Od pielęgniarek wykonywanie iniekcji przejmie asystent medyczny!

Wykonywanie iniekcji.


Odcinek 8 Pielęgniarskiego vloga,

który został wyemitowany w dniu 12 marca

nagrywaliśmy w szpitalnej szatni...


Zobacz  poprzednie odcinki pielęgniarskiego vloga


OD PIELĘGNIAREK WYKONYWANIE INIEKCJI

PRZEJMIE ASYSTENT MEDYCZNY!

Zobacz także: Pielęgniarka - miesięcznik branżowy - prorządowy związek pielęgniarek.  

W poniżej zamieszczonym materiale telewizyjnym podana jest informacja, że Zarząd Powiatu Tarnogórskiego, przy wsparciu dyrekcji  i nauczycieli Zespołu Szkół Chemiczno – Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej – Curie w Tarnowskich Górach zwrócił się z wnioskiem do Ministra Zdrowia, a także Ministra Edukacji Narodowej o poparcie inicjatywy utworzenia nowego zawodu asystenta medycznego.

Warto wysłuchać materiału wideo! I podkreślić, że w „Strategii na rzecz pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce" ustalono, że zawodem pomocniczym dla zawodu pielęgniarki ma być:  opiekun medyczny. Wobec powyższego należy zadać sobie pytanie: dlaczego jest forsowany pomysł kształcenia w zawodzie asystenta medycznego? 

Spadłem z krzesła kiedy padły w poniższym reportażu słowa: 

"Młodzież byłaby przygotowana do obsługi sekretariatu, pacjentów, rejestracji, czyli taka część rejestracji medycznej. Planujemy tam opiekuńczą część, ale też wykonywanie iniekcji, czyli takie pewne czynności od pielęgniarki, były by przejęte". 

Kolejny etap zamiany ochrony zdrowia w służbę zdrowia... Jest coraz weselej... 

Mariusz Mielcarek

Zobacz także: Pielęgniarka - miesięcznik branżowy - prorządowy związek pielęgniarek.

Zobacz także:


Komentarze użytkowników

#1  2019.03.12 18:41:55 ~Piel.

Asystent medyczny niech odciazy pielegniarke w zmianie pampersow.karmieniu chorych ale Broń Boże nie w iniekcjach! do czego to wszystko prowadzi do Końca Świata chyba.opiekunowie medyczni Ci którzy rozpoczynają pracę to niestety nie umia mierzyć ciśnienia tętniczego krwi! Więc jak ja słyszę o takich propozycjach to mnie .A nie napisze.bo brak słów.

#2  2019.03.12 19:00:37 ~Ja

Powoli powrót do LM. Sposobem, sposobem, żeby pielęgniarki zarabia mało!

#3  2019.03.12 19:11:15 ~Piel

Tylko kto do tego LM pójdzie? Kto przy zdrowych zmysłach pośle tam swoje 15 letnie dziecko? Na szczęście dzisiejsza młodzież jest o wiele mądrzejsza i nie wejdzie w takie bagno, jak my głupie gęsi wiele lat temu.

#4  2019.03.12 19:14:10 ~do 2,3

PRAWDA

#5  2019.03.12 19:14:48 ~Paula

Nie wierzę ze to jest możliwe!

#6  2019.03.12 19:15:08 ~od 2

Miało być : żeby pielęgniarki zarabiały mało

#7  2019.03.12 19:21:43 ~Piel

Groteska czemu nie kształcą w kierunku zmieniania pieluch i mycia krocza .

#8  2019.03.12 19:27:45 ~Opiekun

Do pani pielęgniarki nr 1.gdzie pani widziała pani takiego opiekuna co nie umie zmierzyć ciśnienia.czy to był opiekun z zawodu .czy tylko z nazwy.pani po zawodówce mleczarskiej? .nie mającej nawet średniego wykształcenia.o zgrozo w szpitalu zatrudnia się też takie osoby.

#9  2019.03.12 19:51:22 ~Do 1...

Droga Pani pracuje jako opiekun medyczny już wiele lat i potrafię nie tylko mierzyć ciśnienie ale i wiele innych rzeczy czego nauczyłam się od pielęgniarek które są przede wszystkim ludźmi i traktują opiekunów jak ludzi .Widze że jest Pani zaniepokojona tym co pozwolono by nam robić,A może się pani boi bo jeżeli reprezentuje pani sobą to co pani pisze to życzę powodzenia.

#10  2019.03.12 20:00:40 ~Gośka

Widzę że na Waszym portalu o nic nie chodzi tylko kasa i kasa. Ogarnijcie się z tej zachłanności.A to co tylko pielęgniarka pracuje .

#11  2019.03.12 20:24:13 ~do 9

Ale to nie jest wolna amerykanka.Zakresu obowiązków opiekunki nie ustala pielęgniarka.Jeżeli opiekunowi nie wolno np.podłączyć kroplówki,a pielęgniarką jej na to pozwala i jeszcze uczy,takiej pielęgniarce grozi kryminał,Kto o zdrowych zmysłach tak robi.Opiekunka ma się nauczyć w szkole,a nie od pielęgniarki.Pielęgniarka nadzoruje.

#12  2019.03.12 20:36:57 ~:)

"nie umia" droga Pani proszę nauczyć się pisać po polsku

#13  2019.03.12 21:03:15 ~Wrz

Po to są poziomy wykształcenia aby pewnie czynności wykonywane były przez osobę z odpowiednią wiedzą. To nie jest wymiana koła w samochodzie ani inna czysto techniczna rzecz. Ratownicy czy pielęgniarki uczą się kilka lat mając przy tym setki godzin wykładów, ćwiczeń oraz praktyk by podawać leki różnymi drogami.

#14  2019.03.12 21:07:58 ~Aga

Ale dziwne - " nie umią " tak mówiła nauczycielka mojej córki w klasie 0-3. Na szczęście już nie uczy. .

