Data ostatniej aktualizacji: 2006-10-19 21:10 Ten artykuł czytano już: 21000 razy !
Zakwalifikowanie na szkolenie specjalizacyjne uwarunkowane jest conajmniej dwuletnim stażem pracy. Nie ma wymogu wcześniejszego ukończenia kursu kwalifikacyjnego, a tym bardziej studiów.
W moim szpitalu nie potrafią mi odpowiedzieć, czy posiadając tytuł licencjata pielęgniarstwa i 3,5 letni staż pracy (2,5 roku na oddziale+1 rok stażu podyplomowego) mogę przystapić do specjalizacji bez kursu kwalifikacyjnego?Dziekuje za odpowiedź.
Odpowiedź redakcji Portalu Pielęgniarek i Położnych
Na powyżej cytowane pytanie odpowiedź znajdujemy w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ZDROWIA z dnia 29 października 2003 r. W SPRAWIE KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH:
§ 3. Do szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej "specjalizacją", może
przystąpić pielęgniarka, położna, która:
1) posiada prawo wykonywania zawodu;
2) posiada co najmniej dwuletni staż pracy w zawodzie;
3) została dopuszczona do specjalizacji przez komisję kwalifikacyjną, o
której mowa w § 5.
Wynika z tego, że zakwalifikowanie na szkolenie specjalizacyjne uwarunkowane jest:
-
conajmniej dwu letnim stażem pracy
Zakwalifikowanie na szkolenie specjalizacyjne nie jest uwarunkowane ukończeniem kursu kwalifikacyjnego, a tym bardziej studiów studiów.
Pozdrawiam i dziękuję za pytanie
Mariusz Mielcarek
Więcej informacji o specjalizacji
Trwa ładowanie komentarzy ...
Komentarze użytkowników
#1 ~Piguł Data: 2009-04-22 22:27:00
Jest tylko jedno ale! Jak "zdobyć" praktykę jeżeli NFZ nie uznaje kwalifikacji pielęgniarek bez kursów czy specjalizacji? To typowo polskie koło głupoty. Jest jakieś prawo? Może NFZ-owi wolno wszystko? Po co studia? Czy specjalistą może być osoba z podstawową wiedzą zawodową? A czy lekarzowi po studiach czegoś nie wolno? Lekarze na pewno wszystko potrafią a pielęgniarki to już nie!
#2 ~pielę Data: 2009-12-13 17:35:27
Ja skończyłam studia i ukończyłam specjalizację'przez kilka lat pracy ukończyłam kilka kurów-i myślę , że to dla szpitala jest ważne bo są chyba NFZ więcej płaci. Ja uważam że specjalizację powinno się robić po licencjacie- a WY JAK SĄDZICIE
#3 ~Anna Data: 2009-12-14 16:35:06
Zastanawiam się co autorka komentarza miała na myśli ,ze specjalizacja tylko dla osób po licencjacie.Moim zdaniem kształcenie pielęgniarek powinno być wieloetapowe, kursy ,podstawowe,kwalifikacyjny i specjalizacja,a dodatkowo staż pracy.Jestem kierownikiem specjalizacji i widzę jak to wygląda, pielęgniarki nawet po licencjacie czy studiach nie mają pojęcia o pewnych zagadnieniach ,które przedstawiane są np.na kursach .Przypominam ,że specjalizacja jest również dla pielęgniarek ,które z jakiś powodów nie mają matury i wcale nie są gorszymi specjalistkami niż panie z wyzszym wykształceniem ,na ogól maja większą wiedzę praktyczną .Pozdrawiam
#4 ~gość Data: 2010-01-17 16:48:38
Matury z mojej wiedzy nie ma dużo pielęgniarek. Sama ukończyłam policealne studium zawodowe medyczne.Najgorsze jest to, że na stanowiskach kierowniczych zasiadają pielęgniarki bez matury.
