Wiadomo już, do kiedy pielęgniarki bez kursu lub specjalizacji będą mogły pracować na oddziałach anestezjologii!

Pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej opieki.

.

Google Analytics

Portal Pielęgniarek i Położnych w 2012 roku to:

Prawie 3 miliony odsłon,

Prawie 1 milion odwiedzin,

Ponad 400 tysięcy unikalnych użytkowników.

Ponad 6 tysięcy KOMENTARZY!!!

 

 

Na stronach ministerstwa zdrowia w maju ubiegłego roku opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie w sprawie standardów postępowania medycznego w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii dla podmiotów leczniczych.

W projekcie rozporządzenia zapisano, że pielęgniarka  anestezjologiczna       -     to pielęgniarka, która ukończyła specjalizację  w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki lub pielęgniarka, która ukończyła   kurs   kwalifikacyjny   w   dziedzinie   pielęgniarstwa   anestezjologicznego   i intensywnej opieki lub pielęgniarkę w trakcie specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki. W projekcie rozporządzenia zapisano także: "pielęgniarki wykonujące w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia czynności przewidziane w dotychczasowych przepisach dla przeszkolonych pielęgniarek, nie spełniające wymagań określonych powyżej, mogą wykonywać czynności przewidziane dla pielęgniarki anestezjologicznej nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2013 r.".

Natomiast pielęgniarką   oddziałową   oddziału   anestezjologii   i   intensywnej   terapii    albo   działu anestezjologii w szpitalu powinna być pielęgniarka, która ukończyła specjalizację w dziedzinie anestezjologii i intensywnej opieki. W projekcie zapisano także: "pielęgniarka będąca w dniu wejścia w życie pielęgniarką oddziałową oddziału anestezjologii i intensywnej terapii albo działu anestezjologii w szpitalu, która nie spełnia powyższych wymagań, może pełnić tą funkcję nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2015 r.".

Powyższe zagadnienie wzbudziło na Portalu duże zainteresowanie. Artykuł w powyższej sprawie czytano ponad 6 tysięcy razy. Zamieszczono 29 KOMENTARZY!

Zobacz jak ostatecznie uregulowano powyższe kwestie w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 20 grudnia 2012 roku - na stronie wyszukiwarki szkoleń dla pielęgniarek i położnych.  

Mariusz Mielcarek

Zobacz także:

Nabory na specjalizację pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej opieki;

Nabory na kurs kwalifikacyjny pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej opieki.

.

Komentarze użytkowników

#1  2013.01.02 21:47:55 ~anestez

BYŁO to rozporządzenie, bo wylądowało w koszu - ma powstać nowy, ale nie jest to kwestia najbliższej przyszłości. Na spotkaniu z KK ogłoszono, że póki co nic się w tej kwestii nie zmieni. Wymaga to po prostu znacznych nakładów finansowych, których szpitale nie posiadają (m.in. konieczność wygospodarowania środków na POOP). Część szpitali wyremontowana OITy za pieniądze unijne - będą musieli je remontowac jeszcze raz, bo nie będą one spełniać norm narzuconych przez nowe rozporządzenie. W wielu przypadkach dostosowanie szpitala wymagałoby wybudowania nowego budynku albo nowego skrzydła, bo nawet przesunięcie ścian nic nie da. Zwłaszcza w sytuacji gdy trzeba wyczarować dodatkową salę. Teoretycznie do końca 2012 roku minister musi podpisać nowe rozporządzenie, w praktyce niewykluczone, że podpisze te z 1998 roku i wszystko zostanie po staremu.

#2  2013.01.02 23:06:58 ~nika

Kiedy wydadzą rozporządzenie w którym od magistra pielegniarstwa nie bezie sie wymagało kursików które były przewidziane dla osób z średnim wykształceniem.

#3  2013.01.03 08:51:40 ~omal

Rozporządzenie po uwzględnieniu drobńych zmian zośtalo podpisane 20.12.12! Okres przejściowy dla pielegniarek nie posiadających kursu kwalifikacyjnego lub specjalizacji trwa do końca 2016r, a dla pielęgniarek oddzialowych do 2018r.

