Pielęgniarka: pensja 3 tys. brutto dla pielęgniarki to upodlenie!

Wynagrodzenia pielęgniarek i położnych

PIELĘGNIARKA: PENSJA 3 TYS. BRUTTO

DLA PIELĘGNIARKI TO UPODLENIE! 

Zobacz także: 

Szpital Wojewódzki - zarobki pielęgniarek względem: administracji, lekarzy, obsługi.

Podziękowania w imieniu pielęgniarek. Za co?

Pielęgniarki zarabiają fatalnie! Zarobki pielęgniarek z podziałem na województwa.

GUS - średnio pielęgniarki zarabiają 4,6 tys. złotych.


Komentarz na pielegniarki.info.pl

Autorka wywiadu doznała szoku na wieść o zarobkach pielęgniarek! Czy 3-4 tyś. zł to godna płacą za odpowiedzialność, za ludzkie życie, zdrowie, pracę w silnym stresie, w Sylwestra, Noc Wigilijna z dala od rodzin, ciężka praca fizyczna, ciągła nauka, bieganie w szaleńczym opętaniu po oddziale, żeby zdążyć ze wszystkim na czas. Następna osoba przyzwyczajona, że pielęgniarka to jest od basenów, mycia chorych, taki personel pomocniczy dla lekarzy-Bogów i doznaje szoku, na wieść o zarobkach pielęgniarek. Szanowna Pani Redaktorko, jeden przykład: czy odpowiedzialność za życie ciężko chorego dziecka, które rodzice z ufnością oddają Pani pod opiekę, wystarczy jeden błąd, male niedopatrzenie, powinno być opłacane pensją 3 tys. Ponad - 4 tys mają dzisiaj pracownicy magazynów, sklepów. Mnie to wynagrodzenie nadal upadla, za moją odpowiedzialność, narażenie na choroby, itp itd. biorąc pod uwagę jak płaci się lekarzom w Polsce za ich prace, za pracę często przespana na dyżurach itp.itd. Niech Pani głupot nie pisze i pielęgniarek nie obraża, zachwyty nad pensją 3 tys. zł są nie na miejscu, bo po opłaceniu rachunków prawie już nic na życie nie zostaje, perspektyw na kolejne podwyżki już nie ma, a wszystko drożeje.

Zobacz komentowany artykuł - Znamy prawdziwe zarobki pielęgniarek! Będziesz w szoku


Gazeta branżowa pielęgniarek i położnych

Z myślą o pielęgniarkach i położnych...


Chcesz poznać więcej szczegółów? ► Zamów prenumeratę!

Proponujemy różne opcje:
⇒ 3-miesięczna 
⇒ 6-miesięczna 
⇒ 8-miesięczna

Komentarze użytkowników

#1  2019.05.16 15:28:46 ~P

Taka kwota to zdecydowanie za mało o czym świadczy brak chętnych do wykonywania zawodu pielęgniarki od wielu lat. Nie ma również zbyt dużej możliwości negocjacji wynagrodzeń : 100 - 200 zł różnicy pomiędzy szpitalami nie jest "porywające". Niestety komentarze są tu właściwie zbędne fakty mówią za siebie ! Niestety ostatnio jest tendencja do wmawiania opinii publicznej, że w ochronie zdrowia jest cudownie !

#2  2019.05.16 16:53:00 ~Gg

Dyrektorzy szpitali są umówieni żeby wszędzie jedna stawka była wielcy lojalni niech ich trafi

#3  2019.05.16 17:07:08 ~Joko

Tak bardzo płaczą że brakuje i będzie brakować pielęgniarek, a położonym ogranicza się wykonywania pracy w szpitalach, stacjach krwiodawstwa itp. Pytam jaki jest sens nauki przyszłych położnych na oddziałach interny, chirurgi , pielęgniarstwa ogólnego? Czysty idiotyzm, może ktoś pomyśli i zmieni te idiotyzmy? Płaczciei dalej!

