Przedstawiciel izby pielęgniarek i położnych pyta w sejmie: Jaka więc będzie kontynuacja czwartej transzy wynagrodzeń dla pielęgniarek i położnych? Zobacz odpowiedź wiceministra zdrowia.

Dodatki brutto brutto dla pielęgniarek i położnych.

Posiedzenie sejmowej komisji zdrowia w dniu 26 października 2017 roku

Zobacz pytania przedstawiciela pielęgniarek i położnych

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o pytania pań pielęgniarek i położnych, to dotacja na samorząd pielęgniarek i położnych na 2018 r. została zabezpieczona w kwocie takiej, jak w roku 2017. Jeżeli chodzi o kształcenie pielęgniarek i położnych, w budżecie na rok 2018 po raz pierwszy zwiększono środki na limity przyjęć na kierunki pielęgniarstwo i położnictwo. Po prostu, zwiększono limit przyjęć o 521 studentów. Jest to około 13 000 tys. zł, które zostały zabezpieczone w projekcie budżetu na rok 2018, w ramach dotacji dla uczelni kształcących pielęgniarki i położne. Jest to dotacja stricte związana ze zwiększeniem limitu przyjęć na kierunki pielęgniarstwo i położnictwo. Zwiększyliśmy ją na uczelnie medyczne – oddzielnie na kierunek lekarski i oddzielnie na pielęgniarstwo i położnictwo.

Jeśli chodzi o trzecie pytanie, dotyczące podwyżek dla pielęgniarek i położnych, to tylko przypomnę, że Minister Zdrowia konsekwentnie realizuje porozumienie z 2015 r. Zarówno w budżecie na 2018 r., jak i w budżecie NFZ na 2018 r., zostały zabezpieczone kolejne transze podwyżek wynikających z porozumienia z 2015 r.

Odnosząc się do pana pytań związanych z ratownikami medycznymi – podwyżki dla ratowników medycznych zostały zabezpieczone w części 83 – Rezerwy celowe. Jeżeli chodzi o realizację pkt 2 porozumienia, trudno jest mi się dzisiaj do tego odnieść, ponieważ Minister Zdrowia jako dysponent części 46 realizuje konsekwentnie podwyżki dla zespołów ratownictwa medycznego. Natomiast, jeżeli chodzi o podwyżki dla ratowników zatrudnionych w SOR, prosiłabym o odpowiedź ze strony NFZ. Wiem, że chyba ktoś tu jest. Jeżeli NFZ nie odpowie, to postaram się odpowiedzieć na piśmie.

A jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego, dotyczące podwyżek…

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

Środków zarezerwowanych na podwyżki z budżetu państwa w dziale zdrowie dla lekarzy, pielęgniarek, ratowników i fizjoterapeutów.

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

W budżecie…

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

W budżecie.

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

…nie ma zabezpieczonych środków dla lekarzy, gdyż są zabezpieczone w planie finansowym NFZ.

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

A dla pielęgniarek?

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

Dla pielęgniarek, tak.

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

O ile wzrastają płace pielęgniarek w budżecie państwa?

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

To jest kolejna transza 400 zł, od 1 stycznia 2018 r.

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

Gdzie to jest zapisane?

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

Te środki są zabezpieczone w rezerwie celowej.

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

Okej, ale ja pytałem o część 46 – Zdrowie.

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

Nie ma, bo są zabezpieczone w rezerwie celowej

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

W części 46 ich nie mamy.

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

Jak co roku.

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

A ratownicy i fizjoterapeuci…

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

Też w rezerwie celowej.

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

Czyli, w części 46 ich nie ma.

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

Nie ma, ale są w rezerwie celowej…

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO):

Dziękuję.

Podsekretarz stanu w MZ Katarzyna Głowala:

…w części 83.

źródło: stenogram posiedzenia

Komentarze użytkowników

#1  2017.11.21 15:04:57 ~meel

Kolejna transza 400 zł od stycznia 2018? Nie od września?

#2  2017.11.21 15:35:56 ~piel.

Oczywiście że od września.

#3  2017.11.21 15:50:43 ~motyl

A ten dawny minister z PO ( Arłukowicz ) nie może przeboleć że nie ma nic dla lekarzy . To proste dawny ministrze jak 2+2 że lekarze za pracę mają 25000 na rękę z budżetu a Panie 2000 zł brutto po podwyżkach ,zębali " i też mają wyższe wykształcenie ( ze wskażnikiem pracy 0,64 ) . A młodym konowałom jak źle to niech wyjeżdżają - tam gdzie zapłacą im lepiej . Oni dadzą sobie radę ( bo drugą pensję mają na boku ) a Panie nie ! .

