Pielęgniarko. Nie waż się "zlecać opiekunowi medycznemu realizacji świadczeń zdrowotnych". Nie masz do tego prawa!

Pielęgniarstwo 2017.

      

 

W projekcie rozporządzeniu ministra zdrowia w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych,  leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego, zapisano:

"§ 2. Pielęgniarka jest uprawniona do wykonywania samodzielnie bez zlecenia lekarskiego:

5)    pielęgniarka może zlecić opiekunowi medycznemu realizację świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych, zgodnych z zakresem jego kompetencji."

W uzasadnieniu do projektu podkreślono:

"Ponadto w projektowanym rozporządzeniu wprowadzono regulację w zakresie możliwości zlecania przez pielęgniarkę opiekunowi medycznemu realizacji świadczeń wchodzących w zakres usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych zgodnie z zakresem jego kompetencji." 

Ostatecznie powyższa regulacja nie znalzała się w podpisanym w dniu 28 lutego rozporządzeniu ministra zdrowia w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych,  leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.

Dlaczego?

Odpowiedź znajdujemy w opinii przedstawionej poniżej do przedmiotowego projektu rozporządzenia, którą przedstawiło Rządowe Centrum Legislacji. 

Mariusz Mielcarek 

 

 

Komentarze użytkowników

#1  2017.03.20 17:28:27 ~Bo

No ręce opadają.To lekarz ma importu to zlecać? Na odprawie usłyszam od przełożonej,że pielęgniarka dyżurna odpowiada za każda czynność pielegn.wykonaną przez opiek.med.A sprawy są różne, ponieważ zdarzyło się że opiek.med.namawiał chorą do wzięcia leków hipotensyjnych do poza kartą zlecen i w tajemnicy przed wszystkimi.Dobrze,że usłyszała to kolezanka,ktora akurat weszła do sali.Inna pani z kolei sprzedawała chorym po cichu jakieś cudowne masci,a jeszcze inna bardzo interesowała się majatkiem chorych niż ich potrzebami higienicznymi.

#2  2017.03.20 17:34:06 ~piel

To wszystko jest po to abyście harowały do utraty sił, a na drugim etacie aż do upadku. Kiedy brak wam sił to nawet buzią się nie odezwiecie, a jak upadniecie to kto inny zgarnie waszą emeryturę. Gdzie tu sens?

#3  2017.03.20 17:46:25 ~też piel

Ciekawa jest w takim razie "po kiego" opiekun medyczny jest uczony pomiary poz.glikemii , pomiaru RR,tętna,ciepłoty ciała i jeszcze wielu innych rzeczy? Po co? Ja się pytam?

#4  2017.03.20 19:29:16 ~do 35

A przepraszam, kto ich tego uczy?

#5  2017.03.20 20:13:22 ~Anka Z.

U mnie w oddziale technik ekg zleca pielegniarce zdięcie Holtera w dniach wolnych,na moją odmowę usłyszałam, że to kardiologia i powinnam to robić. Po co są technicy?

#6  2017.03.20 20:26:09 ~piel

To po co mi opiekunka na oddziale? Wolę drugą pielęgniarkę niż Panią co NIC nie może a jest. Proszę wprowadzić Panie Ministrze zatem odpowiednie dwu lub trzyosobowe obsady na oddziale. Dziękuję.

#7  2017.03.20 20:58:54 ~Gosia

Ręce opadają. U mnie na oddziale normalnie pracuje opiekunka która jest po 50. Dwie małolaty cały czas się " mijają". Dyżur mam dopiero w środę ale już żadnej nie pogonię. Niech sobie doktorzy gonią! ! . Jeden stres mniej. Dziękuję mojemu ukochanemu ministrowi !

#8  2017.03.20 22:16:50 ~Hela

Komu zatem podlegać będą opiekunowie medyczni poza godzinami pracy pielęgniarki oddziałowej?

