Propozycja MZ 1:20 w zakresie liczebności pielęgniarek i położnych na oddziałach szpitalnych to degrengolada polskiego pielęgniarstwa! Kierownictwo Departamentu Pielęgniarek i Położnych powinno podać się do dymisji.

Normy zatrudnienia pielęgniarek i położnych.

.

Propozycja MZ, aby w szpitalu jedna pielęgniarka lub położna obejmowała opieką w ciągu jednej zmiany nie więcej niż 20 pacjentów jest skandaliczna!

Propozycja ta jest nie do przyjęcia!

Czekamy na szybkie i stanowcze stanowisko NIPiP! (obecnie odbywa się planowane wcześniej posiedzenie Naczelnej Rady PiP 15 - 17 czerwca 2010 roku).

Czekamy na szybkie i stanowcze stanowisko OZZPiP!

Czekamy na szybkie i stanowcze stanowisko Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego!

Czekamy . . .

O reakcji NIPiP, OZZPiP oraz PTP na propozycję MZ 1:20, która została opublikowana w dniu 15 czerwca 2010 roku, będę na bieżąco informował na Portalu. Termin zgłaszania uwag do MZ w ramach konsultacji społecznych upływa z dniem 25 czerwca br.

Informację w sprawie 1:20 w pierwszym dniu publikacji na Portalu czytało ponad 2 000 osób. 30 KOMENTARZY.

ZOBACZ więcej . . .

Mariusz Mielcarek

 

Komentarze użytkowników

#1  2010.06.17 08:39:32 ~JOLA

Czyli nadal nic nie zrobiono dla poprawy pracy pielęgniarki a tym samym dla pacjenta! brawo! MZ!

#2  2010.06.17 09:00:23 justynakk

Ja proponuję MZ ćwiczenia dla urzędników - jako jedna pielęgniarka na zmianie 12h np: przewóz pacjenta łóżkiem na blok operacyjny w jedną pielęgniarką a co z 19 pozostałymi pacjentami? A co z ewakuacją pacjentów z oddziału? Ustalając takie normy proszę na bilbordach napisać że pacjent w szpitalach w Polsce narażony jest na utratę zdrowia i życia. Co jest ścigane prawem.

#3  2010.06.17 09:05:20 ~anestezja

Znowu porażka, lekceważenie zarówno pacjentów jak i pracowników. Balansowanie na b. cienkiej linie, swtarzanie sytuacji niebezpiecznych w imię "prawa" To niedopuszczalne! Stanowcze NIE!

#4  2010.06.17 09:36:31 ~iwonka

To jest kpina! Stawiania pielęgniarek i pacjentów w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach .To wszystko w czasach kiedy od pielęgniarek wymaga się już nie tylko przysłowiowego podłączenia kroplówki.Brawo!

#5  2010.06.17 09:58:08 ~Ewa

Super postanowienie, trzeba życzyć urzędnikom aby częściej bywali pacjentami w takim systemie opieki, może wtedy zrozumieją że w pojedynkę to można załatwiać tylko potrzeby fizjologiczne i to nie zawsze się udaje.Pewnie na te etaty trzeba zatrudnić jeszcze kilku lekarzy, bo mają taki ogrom pracy, że nie ogarniają swoich obowiązków. Nasze władze muszą się temu przeciwstawić, mówmy głośno NIE!

#6  2010.06.17 10:08:38 ~Anna

BRAWO! Gratuluje wyobrażni.Jak zapewnić poczucie bezpieczeństwa pacjentowi? A podobno najważniejszy miał być pacjent.Skandal, że nikt za takie absurdalne decyzje nie ponosi konsekwencji. Oczywiście konsekwencje poniesiemy my, pielęgniarki, gdy dojdzie do nieszczęścia. NIE! Stanowczo mówimy NIE!

