Jak zwierając porozumienie o 1.50 zrobiono na szaro pielęgniarki i położne.

Tzw. podwyżki dla pielęgniarek i położnych.

 

 

 

Dla ministerstwa zdrowia w tzw. negocjacjach ze związkiem pip najważniejsze było oddalenie wizji ogólnopolskiego protestu (strajku) pielęgniarek i położnych. To był jedyny aspekt, z którym musiał liczyć się resort zdrowia, ba nawet rząd. Zwłaszcza w kontekście wyborów parlamentarnych w dniu 25 października. Kwestią oczywistą było pytanie: jaką cenę trzeba ponieść aby związek zakończył protest? 

Resort zdrowia bardzo dużą uwagę przykładał do tej kwestii. Reszta gadaniny o normach zatrudnienia, koszyczkach to .... zasłona dymna. Negocjacje płacowe to też taki temat zastępczy. Walka, tak walka szła o zakończenie protestu ogólnopolskiego!

Proszę zobaczyć co minister zdrowia zaproponował, aby zapisać w porozumieniu (projekt z pierwszych dni sierpnia):

 

 

Tutaj, (w pierwszych dniach sierpnia) postuluje się, aby władze związku pip zobowiązały się do podjęcia działań ... Wiemy jakich? Kończących protest ogólnopolski pielęgniarek i położnych. Podkreślam, "związek zobowiązuje się". Jaką to ma moc sprawczą? Jaką to ma moc prawną? Żadnej! Równie dobrze można było wpisać, żeby przedstawiciele związku, rozważyli przychodzenie na negocjacje .... bez czepków na głowach. 

 

Co na to związek? 

Władze związku zachowały się bardzo przytomnie i zaproponowały swój sposób rozwiązania kwestii "zakończenia akcji ogólnopolskiej". Przedstawiły swój projekt, z którego wynikało:

1. związek pip powiadomi zakładowe organizacje o zawartym porozumieniu,

2. kiedy szpitale wywiążą się ze wzrostu płac zapisanego w porozumieniu, to władze związku pip wystąpią z prośbą o czasowe zawieszenie sporów zbiorowych w zakładach pracy, w części dotyczących warunków płacy,

3. kiedy minister zdrowia wprowadzi zmiany legislacyjne dotyczące norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych (koszyczki), a poszczególne szpitale wprowadzą je w życie, to władze związku pip wystąpią o z prośbą o czasowe zawieszenie sporów zbiorowych w zakładach pracy, w części dotyczących warunków pracy.

Podkreślam, to bardzo racjonalne stanowisko władz związku pip. Prezentuję je poniżej. 

 

 

 

Zatem zobaczmy co ostatecznie podpisano w porozumieniu o godz. 1.50 z dnia 23 września roku. 

1. wpisano związkowi pip datę do kiedy ma zawiesić ogólnopolską akcję protestacyjną,

2. wpisano związkowi pip kiedy zakończy ogólnopolską akcję protestacyjną,

3. następnie związek podejmie działania zmierzające do zakończenia sporów zbiorowych w zakładach pracy. 

pod warunkiem:

że, projekt nowelizacji rozporządzenia z dnia 8 września (300 zł), będzie zawierał kwotę (400 zł).

A koszyczki i normy zatrudnienia wyparowały .....

W Polskę poszła informacja, pielęgniarki i położne dostały 1600 zł!

Zembala dwa dni później rozpoczyna swoją kampanię do sejmu. PO dotrzymuje obietnic!

Natomiast władze związku pip pojechały na konferencję do Paryża. Podkreślam konferencję.

 

 

 

Naprawdę o 1.50 załatwiono ważną sprawę!