#15  2019.03.12 21:08:43 ~Malgorzata

A gdzie ochrona zawodu pielęgniarki? Nie zapominajmy że ten nowy zawód będzie mniej płatny niż pielęgniarka. Wtedy szybko przerzuca się na tych tańszych. Jak place będą lepsze to i pielęgniarki się znajdą.

#16  2019.03.12 21:12:04 ~Opiekun

Opiekum medyczny ma swój zakres obowiązków i tego powinna się trzymać a nie wchodzić w kompetencje pielęgniarek. To ,że wiele czynności potrafi zrobić nie daje jej do tego prawa .OM może w dużym stopniu pomóc przy pielęgnacji chorego ale nigdy jej nie zastąpi. Szanujmy się nawzajem , bo wszystko działa na dobro pacjenta.

#17  2019.03.12 21:12:24 ~Razjel

Jestem opiekunem medycznym i uczę się na pielęgniarkę. Nie wyobrażam sobie żeby jako opiekun robić iniekcje. Ludzie po 1 rocznej szkole nie mogą się tego ot tak nauczyć a w ciągu roku jest i tak masa nauki. Nawet 3 letnie studia pielęgniarskie nie dają gwarancji, że z początku młody personel będzie robił to dobrze a co dopiero ludzie uczeni na opiekunów. I błagam, nie za takie śmieszne pieniądze. Pielęgniarki zarabiają za mało ale opiekunowie to już masakra. A miało być tak dobrze haha. W moim mieście nie ma nawet 2000zl na rękę i teraz chcecie żeby jeszcze iniekcje robić? Sami sobie róbcie

#18  2019.03.12 21:15:52 ~Malgorzata

Pani w pierwszym komentarzu ma rację. Opiekunowie wielokrotnie nie radzili sobie ze zamierzeniem ciśnienia manualnie tj bez automatycznej maszyny. Najpierw trzeba mieć wiedzę a potem coś wykonywać. Po każdej iniekcji może dojść do szoku anafilaktycznego. I co jak tego nie rozpoznają. Absolutnie NIE dla takich pomysłów.

#19  2019.03.12 21:56:37 ~dypl piel

A co z zapisami w Ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej z 2011 r. art.84-87. Kto łamie zapisy tam funkcjonujące:1) Ci którzy zatrudniają opiekunów medycznych? 2) Ci którzy wprowadzili w zakres obowiązków pielęgniarki powszechne czynności higieniczno-medyczne, pomimo zapisu nadającej praktyce pielęgniarskiej-wyjątkowość, podobnie jak lekarskiej, polegającej na ustawowej zgodzie państwa na wykonywanie czynności do tych praktyk zaklasyfikowanych? Taka sytuacja prawna na na gruncie polskiego prawa ma ponad 80 letnią tradycję.

#20  2019.03.12 21:57:43 ~Justyna

Od dawien dawna opiekunki które pracują u mnie na oddziale mimo swojego wykształcenia opiekun mają bardzo małą wiedzę często mylą się w RR nawet temp.potrafia źle zmierzyć,może i pacjenta umyją ale żeby dokładnie to niebardzo, za to jesli chodzi o informację rodzin o stanie pacjenta to zaraz po lekarzu są albo i przed .Opiekunki to niech się zajmą opieką i tyle w temacie,A resztę niech robią osoby kompetentne.

#21  2019.03.12 22:29:49 ~Gabi

Teraz to pani Justyna przesadziła ! jak można napisać takie brednie ,że opiekunka zle zmierzy temperaturę ciała i źle umyje pacjenta , pewnie odezwała się pielęgniarka które wszystko wie najlepiej a do pacjenta nie podejdzie .żenada

#22  2019.03.12 22:49:47 ~Pigułka

Każdy z pracowników ma zakres obowiązków, , opiekun nie może wchodzić w zakres kompetencji pielęgniarki , łamanie przepisów grozi kryminałem ! Szkoła dla opiekunów kształci opiekunów a nie pielegniarki , to odrębne zawody .Zasadniczo pielęgniarka poradzi sobie w trudnych sytuacjach i udzieli fachowej pomocy , opiekun ma ograniczony zakres czynności i możliwości

#23  2019.03.12 23:08:39 ~do#5

Dziwisz się? To nie pierwszy obszar odbierany przez państwo z praktyki pielęgniarskiej po 1945 r. ( patrz Ustawa z 1935 r. i Rozporządzenie do niej z 1936 r.).

#24  2019.03.12 23:27:21 ~Plg

Skończyłyśmy krytykować same siebie.Wsiadłyśmy teraz na opiekunki.Czy kiedyś to się skończy? Myślę,że tych złośliwych jest niewiele ,a muszą gdzieś przelać swoją nienawiść ,chociażby na tym portalu.Żeby być pielęgniarką trzeba mieć to coś.Mam szczęście i pracuję też z młodymi pielęgniarkami.Są to młode pełne życia dziewczyny,które wniosły na oddział świeżość i odrobinę radości.My podstarzałe faktycznie już jesteśmy przepracowane i zgorzkniałe.Przstańmy siebie krytykować.

#25  2019.03.13 00:28:43 ~PIEL

Młodzież zapewne jest gotowa czasem jakiś wyrostek wyciąć, zawsze coś tam można przejąć , pomóc lekarzowi, salowej , kuchenkowej zupę rozwieźć w międzyczasie, sekretarce badania posegregować, bo taka teraz jest ta młodzież , omnipotentna.