#4  2017.11.21 15:55:40 ~motyl

A co do tego zamętu , odnośnie pracy na oddziale " to proste jak budowa cepa .Bo lekarz ze specką ma więcej od tego bez specki i też pracuje na jednym oddziale ale ma płace inne .Więc SKOŃCZCIE JUŻ RAZ NA ZAWSZE TEN TEMAT _ BO ROBI SIĘ TO ŻAŁOSNE . NIE MA W ŻYCIU NIC ZA DARMO , jak chciałyby Panie bez wyższego wykształcenia . I ZAKOŃCZCIE JUŻ TEN TEMAT !

#5  2017.11.21 17:28:24 ~Dora

W całości popieram "motyla"

#6  2017.11.21 19:50:15 ~Ilona

Szanowne Doro i Motylu.Przeczytajcie że zrozumieniem Kodeks Pracy artykuł 183b i następne.Lekarze ze specjalizacją i bez specjalizacji pracują na jednym oddziałem ale nie mają tego samego zakresu obowiązków. Młodzi lekarze pracują pod nadzorem lekarzy specjalistów a niektórych zabiegów nie mogą albo nie potrafią jeszcze wykonać.Pielęgniarka pozostająca na dyżurze sama wykonuje te same obowiązki co koleżanka ze specjalizacją,po której przejęła dyżur.Ostatnia ustawa jest niezgodna z Kodeksem Pracy.Myślę, że niedługo Sądy będą miały dużo pracy

#7  2017.11.22 05:42:33 ~Do #6

Tak, masz sporo racji, ale ważne jest zapis "Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z zastrzeżeniem § 2-4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 183a § 1, którego skutkiem jest w szczególności: 2) niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą, - CHYBA, ŻE PRACODAWCA UDOWODNI, ŻE KIEROWAŁ SIĘ OBIEKTYWNYMI POWODAMI. Podobnie jak z kwalifikacjami na danym stanowisku pracy w ustawie o wynagrodzeniu. Furtka do wykorzystania przez pracodawcę. CHYBA.

#8  2017.11.22 09:00:21 ~Opamiętajc

Popieram motyla i Dorę. Pielęgniara to NIE lekarz i wasze wyższe wykształcenie jest nieporównywalne z wykształceniem lekarza. Odpowiedzialność też. Ale zarabiać to chcecie tak samo.

#9  2017.11.22 09:33:34 ~Zocha

Do #8. Szkoda slow. Ten kto nie zna pracy pielegniarek i poloznych lepiej niech sie nie wypowiada! Takich co wiedza wszystko o naszej pracy (patrz#8) jest mnostwo. Tylko ciekawe skad nabyli te wiedze. Chyba z wlasnej, bujnej wyobrazni.

#10  2017.11.22 09:47:20 ~Do opamięt

Pielęgniarka monitoruje przez całą dobę stan faktyczny pacjenta, min oceniając stan ran poopetacyjnych, monitoruje parametry życiowe u pacjentów, wykonuje zabiegi pielęgnacyjne aby były zapewnione warunki aseptyczne (poczytaj o medycynie bez pielęgniarek, jaka była umieralność przez brud i gnijące rany, choć operacje się udawały). Z takim myśleniem i wynagradzaniem pielęgniarek zostaniesz ty i tobie podobni bez opieki pielęgniarek w tym kraju. Bogate kraje werbują nasze pielęgniarki już na studiach. Miłego dnia życzę dla ciebie i całej rodzinki, przyda się.

#11  2017.11.22 09:47:21 ~Do opamięt

Pielęgniarka monitoruje przez całą dobę stan faktyczny pacjenta, min oceniając stan ran poopetacyjnych, monitoruje parametry życiowe u pacjentów, wykonuje zabiegi pielęgnacyjne aby były zapewnione warunki aseptyczne (poczytaj o medycynie bez pielęgniarek, jaka była umieralność przez brud i gnijące rany, choć operacje się udawały). Z takim myśleniem i wynagradzaniem pielęgniarek zostaniesz ty i tobie podobni bez opieki pielęgniarek w tym kraju. Bogate kraje werbują nasze pielęgniarki już na studiach. Miłego dnia życzę dla ciebie i całej rodzinki, przyda się.

