(1/10) Pielęgniarko i położno! NIE PODPISUJ TEGO!!! (NIE)porozumienie Zawodów Medycznych opracowało projekt ustawy o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia. Uregulowano tam także płace pielęgniarek i położnych.

(NIE)porozumienie Zawodów Medycznych, a wynagrodzenia pielęgniarek i położnych.

 

 

(NIE)porozumienie Zawodów Medycznych,

a wynagrodzenia pielęgniarek i położnych (1/10)

 

Porozumienie Zawodów Medycznych zbiera obecnie podpisy pod obywatelskim projektem ustawy w sprawie warunków zatrudnienia w ochronie zdrowia. Ustawa ta "określa sposób ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych, uwzględniający rodzaj wykonywanej pracy oraz kwalifikacje wymagane przy jej wykonywaniu oraz tryb przyznania wynagrodzenia". 

Cały projekt przedmiotowej ustawy opublikowaliśmy w listopadowym wydaniu Ogólnopolskiego Miesięcznika Gazeta Pielęgniarki i Położnej. Tekst projektu zobacz tutaj

Poniżej prezentuję w jaki sposób potraktowano naszą grupę zawodową - pielęgniarki i położne w stosunku do innych grup zawodowych. 

Przez współczynnik pracy należy rozumieć liczbę, przez którą ma być pomnożone przeciętne miesięczne wynagrodzenie. Obecnie to wynagrodzenie wynosi około 3 900 zł.  

I tak najniższe wynagrodzenie zasadnicze dla powyższych grup zawodowych według autorów projektu ustawy ma wynosić odpowiednio (Proszę nie jarajcie się poniższymi liczbami! I tak na to nie ma środków finansowych):

  • dla pielęgniarki i położnej bez specjalizacji - 5 850 zł,
  • dla pielęgniarki i położnej ze specjalizacją - 6 825 zł.
  • dla magistra pielęgniarstwa/ położnictwa ze specjalizacją - 7 800 zł. 

​Pytanie do autorów projektu ustawy:

  1. ile ma wynieść wysokość wynagrodzenia zasadniczego pielęgniarki lub położnej z tytułem magistra, która nie posiada specjalizacji?
  2. ile ma wynieść wysokość wynagrodzenia zasadniczego pielęgniarki lub położnej z tytułem licencjata? 

Odpowiedzi są oczywiste i sprowadzają się do stwierdzenia: (NIE)porozumienie Zawodów Medycznych potraktowały magistra i licencjata pielęgniarstwa i położnictwa na równi z wykształceniem średnim.

Warto podkreślić, zasadniczy fakt, że obywatelski projekt ustawy o wynagradzaniu w ochronie zdrowia nie pisała strona rządowa, lecz 9 związków zawodowych. Czyli także "panie w czepkach". Dlaczego Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych dopuścił do tak niesprawiedliwego potraktowania pielęgniarek i położnych? 

Mariusz Mielcarek 

P.S. To pierwszy artykuł z cyklu dziesięciu (NIE)porozumienie Zawodów Medycznych, a wynagrodzenia pielęgniarek i położnych. Jutro kolejny o 18.00 Obiecuję, będzie ciekawie...

 

      

      

 

Komentarze użytkowników

#1  2016.12.02 17:01:55 ~terapeuta

A gdzie w tabelach są terapeuci uzależnień, terapeuci zajęciowi?

#2  2016.12.02 17:16:14 ~???

Tak co z magistrem ,który kończył liceum med. albo studium a potem 5 lat studia magisterium i co z licencjatem . 2,5 ROKU STUDIUM MED.+5 LAT STUDIA MAGISTERSKIE nie może być = 5 letniemu liceum

#3  2016.12.02 17:24:03 ~#3

Tak, a 5letnie liceum medyczne, studia niemedyczne mające zastosowanie w medycznych, mnóstwo ciągłych szkoleń i kursów, 20lat pracy bez l4 ? w trakcie specjalizacji?