#9  2017.03.21 07:00:25 ~pieleg

To opiekun jest od patrzenia w oczy i robienia herbatek. Czyli pampersa też nie może zmienić? Bzdury totalne.

#10  2017.03.21 07:40:17 ~Zn

I znów te same żale. Daj pigule trochę władzy i zniszczy każdego leczac kompleksy. Walnijcie dyrektorowi wypowiedzenia, a wywalczycie wszystko. Nikt nie straci pracy , a wręcz przeciwnie. Postawicie dyrektora pod ścianą i będą podwyżki i dodatkowe etaty pielęgniarskie. Strajki nic nie dadzą, co pokazała chociażby sytuacja w CZD. Niestety nic takiego nigdy nie nastąpi. Macie wrodzoną spolegliwosc . Wystarczy wam , że wyladujecie frustrację na słabszych. Cierpicie na syndrom maltretowanej żony. Niby wie, że trzeba odejść, ale tłumaczy męża, że to dobry człowiek, tylko mu się czasami ręka omsknie. Podniecacie się i krzyczycie, ale tak naprawdę wiecie, że nigdy żadnych pozytywnych zmian w waszym środowisku nie będzie Dziękuję.

#11  2017.03.21 07:40:17 ~Zn

I znów te same żale. Daj pigule trochę władzy i zniszczy każdego leczac kompleksy. Walnijcie dyrektorowi wypowiedzenia, a wywalczycie wszystko. Nikt nie straci pracy , a wręcz przeciwnie. Postawicie dyrektora pod ścianą i będą podwyżki i dodatkowe etaty pielęgniarskie. Strajki nic nie dadzą, co pokazała chociażby sytuacja w CZD. Niestety nic takiego nigdy nie nastąpi. Macie wrodzoną spolegliwosc . Wystarczy wam , że wyladujecie frustrację na słabszych. Cierpicie na syndrom maltretowanej żony. Niby wie, że trzeba odejść, ale tłumaczy męża, że to dobry człowiek, tylko mu się czasami ręka omsknie. Podniecacie się i krzyczycie, ale tak naprawdę wiecie, że nigdy żadnych pozytywnych zmian w waszym środowisku nie będzie Dziękuję.

#12  2017.03.21 07:57:36 ~LM

I bardzo dobrze tak powinno być niech pielęgniarki wiedzą a nie wysluguja się opiekunami medycznymi. U nas na oddziale jest ok 60 pacjentów a pielęgniarki narzekaj ze w w papierach siedza i popijaja kawę a w tym czasie opiekun musi biegać od jednego chorego do drugiego i jeszcze pielęgniarki się wysluguja .

#13  2017.03.21 10:39:00 ~laluna

U mnie w pracy opiekun med.zarabia tyle samo co mgr. piel. minus dodatek brutto Zembali . a od pracy migają się jak tylko potrafią ! a ze nie ma pielęgniarek wiele to są dla picu! zawsze słyszymy ! mnie to nie obchodzi ja nie odpowiadam!

#14  2017.03.21 11:03:34 ~alfa

Dla mnie to jest niezrozumiałe. Niestety, wielu pielęgniarkom może się nie podobać ale w szpitalu musi panować zależność i podległość pracownicza. Nie zgadzam się z opinią niektórych, że pielęgniarstwo jest zawodem niezależnym. Nad nami był, jest i będzie lekarz. Przecież lekarz leczy i zleca, pielęgniarka wykonuje te zlecenia i pielęgnuje a lekarz musi oceniać naszą pracę. I tak samo musi być zależność i podległość pielęgniarka a opiekun medyczny. Ktoś musi nadzorować pracę.