#5 ~anna2 Data: 2010-01-19 21:17:26
nie zgadzam się z Anną, Ja ukończyłam dzienne studia mgr po 8 latach pracy. Obecnie jesten piel.oddziałową w trakcie specjalizacji i jestem traktowana tak samo jak koleżanki,które ukończyły szkoły średnie 20 i więcej lat temu. Różnica wiedzą i umiejętnościami jest znaczna.Przypominam, że wg zarządzenia MZ tylko pielęgniarka ze stopniem naukowym dr może przystąpić do egzaminu z całkowitym pominięciem uczestnictwa w części lub w całym kursie, zarówno w teorii jak i stażu. Ja znam jedną taką osobę, której nie powiodło się.
#6 ~Anna Data: 2010-01-24 01:28:38
W odniesieniu do komentarza Anny2 chciałam wyjaśnić co miałam na myśli odnośnie różnicy w wiedzy . Na mojej specjalizacji jest dużo pielęgniarek z tytułem mgr, które na początku próbowały zdominować resztę grupy twierdząc ,że specjalizacja powinna być tylko dla magistrów.Tylko dlaczego????..... Zgadzam się ,że tylko pielęgniarka z tytułem doktora może być zwolniona z teorii i stażu. Zastanawia mnie tylko po co doktorowi tytuł specjalisty????? A może lepiej zostawić to miejsce dla osoby ,która bardziej to wykorzysta w swojej codziennej pracy z pacjentem?
#7 ~gość Data: 2010-05-02 12:44:32
Czy to prawda,że specjalizacja jest wyżej ceniona niż mgr pielęgniarstwa? Nie wyobrażam sobie, że osoba ze specjalizacją, ale bez MATURY jest wyżej niż pielęgniarka po studiach. Moim zdaniem specjalizacje zrobiono po to, aby wiele oddziałowych bez matury mogło podnieść swoje kwalifikacje.
#8 ~ksz Data: 2010-06-18 22:40:31
Kształcenie odbywa się na dwóch płaszczyznach -w pionie: licencjat, magister, doktor... i w poziomie kursy specjalistyczne, kwalifikacyjne, specjalizacje.
#9 ~położna Data: 2010-07-03 15:00:45
mnie interesuje możliwość specjalizacji pielęgniarskich- tych które będę uważała za pomocne mi w wykonywania pracy, nie zgadzam się na ograniczanie dostępu położnym do tych specjalizacji tym bardziej jeśli za nie płacę....
#10 ~do Anna Data: 2010-08-26 22:59:41
Co za głupoty ty piszesz?
#11 ~do Anny-x Data: 2010-09-02 21:36:06
Co za głupoty ty piszesz? Najlepiej wykształcone pielęgniarki powinny pracować z pacjentem!!!Przestań z tymi poglądami z minionej epoki!!!!!!!!!!nie jesteśmy bura....
#12 ~do Anna Data: 2010-09-13 15:11:36
Jesli jestes kierownikiem to uwazam,ze ty powinnas tez pracowac z pacjentem,byś wiedziała czego uczysz!Najgorzej jak uczy sie ludzi nie majac pojecia o czym!!!!A propos minionej epoki-w pielegniarstwie mamy 19 wiek!
#13 ~mgr Data: 2010-12-26 13:50:40
Panie pielęgniarki na studia marsz !
#14 ~GOSIA Data: 2011-01-12 19:56:48
a kiedy najbliższa specjalizacja lub kurs z anestezjologi w Poznaniu lub okolicy
#15 ~położna Data: 2011-01-13 12:37:27
Piszesz słusznie że,... Kształcenie odbywa się na dwóch płaszczyznach -w pionie: licencjat, magister, doktor... i w poziomie kursy specjalistyczne, kwalifikacyjne, specjalizacje... -,dlatego kształcenie w poziomie powinno być dostępne dla każdej położnej, nie powinno być podziału- te specjalizacje dla położnych , a te dla pielęgniarek,jeżeli chcę się przekwalifikować to płacę i kończę specjalizację jaka mi pasuje lub jaką potrzebuję aby mieć PRACĘ......