#26  2019.03.13 05:00:34 ~Realista

Boże, co to za ludzie, niech chociaż zapoznają się z prawem Unii Europejskiej. Nie wolno mieć praktyk osobom nieletnim na oddziałach szpitalnych i innych placówkach służby zdrowia. Opiekun medyczny, aby podjąć naukę musi mieć ukończone 18 lat. Za praktyki ucznia w kuchni, warsztacie samochodowym czy elektrowni bierze odpowiedzialność instruktor, rodzice wyrażają zgodę, ubezpieczyciel ubezpiecza od nieszczęśliwych wypadków. Kto weżmie odpowiedzialność za nieletniego na praktykach w szpitalu ? Jak ci ludzie nie myślą ! Ten system, asystentów medycznych funkcjonuje tylko w Niemczech, które pomału od niego odchodzą, na rzecz kształcenia pielęgniarek w systemie bolońskim, uniwersyteckim.

#27  2019.03.13 06:19:22 ~Ad1

Jesli juz to UMIEJĄ a nie umią droga "wyksztalcona". Najpierw placz,ze pielegniarki zawalone praca a jak jest mozliwosc odciazenia to placz,ze za malo beda mialy pracy. Kiedys byl taki zawod jak asystent pielegniarski. Jeszcze w 1982 spotkalam sie z asystentkami. Co do pampersow i innych czynnosci. To zadanie opiekunow,przed ktorymi tez bronia sie pielegniarki.

#28  2019.03.13 06:25:26 ~Ja

Opiekunowi medyczni to nie osoby z lapanki na ulicy lecz osoby po odpowiedniej szkole,nauka zakonczona dyplomem. Opiekun umie nie tylko zmierzyc cisnienie ale tez zmierzyc cukier, zrobic opatrunek,podac insuline, usprawniac chorego. Przeciez oni takze pracuja w domach chorych majac indywidualna opieke i robia tam wszystko.

#29  2019.03.13 06:29:26 ~Do 18

Nie przesadzaj ze trzeba miec studia zeby cisnienie zmierzyc. Ludzie chorzy (i nie tylko) w domach maja aparaty i sami sobie mierza visnienie, kontroluja cukier, podaja sobie insuliny mimo iz nie maja studiow pielegniarskich.

#30  2019.03.13 06:36:42 ~Artur

Jak dla mnie to pomysł nie trafiony ale myślę że nie mamy nad czym dywanowa bo to tylko pomysł jakiegoś dyrektora szkoły który jak widać nie zna podstawowych przepisów a tak łatwo się nie da robić zmian bo nie przejdą w legislacji jeśli byłyby przyjęte przez MZ. Ogólnie rzecz biorąc byłoby to diplomacie opiekunów. Co do samych opiekunów to dobrze ze są natomiast powinien być ustalony konkretny zakres obowiązków dla nich i powinno ich być więcej na wszystkich oddziałach minimum po 2 na dyżur i powinno wykonywać podstawowe obowiązki pielęgnacyjne obciążające nas jak toalety, karmienie i ewentualnie jeśli trzeba coś przynieść lub zanieśćx i mierzenie podstawowych parametrów. Natomiast czynności typowo medyczne nie mogą być zalecane takim osobom pod żadnym pozorem ja bym nie zlecił bo jeśli coś by się stało to musiałbym za to odpowiadać. Oczywiście pensje opiekunów są na żenujący poziomie minimalnego wynagrodzenia u nas a powinno być trochę więcej.

#31  2019.03.13 06:37:41 ~Do 21

Masz racje. W domach ludzie mierza sobie sami temperature,cukier, cisnienie,robia sobie insuline,sami sie myja itd a przeciez nie maja wyksztalcenia medycznego. Masz racje piszac o Justynie. To pewnie taka przeuczona zarozumiala co wszystkie rozumy zjadla. Nie ma juz prawie pielegniarek po dawnych liceach i studiach zawodowych. Wiec mlode magisterki atakuja opiekunow bo przeciez trzeba miec kozla ofiarnego zeby swoje kompleksy leczyc atakujac innych. Probowaly tak na ratownikach ale sie nie udalo. Ja pracuje z opiekunami w dps i nie wyobrazam sobie pracy bez nich. Wielu z nich ma wiele lat pracy np.na intensywnej,w hospicjach, zolach,itd.

#32  2019.03.13 06:38:17 ~Artur

Sorry za literówki miało być dublowanie opiekunów.

#33  2019.03.13 07:11:50 ~Postronna

Nie pracuje w tej branży. Ale czytając to, uważam, że panie pielęgniarki mają rację. One dostają za to pieniądze i to one są odpowiedzialne za te czynności i zdrowie pacjenta (obok lekarza). A jak sama nazywa wskazuje, opiekun ma się opiekować. A jeżeli chcecie czuć się ważniejsi to idźcie na lekarza A nie opiekuna. Postawcie się też na miejscu Poważnie chorego pacjenta (tyle powinno wystarczyć chyba w tym komentarzu). A podawanie lekarstw to nie samo podanie. To jest bardzo poważna czynność. A nie sądzę, aby opiekunowie chcieli wchodzić jeszcze między pielęgniarki i lekarzy. Czy opiekunowie na prawdę chcą się podjąć tak odpowiedzialnego zadania? Szanujmy trochę pracę tych pań pielęgniarek i ich lata nauki (Nie tylko JAK PODAĆ LEKARSTWO ALE TEŻ O LEKACH, CO? NA CO? PRZECIWWSKAZANIA ITD). Proszę przemyślcie swoje wypowiedzi. bo jak tacy ludzie będą decydować w Polsce to będzie niezły chaos!

#34  2019.03.13 07:17:26 ~Postronna

Ps. A jeżeli chodzi o zawód opiekuna. Jak najbardziej mogą POMAGAĆ PANIOM PIELĘGNIARKOM. Pomoc na pewno im się przyda. Współpracujcie, a nie się gryzćie.

#35  2019.03.13 07:48:07 ~do#31

Eeee, coś bujasz. Te czynności w szpitalu wykonują pielęgniarki. Prawo zakazuje wykonywać lub zlecać czynności zakwalifikowanych do praktyki pielęgniarskiej przez osoby nie posiadające ustawowej zgody państwa.