#15  2017.03.21 13:06:14 ~obserwator

Do LM opiekunowie są leniwi co myślą ze w papierach będą siedzieć to niech ida na studia

#16  2017.03.21 14:12:52 ~LM

Do obserwator :To chyba u was opiekunowie są leniwi bo u nas robią dużo ponad swoje kompetencje ale tylko dlatego że żal jest chorego i tez że pokazuja że można . I nie myśla żeby w papierach siedzieć tylko chodzi o to że pielęgniarki narzekają ze maja papierkową robotę a w tym czasie opiekun jest sam na oddziale i nawet jeśli prosi o pomoc pielęgniarki to słyszy odmowę. I zarówno jak pielęgniarka tak i opiekun medyczny odpowiada za swoją pracę to dlaczego mają się narażać.

#17  2017.03.21 18:23:29 ~motyl

Szanowny Panie Mariuszu , niedługo z tego wynika że minister będzie rozporządzeniem regulował kiedy Pani pielęgniarka ma oddychać a kiedy jej nie będzie wolno .A JA CAŁY CZAS PYTAM GDZIE TE PSEUDO _ PRZEDSTAWICIELKI ZAWODU PIELĘGNIARKI ? WYGLĄDA NA TO ŻE ICH NIGDY NIE MA WTEDY KIEDY TRZEBA STANĄĆ W OBRONIE HONORU POLSKIEJ PIELĘGNIARKI . TO TAKIE HANIEBNE ŻE POWINNY ONE ZAPAŚĆ SIĘ POD ZIEMIĘ .

#18  2017.03.21 18:41:52 ~ana

Właśnie gdzie przedstawiciele pielęgniarek!

#19  2017.03.22 08:50:32 ~jarek

Dla przedstawicielek pielęgniarek jesteśmy bezmózgowym motłochem

#20  2017.03.22 11:24:29 ~MY

Do LM NIE BĄDŻ CWANY CWANA NIE MASZ RACJI PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW POTRZEBNY CZYSTA-BRUDNA TRANSMISJA ZAKAŻEŃ IDŻ NA STUDIA TO POROZMAWIAMY ! Koleżanki nie kumać się z opiekunami my też mamy dystans z lekarzami ! porządek musi być !

#21  2017.03.22 11:52:18 ~obserwator

Proszą czytajcie i komentujcie nie bójcie się na stronie termedia. pani Józefa Szczurek nasza pani wiceminister pielęgniarka jak enigmatycznie wypowiada się o naszych podwyżkach i nie zgodnie z prawdą - komentujcie, więcej odwagi ! Nauczyciele dostaną wkrótce podwyżki bez walki a my ?

#22  2017.03.22 11:57:49 ~P-NIARKI

Termedia pl. józefa-szczurek-żelazko Cztery tysiące złotych plus dodatki dla pielęgniarek to dobrE pieniądze KONIECZNIE PRZECZYTAJCIE I KOMENTUJCIE !

#23  2017.03.22 13:30:54 ~alfa

Do 10. Masz rację. Tak to wygląda jak piszesz. Nic dodać, nic ująć.

#24  2017.03.22 14:12:32 ~piel.

Do 21, 22 czytałam,skandal - czytajcie i piszcie posty i zwróćmy się do naszej pani wiceminister niech w tej konkretnej sprawie zajmie stanowisko ! ODWAGI NIE ŚPIJCIE BO MZ SIĘ CIESZY, SKOŃCZYĆ Z NIEWOLNICTWEM NA 5 ETATACH JAK WAM NIE SZKODA ŻYCIA I ZDROWIA, RODZIN BY TAK TYRAĆ NON-STOP W SMRODACH !

#25  2017.03.22 14:15:57 ~JA

TAK CIEKAWE RACJA 24 - CO BY PANI WICE-MIN. POWIEDZIAŁA O PODLEGŁOŚCI SŁUŻBOWEJ PIELGNIARKA- OPIEKUN PRZECIEŻ TO PROSTE ŻE TO PIELĘGNIARKA RZĄDZI OPIEKUNAMI TAK JEST W KRAJACH UE, NIECH JADĄ DO WIELKIEJ BRYTANII TO ZOBACZĄ SOBIE ! LM NIE PISZ ŚMIESZNOŚCI - DO ROBOTY !