Tak ważną, że 1 października o godz. 21 na facebooku wiceminister zdrowia Cieślukowski poinformował środowisko zawodowe pielęgniarek i położnych:

 

Realizacja porozumienia zawartego 23 września pomiędzy Ministrem Zdrowia i pielęgniarkami już przynosi pozytywne efekty, a strony dotrzymują słowa. 28 września Minister Zdrowia przedłożył projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie owu zawierający zmiany uzgodnione w porozumieniu. Zarząd Krajowy Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych w dniu dzisiejszym 1 października podjął uchwałę o zawieszeniu ogólnopolskiej akcji protestacynej. Brawo  

 

Zapraszamy do uczestnictwa w sondzie pt.:

Jak oceniasz porozumienie z Zembalą?

Zobacz dotychczasowe wyniki i zagłosuj.

Wejdź na facebook i zagłosuj!

 

Mariusz Mielcarek

 

 

 

Komentarze użytkowników

#1  2015.10.03 11:05:29 ~Plg odcink

Jest uchwała o zawieszeniu akcji protestacyjnej a pieniędzy jak nie było tak jeszcze i nie ma. Jest uchwała, ale dalej "Ona jedna, ich trzydziestu". A "konferencja" w Paryżu koniecznie musi być, przecież odwalili kawał roboty dla pielęgniarek ! Od dalszej treści komentarza się chyba powstrzymam.

#2  2015.10.03 11:35:44 ~piel

Witam, czy ten projekt wszedl w zycie nigdzie nie moge znalezc tego rozporzadzenia prosze o pomoc . PROJEKT! z dnia 12 kwietnia 2012 roku ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia . w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego Na podstawie art, 6 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039 zarządza się, co następuje:

#3  2015.10.03 11:41:49 ~piel

Panie Mariuszu , czy w/w projekt wszedl w zycie i gdzie moge znalezc to rozporzadzenie bo niestety probuje i jakos bez efektu :(

#4  2015.10.03 11:44:31 Redakcja Portalu

Do 2 i 3. Nie! Pozdrawiam Mariusz Mielcarek

#5  2015.10.03 11:50:06 ~piel

I w tym momencie wielu osoba cisna sie niecenzuralne slowa na usta .

#6  2015.10.03 11:51:19 ~pgrz

Witam, czy tylko ja mam takie wrażenie, czy to jest niezrozumiały bełkot. i ze strony rządu i autorów strony . Jestem pracownikiem ośrodka opiekuńczo - pielęgnacyjnego, w którym nie ma związków zawodowych, do kogo w takim razie się zgłaszać w tej sprawie? dyrekcja, oddziałowa ? Czy na dzień dzisiejszy nadal są to tylko projekty, a same podwyżki będą dopiero po uchwaleniu rozporządzenia przez MZ ? Proszę o pomoc w zrozumieniu faktów.

#7  2015.10.03 12:11:27 ~piel

Przepraszam wlasciciela portalu ze nie na temat . Zwracam sie do pielegniarek z tylulem licencjata i magistra czy uwazacie ze jest sprawiedliwym pominiecie nas w uprawnieniach nie mozemy nawet posugiwac sie tytulem naukowym w pracy czy warto ufac osoby ktore nas reprezentuja ze nie zadbaly o interesy wszystkich pielegniarek czy warto dawac szanse osobom ktore kandyduja do sejmu i dbaja tylko o wlasny interes nie o interes wszyskich , Jesli ktos czytal Projekt rozporzadzenia z 12 kwietnia 2012 roku o uprawnieniach dla pielegniarek i poloznych to wie jak nas pominieto ! Zastanowcie sie czy warto na nie glosowac ja swojego glosu nie oddam na nie nic dla mnie nie zrobily do tej pory i nic nie zrobia beda tylko obiecywac !

#8  2015.10.03 12:23:02 ~,,,,,

Wiele nie wiemy,a panie przew.Związku uciekły za granicę,jak kiedyś Rydz-Śmigły do Rumunii.