#4  2019.05.16 19:20:24 ~Salowa

A 2250zl brutto - 1634zl na rękę dla salowej to dużo? z dyżurami w nocy i z dniami świątecznymi ok 1850zlna rękę z dodatkiem stażowym i premią ktore są wliczone do pensji zasadniczej! Ja na oddziale gin/poł +porodówka mam pracy od groma i troche.Robie standard + gruntowki,myje łóżka, okna,ściany itp w zależności od odcinka ogarniam po zabiegach gin,sprzątam stanowiska po porodach a między czasie jeszcze mam kuchnię-śniadanie,obiad,kolacje-szykowanie naczyń i zmywanie i wyparzanie naczyń i garów często po 50,60 osobach,po obiad i kolacje muszę jechać do kuchni głównej .Po dyzurze 12 godzin nogi wchodzą mi do d.

#5  2019.05.16 19:29:37 ~Do 4

Masz rację, im wiecznie mało

#6  2019.05.16 19:40:25 ~Iza

Oczywiscie że mało. Pani salowa 4 tyś pielegniarka 8 tyś

#7  2019.05.16 19:45:55 ~Renata

A diagności laboratoryjni? O nich w ogóle się nie wspomina, a pensje mają jak salowe. Ciekawe co zrobiłby lekarz gdyby nie miał wyników laboratoryjnych? Może warto o tym pomyśleć, zanim będzie za późno.

#8  2019.05.16 20:03:22 ~Dziecko

Dlaczego tak niechętnie idą do zawodu i wszystko na temat!

#9  2019.05.16 20:18:16 ~E.D

No właśnie jak lekarze mogliby stawiać diagnozę leczyć bez ale nie używajmy tego terminu którego nie lubię personelu pomocniczego tzn pielęgniarką położna l laborant Rehabilitant itd itd itd Oni wszyscy są Fachowcami w swoich zawodach mają wykształcenie w różnym stopniu ale wszyscy mamy Mam wrażenie źe tylko w Polsce tak jest źe są Lekarze i reszta Jak to bezczelnie określiła pewna ginekolog źe Oni lekarze od całej reszty róźnią się tym źe My mamy takie same brzuchy ale rozum to juź nie Czyli My to gorszy sort chołota Na zachodzie nie takceptujemy wszyscy tworzą zespół dążący do jednego aby leczyć wyleczyć Nie ma My Wy

#10  2019.05.16 20:20:24 ~Joanna

Nie ma zdecydowania i jedności w naszym zawodzie i szacunku do siebie samej! Służalczość, czołobitność, pokłony w pas wypracowane jeszcze w szkole pod czujnym okiem instruktorek zawodu a potem na oddziałach przy czujnych paniach, oddziałowych"- nie czarujmy się- ludziach Dyrektora- gnębienie i wszechobecny CIĘŻAR odpowiedzialności tłoczony głupim babom do głów. Spokojny sen ,doktora", który wie, że zadzwonisz tylko wtedy kiedy NAPRAWDĘ trzeba. POBUDKA! Po co rywalizujesz z koleżanką, kiedy tamta z wywalonym jęzorem ledwie wyrabia na zakręcie? Naprawdę chcesz pokazać, że jednak jesteś lepsza? Ile to kosztuje? Lepszy grafik, czy co? Tanie to i tandetne.za kilka lat zorientujesz się, że masz kłopoty ze zdrowiem, jesteś zwyczajnie umęczona nocami i nadmiarem obowiązków- jesteśmy jednak głupimi babami. Bo gdyby było inaczej, byłybyśmy paniami położnymi a nie tfu- siostrami. Przestać demonstrować durną służalczość jak w wojsku wobec lekarzy! To przecież koledzy z pracy! Jacy Doktorzy? Który ma doktorat? Koleżanki- pora na przebudzenie!

#11  2019.05.16 20:24:37 ~Do salowa

Ja uważam, że wielu pracowników szpitali jest niedocenianych. Nie tylko pielęgniarki, ale też panie sprzątające, rehabilitanci, diagności. A jak słyszałam żeby dołożyć obowiązków sprzątającym(pomoc przy wożeniu pacjentów) to się normalnie załamałam- ustalenia lekarza z kadrą zarządzającą. Oczywiście bez słowa o podwyżce. Pozdrawiam pielęgniarka.