#36  2019.03.13 07:49:20 ~Obser.

Do 10 proszę złośliwie nie pisać o zachłanności pielęgniarek, których tak bardzo brakuje.Gdyby tylko opuściły dodatkowe etaty - byłby niesamowity krach kadrowy.Praca pielęgniarek jako ta umysłowo- fizyczna i odpowiedzialna wykonywana w środowisku szkodliwym (nawet młodociani nie mogą mieć praktyk w szpitalach) wymaga adekwatnych zarobków o czym już dawno przekonał się zachód.Droga Pani reprezentantko innego zawodu medycznego proszę się przekwalifikowac i pracować w pielegniarstwie jako jedna za kilka osób z powodu braku pielegniarek i opiekunów medycznych. A ponadto być zachłannym na swoim portalu zawodowym.Proste. Chyba że płatny troll.

#37  2019.03.13 07:53:08 ~do#33

Czy traktujesz osoby wykonujące zawód opiekuna jajo osoby nie odpowiadające formalnie za swoje czyny? Czy możesz być tak uprzejmy/a i wskazać w polskim prawie odpowiedni przepis?

#38  2019.03.13 07:54:14 ~do 17

Nie uczę się na pielęgniarkę tylko studiuję pielegniarstwo.

#39  2019.03.13 08:00:48 ~Do 24

I po co te stereotypy - niestety w Polsce nadal się dobrze mają. Ja jestem stara i nie zgorzkniała! Jak można pisać takie bzdety publicznie i co to wnosi?

#40  2019.03.13 09:07:40 ~Xyz

Sam pomysł powołania asystenta medycznego jest ok, jednakże kwestia iniekcji trochę sporna. Tzn. jeśli taka osoba zostałaby odpowiednie wyedukowana z zakresu: anatomii, farmakologii oraz podstawowych przedmiotów jakie przechodzimy obecnie na studiach (interna, pediatria, psychiatria, chirurgia itp.). To ok śmiało, tylko warunek miałyby tę wiedzę. Podanie leku to jedno, podanie go w odpowiednie naczynie, obserwacja pod kątem możliwych reakcji niepożądanych to drugie ale to wymaga jeszcze znajomości działania takiego leku, interakcji między niektórymi lekami, jego losu w organizmie. Nie zawsze jest czas na oddziale zapoznać się z ulotką.

#41  2019.03.13 09:17:46 ~dypl piel

Oj, coś nie tak. Od 1961 r. w szkołach pielęgniarstwa kształcono asystentki pielęgniarskie z wymogiem przyjęcia minimum matura. Dlaczego szkoły pielęgniarstwa kształcące w zawodzie pielegniarki przyjmowały np. do liceum z wymogiem ukończenie szkoły podstawowej?

#42  2019.03.13 09:24:43 ~do#27

Co to jest pielęgniarstwo?

#43  2019.03.13 09:25:59 ~Tes.

Od paru ładnych lat nie ma nigdzie już liceum pielęgniarskiego. Jedyna droga kształcenia pielęgniarek obecnie są studia.

#44  2019.03.13 09:40:38 ~a_

Myślę, że to są różne kombinacje: dupa się pali rządzącym od MZ po starostów i stąd te pomysły. A to asystent, a to opiekun i tak w nieskończoność, co się komuś z rządzących przyśni, z tym wyskakują;d Jak nie wiadomo co co chodzi, to chodzi o pieniądze. Opiekun jak yeti: wszyscy słyszeli,nikt nie widział. Sama organizacja pracy asystenta? Nie widzę tego. I teraz dochodzimy do sedna czyli pieniędzy: niewiele osób za minimalną pensję zdecyduje się na orkę. Zdania które padają na tym portalu, że nie tylko pielęgniarki pracują, że wiele osób pracuje za mniejsze pieniądze, że chodzi nam tylko o kasę itp. Odpowiadam: walczcie o swoje i nie czekajcie aż pielęgniarki wywalczą coś dla was. Po drugie: jeżeli pracujecie za mniejsze pieniądze, co w tym problem? Zacytuję co nam piszę w postach inni: zmieńcie pracę. I teraz tym, którzy piszą , że chodzi nam tylko o kasę. Tak, ponieważ wykonujemy ciężką i odpowiedzialną pracę i musi mieć to przełożenie na nasze pensje. I jeszcze jedno: jeżeli aż tak dużo zarabiamy, piejmy hektolitry kawy i wcinamy ciasteczka, to zapraszam do pracy na oddział. Chętnie się podzielimy. A teraz wypad trolle ;d

#45  2019.03.13 10:30:24 ~do#40

Zapraszam do zapoznania się z tekstem Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa, a który jest między innymi źródłem informacji, jakich czynności np. pielęgniarskich nie może wykonywać osoba nie posiadająca ustawowej zgody państwa, bez względu na miejsce pobytu pacjenta lub jego stan.