#4  2016.12.02 17:25:17 ~aga

5800 jest chyba lepsze od 2400. Ja i moje koleżanki podpisaliśmy

#5  2016.12.02 17:45:38 ~Mika

Licencjat to w tej chwili podstawowe wykształcenie pielęgniarki tak jak kiedyś liceum medyczne. A tak na marginesie to wolę zarabiać te 5800 niż to co jest w tej chwili

#6  2016.12.02 17:49:00 ~mm

Halo ziemia! Nic z tych tabelek nie będzie. Min finansów już powiedział ze nie ma pieniędzy na to.

#7  2016.12.02 18:50:47 ~Lusia

Do mm i pozostałych. Byłyby takie tabelki tylko zrozumcie jedno, nie ma nasz zawód szacunku od żadnego rządu i nie będzie miał bo tylko płaczemy od lat. Chcę zwrócić uwagę wszystkich osób zainteresowanych prawdziwymi podwyżkami,że uzyskiwaliśmy je jedynie wtedy gdy pokazywaliśmy wszystkim " jest nas kilkaset tysięcy i uważajcie". Teraz ggdy słyszę o tych rozmowach z rządami to śmiać mi się chce. Powtarzam całym społeczeństwem i kliką rządzącą nami w ministerstwie zdrowia może wstrząsnąć tylko STRAJK GENERALNY- BEZ ROZMÓW, BEZ MEDIACJI. MY NIE JESTEŚMY POTRZEBNE, więc to nie będzie żadnego działania na szkodę pacjentów.

#8  2016.12.02 19:08:34 ~Viki

TAKIE WYROWNANE WYNAGRODZENIE W NASZYM ZAWODZIE JEST BARDZO SPRAWIEDLIWE NO PRZECIEZ ODPOWIEDZIALNOSC I PRACE MAMY TAKA SAMA A NIGDZIE NIE PLACI SIE ZA WYKSZTALCENIE ! Kazda z nas ustawicznie sie ksztalci konczac rozne kursy specjalistyczne czy specjalizacje wiec pacjenci maja profesjonalna opieke dlatego uwazam ze wyzsze wyksztalcenie nie powinno powodowac roznic w wynagrodzeniu tak ogromnych jakie proponowano

#9  2016.12.02 19:43:26 ~Danka

No dobrze,ale dlaczego ratownik z 5- letnim stażem,ze średnim wykształceniem ma wyższe, bo 1,75 ,a pielegniarka,niezależnie od stażu 1,5 uposażenie.

#10  2016.12.02 19:50:53 ~piel

A ja sie ciesze dostane takie pieniadze na ktore zapracowala a nie jeden worek

#11  2016.12.02 19:54:55 ~111

W praktyce nikt nie zauważa kto jest mgr.Wszyscy w tym zawodzie mają takie same prawa i obowiązki.A wiedzę konieczną każda,-y ma.Komu potrzebny jest mgr i wyżej, w pielęgnowaniu.Może być np.jako nauczyciel,kierownicze stanowiska i inne. Nikomu nie zabrania się studiowania,ale w obecnej chwili,wśród pielęgniarek odcinkowych,z powodu wykształcenia,nie ma różnic w uprawnieniach,obowiązkach,więc nie powinno być różnic płacowych.

#12  2016.12.02 19:55:19 ~piel

Macie pojęcie ile pracy, nauki i mojego czasu to kosztuje ? mam nadzieje ze osoby takie jak ja dostana godziwe wynagrodzenie a nie taka sama stawka

#13  2016.12.02 20:00:09 ~piel

Chorzy zauwazaja a poziom wiedzy kultura jest widoczna a pacjent jest obecnie lepiej wyedukowany od pieleniarki

#14  2016.12.02 20:07:40 ~piel

Jestem na tak i czekam na takie wynagrodzenie , nadchodza uczciwe czasy i prawidlowy podzial finansowy jak w wielu zawodach

#15  2016.12.02 20:55:03 ~Dana

Placa jest za prace i odpowiedzialnosc a nie za wyksztalcenie przeciez osoba wykladajaca chemie w Biedronce po wyzszym wyksztalceniu nie dostanie wiekszych pieniedzy !

#16  2016.12.02 21:32:25 ~Pigułka

Zgadzam się z Daną

#17  2016.12.02 21:48:48 ~ANA

Głupie to podpucha! a już się kłócicie!

#18  2016.12.02 22:07:30 ~....