#7  2010.06.17 10:19:33 aufnal@op.pl

Po co kształcić się i to na studiach kiedy i tak o kant du. potłuc kiedy pielęgniarka i położna nie wykona swoich czynności.Dalej będzie tworzyć fikcję w zawodzie i latać jak poparzona z miotłą z przodu a ze szmata z tyłu bo przy takiej liczbie personelu na 1 pacjenta to nie da się wykonywać swojej profesji.To kpina z zawodu . A może zróbmy reklamę dlaczego nie warto kształcić się w tych zawodach.Jak zabraknie chętnych na studiach ,zrobi się wielka dziura zawodowa [to jak dawniej za granicą] może wreszcie stworzą warunki do pracy i pójdą po rozum do głowy.Czas postawić weto i powiedzieć stop zagładzie zawodowej.Odejdżmy od łóżek niech rząd martwi się co z tym fantem zrobi jak zabezpieczy opiekę szpitalną.CZAS ZROZUMIEĆ TO NIE MY JESTEŚMY ODPOWIEDZIALNE ZA OPIEKĘ I WSZELKIĘ Z TYM PROBLEMY ZWIĄZANE.ZACZNIJMY DBAĆ O SWÓJ INTERES .TO NIE DO NAS NALEŻY ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA JAKOŚĆ I DOSTĘPNOŚĆ DO USŁUG .TO NALEŻY DO RZĄDU .PRZESTAŃMY,Y SIĘ BAĆ I ZRÓBMY GENERALNY STRAJK I NA DOBRE ODEJDŻMY OD CZYNNOŚCI .TAK ROBIĄ KOLEŻANKI ZA GRANICĄ I NIE MAJA ŻADNYCH WYRZUTÓW SUMIENIA ŻE TO NIE ETYCZNE ZOSTAWIĆ PACJENTA SAMEGO BO TO NIE ONE STWORZYŁY TAKI CHORY SYSTEM ,ONE MAJA WALCZYĆ O GODNA PRACĘ I BYT SWÓJ.A TO DECYDENCI MAJĄ KSZTAŁTOWAĆ TAKA POLITYKĘ ZDROWOTNĄ PAŃSTWA BY WSZYSTKIM BYŁO DOBRZE.I to się nazywa poszanowanie zawodu.

#8  2010.06.17 10:54:10 ~sexmisja

A to nas córcie załatwiły te od zarządzania i kształcenia. Stworzyły organizacje kształcącą 'mięso armatnie' o nazwie pielęgniarka odcinkowa.

#9  2010.06.17 10:59:02 ~Unia

Najwyższa pora poskarżyć się Komisji Europejskiej d/s zdrowia. W cywilizowanym kraju pielęgniarka sprawująca opiekę nad pacjentem ma pod opieką dwie max trzy sale chorych. Lekarz zajmujący się wyłącznie chorobą cały oddział. To dokładnie odwrotnie niż u nas. Ekonomicznie rzecz ujmując pensja lekarza to około 10 etatów pielęgniarskich. Zatrudnianie lekarza na oddziale po to by "opiekował" (wypisał zlecenie lub lek) się 2- 4-ma pacjentami to marnotrawstwo pieniądza. Brak odpowiedniej ilości pielęgniarek to brak opieki, brak pielęgnacji, obniżenie jakości leczenia w celu promowania prywatnych praktyk.

#10  2010.06.17 11:34:30 ~ANNA

Europo witaj nam ,niech żyje Polski absurd,do przodu ciemnogrodzie,brawo Pani Minister z Panem Wice Ministrem, w myśl hasła zielonogórskiego "NIE SPOCZNIEM PÓKI NIE DORŻNIEM" koleżanki swoje.Niech żyje monopolizm ,brawo PO ,TAK TRZYMAĆ WŁADZO - "DO PRZODU POLSKO OO DO PRZODU POLSKO"- KU EUROPIE . KOLEŻANKI WSZYSTKICH KRAJÓW ŁĄCZCIE SIĘ.W POLSCE ABSURDÓW MAMY CI DOSTATEK. NIE MA TO DOBRE SAMOPOCZUCIE NACZELNEJ IZBY PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH

#11  2010.06.17 16:34:28 ~zofka

Jestem pod wrażeniem! Moja propozycja 30 chorych na 1 pielęgniarkę .Będzie taniej ! Służba zdrowia jest śmiertelnie chora .Niech ktoś przejrzy na oczy , bo za 10 lat nie będzie miał kto pracować i może ktoś z tą myślą tworzy takie ustawy.