#46  2019.03.13 10:59:08 ~OM

KATALOG CZYNNOŚCI WYKONYWANYCH PRZEZ OPIEKUNA MEDYCZNEGO U OSOBY CHOREJ I NIESAMODZIELNEJ NA ZLECENIE I POD NADZOREM PIELEGNIARKI . . słanie łóżka z chorym toaleta jamy ustnej mycie głowy w łóżku toaleta całego ciała w łóżku toaleta całego ciała pod natryskiem toaleta całego ciała w wannie higiena intymna ułożenie pacjenta i zmiana pozycji ułożeniowej zmiana bielizny osobistej i pościelowej w łóżku toaleta przeciwodleżynowa zastosowanie udogodnień w łóżku zastosowanie materaca p/odleżynowego pomiar ciśnienia tętniczego krwi pomiar tętna pomiar temperatury pomiar oddechów pomiar masy ciała pomiar wzrostu przygotowanie i założenie okładu zimnego suchego przygotowanie i założenie okładu zimnego wilgotnego przygotowanie i założenie okładu ciepłego suchy przygotowanie i założenie okładu ciepłego wilgotny karmienie przez zgłębnik i gastrostomię wymiana worka stomijnego założenie i zmiana cewnika zewnętrznego (nakładki na prącie wykonanej z miękkiego silikonu, przez którą mocz spływa do worka na mocz) wymiana worka na mocz wymiana worka zewnętrznego na stolec stawianie baniek próżniowych prowadzenie dobowej zbiórki moczu kontrola oddawania moczu i stolca wykonanie ćwiczeń biernych w łóżku pomoc w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego pomoc w przygotowaniu pacjenta do badań diagnostycznych wykonywanych przez pielęgniarkę asystowanie pielęgniarce podczas wykonywania zabiegów pielęgniarskich asystowanie pielęgniarce w zastosowaniu przymusu bezpośredniego

#47  2019.03.13 11:05:17 ~Piel.dyp.

Suuuperrr Wracamy do lat 80 tych ,gdzie wszystkie piel.musialy posiadać dyplom z pieleg.Za moich czasów były tzw.asystentki .To były wcześniejsze piel.tzw z dwoma paskami na czepku Posiadały wiedzę i robiły dosłownie wszystko Łącznie ze szczepieniami .Teraz na wszystko kursy ,kursiki,specjalizację.Czyli gromada ludzi i każda od czegoś innego.Suuperr tylko że asystentki chyba nie do iniekcji! To nie tędy droga .Znowu szukają kozłów ofiarnych .

#48  2019.03.13 11:13:12 ~Piel.dyp.

Kiedyś zdegradowali asystentki odbierając im między innymi wykonywanie iniekcji itp.To też były pielęgniarki prawdziwe z powołania, a odebrano im godność skazując ich na wcześniejsze emerytury albo robiąc z nich służących dla piel.z dyplomem.To było coś jak teraz między pieleg.z mgr a piel.z dyplomem 5 letniego LM.Niedlugo dojdzie do tego że będą piel.z dr.a do roboty nikogo.Bo asystentki co najwyżej mogą podtrzymać tace z przygotowanym sprzętem dla Pani z mgr.Jak sama nazwa wskazuje asysta.

#49  2019.03.13 11:49:18 ~do#41

W wskazanym przedziale czasowym funkcjonuje Ustawa o pielęgniarstwie z 1935 r, która definiuje praktykę pielęgniarską jako tą, której (podobnie jak lekarskiej) nikt nie może wykonywać bez ustawowej zgody państwa. W Instrukcji z 1979 r. MZ i OS do praktyki asystentki pielęgniarskiej należy np: słanie łóżka, mycie chorych, karmienie chorych, chirurgiczne mycie rąk mierzenie temperatury, tętna i oddechu wożenie chorych na zabieg itd. Dlaczego w podręczniku pt"Pielęgniarstwo ogóle" z lat 80-tych, czynności należące do asystentki wykonuje pielęgniarka, której praktyka jest formalnie zdefiniowana od 1935 r?

#50  2019.03.13 12:38:17 ~do#49

Przepraszam, 'wkradła się' literówka. Powinno być "Pielęgniarstwo ogólne" S. Wołynka.

#51  2019.03.13 13:44:05 ~Długoter.

Pracuje w opiece długoterminowej od lat z opiekunami i uważam że są potrzebni i słabo opłacani choć mam kilka ale do ich pracy. Po pierwsze Ci którzy u mnie pracują pokończyli roczne szkoły gdzie zajęcia teoretyczne odbywały się 2 czasem 3 razy w tygodniu ,także z wiedzą tak sobie . Do opiekunek należą czynności higieniczne kąpiele i karmienie pacjentów do pielęgniarek to samo plus iniekcjie opatrunki inne czynności pielęgniarskie plus masa dokumentacji nie mówiąc już o odpowiedzialności Od nas pielęgniarek wymaga się ukończenia różnych kursów najczęściej za swoje pieniądze czasem dostajemy z tego powodu niewielki dodatek do pensji. Opiekunowie chcieli by byśmy biegały do każdej czynności z nim lub wogóle robiły za nich a jak siedzimy i wypełniamy dokumentację to w ich mniemaniu odpoczywamy .Co do wynagrodzenia też jest punktem zazdrości bo jak pielęgniarka która ma licencjat kilka kursów czy specjalizację plus wysługę lat ,może tak dużo zarabiać .Nie przeszkadza mi to że muszę wykonywać czynności higieniczne przy pacjencie ale dużo czasu właśnie zabierają czynności które mogli by wykonać opiekunowie .

#52  2019.03.13 13:51:02 ~AdamxD

O ile Opiekunki medyczne robią dobrą robotę i je szanuję o tyle asystent mi się nie widzi może tak wyszkolmy osoby tylko do iniekcji, tylko do cewnikowania, tylko do mycia krocza. Ten zawód nie ma dla mnie większego sensu, a kto o zdrowych zmysłach pójdzie za najniższą krajową robić iniekcje gdzie też jest duża odpowiedzialność może dojść np. do wstrząsu anafilaktycznego, zespołu Nicolaus czy zespołu Hoigné

#53  2019.03.13 14:21:05 ~do# 51

Dlaczego od ponad 80 lat praktyka pielęgniarska należy do tego samego zbioru co lekarska i nie może ich wykonywać nikt bez ustawowej zgody państwa? Co przeszkadzało Ustawodawcy, że na gruncie prawa w 1935 r. właśnie tak opisał praktykę pielęgniarską i zastrzegł nazwę 'pielęgniarka', 'pielęgniarz' dla wykonawcy czynności?

