Ministerstwo zdrowia: Normy wymuszą migrację pielęgniarek między oddziałami, szpitalami i województwami.

Migracja pielęgniarek, a nowe normy zatrudnienia


NORMY ZATRUDNIENIA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH PODPISANE!

W dniu 11 października 2018 roku minister zdrowia podpisał "Rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego". Według ministerstwa przedmiotowe rozporządzenie będzie lekiem na "problem braku jednolitego minimalnego standardu obsady personelu pielęgniarskiego i położniczego na oddziałach szpitalnych". Podpisane rozporzadzenie w dniu 11 października zostało skierowane do ogłoszenia w dniu 12 października. 

Zobacz treść rozprządzenia ministra zdrowia w sprawie norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 19 października 2018 roku.

Ministerstwo zdrowia w uzasadnieniu do powyższego rozporządzenia napisało "Przedmiotowy projekt może mieć wpływ na działalność przedsiębiorców realizujących świadczenia gwarantowane w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej. Będą oni  zobowiązani do zapewnienia odpowiedniej liczby personelu pielęgniarsko/położniczego zgodnie z normami określonymi w treści projektu.  Analiza danych Narodowego Funduszu Zdrowia odnoszących się do personelu pielęgniarskiego i położniczego sprawozdanego do realizacji świadczeń wykazała, iż w skali kraju dysponujemy odpowiednią liczbą pielęgniarek i położnych koniecznych do spełnienia projektowanych norm zatrudnienia w zakresie leczenia szpitalnego. Niemniej jednak, należy zauważyć, iż nawet w sytuacji gdy całkowita liczba personelu realizująca świadczenia z zakresu leczenia szpitalnego w perspektywie kraju jest wystarczająca, to może dochodzić do migracji personelu między poszczególnymi oddziałami szpitalnymi, świadczeniodawcami lub województwami w celu spełnienia norm przez poszczególne podmioty."

Zobacz treść rozporządzenia w sprawie norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych

Zobacz także dział w aktualnościach - Nowe normy zatrudnienia pielęgniarek i położnych 

Inf. wł.

Mariusz Mielcarek


Komentarze użytkowników pielegniarki.info.pl:

  • Dobrego????? Ja od tego rządu nie dostałam NIC. No chyba, że mówimy o kolejnej podwyżce tymi samymi pieniędzmi. Jakby nie patrzeć to nadal NIC!
     
  • Troche żal... ja tam nikomu nie żałuję... każdy powinien zarabiać godnie... ale troche przeginka bo odpowiedzialność pielęgniarki niezależnie od wykształcenia nie ma porównania z odpowiedzialnością sekretarki... znowu ktoś pluje nam w twarz... szkoda... szkoda
     
  • Pierwszy stopień studiów nie zaliczono do wyższego wykształcenia. Winię za to rząd ale również panie z Izb Pielęgniarskich i Związków zawodowych które podpisały się pod tym projektem. Zastanawia mnie również postawa uczelni bo to godzi w ich dobro skoro licencjat nie zalicza się do wyższego wykształcenia to po co kończyć takie uczelnie.
     
  • No to prawda! Żaden rząd nie dał trzy razy tych samych pieniędzy!!!!
     
  • Zgadzam sie z kolezanka Beatą co oni takiego zrobili dla pielegniarek wrzucili niecale 1100 z 1600 zl ktore dal nam minister zembala ale nie ten rzad. Dajcie pielegniarkom godnie zyc. Zeby studia licencjackie zepchnac na sam dol to niedopomyslenia.
     
  • Nie dostałam od tego rządu nic, poza poniżeniem i obrażają pielęgniarki, które nota bene niedługo opuszczą swoje stanowiska pracy a po nich nie biedzie nic.......... ŻENADA I WSTYD
     
  • Żenada kłamstwa i nic wiecej tyle zrobił nasz obecny rząd ha ha obłuda
     
  • Dzięki ,że już mi to wisi I powiewa przez 40 lat nic nie było lepiej zawsze obiecanki cacanki
     
  • Co nam dał rząd? Podwyżkę? Przecież to pieniądze zembali, okrojone w dodatku. Rząd uważa licencjat ?? pielęgniarstwa nie jest wykształceniem wyższym. No żenada.
     
  • Kto ją upoważnił do takiej wypowiedzi... Pewnie sam prezes... Jak takie osoby reprezentują nasze interesy to niestety nigdy żaden rząd nie doceni płacowo naszej pracy. Myślę, że trzeba rozwalić Izby ,bo szkoda naszych ciężko zarobionych przekazywanych tam pieniędzy , ludzie tam siedzący na stołkach myślą tylko o swoim interesie i nic dobrego dla polskiego pielęgniarstwa nie zrobiły I PEWNIE NIE ZROBIĄ...
     