#16 ~Tomasz Data: 2011-02-18 14:39:51
Do gość: Specjalizacja wg mnie jest bardziej przydatna niż mgr. I mówię to z perspektywy osoby kończącej studia magisterskie, a jeszcze przed rozpoczęciem specjalizacji. Bedąc oddziałowym wolałbym mieć pielęgniarki z licencjatem i specjalizacją/kursem kwalifikacyjnym niż z czystym mgr. Mgr przygotowuje do edukacji i kierowania. Niestety w Polsce mamy tytułomanię i na studia magisterskie idzie każdy. Oczywiście ważne jest, aby specjalizacja pokrywała się profilem oddziału. Niestety w praktyce tutaj często jest problem. Pielęgniarka zrobi specjalizację z piel. środowiskowego, a pracuje na kardiologii, ale na plakietce dumnie nosi tytuł pielęgniarki specjalistki...
#17 ~Tomaszu Data: 2011-03-03 20:58:59
na studia magisterskie idzie każdy-czy oby na pewno?Znam wiele pielegniarek ale z tytułem mgr niewiele...
#18 ~Tomasz Data: 2011-03-04 16:29:52
Akurat mówię o obecnych studiach licencjackich, gdzie kontynuowanie na mgr jest czymś naturalnym. Ponad 95% kształci się dalej. Plus osoby na zaocznych. A co do rozkładu tych mgr w szpitalach, to pewnie zależy od miasta, szpitala i płac. Akurat w moim jest dużo magistrów pielęgniarstwa. Zwłaszcza na niektórych oddziałach.
#19 ~Basia Data: 2011-05-25 22:53:27
Czy ma ktoś przypadkiem jakieś pytania testowe na egzamin wstępny na specjalizację diabetologiczną dla pielęgniarek. Z góry dzięki
#20 ~położna Data: 2011-05-29 11:50:47
Hejka! Czy ktoś może odpowiedzieć na moje pytanie: mam mgr z teologii, podyplomówkę z zarządzania,co mi bardziej potrzebne do pracy na sali porodowej specjalizacja czy doktorat z położnictwa? Pozdrawiam.
#21 ~Maciek Data: 2011-10-11 19:52:44
A skad sie biora nowe pielegniarki bez matury? przeciez to juz emerytki, nawet do Medycznych Studiow byli przyjmowani kandydaci po maturze. A co do podnoszenia kwalifikacji zawodowych to wszyscy powinni miec jakas szanse.Ta grupa zawodowa wymaga ustawicznego ksztalcenia. Nie widze problemu jesli magister pielegniarstwa chce sie specjalizowac w jakiejs wybranej dziedzinie. Moze nalezaloby zroznicowac tylko stopnie specjalizacji.
#22 ~iza Data: 2011-12-17 18:02:51
Bez matury to od 36 rż pielęgniarka, która wiele żąda ale od siebie nie daje nic tzw. niereformowalna. Jej motto to: nauka to głupota. Dlaczego: bo bez matury koleżanka na pomostówkę ma bramkę zamkniętą, więc musi grać luzaka żenada
#23 ~gosc Data: 2012-01-21 05:36:28
czytam i czytam i nie moge wlasnym oczom uwierzyc jak mozna tak byc zadufanym w sobie , rozumiem studia kto ma chec powinnien isc ale co zlego z pielegniarkami ktore juz pracyja ....ciagle zmiany w pracy, nowe zasady , dokumentacje uczymy sie kazdego dnia , czym jest gorsza pielegniarka zLiceum Medycznego ktora ocalila tysiace pacjentow od nowej po studiach ktora nie ma pojecia jak porozmawiac ze starszym czlowiekiem a o praktyce czy doswiadczeniu nie ma pojecia, oczywiscie nauczy sie ale od kogo ....nie wierze ze jest tyle pielegniarek bez matury w moim wieku a mam wiecej niz 36 wsystkie malysmy mature