#9  2015.10.03 12:38:16 ~piel

Jak mozna tak robic pytam sie dlaczego osoba po farmacji nie ma tytulu farmaceuta tylko jest technik farmacji oraz magister farmacji , pytam sie dlaczego pielegniarka po specjalizacji moze uzywac tytulu specjalisty a pielegniarka z tylulem magistra nie moze go uzywac. Kolezanki powinnysmy zaplacic naszym kolezankom przy urnach bo uwierzcie mi skoro tak o nas walczyly ze skreslono nam mozliwosc uzywania tytulu naukowego oraz zabrano nam uprawnienia o ktorych wspomnialam wyzej to powinnysmy im zaplacic przy urnach i stworzyc swoj wlasny samorzad i prawo ! Natomiast z obecnych izb sie wypisac !

#10  2015.10.03 12:42:36 ~piel

Skrzyknijmy sie teraz jest duze ulatwnienie przez e-maile stworzymy swoj wlasny samorzad i wystawimy swoich kandydatow do sejmu ´to wszystko jest do zrobienia jesli sie zbierzemy okazmy my osoby z wyzszym wyksztalceniem ze potrafimy mowie do licencjatek i magistrow . Pokazmy swoim kolezankom ze my to potrafimy i potrafimy trzymac sie razem i bronic sie razem ! Zrobiono nam ogromna krzywde kazda z nas o tym doskonale wie !

#11  2015.10.03 12:59:00 ~piel

Kontakt dla pielegniarek licencjatek i magistrow : nowysamorzadpiel@gmail.com Jestesmy madrymi osobami bardzo dobrze wyksztalconymi pokazmy naszym kolezankom jak wyglada zgrana grupa zawodowa i solidarnosc . Zawalczmy o nas o zmiany dla naszego srodowiska nie poddawajmy sie narzuconym uprawnieniom ktore nas krzywdza !

#12  2015.10.03 13:35:37 ~pielela

Pamiętam,jak na studiach nam mówiono,że dopóki na stołkach siedzą ,stare" niereformowane baby ,to pielęgniarstwo guzik się zmieni.PRAWDA!

#13  2015.10.03 13:36:27 ~do11

Poczekajcie aż te stare,głupie po liceum wymrą,już niedługo.A wtedy kłóćcie się o tytuły.

#14  2015.10.03 13:46:35 ~piel

Do 11 . tu nie chodzi juz tylko o tytuly tu chodzi o wszystko o uprawnienia glownie i o wynagrodzenia ! Jesli tego nie rozumiesz to znaczy ze nigdy nie zrozumiesz ! A czekac na wymarcie nikogo nie bedziemy zaczniemy dzialac juz teraz !

#15  2015.10.03 14:03:24 ~Reggis

Jak czytam to co powyżej to mi się słabo robi, właśnie przez takie postawy w tym środowisku nic się nie zmieni.Masakra jakaś! Krzyczeć potrafi każda ale zabrać się do roboty to już problem! wy się koleżanki kopiecie po kostkach o to czy możecie czy nie możecie używać tytułów naukowych a w ministerstwie ręce zacierają bo baby czy z magistrem czy bez niego tak samo próżne wrzucić im temat a same się jak kury zadziobią.i tak mają nas za kurze móżdżki!

#16  2015.10.03 14:08:46 ~piel

A ja sadze ze wlasnie przez twoja postawe nic nie robienia , jesli kolezanki sie odezwa zobaczysz niedlugo nasze propozycje i nasze zmiany jesli znajda odwage i napisza na podany adres jesli przekaza wszyskim komu tylko mozliwe ze zaczynamy my pielegniaki walczyc bedzie juz niedlugo zmiana lecz jesli nikt sie nie skontaktuje sama nie jestem wstanie niestety jednoosobowy samorzad nie zadziala licze na to ze wkoncu sie obudzicie kolezanki i zaczniemy jak najszybciej dzialac im wczesniej sie skontaktujecie tym szybciej zaczniemy przekazcie komu mozecie podany adres e-mail

#17  2015.10.03 14:36:44 ~piel

Wiec idac tokiem myslenia Reggis niech zabiora tytuly lekarzom dr n med, profesora etc lekarz to w koncu lekarz , zobaczycie jaka wybuchlaby wojna , no ale pielegniarki jak te baranki daja sobie wmowic ze po co wam to nie robcie posmiewiska . wlasnie zgadzajac sie z tym robimy z siebie posmiewisko .

