Wiceminister zdrowia pani Szczurek-Żelazko napisała: Obecnie polskie pielęgniarstwo stoi przed wieloma dylematami i wyzwaniami...

Ministerialny zespół ds. strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce

Odpowiedź na interpelację w sprawie utworzenia zawodu pomocniczego w obszarze medyczno-społecznym o nazwie asystentka pielęgniarki

Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację złożoną przez Pana Posła Andrzeja Matusiewicza w sprawie utworzenia zawodu pomocniczego w obszarze medyczno-społecznym o nazwie asystentka pielęgniarki, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji w przedmiotowej sprawie.

Obecnie polskie pielęgniarstwo stoi przed wieloma dylematami i wyzwaniami. W celu zdiagnozowania sytuacji i podjęcia działań naprawczych Minister Zdrowia zarządzeniem z dnia 21 kwietnia 2017 r. powołał Zespół do spraw opracowania strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 50), w którym partnerami są przedstawiciele środowiska zawodowego pielęgniarek i położnych, w tym Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, pielęgniarskie organizacje naukowe, takie jak Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie oraz Polskie Towarzystwo Położnych, konsultanci krajowi w poszczególnych dziedzinach pielęgniarstwa, przedstawiciele organizacji pacjenckich i pracodawców oraz wielu innych ekspertów w dziedzinach związanych z pielęgniarstwem i położnictwem.

Celem prac zespołu jest analiza postulatów, oczekiwań, proponowanych rozwiązań, zebranie jak najszerszych informacji i poznanie jak największej liczby opinii dotyczących istotnych i wzajemnie powiązanych problemów pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce.

Prace Zespołu dotyczą następujących obszarów:

  • Kształcenie przed i podyplomowe pielęgniarek i położnych.
  • Nowy zawód medyczny, jako zawód pomocniczy dla zawodu pielęgniarki w systemie opieki zdrowotnej.
  • Rola, kompetencje pielęgniarek i położnych w systemie ochrony zdrowia.
  • Normy zatrudnienia – określenie liczby pielęgniarek i położnych oraz ich kwalifikacji w poszczególnych zakresach świadczeń (rozporządzenia „koszykowe”).
  • Warunki pracy, wynagrodzenia i prestiż zawodów pielęgniarek i położnych.

Efektem prac Zespołu będzie wypracowanie realnych, kompleksowych rozwiązań zidentyfikowanych problemów i przygotowanie Strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce mającej na celu wskazanie konkretnych kroków do poprawy kondycji polskiego pielęgniarstwa i położnictwa dzisiaj i w przyszłości.

Prace Zespołu trwają, a ich efekt w postaci gotowej Strategii w formie dokumentu będzie zaprezentowany opinii publicznej w formule zorganizowanej we współpracy z przedstawicielami środowiska pielęgniarek i położnych.

Minister Zdrowia zarządzeniem z dnia 16.10.2017 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie powołania zespołu do spraw opracowania strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce (Dz. Urz. Min. Zdr. poz. 102) wydłużył termin opracowania Strategii do dnia 31 grudnia 2017 r.

Z wyrazami szacunku,

Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
SEKRETARZ STANU
Józefa Szczurek-Żelazko

30 października 2017 roku 

Zobacz także:

Aktualności według działów: Ministerialny zespół ds. strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce

Komentarze użytkowników

#1  2017.11.09 15:16:37 ~A-

Dylemat polskiej pielęgniarki: wyjechać ? Czy zostać? Oto jest pytanie. O prace tego zespołu pytałam pytałam jakiś m- c temu. Te panie nie mają nam NIC do zaoferowania. Gra na czas nie jest w stanie tego zmienić .