  • A co takiego zrobił rząd??? Czegoś nie zrozumiałam lub nie zauważyłam??? wiem tylko że próbuje odebrać pieniądze które dał inny rząd... te okrojone już i tak zagmatwane 1100 zł... które jest czy go nie ma... może ktoś odpowie????
     
  • Zaden inny rząd nie robił dla pielegniarek tyle ZŁEGO co ten obecny
     
  • Za chwilę tyle będzie specjalistek i magistrów że znów wymyśla podyplomowki żeby dostać podwyżkę po co? Tylko dla pieniędzy żeby Izby pielęgniarskie utrzymywać.Ja już ani swojego cennego czasu na doszkalanie nie poświęcę ani pieniędzy.
     
  • Aha czyli jak rządziło PO to były podwyżki po 400zl brutto rocznie? Bo mi sie wyfaje ze nawet tego nie bylo. Niech pan się zastanowi zanim zacznie taką propagandę
     
  • Ha,ha żenada rząd nie robi nic dla pielęgniarek a my to śmieciami jesteśmy gorzej traktowane niż panie sprzątające.


zachowano oryginalną pisownie

Zobacz więcej komentarzy...
 


NOWA SIATKA WYNAGRODZEŃ PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH 

Prezydent w dniu 3 października podpisał ustawę  z dnia 13 września 2018 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw.

Podpisana ustawa zawiera nowy podział pielęgniarek i położnych na grupy.

Obowiązujący podział pielęgniarek i położnych jest następujący:

Podział pielęgniarek i położnych w podpisanej przez prezydenta ustawie jest następujący:

Kiedy powyższy podział pielęgniarek i położnych wejdzie w życie?

Ustawa podpisana przez prezydenta, została ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 10 październia 2018 r.

Zobacz ustawę w Dzienniku Ustaw.

Wejście jej w życie "nastąpi po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia".

Wobec powyższego nowy podział pielęgniarek i położnych wejdzie w życie 25 października 2018 r.

Co będą musieli zrobić pracodawcy, kiedy ustawa wejdzie w życie? 

Czytaj dalej...

 

Więcej informacji w sprawie:

 

INFORMATOR - nowa siatka płac pielęgniarek i położnych 2018


Pielęgniarek komentarze o 1100 zł
na portalu i w mediach społecznościowych 

  • Pieniądze za wrzesień z NFZ oczywiście nie wpłynęły. Faktury wystawia się po zakończeniu miesiąca. Fundusz ma 14 dni na zapłacenie. Z uwagi na układ w kalendarzu w tym miesiącu nawet przy wystawieniu faktury 1 października Fundusz przeleje pieniądze na konto 12 października.
  • A dziś się dowiedziałam że jeszcze nie wyliczone pieniądze i aneksów nie ma bo nie wpłynęły pieniądze z funduszu. .To jak to w końcu jest?
  • Mój szpital i inny w którym znam pielęgniarki wymyślił taki oto majstersztyk, że aneksy umów z podwyżką stawki o 1100 zł są czasowe do sierpnia 2019, ponieważ dalej nie wie Pan dyrektor czy otrzyma środki na wypłatę podwyżek. Mamy ogromne poczucie "stabilności" wynagrodzenia o czym tak szumnie mówiły związki zawodowe i NIPiP.
  • Jestem na urlopie macierzyńskim i powiedziano mi, że nie muszę przyjeżdżać podpisywać aneksu dotyczącego podwyżki bo za urlop macierzyński płaci ZUS, podwyżkę dostanę po powrocie do pracy.
  • Od maja jestem na zwolnieniu ciążowym.Do września miałam wypłacany dodatek zembalowy.Od października dowiedziałam się, że dodatek już mi nie przysługuje bo zostanie włączony do pensji zasadniczej+ aneks do umowy jest już przygotowany. Z tego co wiem ze związków zawodowych ministerstwo przekazuje środki na jedną pielęgniarkę na pokrycie podwyżki dokładnie o 2200zl- gdzie są te pieniądze, skoro pielęgniarkom na zwolnieniach ciażowych nie przysługuje ten dodatek? Idzie na pokrycie bieżących wydatków szpitala?
  • Obecnie przebywam na zwolnieniu ciążowym.Co z tego,że właczą mi 1100 zł do podstawy skoro zabrali dodatek zembalowy i podwyżkę odczuje dopiero po powrocie do pracy bo mi się nie należy będąc na L4. Na tą chwilę jestem stratna 1200 zł brutto,brutto
  • Jestem na zwolnieniu chorobowym z powodu ciąży od 2 miesięcy. 1100 zł do podstawy dostałam bo właśnie podpisałam nową umowę ( akurat mi się skończyła) już z wyższym wynagrodzeniem. I co z tego ? Te pieniądze są tylko na papierku bo w praktyce płaci mi ZUS który wypłaca mi średnią z ostatnich 12 miesięcy. Do tej średniej nie liczy się wcześniej wypłacany mi dodatek zembalowy. W efekcie wróciłam do wypłaty z przed 4 lat! Nie dostaję ani zambalowego bo już nie istnieje a wynagrodzenia wyższego też nie mam. Byłam u pracodawcy, w ZUSie i Izbach Pielęgniarskich, wszyscy rozkładają ręce. Usłyszałam " no ma Pani pecha". Czy na prawdę nie istnieje żaden sposób żeby nam pomóc?
  • Czy jest jakaś opinia Ministerstwa bądź ZZPiP w sprawie zabrania dodatku zembalowego i włączenia go do podstawy w przypadku kobiet przebywających na zwolnieniach ciażowych i urlopach macierzyńskich? Osobybywające na w/w zwolnieniach są stratne.
  • koleżanka dzwoniła do Ministerstwa tam pani powiedziała, że się nic nam nie należy, a wczesniejsze zembalowe dostawalysmy bezprawnie.
  • Czyli wszędzie tak samo , przebywam na urlopie macierzyńskim, usłyszałam dziś w kadrach że dodatek zabrany, ciekawi mnie to co z pulą tych pieniędzy skoro zakład pracy wykazuje mnie jako zatrudnionego pracownika. Zatem środki pewnie są przekazywane.