#12  2010.06.17 19:55:12 ~medica

Taka obstawa na dyżurze to paranoja, żal chorych i pielegniarek, ale bardziej chorych niestety będą jeszcze bardziej narzekać na opiekę, najlepiej jest w prywatnych placówkach kilku chorych i trzy pielegniarki,myslę, że chyba byłoby lepiej dla nas aby nie było szpitali molochów tylko kameralne kliniki które zapewniają solidną opiekę

#13  2010.06.17 22:20:17 ~millena

CO jeszcze jest do zepsucia chyba już nie ma WSZYSTKO POPSUTE CO TU NAPRAWIAC

#14  2010.06.17 22:26:14 ~ANNA

CZAS ODERWAĆ OD KORYTA JAŚNIE PANIE Z NIPIP.DOŚĆ NISZCZENIA NASZYCH ZAWODÓW.JAK POWIEDZIAŁ PEWIEN POLITYK "NIE TRZEBA ZMIENIAĆ ŚWIŃ TYLKO ZABRAĆ KORYTO". SKORO nasz SAMORZĄD TAKIE BUCZKOWSKIE ,GARWACKIE-CZACHOROWE I INNE NIE POTRAFIĄ ZADBAĆ O INTERES NASZYCH ZAWODÓW TO ZABIERZMY IM KORYTO .JEŚLI SAMORZĄD NIE REALIZUJE STATUTOWYCH ZAPISÓW TO ZLIKWIDUJMY SAMORZĄD. KTO JEST ZA BOJKOTEM OPŁACANIA SKŁADEK.JAK PRZESTANIEMY OPŁACAĆ SKŁADKI TO KORYTO SAMO ZNIKNIE I SKOŃCZY SIĘ NISZCZENIE NAS.

#15  2010.06.17 22:37:27 ~ANNA

DO KOLEŻANKI UNII I RADOMIANEK PROPONUJE ZŁOŻYĆ TAKA SKARGĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ A NAWET BARDZIEJ WŁAŚCIWE DO STRASBURGA .NALEŻY ZŁOŻYĆ SKARGĘ NA RZĄD RP ŻE DYSKRYMINUJE NASZE ZAWODY I NIE REALIZUJE DYREKTYW UNIJNYCH DOTYCZĄCYCH NASZYCH ZAWODÓW.PROSZĘ POSZUKAĆ ORGANIZACJE LUB PRAWNIKA KTÓRY POMÓGŁBY SKONSTRUOWAĆ SKARGĘ .NAWET JEŚLI WIĄZAŁOBY SIĘ TO Z KOSZTAMI TO ZROBIMY ZRZUTKĘ.MOŻE PRAWNICY BEZ GRANIC,HELSIŃSKA ORGANIZACJA PRAW CZŁOWIEKA,FUNDACJA A.SMYTHSA CZY INNE.NALEŻY ZŁOŻYĆ RÓWNIEŻ SKARGĘ NA NIPIP ŻE NIE CHRONI NASZYCH INTERESÓW CO WY NA TO ?

#16  2010.06.17 22:47:25 ~ken wawa

Jestem za skargą na NIPIP i złożeniem skargi do Strasburga na rząd RP

#17  2010.06.18 07:01:49 ~``

Zlikwidować NIPIP jestem jak najbardziej ZA! .Nic nie robią.20 na 1 TO SKANDAL.ZAPRASZAMY WSZYSTKICH DECYDENTÓW NA TAKIE ODDZIAŁY ,NIE DO KLINIK RZĄDOWYCH.

#18  2010.06.18 18:54:49 ~ANNA

Cieszę się że wreszcie zaczynamy mówić o prawie europejskim i dyskryminacji naszego zawodu. Popieram zrzutkę na kompetentnych prawników.Panie Mariuszu proszę o tym pomyśleć -ma pan dużo większe możliwości,chociażby ze względu na ten portal i możliwość dotarcia do dużej ilości zainteresowanych pielęgniarek i pielęgniarzy.A więc do dzieła.