A Pan Marek Mielcarek który tak bardzo kocha mącić żeby mu reklamy firm rekrutujacych do pracy za granicą zauważył, że są to propozycje OZZPIP ? Może zamiast mieć pretensje do całego świata spróbuję Pan jakoś ruszyć ludzi żeby zarabiali godnie ? Ale nie lepiej mącić nam może być źle byleby nikomu dobrze nie było. Brawo Mielcarek posada rządowa już czeka.

#19  2016.12.03 07:27:23 ~mela

Do 18 Załóż portal i nie zazdrość innym

#20  2016.12.03 08:21:04 ~20

Do 18. A Pani doczytała artykuł? W ostatnim zdaniu P. Mariusz podkreśla kto pracował nad projektem, więc zauważył.

#21  2016.12.03 08:48:52 ~xx.

Ktoś pisze,że kultura mgr jest wyższa niż niżej wykształconych.Na pewno kultura osobista nie zależy od wyksztalcenia.Jest na to mnóstwo przykładów.Wiedzy nie kwestionuję,ale są mgr nie uaktualniający wiedzy piel,spoczęli na laurach od wielu lat,nie angażują się w pracę przy pacjencie,bo się ich brzydzą,czekają na wyższą pensję,może wygodny stołek biurowy.A nawet najmądrzejszą pielęgniarkę lekarz zgasi przy pacjencie,bo wiadomo jakie są uprawniena pielęgniarek,i są takie same dla wszystkich. Mgr- walczcie o zmiany,o różne uprawnienia,róbcie coś namacalnego dla siebie same.

#22  2016.12.03 10:57:35 ~Mgr pielęg

I znów artykuł który ma na celu nas skłócić. Nie podpiszecie Panie i Panowie - wasz wybór. Obecnie w wielu miejscach pracy jest i mgr pielęgniarstwa i licencjat i Panie z długim stażem i wszystkie mają takie same kompetencje i obowiązki. Nie raz prawda jest taka, ze jedne wychodzą na papierosa, drugie nie wyrabiają na zakrętach. Płaca? Niska i tak, mimo, iż mgr dostanie 100zl brutto do pensji a Panie ze stażem tzw stazowe np 20 lat pracy 20% wiecej z podstawy. Jesli jesnak kiedyś ustawa doszła by do skutku to z chęcią będzie się wydawać pieniądze ;] ktore i tak beda wyższe jak u osoby z mgr i stażem i specjalizacja. I proszę doczytac o czym mówi ten projekt obywatelski. O tym co MINIMALNIE maja Panie dostać. Tzw PODSTAWA, Gdzie wiele z nas widzi ok 2400-3000 brutto. Najlepiej tez ocenia się jak nikt we wrześniu nie był w Warszawie, nikt sie nie przygotowywał do tego miesiącami, nikt nie wpadl na pomysł by uderzyć z innej strony by wywalczyć swoje. Nie wspomne o uczestniczeniu w pisaniu tego projektu! Proszę zatem nie czytać artykułów, które wprowadzają w błąd tylko samemu przeczytać projekt i samemu wyciągnąć wnioski i odnieść sie do dzisiejszej sytuacji w kraju. Lepiej miec to co się ma czy wiecej?

#23  2016.12.03 13:01:22 ~Sara

Panie Mariuszu dziękuję że trzyma Pan rękę na pulsie, ze można tutaj wejść i dowiedzieć się prawdy a raczej niesprawiedliwości jaka spotyka środowisko pielęgniarskie. Jestem Pana czytelniczką od wielu wielu lat, nie zawsze się udzielam ale czytam codziennie. To co się teraz wyrabia to jest nie do pomyślenia. Jestem licencjatem ze specjalizacją pracuję w POZ i aż mi mrówki chodzą po plecach na samą myśl co czeka młode wykształcone pielęgniarki. Według mnie pielęgniarka to pielęgniarka powinnyśmy zarabiać wszystkie tyle samo ponieważ wykonujemy tą samą pracę w przychodni czy na oddziale. To co robi Radziwił to próba skłócenia naszego środowiska. A za wykształcenie czy specjalizacje owszem powinny być dodatki ale dostosowanie do zakresu obowiązków. Pozdrawiam wszystkie mgr, lic, i piel bez tytułów, wszystkie jesteśmy pielęgniarkami wszystkie wykonujemy piękny i ciężki zawód a jak będzie trzeba to nie będziemy cicho :) Dziewczyny trzymajmy się razem :)

#24  2016.12.03 14:04:27 ~gość

Ile wyniesie wysokość wynagrodzenia zasadniczego pielęgniarki lub położnej z tytułem licencjata, która posiada specjalizację?