#12  2017.11.22 09:54:13 ~Katarzyna

Nie pojmuję zatem faktu jakim prawem pracując od dwóch lat nadal zarabiam minimalną średnią krajową plus dyżury. Gdzie są niby te rzekome podwyżki ?

#13  2017.11.22 11:29:05 ~Ssss

~do opamięt Zapraszam do karetki gdzie mam takie same uprawnienia, co lekarz i taką samą odpowiedzialność tylko za kilkakrotnie mniejsze pieniądze A prawo pracy mówi o takiej samej płacy za taką samą pracę

#14  2017.11.22 12:17:34 ~Opamiętajc

Bo też pracuje w oddziale bezpośrednio z pacjentami i widzę to wasze zaangażowanie i "ciężką pracę". A kultura słowa i kontakt z chorym? Bez komentarza.

#15  2017.11.22 12:31:30 ~Do #13

Jest kilka typów karetek pogotowia o czym doskonale wiesz jako pielęgniarka systemu. W części z nich obowiązkowo musi być lekarz - niestety nie zawsze Twoje uprawnienia są takie same jak lekarza.

#16  2017.11.22 15:48:05 ~Rm

Na szczęście już nie długo

#17  2017.11.22 16:44:13 ~???

Do Opamiętając. Pielęgniarka ponosi zawsze większą odpowiedzialność niż lekarz.Wszyscy wiedzą że lekarz nawet jak coś zrobi zle to się wywinie albo zwali na pielęgniarkę albo koledzy go kryją ( mimo że wiedzę o jego błędzie). Ja też pracują na oddziale i widzę ,WIELKIE ZAANGAŻOWANIE" lekarzy. minimalny kontakt z pacjentem Najlepiej dla lekarzy jak pielęgniarki robią za nich.Później laury kasa i podziękowania dla nich a jak pójdzie coś nie tak to konsekwencje ponosi tylko pielęgniarka.Często na 12 godznnym dyżurze nocnym nie widzę lekarza ,jeszcze obrażony jak dzwonię w sprawie chorego.

#18  2017.11.22 17:22:34 ~P

Niestety jest tak jak pisze 17

#19  2017.11.22 21:06:42 ~Do opamięt

Nie jesteś pielęgniarką,a mącicielem łażącym po stronach tego portalu ,więc spadaj .

#20  2017.11.22 22:08:07 ~nn

Do#2 właśnie, a tu mówią,że od stycznia.

#21  2017.11.23 06:36:57 ~prawda

Monitorujecie pacjentów? Dobre sobie.Jak woła pacjent to lepiej zamknąć drzwi z sali, bo wtedy nie słychać.Tylko kasa i kasa a od siebie nic! Bardzo lubicie się innym personelem na oddziale wysługiwać.wstyd.

#22  2017.11.23 10:05:30 ~Meadow Dew

Do 12. Zarabiasz srednia czy minimalna krajowa? Nie ma sredniej minimalnej. .

#23  2017.11.23 11:14:00 ~Anka

Zamiast skupić się na treści: o kasie w budżecie dla PIELĘGNIAREK zabezpieczonych przez ten rząd znowu licytacja trwa w jak najlepsze, które z Nas sa mądrzejszy, ważniejsze i naj.naj ważniejsze. ONI NAS POGODZĄ już w 2018 r w budżecie nie przewidziano środków na III transze, która powinna by kontynuowana do 31.08.2018 i nie ma na IV transze kolejne 400 zł od 1-09-2018 do 31-09-2019 ale my taki pełne nienawiści potrafimy skopać SIEBIE a rzad mówi ,ze kasa dla pielęgniarek nie zaplanowana w budżecie, a rezerwie po 4 latach obowiązywania porozumienia, zapewnienia ,ze nie zabiorą 4X 400 ?

#24  2017.11.23 11:40:56 ~Do 21

Nieprawda to raczej wszyscy chcą wyslugiwać pielegniarkami Zdarza się że pielegniarki się nie daję i o to są wielkie żale.

