Ministerstwo zdrowia przedstawia propozycje wykazu leków, na które będzie miała prawo wystawić receptę pielęgniarka i położna.

Rząd dzieli pielęgniarki na lepsze i gorsze!

..............................................................

                                                                                              Projekt z dnia 26 maja 2014 r.


ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA11
z dnia .....,        r.
w sprawie wykazu substancji czynnych zawartych w lekach, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wykazu wyrobów medycznych i wykazu badań
diagnostycznych


Na podstawie art. 15a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, póz. 1039, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1. Ustala się wykaz substancji czynnych zawartych w lekach, które mogą być ordynowane przez pielęgniarki i położne, o których mowa w art. 15a ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, oraz na które te pielęgniarki i położne mają prawo wystawiać recepty, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 2. Ustala się wykaz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, które mogą być ordynowane przez pielęgniarki i położne, o których mowa w art. 15a ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, oraz na które te pielęgniarki i położne mają prawo wystawiać recepty, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. Ustala się wykaz wyrobów medycznych, na które pielęgniarki i położne, o których mowa w art. 15a ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej mają prawo wystawiać recepty i zlecenia, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 4. Ustala się wykaz badań diagnostycznych, na które pielęgniarki i położne, o których mowa w art. 15a ust. 6 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, mają prawo wystawiać skierowanie, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ZDROWIA

.

Wyjaśnienie:

Dla uniknięcia nieporozumień w przedmiotowej sprawie informuję, że załaczniki nr 1, 2 oraz 3 dotyczą TYLKO pielęgniarki posiadającej dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo, jeżeli ukończyły kurs specjalistyczny w tym zakresie.

Natomiast w załączniku nr 4 do projektowanego rozporządzenia określono wykaz badań diagnostycznych, na które pielęgniarka i położna posiadające co najmniej dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo mają prawo wystawiać skierowanie.

W uzasadnieniu do rozporządzenia zapisano także: "Pielęgniarki i położne będą mogły korzystać z nowych uprawnień dotyczących wystawiania recept na leki oraz środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego , wydawania zleceń i wystawiania recept na wyroby medyczne oraz skierowań na badania diagnostyczne nie wcześniej niż od dnia l stycznia 2016 r."

Zobacz komentarze na facebooku

.

Kwestia finansów w kontekście "recept pielęgniarek i położnych". Jak sprawę postrzega ministerstwo zdrowia?

.

Mariusz Mielcarek

.

Zobacz także:

Aktualności według działów - Zapowiedź ministra zdrowia - pielęgniarka wypisze recepty [Ponad 500 KOMENTARZY!!!]

Najpierw UE dyskrymiowała pielęgniarki absolwentki Liceum Medycznego. Po 10 latach naprawiła swój błąd! Teraz polskie ministerstwo zdrowa chce przyznać kompetencje do samodzielnego ordynowania leków i wystawiana recept tylko magistrom, natomiast osobom z tytułem licencjata do wystawiana recept na zlecenie lekarza. Tylko ta grupa pielęgniarek będzie miała kompetencje do wystawiania skierowań na badania diagnostyczne i laboratoryjne. NA TO NIE MOŻE BYĆ ZGODY! [CZYTANO PONAD 4 000 RAZY, 155 KOMENTARZY!]

.

Komentarze użytkowników

#1  2014.06.18 20:27:32 ~mgr piel

TO JUŻ SIĘ STAŁO! PODPISALI I NIKOGO NIE PYTALI A IZBY JAK ZWYKLE ZASPAŁY I NAWET NIE STANĘŁY W OBRONIE! kolezanek po LM I SZ

#2  2014.06.18 20:47:35 ~piel

Na takie cos sie nie godze. Robić kurs płacić kase i tylko po to żeby móc wypisać ponad 20 leków? totalne nieporozumienie. Tylko tramadol z leków p/bólowych? Opiody możemy pisać nlpz już nie? Brak leków p/bólowych, p/zapalnych, inhibitorów pompy protonowej, choćby 1 leku hipotensyjnego. Po cholerę mamy zlecać badania skoro po interpertacji i tak odeślemy do lekarza bo nic nie możemy zapisać. Nie będzie za to dodatkowej gratyfikacji bo możliwości są tak ograniczone ze niekoniecznie do końca wyręczymy lekarzy a naszemu chlebodawcy za takie cos poprostu nie opłaci się dopłacac do interesu bo pacjent i tak wróci do lekarza.