#12  2019.05.16 20:25:12 ~Do4

Droga pani słowo, jeszcze 4 lata temu miałam pani pensje, ha jako pielęgniarka odpowiadająca i wykonująca dużo więcej. Teraz mam 1000 zł więcej ale szał. Jeśli chcesz takie pieniądze i być pielęgniarką zapraszam do szkoły, kursy, specki i sprawa wyższych zarobków załatwiona

#13  2019.05.16 20:45:32 ~Asia

A szanowny ,doktor" bez skrupułów dyktuje Dyrowi warunki płacy tak wyśrubowane, że aż nie da się uwierzyć. Dyktuje, bo czuje, że może! Który z panów w poczuciu solidarności z koleżankami pielęgniarkami i położnymi ( wszak są one nierzadko gwarantem udanego snu i promiennej cery o poranku) stanowczo opowie się za podniesieniem tych BEZCZELNIE niskich pieniędzy właśnie im, które uharują niewspółmiernie mało w stosunku do ogromu swoich obowiązków? Mnożą się za to kursy, kursiki dokształcające (o zgrozo )niedouczone widocznie panie. Różnej maści podmioty, firmy, firemki robią na naszej niewiedzy i dyletanctwie w zakresie prawa pracy nieludzką wręcz kasę za swoje pseudo wykłady. Wykłady w porze wolnej od pracy i nie na urlopie szkoleniowym! Nie ma jak obstawić grafiku! A szkolenia masz wpisane w obowiązki zawodowe! Hahaha! Kto śmie robić coś podobnego z lekarzami? Otóż nikt! Bo z tymi ludźmi takie jaja nie przejdą!

#14  2019.05.16 22:21:05 ~Barbara

No właśnie a co z diagnostą laboratoryjnym? Bez nich by nie było wyników badań, a co z innymi, co z budowniczymi i co wybudowali szpital, co z karetkami i co z drogami?

#15  2019.05.16 22:59:57 ~Rtg

Rtg irlandia, 28e/godz, nadgodziny150%, podobnie noce, soboty , niedziele.Pielegniarki maja lepiej, tyraja ale wiedza za co.Pozdrowienia

#16  2019.05.16 23:29:23 ~Ja

Zawód do likwidacji

#17  2019.05.16 23:43:41 ~Ola

A pielęgniarki DPS mają 2tys do ręki i muszą żyć. płacą składki i nikt ich nie wziął pod uwagę przy podwyżkach. O DPS dla chorych psychicznie już nie wspomnę.To jest banda w biały dzień! Nauczycielom źle. A co my mamy powiedzieć .Może Pani redaktor zrobi wywiad z osobą pracującą w takiej placowce!

#18  2019.05.17 06:31:50 ~Gosc

Brawo do 4. Pielęgniarka zawsze mało,

#19  2019.05.17 08:23:29 ~Iza

To co napisała koleżanka Nr4 to święta prawda bo wiem jak wygląda praca stalowej jestem pielęgniarką i uważam że dziewczyny się narobią a guzik z tego mają więc odchodzą gdzie indziej bo mają dość tego wszystkiego co nie wymienię bo braknie miejsca by to opisać. A jeśli chodzi o nas to już pora zacząć nas godnie wynagradzać a nie dawać brutto brutto i inne bzdury.

#20  2019.05.17 08:47:08 ~Plg

Może zamiast zaglądać do portfela więcej zarabiających ,zrobić coś,żeby i wam podniesiono pensję.Największym błędem było rozdzielenie grup zawodowych pracujących w ochronie zdrowia.Czas najwyższy połączyć siły.Może w ten sposób zostaną zauważone probleny wszystkich.Mając do czynienie z pacjentem chorym,narażeni jesteśmy na wszystkie choroby.Nie mamy nawet zdrowotnego.

#21  2019.05.17 08:58:57 ~Pigula

Wszyscy są potrzebni proszę walczyć o swoje,a pielęgniarki zostawić w spokoju!

#22  2019.05.17 10:17:11 ~Zn

Znajoma pielęgniarka pracuje poza szpitalem, na swoim- z NFZ na kontrakt, ma blisko 8tys na czysto. Inna pod lekarzem ma "grosze". Czy NFZ wycenia inaczej te same usługi? Nie- lekarz okrada tą, którą zatrudnia, płacąc jej niewiele, a resztę zatrzymuje sobie. W szpitalu podobnie. Gdyby pielęgniarki były stroną w kontraktowaniu z NFZ miałyby godziwe zarobki.

