

#15 ~Florencja Data: 2008-12-04 00:58:06

Panie Pielęgniarki działające w Izbach Pielęgniarskich obudźcie się ,czas działać,czas walczyć o nasze emerytury...

#16 ~IWA Data: 2008-12-10 19:14:58

A co z dyspozytorami pogotowia? Tutaj nic nie mówi sie na ten temat.

#17 ~plg Data: 2008-12-19 10:35:28

Jestem pod wrażeniem zaangażowania i samorządu i związków zawodowych na rzecz środowiska pielęgniarek i położnych w sprawie wcześniejszych emerytur.Nauczyciele poradzili sobie a pielęgniarki nie.Okazuje się,że kreda jest bardziej szkodliwa niż gruźlica,gronkowiec itp.Istnieje szereg opracowań naukowych popartych badaniami o wpływie systemu pracy zmianowej na zdrowie.Do tego kontakt z całym zestawem czynników szkodliwych.Szkoda,że nie ma to przełożenia na zastosowanie w życiu.Działalność Izb Pielęgniarskich widzę jedynie na wykazie wynagrodzenia,gdzie potrącona jest składka na ich działalność.Poza tym jakby ich nie było.

#18 ~ala b Data: 2009-09-08 20:17:47

Jestem pielęgniarką, która pracuje na psychiatrii ostrej dla dorosłych 26 lat i życzyła bym sobie by każda pielęgniarka choć tydzien przepracowała na takim oddziale, to zobaczy jakie to obciążenie i ciężka praca szczególnie jak pacjent się pobudzi. Praca na zmiany, noce kiedy są tylko dwie pielęgniarki, a pacjentów 30, jeszcze 2 lub 3 w pasach. Ja i moje koleżanki boją się takiej pracy w wieku 60 lat i swojej sprawności zawodowej. Życzę miłej pracy !

#19 ~Sentil Data: 2009-09-15 07:43:58

Społeczeństwo się starzeje, a wam się wcześniejszych emerytur zachciewa... Ktoś wam je nie daj Boże przyzna a wy pójdziecie dalej do innej pracy, tak ?

#20 ~ala Data: 2009-09-28 16:19:03

Trzeba mieć ogromną determinacje aby pracowaćw DPS. Czy ktoś słyszał o "terrorze osób starych", lub zachowaniu "podobno" chorego po wyjściu z więzienia. W DPS-ach pracują głównie kobiety, narażone niejednokrotnie na wyzwiska i agresję.Teraz do DPS-ów dla somatycznie chorych przyjmuje się ludzi z wszystkimi rodzajami chorób(są charakteropaci ,schizofrenicy ,z zaburzeniami osobowości, z chorobą dwubiegunową no i czynni alkoholicy ,którzy są najgorsi i jeszcze parę innych schorzeń)i to trzeba sprawdzić i ewentualnie zmienić profil domu,my opiekunki musimy mieć oczy w d...e i uważać. Innym problemem jest "obsługa" chorych. Jak go podnieść do przemycia kiedy waży ok. 100 kg. a do obsługi są dwie panie lub jedna? Czy ktoś widział w DPS-ie inspekcję pracy?? Większość tych palcówek by zamknęli. Podziwiam niektórych pracowników za determinację, ale czy ich kręgosłup długo wytrzyma? I dlatego zabiera się nam warunki szczególne.Zapraszam panią minister do Takiego DPS

#21 ~piel Data: 2009-10-19 19:11:37

każda pielęgniarka pracuje w warunkach szkodliwych bo czy nie mamy na co dzień do czynienia z wszelkimi chorobami ? Czy nie jesteśmy narażone na wirusy AIDS HIV WZW C itd zagrożone jest niejednokrotnie nasze zdrowie i życie.Ponad to mamy żylaki ,zdeformowane kręgosłupy,często poprzez złe warunki pracy i małe zarobki jesteśmy wypalone zawodowo. Porównajmy inne grupy zawodowe jak chociażby policjantów czy strażników więziennych którzy przechodzą na emerytury w wieku 45 lat-dlaczego nas pominięto?