#54  2019.03.13 14:26:51 ~Realista

Asystent medyczny w Niemczech, jak sama nazwa wskazuje ma uprawnienia do wykonywania iniekcji, do których uprawnień nie ma dyplomowana pielęgniarka ( fajnie, nie ? ). W praktyce, w niemieckich szpitalach wygląda to tak, że jak jest na dyżurze asystent medyczny to lekarz zleca mu wykonanie iniekcji. Nie wiem, jak wygląda procedura przygotowywania leków, bo jak wiadomo wtajemniczonym, nie wszystkie leki podawane drogą iniekcji są wyjmowane prosto z pudelka, jak, np. heparyna. Niekiedy pielęgniarki przygotowują na zlecenie lekarza tzw. koktajle. W niemieckich szpitalach, jak nie ma asystenta medycznego wtedy lekarz sam robi iniekcję ( fajnie, nie ? ) Nie potrafię się doczekać studentów medycyny, którzy będą sami uczyć się pisania zleceń, które sami wykonają. He, he, he.

#55  2019.03.13 14:29:09 ~do#53

Dlaczego nazewnictwem prawnym, czy naukowym nie zajmują się fachowcy w tym kierunku wykształceni? Dlaczego my nie znając zasad gdybamy i byki logiczne do tekstów wprowadzamy?

#56  2019.03.13 14:40:49 ~Zmiana

Nie trzeba asystentów tylko dobrze wykształconych opiekunów medycznych może poszerzenia ich kompetencji wykorzystania tego w praktyce czego mieli nauczyć się w szkole. Stworzenia trochę innego toku nauczania z bardziej rozszerzonym programem dającym nowe kompetencje. Zwiększenia zatrudnienia opiekunów w szpitalach i innych placówkach opiekuńczych. Przeniesienie część obowiązków z pielęgniarek na opiekunów co przynajmniej częściowo może ,by pozwoliło na zmniejszenie potrzebnych etatów pielęgniarskich.Powyżej ktoś napisał że opiekun może mierzyć glukozę ,podawać insulinę,karmić przez sondę u mnie na oddziale nic takiego nie wolno mu robić opiekunowi.

#57  2019.03.13 14:51:08 ~Zmiana

Cd. Nie widzę sensu tworzenia kolejnego zawodu medycznego gdy jest już zawód opiekuna med.do którego obowiązków do końca nie wiadomo co należy . Najpierw trzeba uporządkować to co już mamy i lepiej wynagradzać opiekunów med.

#58  2019.03.13 15:02:00 ~do#57

Może i masz rację. Pod koniec lat 30-tych XX w. wystarczyło w Polsce 6 wydziałów lekarskich i 7 szkół pielęgniarskich( kształcących na pielęgniarkę czy pielęgniarza). Czy nie wystarczy dobre ustawodawstwo i jego egzekucja?

#59  2019.03.13 15:59:27 ~Aneta

Kochani opanujcie się. Pielęgniarka uczy się tyle lat, w sumie całe swoje życie przechodzi wszelkie szkolenia, kończy studia, magistra, specjalizację. I co 2y chcecie oddać ludzkie życie opiekunom medycznym czy tez asystentom medycznym którzy tak naprawdę nie mają wiedzy w zakresie, iniekcji, pobierania krwi itp? Pracuje w szpitalu i wielokrotnie spotykam się z tym iż opiekun medyczny nie potrafi nawet zmienić pozycji u pacjenta w taki sposób aby nie doszło do odlezyc u powyższego. Więc naprawdę chcecie oddawać ludzkie życie, w ręce osób które mają nikla wiedzę w temacie?

#60  2019.03.13 17:11:32 ~Anka

Ludzie przeciez oni chca ten zawod stworzyc nie po to zeby pielegniarka prace odebrac ale je odciazyc, sama zrobilam opiekuna medycznego jakies 9 lat temu i przepraszam ale ciagle w traktowani Sa opiekunowie jak salowe przynies podaj pozamiataj, a jakby nie bylo ucza troche wiecej niz zmiane poscieli czy pampersa. Od 4 lat pracuje w niemczech jako assystentka pielegniarki musialam jeszcze w DE pojsc do szkoly i tu pracujemy wszyscy wspolnie i robimy wiele rzeczy zeby odciazyc pielegniarki np. Zastrzyki podskorne , opatrunki oczywiscie nie wszystkie nie pomijajac mierzenia cisnienie czy kontroli cukru lub tez podania lekow , rajstopy kompresyjne i tu pielegniarki Sa szczesliwe ze musza mniej robic a nie maja pretensje ze niby opiekun medyczny nic nie potrafi

#61  2019.03.13 17:18:12 ~do 59

Nie chodzi o to by opiekunowie zastąpili nas w wykonaniu iniekcji czy pobieraniu krwi. Proste czynności pomiarowe RR ,glukozy,czy całkowite przejęcie czynności higienicznych szczególnie na oddziałach gdzie są głównie osoby leżące odciążyło by to pielęgniarki. Kształcenie opiekunów jest takie aby się kręciło a szkoły miały chętnych i nie przestały istnieć i stąd te braki w ich wykształceniu .

#62  2019.03.13 17:20:55 ~Obserwator

Było do przewidzenia od początku co Szczurek wymyśli małymi krokami do celu.Asystenci medyczni czyli mgr do czystej roboty reszta brudna czyli pielęgniarki bo opiekunów jak na lekarstwo. Przykro czytać o naszych podziałach a inni się z nas śmieją.Nauczyciele już w pełnej gotowości i solidarnie organizują protesty. Codziennie mówi się o nich w TVP jaką to ważną pracę wykonują i nauczyciele publicznie nie obrzucają się błotem!

#63  2019.03.13 17:23:55 ~do 62

Prawda dobrze napisane. Jak dobrze że prawie już emeryturka i żadnej już harówki w takiej atmosferze!