#23  2019.05.17 10:21:57 ~Magda

Wszędzie tylko mowa, o pielęgniarkach. Takie biedne i jak mało zarabiają! A co powiecie państwo o pracy opiekunek osób starszych, o ich zarobkach itd. Też pracują w weekendy, święta. Nikt opiekunkom, nie płaci za nadgodziny, za dni świąteczne. Nie mają w ogóle ochrony prawnej, w zakresie prawa pracy. Nic im, nie przysługuje. A swoją pracę wykonują przemieszczając się, od pdp, do pdp w deszczu, śniegu, w upale. Na dojazdy i na dojścia traci się około 3 godzin dziennie. To jest też ich praca, za którą nikt nie płaci. Rzadko zatrudnianie są na umowę o pracę. Pracują na okrągło bez prawa, do urlopu i bez prawa do chorobowego. Trafiają do różnych środowisk. Bardzo dużo jest patologii. Dużo można jeszcze pisać. Porównujac pracę pielęgniarek, a opiekunek, to jak piekło, a niebo. Praca ciężka psychicznie i fizycznie. Podam przykład, w szpitalu pacjent leżący jest obsługiwany przy czynnościach higienicznych przez 2,3 pielęgniarki. W tym samym przypadku, opiekunka jest sama. Bardzo często pacjenci mają dużą nadwagę. Co przy jednej opiekunce, bardzo obciąża jej kręgosłup. Takich i podobnych przykładów jest dużo. I w każdym z nich, opiekunka jest sama! Zatem pomyślmy też, o grupie zawodowej jakim jest opieka nad osobami starszymi. To one głównie pomagają i walczą ze skutkami starości. Każdy z nas w rodzinie ma osoby, w podeszłym wieku. Jeżeli podwyżki, to dla nich też!

#24  2019.05.17 13:00:52 ~Go

Do 23-skończ studia i zostań pielegniarką szpitalną-nie ma tu granic wieku. Zobaczysz od razu różnice w zakresie pracy,odpowiedzialnosci i czynników szkodliwych.Albo walcz o swoje-czasy,gdy pielęgniarki na swoich plecach(strajki) ciągnęły inne grupy zawodowe w medycynie juz dawno minęły.

#25  2019.05.17 17:42:25 ~P

Powinni płacić dodatkową kasę za narażenie na czynniki zakaźne, środki dezynfekcyjne, hałas, stres itd.

#26  2019.05.17 17:46:14 ~P

Wszyscy którzy zazdroszczą pielęgniarkom "wysokich" pensji niech idą na studia - pracę mają zagwarantowaną, a po pierwszej wypłacie sami się przekonają jak to jest naprawdę.

#27  2019.05.17 17:53:31 ~Do 23

Zostań pielegniarką. Mam znajome opiekunki które lada moment będą się bronić i zostaną w oddziale jako pielęgniarki

#28  2019.05.17 18:05:32 ~ina

A ochroniarz ma 1635 na reke i tez nie brak ludzi a traktuja jak smieci

#29  2019.05.17 18:09:23 ~ina

Brakuje ludzi do pracy w ochronie za te pieniazki

#30  2019.05.17 18:09:53 ~KasiaMi

Drogie Panie, każdy powinien otrzymywać godne wynagrodzenie za swoją pracę, pani sprzątająca i pani opiekunka. Jednak w tym miejscu piszemy o nas pielegniarkach,naszej odpowiedzialności i naszych nadal niewspółmiernie niskich zarobkach w stosunku do wykonywanej pracy. Proszę sobie założyć swój portal, swoje strony i tam pisać o waszej ciężkiej pracy i marnym wynagrodzeniu, ponieważ porównywanie się do pielęgniarek niczemu nie służy.

#31  2019.05.17 18:47:12 ~Obserwator

No i co panie Morawiecki? Ciagle sie Pan przechwalasz ile to my niezarabiamy a zarabiamy jedno wielkie g.o ale za to wy ? Dobrzesie macie kolejny rzad i kolejny syf.ani wy ani Po nigdy wiecej do wladzy.Tamci nas niemcom sprzedawali a wy nas amerykanom.a dalej bieda.zebujace

#32  2019.05.17 21:28:51 ~Eli

Za spanie na dyżurach to i tak dużo, piguły zawsze kręcą nosem i szerokie kieszenie mają ,chodzą jak hrabiny po oddziale byłam widziałam , wszystko z łachą. Ile by nie miały zawsze będzie im.mało i niechętne do roboty tylko kawki i ciasteczka .