#22 ~gość Data: 2009-10-24 20:01:30

Pielęgniarki w Dps coś tam robią ale całą czarną robotę wykonują opiekunki. Pomoc ludzią psychicznie chorym to prawdziwa katorga. Pomimo zyczliwości słyszy się wyzwiska, plucie, zastraszanie i często bicie opiekunek. Praca jest niewdzięczna bo nikt nie docenia niesionej pomocy a sami chorzy to najczęsciej wykorzystują krzywdząc opiekunów.. Zapewne pielęgniarki w zakładach psychiatrycznych tego doznają. A teraz podwyższony ma być próg pracy 67 lat kpiny totalne. 67 letnia opiekunka będzie np. zajmować się młodszymi od siebie o 20/40 lat psychicznie chorymi... To dopiero będzie opieka!!!!!!! Jak ktoś nie rozumie tego to sam niech popracuje w takich warunkach. Kto ma szanse ten ucieka ale nie każdy ma taką możliwość a żyć za coś trzeba a może nie warto......

#23 ~dana Data: 2009-12-28 11:35:15

Zgadzam się z wypowiedzią -ali-Ja pracuję z dps 29 lat.Są tu mężczyźni upośledzeni umysłowo,80 osób , jedna pielęgniarka na dyżurze ,bez lekarza .Trzeba wiele determinacji żeby to wszystko ogarnąć.I trzeba umieć przeżyć za 1300 zł miesięcznie.Poza tym nieraz dostaje się w twarz albo kopniaka od pacjenta.Zapraszam do pracy wDps naszych ustawodawców.

#24 ~ja Data: 2010-03-01 23:05:25

a co z pielęgniarkami szkolnymi?one są zdane same na siebie.Musza pracować po 8 godzin przez 5 dni w tygodniu w hałasie,musza zdzierać gardła, walczyc z rodzinami dzieci i samymi uczniami(bo przecież uczniowi wszystko wolno,jak nie to zaraz jest straszenie prokuratorem),wykonuja dziesiatki prac które powinni wykonywać inni(np.stomatolodzy lub przynajmniej technicy dentystyczni),musza walczyc z nauczycielami bo ci zawsze wszystko wiedzą najlepiej i pouczają pielegniarke,musza odpierać ataki lekarzy z rejonów,musza sie narażac chodzac na patronaze do domów problemowych uczniów itd. Uwazam,ze kazda z pielegniarek(prócz tych z rejestracji)pracuje ciezko i zasługuje na wcześniejszą emeryture. Kiedys widziałam program w TV w którym pokazywano RTG kregosłupa i stawów:górnika i pielegniarki z 30 letnim stazem.Okazało się,ze pielegniarka ma bardziej zniszczony kręgosłup i stawy niz górnik.

#25 ~hematolo Data: 2010-03-05 15:36:12

A co z pielęgniarkami onkologicznymi? Pracuję na oddz hematologii gdzie podajemy leki cytostatyczne, mamy prawie 50 pacjentów, a tu nagle okazuje się, że cytostatyki wcale nie są takie szkodliwe... bzdura!

#26 ~alusiaa Data: 2010-03-08 21:00:16

Praca z psychicznie chorymi to stres często strach przed pobudzonym chorym, wiele pielęgniarek ma trwały uszczerbek na zdrowiu, bo chory wie, że i tak mu nic nie zrobią. Często jedyny sposób na schizofrenika w zaostrzeniu to ochrona nawet policja i pasy po 3 lub 4.

#27 ~ona Data: 2010-10-16 05:33:19

"Prace przy pobieraniu prób" -a to my PIELEGNIARKI nie pobieramy krwi i innych materiałow?tylko laboranci? a dzwiganie 100 kg pacjentow we dwie, gdzie tu przepisy sa?!!!a ryzyko zakazenia hcv hbv hiv gruźlicą i innymi chorobami zakaźnymi?!!!pomostowki dla pielegniarek!!!czas chroniony dla pielegniarek!!!laboranci maja czas chroniony, a my nie!!izby weźcie sie do roboty bo jestescie zakałą pielegniarek!!!