#19  2010.06.18 21:39:50 ~Jolpod

Cóż za inteligentnie obmyślone normy. Można się pociąć z radości. Ale nie ustalili jeszcze jednej ważnej rzeczy! Co zrobić jeśli cały oddział liczy mniej niż 20 pacjentów? Chyba muszą naprodukować pielęgniarek inwalidek, ponieważ 1 cała pielęgniarka przy 18 pacjentach to już rozpusta. Przy 19 pacjentach powinna mieć sztuczną stopę, przy 18 - protezę do kolana, przy 17 - protezę do uda. Chodzi o to żeby obsada nie była "pełna". Nie mogą zrobić 3/4 etatu na np. 17 pacjentów, bo kto zapewni im opiekę w 1/4 dni w miesiącu. No chyba żeby na 1/4 miesiąca pacjenci będą wypisywani do domu. Jeśli nie można jednak zmniejszyć etatu, no to jak pielęgniarka będzie "niepełna", to też jej się mniej będzie należało. Ale pieprzę głupoty, to dlatego, że udzieliło mi się od ustawodawców.

#20  2010.06.18 21:40:34 ~Jolpod

A można to tak tak w prosto i bezboleśnie rozwiązać. Wystarczyłoby poczytać w jaki sposób sprawy obsady pielęgniarskiej zostały rozwiązane w ościennych państwach (zachodnich oczywiście, no bo po po nam wschodnie jeśli już ponoć dawno już nie mamy podobnego ustroju). Chyba ktoś tam u góry zna jakiś język obcy, inny, oprócz wyuczonego w zamierzchłych czasach jedynego, słusznego języka obowiązkowego (co do języka dawnego - wnioskuję tak po wieku przedstawicielek, zasiadających w tych zaklętych rewirach). Toż to prawie jak na rodeo - jazda bez trzymanki na wściekłym byku. Wszystko radośnie i z przytupem.

#21  2010.06.19 08:34:37 ~florencja

Takie normy są skandaliczne . W naszym kraju na każdym kroku spotykamy się z brakiem profesjonalizmu .NRPiP i krajowi konsultanci to towarzystwo wzajemnej adoracji .Zabijają polskie pielęgniarstwo, obniżają rangę zawodu nie znają pojęć etyka i solidarność zawodowa , ograniczają samodzielność zawodu . To co stało się w opiece długoterminowej, w pielęgniarstwie rodzinnym , w DPS teraz wydarzy się w szpitalach . Jak to się dzieje ,że do władz samorządu zawodowego wybieramy takich ludzi?

#22  2010.06.19 08:42:54 ~anes

Trzeba jeszcze zmienic myslenie kirujących komorką ktorzy uwazają ze po co dokladnie myc chorych- przeciez rodziny przyjda i zrobia. jakie glupie myslenie.

#23  2010.06.19 14:37:22 ~????!!!!!

Z tego co piszecie to w naszym zawodzie trzeba zmienić wszystko patologiczne: wzorce, kształcenie, nauczanie, samorząd, kierownice( strukturę organizacyjną. To co stworzone przez ? niszczy naszą grupę od podstaw, na starcie! I mamy efekty my PRACUJĄCY bezpośrednio z pacjentem i pacjenci.

#24  2010.06.21 09:05:24 ~mysza

Jest jeszcse Kolegium Pielegniarek, o ktorych też zrobiło się cicho.Jestem za SKARGĄ

#25  2010.06.21 10:40:43 ~natka

DROGIE KOLEŻANKI CZY TO TAK TRUDNO ODEJŚĆ OD LÓZEK CHORYCH? CZAS NA NAS.LEKARZE JUŻ SWOJE I DLA SIEBIE ZROBILI ! START !