#33  2019.05.17 22:43:55 ~Plg do 32

O ile mi wiadomo, w każdej pracy piją kawę i jedzą ciasteczka.Nie za twoje.Jeśli chodzi o spanie na nocach ,użyj konkretów gdzie? Nigdy nie pisz ogólnikowo ,bo w ten sposób krzywdzisz ludzi.Pielęgniarka,która nie śpi na nockach.

#34  2019.05.18 00:10:34 ~Malwa

Jestem pielęgniarką i uważam niestety,że same sobie psujemy reputację. Dobrze wiemy,że inni mają gorzej. Jak zaczęłam studiować to wykładowczyni zaznaczyła,że nie jest to praca dobrze płatna i nigdy nie będzie doceniana, ale to jest nasze poświęcenie dla ludzi chorych i cierpiących,same się na to raczej dobrowolnie decydowałyśmy. Więc może czas skończyć narzekać i zacząć się cieszyć,że naprawdę możemy pomóc tym chorym,którymi możemy się opiekować? Oni nas potrzebują, bo to z nami mają najbliższy kontakt i od nas zależy jak będą nas postrzegać.

#35  2019.05.18 01:21:00 ~do 34

" Dobrze wiemy ,ze inni mają gorzej". Co ty pieprzysz ? . Właśnie przez takie jak ty, i tym podobne pielęgniarki - uczelniane "autorytety" pieprzące o poświęceniu jako o pielęgniarskiej powinności- nadal jesteśmy postrzegane i traktowane jak nieprofesjonalna, tania siła robocza. To dlatego ,zawsze, gdy upominamy się o lepsze/godne warunki pracy i płacy , spotyka nas fala krytyki ze strony społeczeństwa i zarzuty o nieetyczne zachowania.

#36  2019.05.18 06:03:38 ~Pobutka

Polacy,obudźcie sie,gdzie sa pieniądze z Waszych podatków? Kto Was wyzyskuje. Miliony na teatr żydowski,miliony na cmentarz żydowski, miliony idą na emerytury żydowskie. Kto Wami rządzi ? Kto zamiast Wam więcej płacić za Wasza prace,rozdaje te pieniądze.

#37  2019.05.18 06:20:09 ~Piel

Do 34Durna baba

#38  2019.05.18 07:34:57 ~Ja

Do 30 i 36 tak macie rację

#39  2019.05.18 08:07:43 ~L

34 rzeczywiście durne babsko

#40  2019.05.18 09:32:17 ~Koko

Najwięcej krzyczą panie pielęgniarki po liceum.chcialy by zarabiać jak lekarze albo pielęgniarki po studiach.iine grupy zawodowej aha za nic.a same oczekują szacunku.to już robi się niesmaczne .co to jest pielegnia.niedobrze sie robi.czuja sie jak lekarki mowia o sobie leczymy chorych.rka

#41  2019.05.18 11:43:27 ~Piel.43

A one dalej się przekomarzają zamiast zrezygnować z dodatkowych dyżurów .baby są okropne i nigdy nie będą jednogłośnie , tylko gadać gadać i gadać potrafią A zero działania ,wstyd że należę do tej grupy zawodowej !

#42  2019.05.18 13:24:47 ~~Ania

Do Oli #17 Problem jest podsuwany pod dywan. Lekceważą pielęgniarki z DPSów omijają przy podwyżkach. Nie ma tam już chętnych do pracy. Jest to praca porównywalna jak praca pielęgniarek w ZOLach, gdzie pielęgniarki zarabiają ok. 1000zł. więcej, bo podlegają pod NFZ. W DPSach kierownik pielęgniarek ma ok.3000zł brutto, a w każdym innym zakładzie medycznym podlegającym pod NFZ pielęniarki pracujące na odcinku bez jakiejkolwiek funkcji mają dużo więcej. To jest żenada. Może wreszcie się ktoś tym zajmie. Izby Pielęgniarskie umywają ręce.