​Zachowano oryginalną pisownię

​Wybrał: Mariusz Mielcarek 

Czytaj więcej...


Posiedzenie plenarne sejmu w dniu 3 października 2018 roku

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Janusz Cieszyński:
(...)
Szczególnie ważne w tym kontekście jest to porozumienie, które 9 lipca pan minister Szumowski zawarł z przedstawicielami związku zawodowego pielęgniarek i położnych oraz Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych. Doprowadziło ono do uporządkowania systemu wynagradzania pań pielęgniarek i pań położnych. Jeśli chodzi o te tymczasowe, wprowadzane w przedwyborczym chaosie rozwiązania, które prowadziły do tego, że 4 razy 400 równa się mniej niż 1000, mniej niż 1000 na koncie, to się zmienia.

Nowa regulacja, oczekiwana przez środowisko, doprowadzi do tego, że skończą się te sytuacje, że Narodowy Fundusz Zdrowia przekazuje środki, które ostatecznie nie trafiają do pielęgniarek. Porozumienie przewiduje konkretne rozdysponowanie środków z NFZ-u poprzez wskazanie kwoty, o którą wzrosną wynagrodzenia podstawowe. Od 1 września tego roku to jest…
(...)
Tak jak już mówiłem, od 1 września tego roku to będzie 1100 zł podwyżki do wynagrodzenia podstawowego. Od 1 lipca przyszłego roku to będzie 1200 zł. Żadna pielęgniarka ani położna w Polsce już nie będzie musiała się zastanawiać, ile to naprawdę jest 4 razy 400 według państwa matematyki.

Natomiast wsparcie pielęgniarstwa to nie tylko zapewnienie stabilnych wynagrodzeń, ale także systemowe rozwiązania, które doprowadzą do tego, że zostanie zapełniona ta luka pokoleniowa, która w tym systemie jest i która powstała nie kiedy indziej, jak właśnie w trakcie państwa rządów. W ramach strategii dla pielęgniarstwa przygotowujemy konkretne rozwiązania, żeby tę lukę zapełnić. Inwestujemy w kształcenie.
W ramach programu POWER w tym roku przekazano 90 mln zł – także na uczelnie w województwie podkarpackim – na kształcenie pielęgniarek, na stypendia i na staże absolwenckie, w ramach których pielęgniarki, które wchodzą do zawodu, otrzymują dodatek do wynagrodzenia.

Wybrał: Mariusz Mielcarek

źródło: stenogram posiedzenia


Pielęgniarka: "To już jest przegięcie pały...".

Czyli kilka słów o 1100 zł do wynagrodzenia zasadniczego...

Liczne zgłoszenia do redakcji pielegniarki.info.pl dotyczą sprawy 1100 złotych do wynagrodzenia zasadniczego, w kontekście postępowania pracodawców wobec pielęgniarek przebywających na zwolnieniach lekarskich z powodu ciąży lub urlopach macierzyńskich. 