#2  2017.11.09 15:51:19 ~motyl

Jako osoba bardzo dobrze znająca realia w Polskim pielęgniarstwie chcę powiedzieć że INTENCJI SZCZERYCH W TYM ZESPOLE NIE MA < NIE BYŁO NIGDY I NIE MYŚLĘ ABY BYŁY .Bo zawsze DZIAŁANO ALE NA NIEKORZYŚĆ PAŃ . TO jest CAŁA PRAWDA i ABY SIĘ COŚ ZMIENIŁO NIE WIERZĘ OSOBIŚCIE .Ja pytam dlaczego nie dopuści się Pań do głosu ( delegowane osoby z poszczególnych zakładów pracy (ale nie te z kierowniczych stanowisk ) tylko z odcinków pracy .Dlaczego POMIMO TYLU INTERWENCJI ( u Prezydenta , Premier , ) NIKT ALE TO NIKT NIE SŁUCHA GŁOSU ( ludu pracującego i ich problemów ? ) .Bo CO ? liczą się w tym kraju tylko KASTY LUDZI DOBRZE USTAWIONYCH ( z wyzysku innych np: lekarze ) czy ludzie ze świecznika ( co też bardzo często doszli do tych funkcji , drogą nieczystych układów i znajomości " . A ludzi WYKSZTAŁCONYCH W PIELĘGNIARSTWIE SIĘ NISZCZY . Bo tak się wszyscy nauczyli przez lata ŻE PIELĘGNIARKA - TO NIKT < TO TRĘDOWATA - że z takimi osobami nie trzeba się liczyć .A TERAZ ŁADNIE SIĘ NAZYWA , ze istnieje tzw : luka pokoleniowa " .Bo działania TYCH WSZYSTKICH LUDZI ,KTÓRZY WIDZIELI INTERES TYLKO KONOWAŁÓW DOPROWADZIŁY DO TEGO . A teraz jeszcze ZABIERAJĄ TE GROSZE Z PODWYŻKI ( te świnie bez honoru i ambicji ) bo GO NIGDY NIE MIELI . Dla Pań wielki szacunek za to że WYTRWAŁYŚCIE Z TYMI SWINIAMI ( w pracy i za cierpliwosc ).

#3  2017.11.09 15:58:09 ~motyl

A co sie tyczy szczurowej - to nie ma kogo suchac - bo wedug mnie to osoba chwiejna jak choragiewka na wietrze ( w ktora strone wiatr powieje to i ona w ta strone . Ona smie mowic o dylematach .Jeszcze nie tak dawno trabila o ETOSIE .To OSOBA NIEZROWNOWAZONA i nie biore na serio jej PIERDOW .

#4  2017.11.09 23:37:38 ~#4

Aż strach pomyśleć co oni znów wymyślą,mocna grupa będzie pracować nad strategią rozwoju pielęgniarstwa,obawiam się ,że z tych dylematów wyjdą gorsze głupoty od tych podwyżkowych.Oni powinni mieć zakaz wypowiadania się na temat problemów pielęgniarstwa ,bo nie mają zielonego pojęcia jak ono wygląda.

#5  2017.11.10 08:21:48 ~piel

Polskie pielęgniarstwo już przed niczym nie stoi,tylko dogorywa położone na łopatki

#6  2017.11.10 08:32:44 ~pl.

Kunktatorstwo.Pielęgniarki problemy znają,lepiej niż p.Szczurek.I czcze gadanie nie jest nikomu potrzebne,chyba tylko p.Szczurek,do utrzymania swojego stołka.Pielęgniarki żądają zmian na już.

#7  2017.11.10 08:37:06 ~piel.

Szanowna p. minister, jeśli nie zaczniecie solidnie wynagradzać za pracę pielęgniarską, to będzie jeszcze gorzej. Młode Polki nie takie głupie.-stara Polka

#8  2017.11.10 11:08:59 ~piel.