#43  2019.05.18 14:42:57 ~Do 21

Czy zdajesz sobie sprawe,że wynagrodzenie lekarza w szpitalu powiatowym,to nawet ok. 50 tys.zł.Tak,tak,ja też myslalam,że mi sie coś przewidzialp i przeslyszalo.A dlaczego musi to być aż 50 tyś,a nie np.35tys,20tyś,a pozostale srodki przeznaczyc na salowe,diagnostow laboratoryjnych,opiekunow.Znam miejsce gdzie jeszcze lepszą kase zgarniaja,a reszta dostaje okruchy z PANSKIEGO STOLU,to dlatego w nas tyle żalu i goryczy,tyle pretensji ,mając świadomość jak jest naprawdę,bo widzisz to na wlasne oczy,i kiedy dostaniesz przelew 3 tyś zł na konto,to moze zalac cię krew.A co złego w zagladaniu innym do portfela,kiedy PANSTWO POLSKIE uprawia wyzysk czlowieka przez czlowieka.My każdą złotówkę musimy wystrajkować i wyprotestowac,a im lukier sam leje się do portfela,tak ot. bez strajków,protestów.Ten lukier to publiczne pieniadze,dzielone za ciężką pracę na jedną grupę zawodową.A reszta najlepiej niech milczy,nie odzywa się,bo co? Bo żołądki mamy takie same,ale rozumy już nie.Bardziej wulgarnego okreslenia nie slyszalam.Kraj w ktorym żyjemy i pracujemy jest bogatym krajem,i nie rozumiem dlaczego jednym placi sie wszystkie pieniądze tego świata,a drugim w tym samym zakladzie pracy glodowy ochlap.Bo to mafia,i wreszcie glosno trzeba nazeac to po imieniu.

#44  2019.05.18 16:35:26 ~U

Popieram 30 do Magdy 23 Jesteś 1 na 1 podopiecznego.My owszem 2 lub 3 a pacjentów od 20 do 30 w tym15 leżących.W przeciwieństwie do opiekunów oprócz czynności higienicznych wykonujemy zabiegi obserwujemy mierzymy parametry życiowe wypełniamy dokumentację każdego chorego nie wspomnę o tym ile czynności wykonuje się przy chorym nowoprzyjętym i wielkiej odpowiedzialności za życie i zdrowie.

#45  2019.05.18 16:58:10 ~? &

Do 32 jestem pielęgniarką dziś jestem po dyżurze nocnym nie wypiłam ani 1 kawy tylko herbatę i wodę mineralną.Od takiego wmawiania kawy to rzygsć mi się chce.Sama chcesz to pij jak lubisz a wmuszanie innym jest prostackie i prymitywne

#46  2019.05.18 18:43:06 ~Do 34

Do niejakiej Malwy, trolla od siedmiu boleści. Głoście dalej te swoje żałosne mądrości, to do 10 lat zamkną połowę szpitali. Najpierw padną DPSy, potem opieka długoterminowa, domowa a na końcu zamkną szpitale. HELLO, Pani Malwina, mamy XXI wieczny kapitalizm i nikt za poświęcenie, misję czy powołanie nie będzie pracować. Wystarczy pojechać do ponad 100 uczelni kształcących przyszłe pielęgniarki i zrobić anonimową ankietę z pytaniami o kierunki emigracji po studiach.

#47  2019.05.18 19:23:53 ~Do 40

Tak,chorych też leczymy ,bo jestesmy grupą zawodową należącą do tzw.zespołu terapeutycznego,w sklad którego wchodzą np.rehabilitanci,lekarze,pielegniarki itp.

#48  2019.05.18 21:08:11 ~do 42

Nie porówój DPS-su do Szpitala. Tam jest Iso, akredytacja, itp . Jakie kontrole są u Was i jakie posiadacie standardy i proedury opieki pielęgniarskiej?

#49  2019.05.19 13:56:55 ~piel

I większość pracuje za mniejsze stawki. Jest takie powiedzenie "biedny boś głupi". Może i to pasuje do naszego statusu zawodowego. W końcu wykonujemy pracę za wielu, kasa płynie rzeką na konta lekarzy i dyrekcji. Dla nas niestety mały strumyczek z tego co zostanie. A wystarczy hasło "jeden etat". Ja nie rozumiem wiele tytułuje się stopniami naukowymi i co z tego jak głowa zupełnie nie pracuje. Pozostaje na koniec dodać " czemuś biedny boś głupi".

#50  2019.05.20 18:37:03 ~Ania

Jesteście strasznie pustą grupą zawodową.dającą się wykorzystywać wszystkim ,tylko pisac potraficie ,zero solidarności między Wami

Dodaj komentarz