#4  2013.01.03 09:01:18 ~omal

Ponadto zachęcam do lektury http://www.mz.gov.pl/wwwmz/index? mr=q491&ms=383&ml=pl&mi=383&mx=0&mt=&my=876&ma=031320 Jest tam zamieszczony projekt, wersja podpisana, a co najciekawsze- uwagi jakie zgłoszono do projektu. Polecam zapoznać się zwłaszcza z tym ostatnim i zobaczyć kto co zgłosił i co zostali a co nie uwzględnione w ostatecznej wersji, podpisanej prze Arlukowicza. rozporządzenie wkrotce wchodzi w życie!

#5  2013.01.03 15:04:53 ~amelka

Z ustawy nie mogę wyczytać, czy to rozporządzenie dotyczy też pielęgniarek zatrudnionych w zespołach domowych, (pacjenci domowi pod respiratorem).

#6  2013.01.03 21:14:38 ~funia

Popieram nike.

#7  2013.01.03 21:17:55 ~gosia

Kursy,kursiki dla pielegniarek ze śrdnim wykształceniem.A CO Z MAGISTRAMI PIELEGNIARSTWA którzy mieli w takcie studiów tych kursików mnóstwo? Czyżby władze nasze zapomniały ,że pielegniarki mają studia?

#8  2013.01.04 09:56:14 ~Iz

Jakie kursiki? Magister potrzebuje kursów jak każdy inny pracownik medyczny, normalne w świecie, nie dopuszcza się do pacjenta jak nie ma się odpowiednich kursów. A naszym studentom wydaje się ,ze jak zrobią magistra to juz wszystko, otóż nie.

#9  2013.01.04 18:48:26 ~s

Zgadzam się z Iz - co z tego, że któraś skończyła studia magisterskie? Medycyna i pielęgniarstwo nie przestało się rozwijać z momentem ukończenia studiów magisterskich. Kursy i specjalizacje są potrzebne każdemu - bez względu na uzyskane wykształcenie. A zaprzeczanie temu to buta i brak pokory. Sama skończyłam studia (nie było już innej możliwości uzyskania PWZ) i nie wyobrażam sobie, aby to miało mi wystarczyć na dalsze 40 lat pracy.

#10  2013.01.05 23:28:04 ~halinka

Jakie kursiki? Wiecie co na nich jest? bzdury i sciema!

#11  2013.01.05 23:30:22 ~halinka

Kursiki dla pielegniarek ze srednim wykształceniem a nie po uniwersytetach.Po uniwersytecie to ytlko studia podyplomowe! Nic wiecej! żadnych kursików bzdetnych!

#12  2013.01.10 03:55:24 ~gienia

Wy wy się napiłyście szaleju, co mają studia do kursów-specjalizacji to podstawa, mgr.to tylko dodatek ważne kwalifikacje na wszelakich kurszach teraz bez papierka a z mgr można się iśc wyrobic do wyhodka. sama mam dwa kierunki studiów, również mgr i co z tego pracodawce interesuje specjalistka bo to dzięki niej ma większy kontrakt, kursy i tylko kursy a studia fajnie mieć ale dla własnego ego

#13  2013.01.11 08:15:24 ~doro

Gienia ty chyba jstes baaaardzo przemęczona! Niedobrze.

#14  2013.01.12 23:51:33 ~AlGiDA

WSZYskie ciemniaki bez qrsów zapamiętajcie raz na zawsze. Qrsy możecie zaliczyć u Milczarka! Wystarczy się zapisać i zapłacić! Essa essa! Milczarek rządzi, Milczarek radzi, Milczarek nigdy Was nie zdradzi. Do czasu aż ktoś zapłaci więcej.