#3  2014.06.18 20:51:52 ~Szczęśli

Bardzo dobrze ! Jestem zadowolona, cieszę się ze w tym przypadku rząd jest mądrzejszy niż pielęgniarki ze starszych roczników, które niedługo przejdą na emeryture ! i w dodatku nie potrafią dobrze przeczytać ustawy, która nie nakazuje im pełnić tych funkcji. Niech dadzą szansę młodym, którzy chcą rozwoju zawodu i większej samodzielności w praktyce!

#4  2014.06.18 21:11:33 ~zadowolona

Zdecydowanie brak dokładnie jak pisze mgr piel: leków hipotensyjnych i inhibitorów pompy protonowej! a jest napisane, że leki OTC czyli większość głównych NLPZ (przydałby się też tam diclofenac)można orydnować i zalecać :)

#5  2014.06.18 21:26:46 ~basik 1955

@zadowolona Masz rację ,po co My kilka lat przed emeryturą mamy się produkować,swoje już zrobiłyśmy i to w jakich trudnych warunkach.

#6  2014.06.18 23:32:15 ~IK

Mało brak argosulfanu, nlzp, sterydów miejscowych , leków do iniekcji , nlzp, WItamin w dawkach dostepnych na recepte , masci antybiotykowych ,leków hipotensyjnych np. CATORil, antybiotyki - brak tych nowej generacji` Mało eków , za to bardzo duzo badań SZOK TE załaczniki nie sa kopatybilne ze soba

#7  2014.06.19 11:13:48 ~ja

No i po co było tyle bicia piany? nawet nie przepiszecie leków,które mozna kupic w kiosku ruchu czy na stacji benzynowej.

#8  2014.06.19 12:00:33 ~pigula

Na liście powinny znaleźć się także leki, których pacjenci używają przewlekle - bo to też tworzy kolejki do lekarzy: Insuliny, metformina chociażby czy leki przeciwalergiczne - nawet taki Alertec - na recepte jest po prostu połowę tańszy. przecież takie leki też wypisuje lekarz POZ na podstawie karty od alergologa. taką listę jak ta przedstawiona to mogą sobie do D wsadzić, nie będę płacić za kurs, żeby wypisać kilka leków na krzyż. A najbardziej rozbawiło mnie Acidum Folicum. haha na receptę.

#9  2014.06.19 12:34:36 ~dougross

Taki wykaz leków powinniśmy móc ordynować nawet bez jakiegoś śmiesznego kursu (który został wprowadzony przez samorząd). Minister twierdził, że pielęgniarki z mgr mogłyby wypisywać takie leki bez kursu.wiedział co mówi bo miał świadomość jak skromniutki będzie receptariusz.

#10  2014.06.19 14:48:40 ~piel.

To co piszecie to żenada i wyręczanie lekarzy.Wypisywanie recept? za Frii he he dajcie spokój! Lekarze są od tego jak D.od sr.nia.

#11  2014.06.19 15:08:25 ~piel

A poza tym za kogo mają pielęgniarkę! taki wykaz leków! śmieszne! Lekarze zacierają ręce i dalej kaskę robią.Nie interesuje ich czy lek jest drogi czy nie.Większego wynagrodzenia nie będzie.Dla pacjenta pielęgniarka nawet z tytułem czy nie będzie siostrą a lekarz to pan DOKTOR!

#12  2014.06.19 18:00:07 ~UWAGA

Ludzie pisze jak byk, że OTC wszystkie można ! Czyli wszystkie z" kiosków ", cześć przeciwalergicznych i inhibitory pompy protonowej też! tylko nie wiem jak ze zniżkami.

#13  2014.06.19 18:47:55 ~Beata

Jestem specjalistą pielęgniarstwa chirurgicznego z badaniami fizykalnymi .co ze mną ? Ja nie jestem pielęgniarką ? ! po licencjacie są ważniejsze ! Samych magistrów się narobiło tylko stołków za mało !