#64  2019.03.13 17:26:32 ~Do 61

Chętnych na opiekunów do szkół jest bardzo mało wiedzą czym to pachnie

#65  2019.03.13 18:45:27 ~Czytający

Wiele osób nie pamięta, ale był rocznik w szkole medycznej Higienistek Szpitalnych była to szkoła zawodowa trwała trzy lata praktyki również od 1 klasy, na różnych oddziałach niestety grono tych osób zmieniło zawód lub po prostu pozwalniano, teraz zrobiono kierunek opiekun medyczny 1 rok a nas traktują jakbyśmy nie mieli rzadnego wykształcenia.

#66  2019.03.13 19:01:48 ~Medyk

To pielęgniarki już wogóle nic nie będą robiły, ale jaja. Będą przychodziły na dyżur, żeby podać jedna tabletkę i za tą czynność co miesiąc 6000 zł, masakra. To teraz lenie pewnie się cieszą, że opiekun Medyczny wykapie, przebierze pampersa asystent poda płyny, a pielęgniarka jak sama nazwa mówi, będzie siedziała pierdziala w stołek i uzalala się jak to jej ciężko. A zwolnić te lenie cholerne!

#67  2019.03.13 19:05:23 ~piel

Co to jest asystent medyczny i gdzie występuje,bo w mojej okolicy nie zauważono.

#68  2019.03.13 19:50:26 ~do 66

Popieram medyka a iniekcje dożylne, zakładanie wenflonu, odbarczanie pacjenta, odsysanie pacjenta, podawanie tlenu, monitorowanie pozostawić medykom, tym "leniom", co to się tylko pokazują na obchodzie pacjentom. Prawdziwy lekarz nigdy nie wypowie się o innym lekarzu konował a o pielęgniarce leń, więc z 66 taki medyk jak "z koziej d. trąba"

#69  2019.03.13 20:09:46 ~Do Medyka

Życzę Ci z całego serca żebyś nie miał przez 12 godz.czasu na 15min.przerwę bo ja tego w swojej pracy doświadczyłam nie raz . Pensji to nawet połowy 6000 zł nie widziałam .Ciekawe jak by pozbawić szpitale na jeden dzień wszystkich tych pierdzących w stołek pielęgniarek a pacjentami niech się zajmą np.rodziny .

#70  2019.03.13 23:11:15 ~piel dypl

Nudy, jak zwykle na tym portalu piszą Ci 'którym niebo do stóp uchylić się powinno' i te 'beeeee owieczki'.

#71  2019.03.13 23:15:07 ~Studentki

Uczymy się jako pielęgniarki już ostatni rok, i niestety musimy stwierdzić iż nauka Pielęgniarstwa nie jest taka łatwa. Nie ruzmiem jak można stworzyć kolejny zawód medyczny i jeszcze tak niepotrzebny. Są opiekunowie do pomocy ale po pierwsze jest ich za mało na oddziale do samej choćby toalety porannej pacjenta czy też zmiany pampersow. Niestety Osobiście też kilka razy doswiadczylysmy że to opiekunowie medyczni nieschludnie umyli pacjenta przełożyli na inny bok a już nie mówię o karmieniu. "nie chce jeść? Niech nie je", krocza niektóre brudne zaschniety brud ale przecież były myte. Nie raz byłam świadkiem jak trzebabyło poprawić i tak jako studentki zrobilysmy to 100 razy lepiej aż pacjenci czasami dziękowli. .ale może przyczyną tego jest ze jest ich np. 2 osoby na 40 osób.i zmęczenie bierze górę. Wracając, opiekunowie medyczni i pielęgniarki wystarcza na oddziale zdecydowanie tylko brakuje po prostu ludzi chętnych do pracy bo to prawda zarobki są śmieszne, a także ludzi kompetentnych i chcących się czego nauczyć, pomoc i pracować brakuje . Mam nadzieję że w końcu się to zmieni. Myślę że opiekunowie medyczni powinni mieć więcej praktyk w szkole i też więcej płacone bo naprawdę ciężko pracują. A pielęgniarki myślę że by się odciazyly w pracy gdyby były podzielone, np. 1 pielęgniarka na 6 pacjentów. W niektórych szpitalach taki system działa i nikt nie narzeka. Naprawdę warto spróbować.

#72  2019.03.14 07:24:32 ~do 71

Zejdź z obłoków na ziemię,marzenia dobra rzecz, ale jak chcesz po studiach zasilić kadry polskiego szpitala to teorie i życzenia odstaw do lamusa.

#73  2019.03.14 07:51:36 ~Do 67

To zauważysz idzie nowe. Przede wszystkim nie mylcie pojęć. Asystent medyczny i opiekun medyczny to dwa bardzo różne zawody.Wprowadzają wielostopniowość w pielegniarstwie jak już to dawno funkcjonuje na zachodzie! Tak jest np. W Niemczech i na pewno to mgr pielęgniarstwa bedzie asystentem medycznym i stworzony do celów wyższych w końcu jak ma wziąść 5,000 za m-c. No trzeba zróżnicować obowiązki i tak nie darujecie im tego i pomyje sie będą wylewać a podziały się jeszcze nasilą. Może kiedys, kiedyś ucichną. Ot strategia i promocja zawodu. Do 71 a skąd te pielęgniarki wziąść -narysujesz?

#74  2019.03.14 08:05:59 ~Piel.

Do 73 zgadza się asystenci medyczni czyści - iniekcje, recepty, dokumentacja i to ci po studiach a pielęgniarki po LM, SM, opiekunowie wiadomo do roboty. Jasne jak słońce niezła promocja zawodu! A dlaczego w tvp w mediach, dużych mediach w godz. wysokiej oglądalności nie pokażą harówki pielegniarek? Teraz pielęgniarka wszystko robi.To by była by promocja a jak zrobią może w przyszłości medialną promocję w tvp to pokażą zadbanych pielegniarskich asystentów/tki medycznych przy kroplówce w obowiązkowych słuchawkach, przy komputerze też. Zachód. Idzie nowe.