#25  2016.12.03 14:38:26 ~Sara

Do "gościa" z tego co widzę to licencjat nie jest brany pod uwagę w związku z tym zostało wysłane zapytanie do autorów projektu. Jak zwykle szykuje się dziura w ustawie tak jak było z absolwentkami LM . No cóż jakie władze takie decyzje.

#26  2016.12.03 16:44:37 ~Sara

Do pani piszącej post nr 18. Jeżeli już Pani do kogoś pisze a w szczególności do autora to proponuję dobrze sprawdzić do kogo się Pani zwraca, myślę że miała Pani na myśli Pana Mariusza Mielcarka a nie Marka Mielcarka. Wygląda na to że jest Pani tutaj niedzielnym gościem i proponuję zapoznać się z innymi artykułami Pana Mariusza i nie zarzucać mu mącenia a posadę rządową już by miał gdyby chciał. Pozdrawiam Panie Mariuszu :)

#27  2016.12.03 17:23:54 ~wiola

Nie ma na świecie drugiego takiego środowiska zawodowego jak pielęgniarki, które wiecznie obrzucają się błotem i zieją jadem, przy każdym głupim komentarzem więc jak my mamy kiedykolwiek być scementowane i godnie zarabiać, NIGDY!

#28  2016.12.03 17:35:30 ~Sara

Wiola masz rację, czytając wcześniejsze wypowiedzi też odnoszę wrażenie że jesteśmy podzielone, ale tak to już jest że nasze środowisko jest podzielone, a czyja to jest wina ? Myślę że same jesteśmy sobie winne pielęgniarka to pielęgniarka wszystkie wycieramy tyłki pacjentom tyle ze jedna z tytułem MGR, inna z LIC a kolejna bez tytułów. Takie życie podzielono nas a wszystkie robimy to samo. Myślę że nie doczekamy się sprawiedliwości :(

#29  2016.12.03 22:46:44 ~janka

Mam za sobą 30 lat pracy,przed sobą nie wiem ile, bo ciągle zmienia się system emerytalny.Skończyłam dawno temu,opluwane dzisiaj 5-letnie LICEUM MEDYCZNE.Obecnie wprowadzam na oddziale do pracy Panie Mgr.Pielegniarstwa,które nie mają pojęcia o ścieleniu łóżka,toalecie pacjenta, podaniu posiłku lub nakarmieniu ,wymianie pampersa,profilaktyce p/odleżynowej ,pielęgnacji odleżyn,pobraniu krwi,założenia wenflonu.Może teorię pojęły,ale do praktyki się nie rwą bo wykształcenie.Teraz może o lekach.nie wspomnę,bo wstyd Panie Mgr ! Nie mam oczywiście na myśli koleżanek Mgr. z długim stażem pracy i po L.M i innym np Studium Med. Teraz pytam,dlaczego mam mieć niedługo głodową pensję i uczyć zawodu panie Mgr. po studiach ? Dlaczego po tylu latach pracy mam ponosić konsekwencje systemów politycznych? Mnie i tysiącom moich Koleżanek Pielęgniarek,państwo ,Polskie""dało tytuł Pielęgniarki,kiedyś był taki system nauczania i tego nie zmienimy. Oczywiście kształćmy się koleżanki,ale uczmy młodych szacunku do siebie samych i do człowieka tak jak nas uczono w L.M.Pozdrawiam .