#14  2014.06.19 19:30:50 ~do Beaty

A to mozna byc specjalistą bez badan fizyklnych, skoro tak to podkreślasz? Zrob mgr, to nie boli. Będziesz mogla isc na kurs i pisać recepty na acidum folikum haha

#15  2014.06.19 20:05:43 ~MM

Wkurzacie mnie wy głupie pielęgniary! Nikt wam nie każe ani wypisywac tych recept ani płacic za zadne kursy ani iśc na mgr. Przestancie sie srac tym skoro was jak nie chcecie ni musi to dotyczyc. Bo jak zwykle wam nic nie odpowiada. Nauka nie boli.

#16  2014.06.19 22:09:59 ~igła

Skąd takie słownictwo MM? nie wszystkie pielęgniary są głupie,nie irytuj się tak

#17  2014.06.19 22:48:45 ~ja

Proste wracamy do korzeni pielegniarstwa ale znacznie gorzej sluzka lekarzy wypisuje leki za kiepskie zarobki ale z wyższym wykształceniem no to teraz się zacznie wojna : pielęgniarki po lm i te po studiach lubimy być skłócane i teraz się zacznie tylko patrzeć !

#18  2014.06.20 00:08:42 ~doSzczęś

Młodość i niedoświadczenie przez Ciebie przemawia,żeby nie napisać GŁUPOTA. Tak Cię podnieca wypisywanie recept? Lekarze oddali (niecałkowicie)to z czym mieli problem największy z NFZ bo za źle wypisaną receptę płacą kary. Tak ci się marzy płacenie kar? Tak dobrze zarabiasz że Cie na nie stać? A do starszych koleżanek to naucz się szacunku bo to one wprowadzały Cię w tajniki zawodu.

#19  2014.06.20 17:16:16 ~ania

Zadziwiające, co się dzieje w tym kraju.Pielęgniarki zamiast stać ramię w ramię to obrzucają się złosliwościami:/Mam tytuł magistra, długi staż pracy w zawodzie, różne kursy.i przy ilości pracy,jaką mamy na oddziale naprawdę nie marzy mi się wypisywanie recept i zlecanie badań.Ciągle dochodzą tylko kolejne nowe obowiązki, a ja się pytam kiedy? I kto w takim razie wyręczy nas w naszych obowiązkach? I kto będzie ponosił odpowiedzialność? Za granicą pielęgniarka nie robi wszystkiego, u nas tak.I ciągle musimy udowadniać,ile jesteśmy warte.Tylko po co? I komu?

#20  2014.06.20 21:31:22 ~ pielegn

Mam 38 lat pracy za soba , licencjat, pracuje na wlasny rachunek na dwoch etatach i nie bede wyreczac lekarzy , chociaz mam do nich szacunek, niech kazdy robi swoje jak najlepiej.Cenie tez mlode wyksztalcone pielegniarki i te ktore nas starsze ale tez nie glupsze obrazaja. Cieszy mnie to , ze poszerzacie wiedzę i nie jestescie tak jak my kiedys poddane lekarzom- mamy byc partnerami nie wrogami.I dlatego robmy swoje.

#21  2014.06.20 23:02:28 ~jm

Do zachwyconych - faktem jest że nie wszyscy muszą godzić się na wypisywanie recept to indywidualna decyzja. Jednak może zamiast obrażać innych pomyślcie i przynajmniej wysłuchajcie co mają do powiedzenia doświadczone życiowo starsze koleżanki. Jestem pielęgniarką z 20 letnim stażem, po specjalizacji i magisterce,o pracy w tym zawodzie wiem jedno- od lat dokładają nam nowe obowiązki,bez gratyfikacji pieniężnej. Jeśli sądzicie że wypisywanie recept podniesie prestiż tego zawodu i będziecie bardziej szanowane przez lekarzy bo wypiszecie receptę to się bardzo zdziwicie. Na szacunek trzeba "zapracować" i to nie machając papierkami z tytułami. Ale to zrozumiecie po latach pracy, wtedy niestety to wy będziecie starymi pielęgniarami. Pozdrawiam.

