Wiceminister zdrowia (pielęgniarka): projekt ustawy autorstwa związków zawodowych, także zawierał podział pielęgniarek i położnych na trzy grupy, a został poparty także przez reprezentację pielęgniarek i położnych.

Nowa ustawa o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pielęgniarek i położnych.


Poniżej publikuję propozycję okładki najbliższego wydania branżowego miesięcznika Ogólnopolska Gazeta Pielęgniarek i Położnych - nakład 30 tysięcy egzemplarzy.

Wyraź swoja opinię. Proszę o sugestie.

Mariusz Mielcarek 

Pismo wysłano do 282 posłów w dniu 26 lipca 2017 roku. 


Odpowiedź na zapytanie w sprawie współczynnika pracy

dla pielęgniarek z tytułem magistra

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na przesłane do Ministerstwa Zdrowia w dniu 3 lipca 2017 r. zapytanie nr 3414 Pana Posła Pawła Lisieckiego w sprawie współczynnika pracy dla pielęgniarek z tytułem magistra, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższego.

Uchwalona przez Sejm w dniu 8 czerwca 2017 r. ustawa o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych określa najniższy poziom miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego czyli podstawowego wynagrodzenia brutto, wynikającego z umowy o pracę, bez dodatkowych składników (dodatków) do wynagrodzenia oraz innych świadczeń związanych z pracą. Zgodnie z ustawą, wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego przysługującego pracownikom wykonującym zawód medyczny zatrudnionym na poszczególnych kategoriach stanowisk pracy, będzie uzależniona od poziomu wykształcenia wymaganego na stanowisku pracy, na którym zatrudniony jest dany pracownik oraz zakresu wykonywanych na tym stanowisku obowiązków. Celem ustawy nie jest ustalenie warunków wynagradzania za pracę pracowników wykonujących zawody medyczne w taki sposób, aby tworzyć tzw. siatki płac, lecz określenie najniższych wynagrodzeń zasadniczych, a więc minimalnego poziomu, poniżej którego pracodawca nie może ustalić wynagrodzenia zasadniczego. Wejście w życie przepisów ustawy spowoduje zatem konieczność podwyższenia wynagrodzeń tej grupy pracowników medycznych, których wynagrodzenie zasadnicze jest niższe niż najniższe wynagrodzenie określone na mocy ustawy.

Odnosząc się do pytania dotyczącego zawartego w załączniku do ustawy sposobu podziału pielęgniarek i położnych na trzy grupy, bez podziału na pielęgniarki z wyższym wykształceniem oraz bez wyższego wykształcenia należy wyjaśnić, że został on wypracowany już na wstępnym etapie prac nad ustawą, w ramach branżowego Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia, przy udziale przedstawicieli związków zawodowych pielęgniarek i położnych. Propozycja podziału pielęgniarek i położnych na trzy grupy nie była wówczas kwestionowana, a zgłaszane przez środowisko uwagi miały charakter ogólny. Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, że obywatelski projekt ustawy w sprawie warunków zatrudnienia w ochronie zdrowia (druk nr 1648), poparty m.in. przez reprezentację pielęgniarek i położnych, również przewiduje ujęcie tej grupy zawodowej w trzech grupach – takich samych, jakie występują w ustawie uchwalonej przez Sejm.

Odnosząc się do wysokości ustalonego w załączniku do ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. współczynnika pracy dla grupy zawodowej pielęgniarek i położnych bez specjalizacji pragnę wyjaśnić, że przy ustalaniu współczynników pracy, resort zdrowia musiał brać pod uwagę z jednej strony faktyczny średni poziom wynagrodzeń zasadniczych obecnie pracujących w podmiotach leczniczych pracowników, z drugiej zaś możliwość sfinansowania skutków podwyżek przez podmioty lecznicze i budżet państwa. Ustalenie współczynników pracy na wyższym poziomie niż przyjęte w ustawie, powodowałoby skutki finansowe znacząco przewyższające możliwości finansowe sektora ochrony zdrowia. Jednocześnie uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 8 czerwca 2017 r. w żadnym miejscu nie wyłącza uprawnienia pracodawcy do ustalenia wynagrodzenia zasadniczego pracownika na wyższym poziomie, niż określony z uwzględnieniem ustawowych współczynników pracy, tak aby odpowiadało ono rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy.

Z wyrazami szacunku,

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Józefa Szczurek-Żelazko

24 lipca 2017 r. 


25 lipca 2017 roku - Zobacz odpowiedź na pierwsze pismo redakcji portalu do ministerstwa zdrowia w sprawie nowej ustawy o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia. Pytaliśmy o przypisanie tego samego "współczynnika pracy" magistrowi pielęgniarstwa oraz opiekunowi medycznemu.


Zobacz także:

22 lipca 2017 - Akcja [email protected] - pielęgniarki i położne piszą do związków pip: Żądamy strajku oraz pozwu zbiorowego, a także postępowania przed sądem zawodowym wobec wiceministra zdrowia Józefą Szczurek-Żelazko! Ponad 70 komentarzy!

20 lipca 2017 roku - Prawo i sprawiedliwość dla pielęgniarek. Prezydent w dniu 19 lipca podpisał ustawę o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, która deprecjonuje zawody pielęgniarki i położnej wobec innych zawodów medycznych. Ponad 120 komentarzy!

Czyli podział pielęgniarek i położnych pozostaje taki jak opublikowaliśmy w bieżącym numerze miesięcznika branżowego - Ogólnopolska Gazeta Pielęgniarek i Położnych - nakład 30 tysięcy egzemplarzy. 

Tylko w miesięczniku branżowym pielęgniarek i położnych (nakład 30 tysięcy egzemplarzy) - zobacz pełny tekst ustawy autorstwa ministra Radziwiłła o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego. W gazecie znajdziesz wiele informacji związanych z tym nowym aktem prawnym regulującym wynagrodzenia zasadnicze pielęgniarek i położnych. 

Mariusz Mielcarek 

                                Powiększ aby przeczytać tą stronę gazety

                                   Zobacz inne artykuły w tym numerze gazety