#18  2015.10.03 15:03:31 ~mgr_piel.

Zdecydowanie popieram akcję. W dyplomie ukończenia studiów zapisano u mnie: "(.) i uzyskał (a) w dniu (.) tytuł MAGISTRA PIELĘGNARSTWA." Uważam więc, że zapis w ustawie o zawodach nie jest właściwy, delikatnie rzecz ujmując. Należy jednak pamiętać, że tytuł magistra pielęgniarstwa czy licencjata pielęgniarstwa, nie jest tytułem naukowym, a jedynie tytułem zawodowym.

#19  2015.10.03 15:05:23 ~mgr_piel.

Oczywiście popieram również pomysł nowego samorządu, przy czym już na tym etapie podkreślam konieczność dyskusji nad uporządkowaniem sprawy składek członkowskich, które są w mojej ocenie za wysokie. Dodam jeszcze, że należy zmniejszyć liczbę izb piel. i rad oraz zmienić zasady rejestrowania / wydawania PWZ. Powinno być ważne na terenie RP, bez potrzeby wprowadzania zmian po podjęciu pracy w innym województwie (zmianie miejsca zamieszkania na miejsce w innym województwie). Izby powinny być okręgowe a nie "wojewódzkie". W województwie mogłyby pozostać tylko tzw. punkty konsultacyjne, po 1 na województwo, czynne kilkanaście godzin dziennie oraz w soboty (czas pracy może być kwestią do przedyskutowania).

#20  2015.10.03 15:09:18 ~piel

Tytul licencjat jest tytulem zawodowym natomiast tytul Magistra jest tytulem naukowym

#21  2015.10.03 15:15:48 ~piel

Przekazcie komu mozecie adres E-Mail bo wiem ze nie wszystkie zainteresowane zagladaja tu na ta strone

#22  2015.10.03 15:18:10 ~mgr_piel.

Tytułem naukowym jest tytuł profesora. Dr, dr hab. to stopień naukowy. Magister pielęgniarstwa, lekarz etc. jest tytułem zawodowym. Dz.U. 2014 poz. 1852 Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 grudnia 2014 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

#23  2015.10.03 15:51:54 ~gość

Ale wy siostry gupie jesteście

#24  2015.10.03 15:56:00 ~piel

Faktycznie 22 bije sie w piers masz racje

#25  2015.10.03 15:58:24 ~piel

W chwili kiedy dostane wiecej adresow E-Mail zgloszonych kolezanek porozsylam te adresy do zainteresowanych bysmy mogli wspolnie zdecydowac i miec ze soba wszyskie kontakt

#26  2015.10.03 16:04:58 ~Gdańsk

Czytanie Aktualności na stronie int.OIPiP w Gdańsku-jest konkretnie! Polecam.Rafał

#27  2015.10.03 16:38:52 ~jednosc

Kolezanki drogie gdzie tu miedzy nami bedzie jednosc ja wy sie kłócicie o jakies litery przed nazwiskiem. Przypomnijmy my walczymy o lepsze zarobki a nie szukanie "Zółtych" w portfelu tuz przed 10tym. Walczymy o takie wynagrodzenie jakie pozwoli nam isc do pracy z usmiechem an ustach poniewaz bedzie nas stac na rehebilitacje na chory kregosłup, na uczciwy wypoczynek w jakims fajnym miejscu, na dobre ubranie dla dzieci i kursy dokształcajace. Jak narazie to nasz kochany minister rzucił nam kosc niezgody a my cóz złapałysmy sie na jej wapno. Trzeba walczyc dalej i cieszyc sie marnymi groszami bo takie nam proponuja. Serdecznie pozdrawiam pielegniarka z bloku operacyjnego

#28  2015.10.03 17:01:17 ~,,,,

,Nowy samorząd,dobry pomysł.Ale kontaktując się,proponuję najpierw uzgodnić : 1 pielegniarka-arz,-1 etat /nawet na krótko/