#15  2013.01.15 17:43:56 ~do 12

Mgr to tylko dodatek! śmiechy ha ha ha ! Kursy to to.najwazniejsze ! Studia 5 lat,kurs 3 miesia

#16  2013.01.17 22:47:52 ~Co Tam

Rozporządzenie zabrania de facto przyjmowania do pracy pielęgniarek bez tzw dodatkowych kwalifikacji czyli kursów! Czy takie same zasady dotyczą lekarzy! Co będzie gdy te "doświadczone" odejdą, wszak zabrania się przyjmowania młodych które kursu bez stażu zawodowego na danym oddziale nie zrobią, bo im nie wolno!

#17  2013.01.19 20:52:40 mamapanda

Chciałam odpowiedzieć Gosi, że studia magisterskie bez praktyki w anestezjologii i intensywnej terapii, a dopiero potem kurs lub specjalizacja nie dadzą niezbędnej utrwalonej wiedzy specjalistycznej. Po pierwsze, jeżeli nie uczestniczyłaś w pracy na oddziale IOM lub bloku operacyjnym i nie widziałaś różnych stanów, nie obsługiwałaś sprzętów to nie zrozumiesz do końca wykładów i podręczników. Ja chciałabym, żeby konsultanci w pielęgniarstwie anestezjologicznym i intensywnej opieki medycznej przyjrzeli się praktyce zatrudniania na stanowiskach pielęgniarskich położnych i zwiększonej liczbie ratowników medycznych. Tak, my pielęgniarki jesteśmy degradowane, można nas łatwo zastąpić.Pytam, czy magister pielęgniarstwa, który przecież ma w swoim wykształceniu ginekologię i położnictwo, może stanąć do pracy po przeszkoleniu przez położną na porodówce, albo mając przecież opanowane udzielanie pomocy pojeździć w zespole ratunkowym? pozdrawiam specjalistka z 25 letnim stażem anestezjologii i intensywnej opieki medycznej.

#18  2013.01.22 14:53:49 ~gosia

Do 17 A kto powiedział ze mgr to młoda i bez stażu piel? Takich to na lekarstwo! Jest wiele piel. mgr,które tez pracuja i mają doswiadczenie! Miła pani wez się rozejrzyj wokół! Widzisz gdzies młode? Miła specjalistko ty tak sie nie przechwalaj.

#19  2013.01.22 16:00:58 mamapanda

Gosiu, chyba nie zrozumiałaś tego co napisałam, albo ja nie zrozumiałam Ciebie. Możesz mi powiedzieć, czym się przechwalam, bo nie bardzo wiem? W moim zespole 80% to koleżanki poniżej 35 roku życia, więc z automatu jest to zespół wykształcony w nowym systemie.Gosiu, czy możesz się odnieść do drugiej kwestii w mojej wypowiedz? pozdrawiam starsza pieleęgniarka

#20  2013.01.23 12:34:04 ptasiagrypa

Ludzie,o czym my rozmawiamy.Nie dosyć,że wszystko to mam na myśli kursy,studia,specjalizacje robimy za ciężko zarobione pieniądze wielokrotnie w czasie wolnym bo na urlop szkoleniowy nie ma szans,to i tak zawsze jesteśmy w cieniu lekarza.Co niektórym to się tylko w głowach po tym przewraca i wydaje że już prawie mogą leczyć.Żadna z nas nie da rady pracować w tym zawodzie do 67 roku życia a wszystkie generałami nie będziemy bo szeregowych do łóżka nie będzie.

#21  2013.01.23 19:56:46 ~mgr

Taka prawda-NFZ wymaga specjalistek do zakontraktowania - nie magisterek.

#22  2013.01.23 22:20:54 ~ja

I znowu golono strzyżono zero inteligencji kiepskie z serialu szare myszy ciągle się żrą o wykształcenie zero wstydu !

#23  2013.01.25 20:40:01 ~xxx

O co chodzi? stacilam wątek.