#30  2016.12.09 16:45:45 ~AWOI

Powinno być tak w projekcie pielęgniarka z licencjatem 1,75 na równi z pielęgniarką tylko ze specjalizacją, z magistrem 2 , z magistrem i specjalizacją 2,5 i to było by najbardziej mądre i sprawiedliwe rozwiązanie

#31  2016.12.09 16:47:20 ~AWOI

Lobby ratownicze wycisnęło maxa ze swoich żądań , a nasze lobby no cóż jak zwykle wyciągneło kupe z pampersa, żal i żenada

#32  2017.01.02 14:34:46 ~Anonim

A co z pielęgniarka mi bez licencjata,magistra czy specjalizacji a mające kilka kursów specjalistycznych i kilka kursów kwalifikacyjnych? Mają zarabiać tyle co koleżanki nie mające żadnych kursów ? Jak już ma być podział taki to weźmy też to podawane.

#33  2017.01.02 17:24:14 ~olo

Licencjat pielęgniarstwa to dzisiaj elementarnie wykształcona pielęgniarka. Koleżanka po 5 letnim liceum i z 20 letnim doświadczeniem zawodowym w niczym tej pierwszej nie ustępuje może poza poziomem znajomości języków obcych.

#34  2017.01.02 18:06:32 ~kaśka

Powinno się brać pod uwagę kursy bo to one dają uprawnienia i w końcu docenić te panie które wielu rzeczy nie robią bo "nie mają kursu " np.Ekg a tak na prawdę to tak im wygodnie a kasa i tak ta sama

#35  2017.01.05 10:06:32 ~ola

A gdzie pozostałe grupy zawodowe np opiekunowie medyczni , technicy itd. no bo salowe to nie zawód medyczny

#36  2017.01.05 13:57:17 ~pielęgn.

Do #18 Nie ma problemu zacznij działać i "rusz ludzi"! Gdyby nie Pan Mariusz nie wiedziałybyśmy o wielu rzeczach. Zazdrościsz reklam?

#37  2017.01.06 16:15:54 ~53

A gdzie pielęgniarka z licencjatem ( trzy lata nauki ) lub sam magister bez specjalizacji? Czy pielęgniarka z tytułem licencjata = dietetyk z wykształceniem średnim. To nieporozumienie.

#38  2017.01.06 16:26:35 ~28#

Obowiązkiem pielęgniarki jest się dokształcać, nigdzie nie płaci się za wykształcenie, ale za pracę Dodatki za wykształcenie owszem, ale wraz ze wzrostem obowiązków

#39  2017.01.07 20:36:05 ~Jola

A co z pielęgniarkami , które pracują na bezpośrednim kontrakcie z NFZ jako praktyki indywidualne,grupowe a nie w Podmiocie Leczniczym,fundusz zapewni te podwyżki wątpię?

#40  2017.01.07 21:02:27 ~mąż piel.

O co się burzycie piguły ,uważam że ten projekt jest lepszy dla was niż to co macie do tej pory .A w ogóle to wydaje mi się że mimo słabych zarobków trzymacie stronę PISu.

#41  2017.02.03 19:21:07 ~pielęgniar

Nie warto zrobić licencjat z pielęgniarstwa i po nim magistra z pielęgniarstwa,zostałyśmy potraktowane na równi ze średnim personelem ,o co chodzi ,po co wówczas pójść na studia uniwersyteckie -medyczne ,czas ,nerwy ,koszty

#42  2017.02.15 14:25:15 ~piel M

Najpierw trzeba zadać pytanie ile pielęgniarek ma to przecietne wynagrodzenie (3900) bo mi do niego bardzo wiele brakuje.

#43  2017.02.15 14:53:38 ~ piel ,M

Popieram wypowiedż kol z nr15,23,29,38. Nie płaci się za studia czy licencjaty bo wszystkie wykonujemy to samo czy to w szpitalach czy w POZ-tach ludzie po studiach a pracuja na zlewozmywakach lub w biedronkach na kasie. Studia nie świadczą o tym że ktoś jest kulturalny czy inteligentny bo znam ludzi ,którzy nie mają ukończonych studiów a sa bardziej inteligentni i wspaniali od niektórych po studiach. Znam osoby wyszkolone z mojego otoczenia i na stanowisku a są puste i brak im ogłady o inteligencji już nie wspomnę.

#44  2017.02.16 02:39:23 ~plg

Proszę powiedzieć w jakim rzędzie stoją pielęgniarki z wyższym wykształceniem innym niż medyczne? Pamiętam kilkanaście lat temu utworzono pielęgniarkom kierunek pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z promocją zdrowia.

Dodaj komentarz