#22  2014.06.21 02:32:25 ~mk

Ja zamierzamm robic dr nauk medycznych jako pielegniarka. Stare pielegniary . ech brzydkie okreslenie ale jak jestem na praktykach to czesto wstyd mi, ze reprezentuje ta sama grupe zawodowa co niektóre pielegniary. Owszem zdarzaja sie madre, miłe, rozumiejace studentów, Ale w wiekszosci wyglada to tak,ze wiele z was ciągke nas upokarza . Próbuje udowodnic, ze jestesmy gosri a nasze studia sa nic nie warte. Przykro mi, że pielęgniarką zawsze coś się nie podoba nie szanują innych koleżanej, ciągle im coś przeszkadza. Przecież nikt was do nieczego nie zmusza. Ale często faktycznie zachowujecie się jak służące lekarzy, gdzie Ja np. nie pozwalam sobie na rózne zachwoania.

#23  2014.06.21 02:36:09 ~mk

Jakoś lekarze mogą byc zgrana grupą zawodową ale oczywiście nie My. Często wynika to z niskiego poziomy kultury i inteligencji pielęgniarek. Przykro mi o mówic ale chodząc po róznych oddz, na prawde dużo się nasłuchałam i naoglądałam i wielokrotnie było mi wstyd.

#24  2014.06.21 07:35:54 ~Beata

Czy nikt nie widzi ,że nasze środowisko pielęgniarskie jest poróżnione przez lekarzy ? Ministrem Zdrowia jest lekarz ,w większości szpitali dyrektorem jest lekarz i mamy być szanowane ? Gdzie są nasze pielęgniarskie władze .Jesteśmy pielęgniarkami ! Mamy pokończone studia ,specjalizacje ,szkoły pielęgniarskie ,mamy prawo wykonywania zawodu i dyplom ! Jesteśmy służącymi panów doktorów ,a przy okazji dyskryminowane i poróżnione .Po co są nam kursy ,specjalizacje ,jak można ten papierek do kosza wyrzucić ? Nie mamy żadnych przywilejów ,mamy tylko harować do śmierci za głodowe pensje i nie dyskutować ,bo wywalą cię z roboty !

#25  2014.06.23 09:21:47 ~irena

Położne nie mogą wypisywać skierowań na prześwietlenia klatki piersiowej, bad. mikrobiologiczne i kału- a są magisterkami ha, ha ha ha. kto jest autorem tego wykazu! żenada! Pielęgniarki nie dajcie się wciągac w takie manewry, oszczegam!

#26  2014.06.25 20:51:11 ~pielęgn.

Nasze ministerstwo genialnie poróżniło naszą i tak rozwaloną grupę zawodową. Ale widzę, że niektórzy z Was juz powoli zaczynają widzieć o co tak naprawdę chodzi. Zgadzam sie z tym, co pisze Beata - lekarze maja przekonanie, że pielegniarki maja wykonywać ich polecenia (nie zlecenia w formie przewidzianej przez prawo). A wszystkie kursy, specjalizacje służą tylko organizatorom szkoleń i świadczeniodawcom. Pielegniarki, obudźcie się! wszystkie idziecie jak barany na rzeź przy okazji gryząc sie nawzajem. Ze skłoconym srodowiskiem NIKT SIE NIE LICZY! . JEŻELI SIE NIE ZORGANIZUJEMY NIC SIE NIE ZMIENI! Wyobrazcie sobie przez chwilę, że te energię, która straciłyscie na kształcenie w pielęgniarstwie mogłyście wykorzystac np na kształcenie sie np w budownictwie albo finansach. Teraz byłybyscie bogate i niezalezne. A moze tak sie przekwalifokowac, zamiast całe zycie bawic sie w Syzyfa? Pozdrawiam Pielęgniarka mgr prawa

#27  2014.09.17 10:10:23 ~mgr

Witam czy pielęgniarka z tytułem magistra z organizacji i zarządzania w ochronie zdrowia tez będzie mogła pisać recepty?

#28  2016.01.06 09:11:30 ~SFelczer78

Witam Panie Ogarną mnie czysty szczery niczym nie skrępowany śmiech. Opowiem coś o sobie, kończąc szkołę Ratownictwa Medycznego to z Wami miałem do czynienia. Wspomnienia nie są miłe, mnóstwo zbędnych zajęć Panie z przyrostem ego, które przekracza wszelkie wyobrażenie. Następnie praca z Wami pielęgniarkami w 80% określę to mianem pampersiaki z magistrem przed nazwiskiem.

Dodaj komentarz