#24  2013.01.25 20:46:16 ~gosia

Do pani mamapanda.Powyższą dyskusję uważam za zamkniętą,bo jest bezsensowna.pozdrawiam mamapandę specjalistkę z 25 letnim stażem

#25  2013.01.30 12:16:20 ~położna

Witam.wymagane kursy i specjalizacje dla pielęgniarek pracujących na oiomie.a ministerstwo zapomniało napisać rozporządzenie dla położnych które pracują na oiomie! co z nami jak my nie możemy robić tych specjalizacji i kursów bo położne nie mogą.co z nami!

#26  2013.02.02 19:48:28 ~gość

Tak się dzieje,że my pielęgniarki pozwalamy wchodzić w swoje buty wszystkim. Zobaczcie jak rzecznicy lekarscy pilnują czystości specjalności, nie prześlizgnie się żaden niepowołany specjalista. Położne i ratownicy powinni robić to do czego są wyszkoleni, a nie to do czego przygotowuje pielęgniarstwo. To jest właśnie ta pielęgniarska bezwolność i słabość naszych samorządów.Przykro mi, ale środowisko powinno się wreszcie postawić i ukrócić te chore praktyki.

#27  2013.02.02 19:59:12 ~go,sc

Koleżankom, które uważają, że zakończenie studiów pielęgniarskich niesie kompletną wiedzę medyczna zwalniającą z konieczności specjalizacji powiem, że są w głębokim błędzie. Jesteście Państwo dyplomowanymi pielęgniarkami, pielęgniarzami i mało wiecie o pielęgniarstwach specjalistycznych.Tak jak młody lekarz musicie wiedzę pogłębiać. Poza tym skąd macie wiedzę, czego uczono w dawnych szkołach pielęgniarskich. Głupio robicie, że jesteście takie lekceważące, pomyślcie o sobie za 20 lat.

#28  2013.02.02 21:27:06 ~do 27

Po studiach jestesmy magistrami pielegniarstwa a nie pielegniarkami dyplomowanymi.I.czesto nie jestasmy aż takie młode i lekceważące!

#29  2013.02.03 13:43:55 ~S

28 - każda pielęgniarka jest pielęgniarką dyplomowaną. Kiedyś - po LM, dziś po studiach I stopnia - zakończeniem jest obrona i uzyskanie DYPLOMU oraz Prawa Wykonywania Zawodu.

#30  2013.02.03 16:25:47 ~gość

Właśnie słusznie powiedziane, magistrami. Magister w najczęściej stosowanym tłumaczeniu to nauczyciel. Magister to przedsionek do dalszej pracy naukowej.Coś mi się wydaje, że coraz mniej prawdziwych pielęgniarek dyplomowanych, a coraz więcej tych, które skończyły uczelnie( jedyna możliwa obecnie droga edukacji)i nie wiedzą jaka jest obecna sytuacja naszego zawodu. Oczekiwania nie przystają do rzeczywistości. Poza tym według mnie pielęgniarka dyplomowana to brzmi dumnie.

#31  2013.02.03 17:31:01 ~paranoja

Tak słusznie! Skończyłam liceum i jestem piel. dyplomowana.Są też u nas pielegniarki (Magisterki)i tez są dyplomowane I TO KILKAKROTNIE.Po studium medycznym dyplomowane .Drugi raz po licencjacie -dyplomowane.Trzeci raz po studiach magisterskich -dyplomowane! I tak pielegniarstwo polskie stoi w miejscu! I wszyscy się cieszą!

#32  2013.02.04 11:09:57 magister

Do ~30. Tak PIELĘGNIARKA DYPLOMOWANA to brzmi BARDZO DUMNIE.

#33  2013.02.05 19:10:44 ~gość

Do 32, na pewno nie będzie brzmiało, jeżeli koleżanki uznają, że to nic ważnego. A właściwie kim chcecie być? Magistrami, czy może chodzi o to żeby być porządną, dobrze wykształconą, ale jednak Pielęgniarką Dyplomowaną, tak szanowaną jak wiele naszych i Waszych poprzedniczek. Trzeba tylko o to dbać. Szanować siebie, swoich współpracowników(w tym lekarzy i salowe), nie spoufalać się, nie być obcesową. I tak jak mądrzy ( nie przemądrzali)lekarze dokształcać się, bo medycyna nie stoi w miejscu i już za kilka lat Wasza wiedza zdobyta na uczelni zdezaktualizuje się.