#25  2017.11.23 15:05:47 ~dO #23

Być może dla Ciebie jest to istotne z której pozycji budżetowej jest i będzie wypłacany dodatek "zembalowy". Dla mnie nie ma znaczenia - ważne, że jest i będzie wypłacany do 31 sierpnia 2019 r. Pisanie o jakichś zagrożeniach w tym temacie to na dzień dzisiejszy "sianie paniki". A rezerwa budżetowa to pozycja w budżecie, jak każda inna.

#26  2017.11.23 19:29:05 ~motyl

Chcę się odnieść do tego jak to ,łatwo konowały " wysługują się Paniami i nie tylko bo ratownikami też . Najchętniej są zadowoleni jak zgarniają kasę ale przy chorym WYSŁUGUJĄ SIĘ INNYMI ( ratownicy asystują do założenia cewnika i część przed jego założeniem ( czynności oczywiście za konowałów wykonują ) .Bo , bogowie " to Ktoś a inny personel to POMOC ( i nie ma znaczenia wykształcenie ) tylko obraz jaki widzi chory i jego rodzina .Że ja ( konował ) to JESTEM NAJWAŻNIEJSZY (bo to ja stawiam pieczątkę na karcie wizyty ) a nie jakiś tam ratownik . Ja bardzo szanuję ratowników bo są bardzo profesjonalni i naprawdę jak trzeba to można liczyć na ich pomoc . Mają wiedzę i naprawdę WIELKI SZACUNEK DLA NICH . Ale w tym wszystkim nie chodzi o to ! liczy się kto tak naprawdę zgarnia za wykonaną pracę kasę . A ZGARNIAJĄ NIESTETY - KONOWAŁY .

#27  2017.11.24 12:18:23 ~Jana

Do #25 masz kłopot z czytaniem ze zrozumieniem, nie o miejsce w budżecie chodzi tylko o ŚRODKI ZAPLANOWANE NA REALIZACJE ZEMBALOWEGO,które le-kuśko się dobrodziejom rozjeżdżają są ,a jakby ich nie było! JEŚLI SĄ to powinny być NAZNACZONE dla pielęgniarek. A TAK SZUKAJ WIATRU W POLU wrzucone w kontrakt szpitala pracodawcy już przebąkują o zmianach w finansowaniu szpitala. Realizm nazywasz sianiem paniki jak nazwa hura przekonanie? Miała być kasa dla nas komu przeszkadzało nasze 4 X 400 zapewniano NIE ZABIERZEMY, a tu proszę zembalowe dali jako transze z 4x400 i jakoś tak uwzględniali ,że pomniejszyli o kwoty 10 % podwyżki. Hojność nie zna granic dwa razy dają ta sama kasę zaj.

#28  2017.11.24 12:43:41 ~Do #27

"Realizm nazywasz sianiem paniki jak nazwa hura przekonanie? , "zembalowe dali jako transze z 4x400" - i sporo innych fragmentów komentarza, które powodują to, że jego treści "bez pół litra nie razbieriosz".

#29  2017.11.24 19:39:27 ~gaga

,Motyl '' i, Dora'' to ten sam troll - szkoda na niego czasu:)

#30  2017.11.28 14:38:28 ~Jana

Do #28. wypij to może zrozumiesz jeśli w budżecie państwa nie ma zaplanowanych pieniędzy na realizacje przez NFZ zembalowego to z czego wypłacą nam kasę? z budżetu szpitala? zapomnij ! teraz grabią zembalowe ile wlezie ,żeby wypłacić 10 % podwyżki, bo wyprodukowano bubel prawny pozwalający na wycofanie się z zobowiązań zaciągniętych wobec nas i TYLKO nam dają dwa razy tę samą kasę

#31  2017.12.01 07:12:56 ~Do #30

Wypiłam zgodnie z zaleceniem. A mimo to nie udało mi się zrozumieć cytowanych w #28 Twoich zdań. A o "zembalowe" nie martw się - pracodawcy otrzymują już z NFZ umowy na 2018 r. zawierające dodatek w wysokości 1200 zł na etat z terminem do końca sierpnia. Później będzie aneks zwiększający dodatek od 1 września do 1600 zł.

#32  2017.12.04 10:39:26 ~Jana

do # 31 cieszę się twoją wiedzą i pewność w zakresie otrzymania zembalowego , jak orżną nas kolejny raz to powołam się na twój wpis.Na razie idziemy do sądu po II transze, ale co tam jak piszesz w budżecie jest kasa dla pielęgniarek to tylko kwestia wyszarpania! damy radę

Dodaj komentarz