#75  2019.03.14 08:08:15 ~Ja

I podziały się między nami skończą? Oby.Pozamiatane? Pozamiatane.

#76  2019.03.14 08:14:10 ~Do 70

Nudy to co tu robisz? Troll? A do 73-75 dobrze napisane, wszystko jasne trzeba myśleć a nie bzdety i bzdury pisać! Czytać ze zrozumieniem

#77  2019.03.14 09:52:21 ~do#71,76

Co to jest pielęgniarstwo?

#78  2019.03.14 13:21:38 ~Do 77

Odpowiedź sobie sam/sama i po co te pytania nikt na nie uwagi nie zwraca.

#79  2019.03.14 13:26:32 ~Ja

Do 66 ciemniaku już dawno tak jest w Niemczech i w krajach gdzie pielęgniarki się szanują i zaczynają być szacowane! A braki w tym zawodzie są na całym świecie.

#80  2019.03.14 14:34:29 ~do#78

Ja Ciebie traktuję jako Ktoś.

#81  2019.03.14 19:20:11 ~do Medyka

1 rok dla kształcenia w zawodzie opiekuny medyczny to chyba za mało? Zobacz ile jest podręczników z zakresu opieki pielęgniarskiej i to w różnych dziedzinach.

#82  2019.03.19 18:39:14 ~Wiola

Tak czytam te komentarze pielegniarek o opiekunach medycznych i jakbym mogla cos napisac to nie wiem czy nawet powinnam. My opiekunowie jestesmy najblizej pacjenta znamy jego potrzeby szybko reagujemy na kazdy problem jaki zglasza. Przynajmniej tak jest w moim przypadku. Swietnie sobie radze z pomiarem cisnienia temperatury i umiem zmierzyc poziom cukru we krwi jak kazdy cukrzyk w domu. Robie inhalacje i czynnie biore udzial w kazdej zmianie opatrunkow poniewaz pracuje na chirurgii. Nie wchodze w kompetencje ani pielegniarek ani lekarzy. Aczkolwiek zdarza mi sie odlaczyc kroplowke zeby nie gonic pielegniarki kiedy jestem przy pacjencie. W zamian spotkalam sie brakiem szacunku do personelu pomocniczego i to to jest naprawde bardzo przykre drogie pielegniarki ktore tak z pogarda na nas opiekunow psioczycie. Szanuje prace kazdego i chcialabym zeby moja praca byla doceniona dofinansiwana rowniez. I zaznacze ze mam wyzsze wyksztalcenie w innej dziedzinie a zawod opiekuna sprawia mi ogromna satysfakcje kiedy widze jak pacjent sie do mnie usmiecha.

#83  2019.03.21 13:12:18 ~Magda

W tekście jest mowa o asystencie medycznym po liceum medycznym A nie o opiekunie. Kiedyś pielęgniarką też zostawalo się po liceum.

#84  2019.04.07 10:44:51 ~Gość

Kochani wiem że nikomu tak naprawdę nikt nie dogodził ale proszę zwrócić uwagę na to że wcześniej było studium pielęgniarskie 2 lata po szkole średniej bez matury i było dobrze miały praktyki w szpitalu i robiły iniekcje nie trzeba było 5 lat żeby się tego nauczyć wiadomo praktyki są lepsze niż teoria nic nie zastąpi praktyk ,uczyły się od innych pielęgniarek i co dają sobie radę .Opiekun Medyczny uczy się 1rok wystarczy tylko dołożyć nawet ten rok nauki iniekcji przygotowac ich lepiej więcej praktyk zrobić zamiast dokładać nowe zawody ,oni świetnie sobie radzą i robią wszystko prócz iniekcji ,co to jest podpiąć lub odkręcić kroplówkę , usunąć welflon wiecie wszyscy ,że to nie jest sztuka a bardzo dużo będą pomocni matura nie potrzebna jest by iść na pielęgniarki potrzebna jest by iść na studia na lekarza to oni muszą wszystko wiedzieć jeśli pielęgniarka chce zrobić studia proszę bardzo ,będzie mieć lepiej płacone .Proszę to przemyśleć pielęgniarka też myje ,podaje basen tak samo jak Opiekun Medyczny ,tylko się nazywa pielęgniarka,wtedy rozwiąże się problem nikt nie będzie wykorzystywał ,znam pielęgniarki które nawet na początku nie umiały wbić igły i było dobrze a teraz im świetnie idzie więc nie można ,mówić o wszystkich odrazu źle ,mam nadzieję że szybko to zostanie wprowadzone i Opiekun Medyczny też będzie doceniony a co do pensji będzie miał płacone tak jak pielęgniarka nie mająca studiów bo wiadomo jak ktoś ma kwalifikacje zawodowe większe to ma coś więcej tak było i będzie pozdrawiam

#85  2019.04.08 08:18:52 ~Gość

A od kogo na praktykach w szpitalu uczyły się pielęgniarki ? chyba wiadomo że od innych pielęgniarek chyba to oczywiste nigdy nie nauczy się lepiej w szkole bo to nie jest to samo co praktyka ,każdy o tym wie i dobrze że jest ktoś taki dobry i pokaże ,wytłumaczy bo nie każdy jest taki ,dobrze że mi pomógł ,ja nie muszę''tak niestety teraz jest ,dlatego szanujmy się i pomagajmy,a nie róbmy na złość do#11

#86  2019.08.24 20:59:52 ~Hmmm

Czy to zazdrość?

#87  2019.08.25 17:54:36 ~Kili

Ja nie rozymiem tej zaborczości, wiemy, że pielęgniarki mają mnóstwo pracy, jakby pojawiło się trochę techników/asystentów po dobrych szkołach (np. Studium Zawodów Medycznych i Społecznych porządnie kształci takie zawody) to czemu nie?

Dodaj komentarz