I po co te kretyńskie zespoły i wmawianie nam czego to one nie uczynią na rzecz pielęgniarstwa. To jest śmieszne, ludzie którzy nie mają zielonego pojęcia o pracy pielęgniarek , z p.Szczurek na czele wymądrzają się jak ratować ten zawód.Odkąd pamiętam,a pracuję już 39 lat ten zawód był i jest upodlany,zawsze liczyli się tylko lekarze ,którzy nas okradali z każdej podwyżki ,bo dyrektor to też lekarz ,wiec kolesiostwo dbało o siebie.Dostawałyśmy ochłapy z pańskiego stołu ,a teraz przechodzimy na żebraczą emeryturę.To pytam się, jakim cudem młodzież ma garnąć się do tego zawodu,co jest w stanie ich przyciągnąć jak nie pieniądze.W każdym normalnym kraju odpowiedzialna i ciężka praca jest odpowiednio doceniana, ale nie u nas. I bardzo dobrze że młodzi wyjeżdżają na zachód tam przynajmniej wiedzą za co pracują ,a w tym głupim kraju może otworzą się oczy szczurkom i podobnie myślącym,czyli inaczej.

#9  2017.11.10 12:22:25 ~piel

Dajcie godziwie zarobić pielęgniarkom , a nie trzeba będzie tworzyć sztucznych tworów pt asystent pielęgniarki.Jedyne co odpycha młodzież od kształcenia się w tym zawodzie są niestety skandalicznie niskie zarobki a do teg brak szacunku zarówno ze strony pacjentów jak i lekarzy!

#10  2017.11.10 12:22:28 ~piel

Dajcie godziwie zarobić pielęgniarkom , a nie trzeba będzie tworzyć sztucznych tworów pt asystent pielęgniarki.Jedyne co odpycha młodzież od kształcenia się w tym zawodzie są niestety skandalicznie niskie zarobki a do teg brak szacunku zarówno ze strony pacjentów jak i lekarzy!

#11  2017.11.10 15:45:51 ~ anty

Kolejne bicie piany przed nami. Sorry, ale żygać się już chce tym wszystkim.

#12  2017.11.10 15:51:41 ~qbek

A gdzie szanowne liderki były do tej pory ? O czym znowu chcecie deliberowac we własnym gronie ? Takie mądre, "amerykanckie" i co ? Za chwilę nie będzie was miał kto utrzymywać w tej wasze robocie polegającej na wymyslaniu absurdalnych rozwiązań. Bo pielęgniarek nie będzie. By was piekło pochłonęło karierowiczki oderwane zza biurka.

#13  2017.11.10 17:58:23 ~Anka

Powtarzam kolejny raz- Józefa Szczurek żelazko to brzmi dumnie- CÓŻ WIĘC OCZEKUJEMY

#14  2017.11.11 06:43:34 ~piel.

"Wiceminister zdrowia pani Szczurek-Żelazko napisała: Obecnie polskie pielęgniarstwo stoi przed wieloma dylematami i wyzwaniami. ". Należy tylko "stoi" zamienić na "leży na łopatkach" i będzie to sama prawda.

#15  2017.11.11 08:33:55 ~er

Musi pisać bo jak się już od lutego 2017 wzięło tyle nagród od radziwiłła w sumie ponad 20 tysięcy to szczurek jakiś kit musi wciskać no i zaczynają przedłużać prace zespołu i jak zwykle nic z tego prace trwają a w polskim pielęgniarstwie nędza ! Karygodne emerytury pielęgniarek tylko trochę wyższe od tych najniższych !

#16  2017.11.11 08:35:06 ~ja

Do 15 prawda a co robi Ptok nasza nowa przewodnicząca ?

#17  2017.11.11 09:48:36 ~ners

A dlaczego służbie zdrowia nikt nigdy nie składa życzeń? inni ministrowie tak robią z okazji różnych zawodowych świąt!