#26  2010.06.21 18:29:21 ~maryla

Jak zaczynałam swoją pracę-dzieści lat temu(wówczas obowiazywał jeszcze nakaz pracy.Dla młodszych:to takie coś co się dostawało z dyplomem.Nakaz delegował cie np.na głeboka wiochę wiec tam jechałas i krzewiłas kulturę i oswiate zdrowotną.Byłaś alfa i omegą mimo ukończenia LP lub SM)obowiazywał przepis mówiący,ze przy 1 lekarzu musiały pracowac nie mniej jak 2 pielegniarki.Dzis 1 pielegniarka pracuje przy kilku lekarzach.Kiedys 1 pielęgniarka przypadała, na dyzurze p/południowym,nocnym i światecznym, nawet na 40 i wiecej chorych.Ale miała do pomocy sztab ludzi(salowe,sanitariuszy,asystentki, sekretarki itp.Dzis jest sama.Nie wierzę,ze beda wreszcie prawidłowe normy zatrudnienia

#27  2010.06.23 16:46:14 ~Piotr

Wiecie co tak piszecie o tych strajkach itd śmiać mi się z ws chce drogie panie dużo mówicie mało robicie i tak naprawdę nigdy nie zastrajkujecie nie zrobicie strajku na całą Polskę wiecie czemu ? bo nie jesteście zgrane i nie będziecie ! .

#28  2010.06.24 16:42:39 ~Ewpiel

"Rozdwojenie"to podstawowy objaw schizofrenii, myślę, że gdyby pielęgniarkom zatrudnionym na psychiatrii postawić taką diagnozę, to wtedy normy ustalone te powyżej (1 na 20 chorych) jak najbardziej by się sprawdziły! No i wtedy hulaj dusza - piekła nie ma! Można pracować oszczędzając na pielęgniarkach?

#29  2010.06.26 16:46:42 ~Hm,mh

Gdzie można znaleźć literaturę ( artykuły) dotyczące doniesień co do norm zatrudnienia pielęgniarek w szpitalu z ostatnich 10 lat obejmujące w swych rozważaniach proces pielęgnowania i zakres czynności wykonywanej przez pielęgniarkę ( odcinkowa i oddziałową ), możliwości percepcyjne człowieka, system pracy na oddziale, codzienne sytuacje społeczne na oddziale?

#30  2010.06.27 22:04:23 ~mija

Witam drogie koleżanki.Niestety zgadzam się z Piotrem.Dużo krzyczymy i nic nie robimy. Dobrze nam wychodzi obrażanie siebie na wzajem.Co zrobiłyśmy w sprawie ustawy podwyżkowej- nic. W większości szpitali została wykorzystana na podwyżki dla lekarzy, którzy śmieją się i korzystają z naszego braku jedności.I mają rację.My mamy etykę a oni mają kasę.I teraz na pewno wyjdzie ze zbyt ekonomicznie podchodzę do zawodu, ze pielęgniarstwo to powołanie. Ale nie o to chodzi.Chodzi o to żeby nie tylko mówić, mówić i mówić, ale żeby wreszcie coś zrobić.Zawsze będziemy wykorzystywane jeśli coś z tym nie zrobimy.Jeśli się w końcu nie zjednoczymy.

#31  2010.06.27 22:27:42 ~aka13

Niczego panie nie nauczyłyście się na studiach. Od rana do wieczora tłuką wam do głowy o samoopiece i samopielęgnacji, a Wy się dziwicie zatrudnieniu 1:20. Pani Kopacz odrobiła zadanie i wynika z jej działania prosty wniosek : to pacjent sam(lub rodzina) się zawiezie do badań, wykona toaletę, obsłuży swoją sondę itd. wy panie macie tylko sprawdzić czy się z tego wywiązał, a do tego wystarczy jedna pielęgniarka .Kroplówki , może podłączyć lekarz prowadzący, robi to zagranicą, może i w Polsce .

#32  2010.10.16 07:36:26 ~magda

Nawet strajku juz nie mozna zrobic bo nie mozna wziazc urlopu na żądanie bo rząd ustalił zapis, że pracodawca może się nie zgodzic.odejcie od łóżek pacjentow bylo tak komentowane przez tv a przeciez pacjenci mieli do opieki lekarzy, oni mieli tez króciutkie praktyki z pielęgniarstwa w trakcie nauki więc powinni isc pozmieniac pozycje i pampersy i podac leki.co.za bardzo się zmecza? .ewo kopacz zachoruj i traf do szpitala gdzie jest 1 na 20 pacjentów leżacych najlepiej.zobaczymy czy nie bedziesz lezec poł dnia w kupie.