Część pracodawców odmawia włączenia 1100 złotych do wynagrodzenia zasadniczego. Często argumentacja za takim stanowiskiem pracodawcy sprowadza się do stwierdzenia: "konsultowaliśmy to, i dlatego się nie należy"! 

Mamy także sygnały od części pielęgniarek, że w powyższej sytuacji mają właczone 1100 zł do podstawy wynagrodzenia zasadniczego(?!)

Wobec powyższego prosimy o podzielenie się swoimi doświadczeniami w przedmiotowej sprawie przez pielęgniarki, które doświadczyły powyżej opisanej, oczywistej niesprawiedliwości. 

Prosimy o zamieszczanie komentarzy pod artykułem oraz przesyłanie na adres mailowy [email protected] ewentualnej dokumentacji w zakresie korespondencji z pracodawcą w omawianej kwestii oraz pisemnych stanowisk np. pracodawców, związków lub izby pielęgniarek w odniesieniu do konkretnych sytuacji. 

Część tej dokumentacji za zagodą ich właścicieli opublikujemy na portalu.  

Oczywiście dane osobowe (pielęgniarek i pracodawców) pozostaną do wiadomości redakcji pielegniarki.info.pl 

Mariusz Mielcarek 


Czytaj artykuły z bieżącego numeru miesięcznika branżowego pielęgniarki.info.pl:

Treść porozumienia pielęgniarek z Ministrem Zdrowia (9 lipca).

Wyjaśnienia do porozumienia z pielęgniarkami.

Reakcja Solidarności na porozumienie pielęgniarek z Ministrem Zdrowia...

Związek pielęgniarek odpowiada na krytykę związaną z podpisanym porozumieniem.

Porozumienie - zapisy o urlopie szkoleniowym.

Pracodawcy obliczyli, że "porozumienie będzie kosztowało polskie szpitale ok. 300 zl dodatkowych kosztów na każdy etat pielęgniarki".

Wiemy, dlaczego w porozumieniu z dnia 9 lipca jest mowa o "zwiększeniu liczby pielęgniarek, które dobrowolnie podejmą służbę w Wojskach Obrony Terytorialnej". Czytaj informaję w przedmiotowej sprawie...

OPZZ napisało oświadczenie w sprawie porozumienia "pań w czepkach" z Ministrem Zdrowia.

Związek Powiatów Polskich o porozumieniu...

Komentarze użytkowników

#1  2018.10.21 22:53:31 ~PIEL

No nie wiem za jakie pieniądze ktoś opuści swoje województwo, mieszkanie, rodzinę, gdyż prościej zatrudnić się w handlu. Widać ktoś sądzi, że bycie pielęgniarką to zaszczyt nade wszystko. Dalej brnijcie. Nie zwracajcie uwagi na szczegół jakim są zarobki na zachodzie , bo pewnie stamtąd czerpiecie wzorce i jeszcze jedno, że tam się wszystko nie należy jak nie płacisz składek albo nie uczestniczysz w profilaktyce.

#2  2018.10.21 23:27:36 ~A

Chwila, chwila sekretarki jeszcze nic nie dostały.

#3  2018.10.21 23:30:55 ~cooo?

Te PiS- dzielce całkiem pogięło! ## Może jeszcze "siostry"w kamasze?

#4  2018.10.22 06:40:26 ~Ja

Jesli bedzie taka migracja pomiedzy np.oddzialami to te wszystkie specki beda do podtarcia tylka. Bo np.chirurgiczna na internie czy w poradni pediatrycznej nie bedzie wazna.

#5  2018.10.22 08:13:56 ~Ja

W moim miescie jest tylko 1 szpital. Czy jesli bedzie migracja do innych okolicznych szpitali to pracodawca da mi zakwaterowanie,diete i rozlake? A co z pielegniarkami ktore pracuja w miejscowosciach gdzie nie ma szpitali,nawet w okolicy?

#6  2018.10.22 08:58:34 ~kaja

Jak sobie myśli pani szczurek -żelazko , że co spakuję majdan dzieci męża sprzedam mieszkanie bo np. w Bieszczadach brakuje pielęgniarek.Ja mam już 40 lal inie chcę migracji ale spokoju dobrych zarobków i poszanowanie tego zawodu przez innych.w szpitalach więcej są warte sekretarki po bibliotekarstwie niż piel. po licencjacie.