#18  2017.11.11 10:10:50 ~Do #16

Ostatnio odebrała nominację od Prezydenta na członka Rady Dialogu Społecznego. Dotychczas nie wypadało jej być w najmniejszym stopniu opozycyjną w stosunku do poczynań jedynej słusznej partii rządzącej. Teraz tym bardziej. Piszesz nasza - niestety tylko Wasza, moja nie. Z tą "firmą" nie mam nic wspólnego czego i Wam życzę. W przeciwieństwie do izb przynależność do tego związku nie jest obowiązkowa.

#19  2017.11.11 10:31:00 ~Do #17

Otrzymywane życzenia z różnych okazji są dla mnie miłe jeśli otrzymuję je od osób, które ogólnie obdarzam szacunkiem. Nie dotyczy ministerstwa, izb i związków zawodowych. A swoje pytanie skieruj do ministra .

#20  2017.11.11 11:33:49 ~Dorotea

To co dzieje się w pielęgniarstwie to wina IZB PIELĘGNIARSKICH postkomunistycznego związku, ktory doprowadził do deprecjacji zawodu. Na oddziale trzeba zapierniczać jak "mały samochodzik" a panie, które do tego doprowadziły w swojej pracy w toalecie mają niezbędniki (min. środki hig. niezbędne kosmetyki potrzebne do .itd. i to nie te najtańsze tylko z górnej półki)) jak w hotelu pięciogwiazdkowym. W której pracy są takie niezbędniki? Jak myślicie za czyje pieniądze to kupiły? Czytając pismo pani wiceminister zbiera się ludziom na wymioty, pani wice. uprawia wszystkim nam znaną radosną twórczość. Prestiż, szacunek . itd. będzie jeśli będą prestiżowe zarobki.

#21  2017.11.11 13:33:57 ~Jasiczek

Mam nadzieje ze pielęgniarek już za chwilę nie będzie po co te zespoły i pierdzilenie dyrdymałów ja pracuje 26 lat przy łóżku chorego za nędzne wynagrodzenie nie mam już motywacji do pracy każdego 1 dnia miesiąca szlag Jany mnie trafia , ciekawe jaka kasę biorą członkowie tego zespołu którego ustalenia i tak noc nie wniosą , pozdrawiam koleżanki Pielęgniarki

#22  2017.11.11 13:52:45 ~anes

Witam, ja walczylam o place i o warunki pracy, liczbe naszą na oddzialach. Nie ukladałam sie z dyrekcją jak to się mowi o zarządzie związkow. Z tej walki przenoszono mnie z odzdziału na oddział, a kolezanki palcem nie kiwnęły. Podwyzke uzyskałysmy, choc od razu góry nie zbudowałysmy. Potem problemy zdrowotne, zmiana zakładu pracy i tak juz przestałam walczyc bo nie miałam sił. Nikt kto pracuje za biurkiem mówiąc o pielęgniarce, nie będzie wiedział co znaczy praca przy łózku chorego. Tylko takie doswiadczenie i pewna dyplomacja oraz znajomosc przepisow kodeksu pracy i ustaw o lecznictwie i itp, daje mozliwosc walki ,no i wlasna charyzma. Poza tym trzeba abysmy byly i profesjonalne i kulturalne. Pozdrawiam

#23  2017.11.11 16:33:54 ~gaga

,Wiceminister zdrowia pani Szczurek-Żelazko napisała: Obecnie polskie pielęgniarstwo stoi przed wieloma dylematami i wyzwaniami.'' Taaak.a największymi są minister hrabia i wiceminister -Szczurek z żelazkiem :))

#24  2017.11.12 12:10:41 ~~piel.

Tak, dylematy i wyzwania.Ciekawe gdzie ten cały zespół zbiera informacje skoro zwykłej pielęgniarki jeszcze nigdy o nic nie pytali?

#25  2017.11.12 12:55:10 ~obser

Do 19 brak solidarności w twej wypowiedzi i logiki od czegoś trzeba zacząć 17 - popieram zero szacunku inne zawody medialnie doceniane nawet pani z biedronki !