#28 ~położna Data: 2011-07-06 20:31:19

praca na porodówce to praca o szczególnym charakterze - to gorsza praca niż w pogotowiu,to styczność ciągła z czynnikiem biologicznym -zakaźnym, każda rodząca to kontakt z krwią i narażenie na ekspozycje, zawsze porodówka była traktowana jak blok operacyjny,gdzie przyjęcia były nie planowane, pomoc udzielana natychmiast po zgłoszeniu, pacjent emocjonalnie nie pewny,ból wyzwala różne zachowania... Gdzie miejsce dla POŁOŻNYCH- jeśli chodzi o prace o szczególnym charakterze...

Praca za granicą

Praca w Polsce

Najpopularniejsze informacje

Liczba wyświetleń: 13420

List! Samo życie.

Liczba wyświetleń: 6006

Chciałam się tylko pożalić ... 38 KOMENTARZY.

Liczba wyświetleń: 12600

Wykształcenie pielęgniarskie a wysokość uposażenia.

Liczba wyświetleń: 49740

Cewnikowanie mężczyzny. 42 KOMENTARZE.

Liczba wyświetleń: 7311

Uczulenie na rękawiczki.

Liczba wyświetleń: 10114

Przepaść pomiędzy teorią a praktyką.

Liczba wyświetleń: 6856

Do pracy z takimi pacjentami nas nie przeszkolono!

Liczba wyświetleń: 8273

Dyrektor ds. pielęgniarstwa wrogiem pielęgniarek.

Liczba wyświetleń: 15901

Salowa pielęgniarką instrumentariuszką.

Liczba wyświetleń: 6767

Pielęgniarki w opinii dyrekcji były "stosunkowo mało obciążone pracą" i z tego powodu były oddelegowywane do pracy na inne oddziały. Sąd: "nastąpiło naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu"!

Liczba wyświetleń: 5396

Pielęgniarska ortografia.

Liczba wyświetleń: 12277

Naczelna Izba PiP opublikowała stanowisko w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy. Zobacz zaproponowany tzw. awans poziomy pielęgniarki i położnej, uzależniony od posiadanego dyplomu, kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego.

Liczba wyświetleń: 5846

Stanowisko Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego w sprawie braku właściwego wykorzystania potencjału pielęgniarek posiadających tytuł magistra pielęgniarstwa oraz wprowadzenia ścieżek kariery zawodowej w pielęgniarstwie, które pozwoliłyby na uporządkowanie kompetencji pielęgniarek w zależności od posiadanego wykształcenia.

Liczba wyświetleń: 6445

Przeczytaj tę informację ze względu na solidarność z pielęgniarką z Biłgoraju. Pielęgniarka w czasie dyżuru na oddziale szpitalnym idzie do dyrektora. Informuje o niewystarczającej obsadzie pielęgniarskiej i o zgłoszeniu tego faktu do prokuratury i PIP. W dniu następnym zostaje "oddelegowana" do pracy w Zakładzie Opiekuńczo Leczniczym położonym 20 km od miejsca zamieszkania.

Liczba wyświetleń: 10728

Ministerstwo zdrowia proponuje: magister pielęgniarstwa po 1 roku pracy (?!?) w szpitalu będzie mógł być pielęgniarką oddziałową. W okresie przejściowym (do 2020 r.) przełożona pielęgniarek oraz pielęgniarka oddziałowa i koordynująca bez wymogu posiadania wykształcenia wyższego. Wprowadzono stanowisko asystenta w dziedzinie pielęgniarstwa i położnictwa. Niektóre propozycje wzbudzą zapewne zdziwienie oraz kontrowersje w naszym środowisku zawodowym.

Portal na nasza-klasa.pl