#7  2018.10.22 09:45:32 ~Do#4,5

Przy zatrudnieniu na stanowisku "pielęgniarka" nie jest zgodnie z kwalifikacjami potrzebna żadna specjalizacja pracodawca nie musi uwzględnić jej posiadania. Zapewnienie zakwaterowania,diety i rozłaki ma miejsce tylko przy oddelegowaniu pracownika do pracy w innym miejscu u tego samego pracodawcy . Przy planowanej migracji byłaby to zmiana pracodawcy, który tego nie zapewni.

#8  2018.10.22 09:49:47 ~Do#6

Komentarz prawidłowy , popieram. Z drobnym wyjątkiem - "pani szczurek -żelazko" i "myśli", są to niestety antonimy.

#9  2018.10.22 09:49:47 ~Do#6

Komentarz prawidłowy , popieram. Z drobnym wyjątkiem - "pani szczurek -żelazko" i "myśli", są to niestety antonimy.

#10  2018.10.22 10:36:41 ~Bacus

Przykre są to sprawy. Pielęgniarki przez cały okres w którym pojawił się ten zawód są źle traktowane , płace minimalne ,zastraszone przez dyrektorów placówek,obecnie rząd podzielił je na trzy grupy dlaczego? Wszystkie wykonujemy te same czynności.caly czas się dokształcamy ale po co? Chyba tylko dlatego żeby komuś wpadały duże pieniądze do kieszeni

#11  2018.10.22 11:17:05 ~Pielęgniar

Oczywiście będzie to kolejna fikcja w opiece zdrowotnej. Zakontraktowane będzie tyle łóżek żeby w papierach się zgadzało, a cała reszta jako nadwykonania. Tak jak jest obecnie u mnie w pracy. Jedna wielka lipa, bo łóżek i tak nie zlikwidują.

#12  2018.10.22 11:40:30 ~Aba

Coś mi się zdaje, że zamiast migracji będą emigracje ale za granicę. Praca lzejsza a płaca duzo, dużo lepsze i przepracowane lata dolicza do naszej glodowej emerytury.

#13  2018.10.22 12:28:26 ~Do#12

Podajesz błędne informacje - Lat przepracowanych za granicą i uzyskiwanych tam wynagrodzeń ZUS nie zaliczy Ci do emerytury. Nie będzie przecież otrzymywał Twoich składek. Możesz jednak liczyć na emeryturę w kraju, w którym będziesz zatrudniona zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.

#14  2018.10.22 13:17:28 ~Go

Wymuszone migracje-dobre,dobre! Co oni w tym MZ biorą?

#15  2018.10.22 16:02:35 ~Do #10

Tak jesteśmy traktowane ,jak sobie na to pozwalamy.

#16  2018.10.22 22:29:24 ~mysza

CO PIELEGNIARKI DOSTALY OD RZADU? CHYBA NAM ZABRALI 500zł! PANI SZCZORKO-ZELAZKO POMYLIŁA POJECIA! CIEKAWE CZY PANIE Z IZB BYŁYBY TAKIE ZADOWOLONE JAKBY IM ZABRALI TYLE KASY. MIGRACJA MIEDZY ODDZIALAMI- PRZECIEZ TO SA JAJA! KAZDY ODDZIAL MA SWOJA SPECYFIKE, ZWYCZAJE.

#17  2018.10.23 04:47:37 ~Do#16

Nikt Ci nie zabrał 500 zł. Pewnie policzyłaś to tak - byłoby "zembalowe" 1600 zł, jest podwyżka zasadniczej o 1100 zł- brakuje 500 zł. Było już o tym, ale napiszę dla Ciebie krótko jeszcze raz. 1600 zł brutto brutto to po odliczeniu kosztów pracodawcy ( ok. 20,5 % ) zostaje ok. 1272 zł brutto. Jeżeli teraz Twoja zasadnicza wzrośnie o 1100 zł wzrosną naliczane od nie dodatki ( noce, święta, stażowe ). Jeżeli wyniosą one więcej - zyskasz, jeżeli mniej - resztę wypłacą Ci jako dodatek. I gdzie te zabrane 500 zł ? Nic nie zabrali.

#18  2018.10.24 16:23:36 ~??????????

Jestem pielęgniarką ze Śląska. Nie zamierzam migrować do opolskiego. Tutaj jest tyle pracy, że nie potrzebuję szukać nowej. Jak wyemigruję to tylko za granicę, a ie do innego województwa. Chyba im w główkach coś poprzestawiało.

#19  2018.11.01 17:27:25 ~Boże Narod

Walczymy o sprawiedliwe grafiki świąteczne ,aby żadna koordynująca nie niszczyła życia rodzinnego co roku tej samej osobie

Dodaj komentarz