#26  2017.11.12 13:08:19 ~Do #25

"brak solidarności w twej wypowiedzi" masz rację. Jeżeli nie zależy mi na życzeniach od ministerstwa, izb i związków zawodowych a dla innych ma to fundamentalne znaczenie - nie jestem z nimi solidarna. Braku logiki nie dostrzegam. Od czego proponujesz zatem zacząć ?

#27  2017.11.13 04:24:16 ~piel

Rzygam

#28  2017.11.13 05:09:24 ~Do #27

Tak czasem niestety bywa. Wypiłaś wczoraj za dużo czy zjadłaś za mało ?

#29  2017.11.13 22:18:03 ~anty

Sorki, w poz. 11 wyrzygałam się przez "ż".

#30  2017.11.15 05:07:45 ~piel

Nie można jakoś zwięźlej Pani pielegniarko żelazko tylko taki belkot dla mydlenia oczu.

#31  2017.11.15 10:45:05 ~do27

SPJ

#32  2017.11.15 16:52:45 ~:::::::

Ale Panie które chcą decydować o pielęgniarkach to raczej powinny wiedzieć co to znaczy ; praca prz łóżku chorego „ chyba ze zapomniały .albo nie pracowały .

#33  2017.11.15 16:53:39 ~Jas

Jaka dyplomacja strajk .

#34  2017.11.15 16:55:23 ~Jas

Ten zawód umiera i niech umrze . o a kto będzie płacił składki . dobre anioły chyba

#35  2017.11.16 06:40:22 ~Do #34

Kiedyś, dawno temu ktoś twierdził, że "rząd się sam wyżywi". W obecnych "lepszych" czasach wydaje mi się, że izby i związki zawodowe wyżywią się same. Za dotacje budżetowe otrzymywane za poparcie "słusznych" działań. Pomoc dobrych aniołów im akurat nie będzie potrzebna - te oceniając ich działania raczej nie udzielą pomocy.

#36  2017.11.16 22:23:25 ~Margo

Anes popieram i rozumiem, ale jak czytam niektóre komentarze to mnie trafia. Pracuje w związkach za free, dzięki związkom u nas w szpitalu w miarę dobrze się zarabia, na warunki i obsadę dyżurów też nie ma co narzekać. Ale ciągle w pracy spotykam się z pretensjami i niezadowoleniem ciągle tej samej grupki osób. Na zebranie nie ma kto przyjść, albo żal się zapisać do związku bo parę groszy trzeba dać. Coś zrobić od siebie - nie ma mowy, a pretensje zawsze. Kiedy wreszcie pielęgniarki zrozumieją że dyrekcja rozmawia tylko ze związkami, tylko z nimi musi się liczyć. Więc nie rozumiem dlaczego nie zapiszecie się do związków, nie zaczniecie w nich pracować na rzecz koleżanek tylko jęczycie że jest źle. W Europie do związków zawodowych należy 90 %pracowników. Nie należą tylko z Polski. Wtedy można ich traktować gorzej. Wiec bierzemy się do działania! Nie krytykujcie wszystkiego, nie siedzicie tylko na tej stronie i nie użalajcie się nad sobą. Pozdrawiam.

#37  2017.11.17 16:46:13 ~Do #36

Nie otrzymujesz wynagrodzenia z pracę w związkach - jest was za mało, aby przysługiwał wam płatny przez pracodawcę lokal. Pewnie też płacisz za lokal związkowy i ponosisz wszelkie koszty działalności biurowej. Jako działacz związkowy powinieneś wiedzieć, że w krajach zachodnich związki funkcjonują poza zakładami pracy i pozostają całkowicie niezależne od pracodawców. A te 90 %, o których piszesz to akcja propagandowa - podaj źródło tej informacji. Podobnie jak i twierdzenie, że wszystko co dobre to zasługa związków.

#38  2017.11.17 18:21:26 ~Do #36

W pierwszym zdaniu #37 należy słowo "lokal" zmienić na "etat".

Dodaj komentarz