#29  2015.10.03 17:50:34 ~piel

Proponuje bysmy wystosowaly wniosek do Ministra o podjęcie prac nad zmianami obowiązujących aktów prawnych oraz podjęcie rozmów dotyczących ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ZDROWIA) w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo połozną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego ( chodzi o zmiane uprawnien ) i oczywisie dopisanie do ustawy tytulow , ale to wszystko ujmiemy we wniosku popierajac uzasadnieniami

#30  2015.10.03 18:32:24 ~piel

Do .jednosc . my sie juz nie klocimy my sie zbieramy i zaczynamy walczyc o swoje jak juz ustalimy nasze uprawnienia ktore nam przysluguja,zabierzemy sie za odpowiednie wynagrodzenia ktore tez nam sie naleza !

#31  2015.10.03 18:48:53 ~piel

Kolezanki ktore jestescie za granica do was tez mam prosbe o kontakt nigdy nie wiadomo kiedy los rzuci was do powrotu do kraju dlatego musimy o swoje uwprawnienia zawalczyc i o uzywanie tytulu zawodowego prosze was o kontakt na podany wyzej adres e-mail

#32  2015.10.03 19:06:49 ~mgr_piel.

~~27, Poza próbami skłócenia adwersarzy nie znajduję oznak ostrego sporu w powyższych wypowiedziach :) A wracając do meritum - zgadzam się, nie przed nazwiskiem te literki są najważniejsze, ale zasadniczym aspektem sprawy jest to, co te literki mają oznaczać w moich aktach osobowych i w rejestrze, i dla mnie i dla NFZ (dla Pacjenta). Rozumiem, że warto ujednolicać w określony sposób nomenklaturę, jednak zmiana została wprowadzona zbyt wcześnie i jest ona w pewnym sensie deprecjonująca.

#33  2015.10.03 21:18:00 ~ZCA mgr

Pielęgniarki oddziałowe to seniorki po Liceum Medycznym ! Trzymają się stołków, cichutko siedzą i są wygodne!

#34  2015.10.03 21:38:16 ~Ela

Ja nigdy nie słyszałam, żeby lekarz kiedykolwiek źle mówił o swoim ordynatorze, ale pielęgniarki o swoich oddziałowych to przy każdej okazji .

#35  2015.10.04 06:19:33 ~piel

Na pozytywne komentarze to niewiele oddziałowych zasługuje,większość jest stworzona do tresury pielęgniarek i przeszkadzania w pracy.Plotki to też ich podstawowe zajęcie

#36  2015.10.04 08:38:45 ~piel

Ordynatorzy generalnie szanują lekarzy,a zajmują się pacjentami i ich rodzinami,a nie tresurą podległego personelu

#37  2015.10.04 09:18:27 ~,,,,,,

Nic się nie zmieniło,i nie zmieni.Jak najdalej od tego zawodu w Polsce.Młodzi,wyjeżdżajcie za granicę.

#38  2015.10.04 10:28:29 ~piel

Wiele z nas pracuje całe lata na zmiany,w ciągłym stresie,za głodowe pensje.Tryb życia i brak odpowiedniego wypoczynku zrujnował nam zdrowie.Ja mam 50 lat i kilkanaście lat do emerytury,a już dziś wzrok szwankuje,kondycja coraz gorsza,klimakterium,nadciśnienie. Dlaczego nikt do cholery nie pomyśli,że my za kilka lat będziemy zagrożeniem dla pacjenta? Albo pozostaniemy schorowane, bez środków do życia po wielu latach ciężkiej pracy.I to jest dramat!

#39  2015.10.04 15:47:21 ~mgr_piel.