#26  2017.03.22 14:17:03 ~JA

TAK CIEKAWE RACJA 24 - CO BY PANI WICE-MIN. POWIEDZIAŁA O PODLEGŁOŚCI SŁUŻBOWEJ PIELGNIARKA- OPIEKUN PRZECIEŻ TO PROSTE ŻE TO PIELĘGNIARKA RZĄDZI OPIEKUNAMI TAK JEST W KRAJACH UE, NIECH JADĄ DO WIELKIEJ BRYTANII TO ZOBACZĄ SOBIE ! LM NIE PISZ ŚMIESZNOŚCI - DO ROBOTY !

#27  2017.03.22 14:59:17 ~do 21

Dla nauczycieli do podwyżek będzie brana średnia krajowa 4600 zł a dla pielęgniarek 3900 zł czyli jaka ponoć była w 2015ri w dodatku podwyżki do podstawy w 2019 r w lipcu. To jest zaskakujące i wkurwiające. Przepraszam za wyrażenia ale jak o tym dzisiaj przeczytałam, to mnie krew zalała! Kobiety, naprawdę tylko jeden etat. Jak do Was przemówić już sama nie wiem. Otrząśnijcie się w końcu i przebudźcie!

#28  2017.03.22 15:27:56 ~jaga

Moim zdaniem tylko odejście od łóżek bądź złożenie wypowiedzenia. Większość nie podejmie się takich wyzwań, ponieważ płace są bardzo zróżnicowane. W samej Warszawie od 2500 minimum do 4500 /umowa o pracę/. U Mnie na prowincji 1850zł. Przykre ale prawdziwe. Pozdrawiam

#29  2017.03.22 16:38:14 ~do 21

Nie masz za co przepraszać ciebie niech przeproszą i nas

#30  2017.03.23 12:23:04 ~sprawiedli

W Japonii pielęgniarka zarabia tyle ile nauczyciel i w krajach UE, nie wspomnę o USA - u nas zawsze wszystko dla nauczycieli ! NIE GÓDŻMY SIĘ NA TO, GDZIE DODATKI ZA UCIĄŻLIWOŚĆ, GDZIE TRZYNASTKI I INNE PRZYWILEJE ? A GDZIE GODNE PENSJE ? Prosimy o otwartą debatę tvp z licznym udziałem pielęgniarek a nie pisowską 27 marca za zamkniętymi drzwiami w WUM w pisowskim towarzystwie, bojkotujmy pod WUM 27 marca !

#31  2017.03.23 14:19:38 ~magda

Do 30 a u nas my murzynki skandal

#32  2017.03.23 14:26:32 ~obserwator

Jak można zarabiać 1850 ? od stycznia 2017 jest to niezgodne z prawem. Wożna w szkole bierze 2000 brutto od stycznia - dlaczego wy pozwalacie na takie traktowanie ? - m.in. przez takie wasze zachowania-przyzwolenia mało kto nas szanuje, obudzcie się co może masz 3 etaciki ? Nie zazdroszczę ale wszystko jest do czasu ! zestarzejesz się szybko no taka robotnica, utrata zdrowia, krótsze życie, często poszkodowana, rozsypana rodzina !

#33  2017.03.23 14:27:22 ~obserwator

Jak można zarabiać 1850 ? od stycznia 2017 jest to niezgodne z prawem. Wożna w szkole bierze 2000 brutto od stycznia - dlaczego wy pozwalacie na takie traktowanie ? - m.in. przez takie wasze zachowania-przyzwolenia mało kto nas szanuje, obudzcie się co może masz 3 etaciki ? Nie zazdroszczę ale wszystko jest do czasu ! zestarzejesz się szybko no taka robotnica, utrata zdrowia, krótsze życie, często poszkodowana, rozsypana rodzina !

Dodaj komentarz