#33  2010.10.20 13:30:58 zonka

Wspolczuje polskim pielegniarkom takich warunkow pracy, a przede wszystkim wspolczuje pacjetom i ich rodzinie ze nie so wstanie otrzymac takiej opieki na jako naprawde zaslugujo. Niewiele panstwo polskie potrafi zapewnic swoiemu spoleczenstwu. Podziele sie warunkami pracy w Australii jako pielegniarka. Wiec na oddziale intensywnej opieki medycznej gdzie wiekszosc pacjetow jest zaintubowana jest jedna pielegniarka na jednego pacjeta. Przy pacjecie pielgniarka musi byc caly czas, 24 na dobe. Nie moze odejsc lub stracic pacjeta z oczu wogule. Jesli chce isc do ubikacji lub na zasluzono przerwe to zastepuje jo druga pielegniarka. Wiec pacjet opieke ma maxymalno a i bezpieczenstwo jest zapewnione. Dodam ze obowiozkow mamy tez wiecej ale to wynika z mozliwosci bo ma sie wiecej czasu. Roboty papierkowej jest bardzo duzo. Na oddzialach medycznych czy chirurgicznych pielegniarka na dyzuze ma 4 pacjetow, sporadycznie 5 jesli stany zdrowia nie so zagrazajoce. Ja pracujoc na oddziale intesywnej opieki koronaryjnej/ hemiodynamika/ kardiologia- mam pod opieko 4 pacjietow na dyzuze jesli jesten na odcinku kardiologii- so to pacjeci z reguly stabilni, gotowi do wypisu lub oczerkujocy na badania, testy. No drugim odcinku OIOK/hemiodynamika mam pod opieko na dyzuze 2 pacjetow. Ale jesli pacjet wymaga specjalistycznej opieki pielegnacyjnej np ma IABP- konterpulsacje, lub CPAP, Swan Ganz Catheter, lub po przeszczepie serca lub ze sztucznym sercem dla przykladu-wtedy mam tylko jednego pacjeta do opieki na dyzuze. Ale mam byc przy pacjecie caly cas, nie moge odejsc od lozka czy wyjsc z pokoju pacjeta. Jesli musze np toaleta lub przerwa na posilek to zastepuje mnie inna pielegniarka. Wiec na naszym odziale mamy 2 odcinki. Jeden na 20 lozek i na zmianie pracuje 6 piel w tym jedna koordynuje zmiano, a na drugim odcinku mamy 12 lozek i jest nas 7 piel w tym jedna koordynujoca. Jesli ktos wymaga specjalistycznej piel wtedy doastajemy extra piel do pomocy z innego oddzialu lub agencji pielg. Szpitale bardzo sie bojo ze rodzina moze sodzic szpital i domagac sie milionow jako odszkodowanie, wiec sie zabezpiecza poprzez obstawianie oddzialow odpowiednio iloscio pielegniarek.Warunki pracy super. Ale nie myslcie ze siedzimy i wpatrujemy w pacjeta. Obowiozkow naprawde jest duzo, odpowiedzialnosc niesamowita. Mamy wiekszo autonomie w podejmowaniu decyzjii, zmiane leczenia bo w koncu to my jestesmy ciogle przy lozku pacjeta. Dodam ze nie mamy pokoju dla pielegniarek i pokoju dla lekarzy. Mamy jedno erie przy ktorej razem spedzamy czas wykonujoc prace, majoc cioglo interakcje pomiedzy innymi grupami zawodowymi. Na nocnych dyzorach mamy mniejeszo obstawe piel z 13-14 do9-10 piel- na te samo ilosc lozek. No coz wiem ze w Polsce latwo pielegniarko nie jest byc. Ale jedyne co mozecie robic to wspierac sie na wzajem , doceniac prace swojo i waszych kolezanek. Glosno domagajcie sie tego czego wam sie nalezy. Moze kiedys ktos was uslyszy. Powodzenia

Dodaj komentarz