W kwestii wyjaśnienia jeszcze, aby nikt nie zrozumiał inaczej - zgodnie z obowiązującymi przepisami pielęgniarka nadal ma prawo używać tytułu zawodowego uzyskanego w czasie studiów kierunkowych (licencjat pielęgniarstwa lub magister pielęgniarstwa) na pieczątce czy identyfikatorze. Prawo to nie wynika niestety z naszej ustawy, ale z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów, warunków wydawania oraz niezbędnych elementów dyplomów ukończenia studiów i świadectw ukończenia studiów podyplomowych oraz wzoru suplementu do dyplomu (Dz. U. z 2011, Nr 196, poz. 1167). Tego na szczęście nie zmieniono.

#40  2015.10.04 15:58:52 ~mgr_piel.

Warto jeszcze dodać, że na konieczność posługiwania się tytułem zawodowym wskazuje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, którego tekst jednolity ogłoszono w Obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2013 r, poz. 177.

#41  2015.10.04 16:55:14 ~mgr_piel.

Dodam jeszcze, że regulowany tym rozporządzeniem obowiązek posługiwania się tytułem zawodowym dotyczy prowadzenia dokumentacji medycznej, jako oznaczenia osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych oraz kierującej na badanie, konsultację lub leczenie. Co do identyfikatorów - nie ma obowiązku umieszczania na nich tytułu zawodowego, z zastrzeżeniem zarządzenia dyrektora zakładu.

#42  2015.10.05 00:02:08 ~donna

Do 31 .ale ja wlasnie pracuje za granica miedzy innymi po to,zeby byc jak najdalej od osob Twojego pokroju.

#43  2015.10.05 08:21:21 ~piel

Do 42 .hmmm. mojego pokroju ? Bo buntuje sie przeciw zlu ktore nam osoba po studiach wyrzadzonono zabierajac nam uprawnienia skazujac nas na specjalizacje ktorych zakres kazda osoba po studiach moze wykazac w suplemencie . rozumiem kursy ktore wnosza cos nowego poszezaja zakres naszej odpowiedzialnosci i umiejetnosci , bo buntuje sie co do braku szacunku naszego wyksztalcenia , wrecz wysmiewania przez wiele kolezanek ktore nie ukonczyly studiow naszego tytulu natomiast my szanujemy ich wyksztalcenie i doswiadczenie , no coz zycze ci tam na obczyznie wiele dobrego i nie zmuszam cie do dolaczenia do nas. Pozdawiam cie goraco i innych ktorzy maja rowniez odmienne zadanie odemnie

#44  2015.10.05 08:25:16 ~piel

Przepraszam za literowki .

#45  2015.10.05 08:27:28 ~gość

Do 43 Ty jakaś chora chyba jesteś?

#46  2015.10.05 09:41:14 ~mola

Średnia wieku coś koło 48 roku to i zaczynają się zmiany zwyrodnieniowe mózgu. Stąd to pieniactwo, roszczeniowość, awanturnictwo, kłótliwość, swarliwość, wichrzycielstwo. Miłego dnia kochane koleżanki.

#47  2015.10.05 10:22:13 ~piel

Drogie kolezanki dziekuje ze zaczelyscie przesylac swoje adresy e-mail :) ale czekam dalej gdyz informacja zostala umieszczona w sobote wiec potrzeba wiecej czasu by dotarla informacja do innych kolezanek pozdrawiam

#48  2015.10.07 11:30:16 ~kkkkk

U nas w szpitalu cisza, nikt nic nie wie , nikt z nikim nie rozmawia na temat podwyżek, jedynie pacjenci wiedzą , że dostałyśmy 1600 złotych paranoja, strajk i odejście od łóżek to jedyna droga.

#49  2015.10.09 12:43:31 ~keruj

W podwyżkach pominięto pielęgniarki i położne prowadzące praktyki indywidualne w ramach umowy z NFZ. Dlaczego ?

#50  2016.02.29 20:11:12 ~txp

Pielegnierki -przestańcie placic składki do izb ,bo tylko wladza izb pileg dbaja o siebie swoje gaze a sa b. duże a nie dbaja o pilegniarki i nie znaja ich Pracy !

Dodaj komentarz