#34  2013.02.05 19:19:45 ~gość

Do koleżanki nr 2, podaj kolejność postępowania przy spadku ciśnienia w bloku siodłowym. Trendelenburg, czy płynoterapia?

#35  2013.02.06 18:11:27 ~do 33

Nasze poprzedniczki walczyły żeby iśc do przodu a nie cofac sie .Pielegniarka dyplomowana to juz pzeszłosc!

#36  2013.02.06 18:52:59 ~gość

Do 35, chyba nie nie o to walczyły, żeby nie było pielęgniarek dyplomowanych. No dobrze, czy możesz wyjaśnić kim w takim razie jesteś? Tylko nie mów, że magistrem.

#37  2013.02.06 21:02:09 ~xyz

To jakieś wariactwo, znowu się kłocicie-zenada i wstyd.

#38  2013.02.07 15:12:34 ~ja

A KOPACZOWA ZACIERA RĘCE I SIĘ CIESZY, ŻE PORÓŻNIŁA PIELĘGNIARKI WSTYD CO WY WYPISUJECIE PUBLICZNIE WASZE DZIECI I TAK SIĘ JUŻ WSTYDZĄ, ŻE MAJĄ MATKI PIELĘGNIARKI TRZEBA NIE MIEĆ ROZUMU, ŻE KŁÓCIĆ SIĘ O WYKSZTAŁCENIE !

#39  2013.02.07 19:11:40 mamapanda

To nie jest kłótnia, ale istotna jest tożsamość zawodowa. Lekarz jest lekarzem, który osiąga stopnie naukowe, my musimy też mieć swój start z tożsamością.

#40  2013.02.07 21:31:57 ~do 39

Nareszcie sie z Tobą zgadzam mamapando:)

#41  2013.02.10 12:10:16 ~piel

Słusznie 38 piszesz prawdę !

#42  2013.02.10 15:18:43 ~gość

Co Wy piszecie o wstydzie przed dziećmi, trzeba się było zastanowić przed wyborem zawodu. Może jakieś pomysły własne.

#43  2013.02.18 13:53:08 ~piel

Kiedyś było inaczej nie wstydziłam się tego zawodu teraz to zupełnie inne realia !

#44  2013.02.21 10:49:06 ~ab

Moja córka jak spytałam czy chce być pielęgniarką stwierdziła, że to obciach i wstyd !

#45  2013.03.02 22:06:15 ~bdhaja

Kursy kursami a grosza jak nie było tak nie ma!

#46  2016.02.12 16:11:07 ~kosmedik

Do mama panda uratowałem syna mojej siostry jak miał Ostrą N Oddechową ,sama nie dałaby rady .Teraz z niego jest chłop "na schwał"

#47  2016.02.12 16:23:45 ~kosmedik

Ułożyć w anty-Trendelenburga [głowa do góry],potem płyny.Jest to znieczulenie PP.

#48  2017.01.04 17:05:22 ~bieszczady

No tak tak powinno być pielęgniarka też odpowiada za życie pacjenta i powinna mieć specjalizacje lub kurs specjalistyczny tak też instrumentariuszki też powinne mieć kursy przynajmniej a w Bieszczadach znieczula oddziałowa znieczula bez kursu a przy stole stoją dziewczyny tez bez kursu ale to juz zadupie i tak sie dzieja dziwne rzeczy salowa stoi podczas zabiegu i podaje sterylnie .Przez przypadek trafiłam na waszą strone ale jak byłam w ty szpitalu i zobaczyłam co się tam dzieje to aż mnie dreszcze przeleciały dobrze że wszystko ze mną ok a te wiadomości mam od swojej kuzynki jest położną w tamtym szpitalu

Dodaj komentarz