Trzecie pismo redakcji portalu pielęgniarek i położnych do wiceministra zdrowia pani Józefy Szczurek- Żelazko.

Deprecjacja zawodu pielęgniarki w nowej ustawie o wynagrodzeniach zasadniczych.

         

WAŻNE!

1 lipca 2017 - Zobacz jaki średni wzrost wynagrodzenia zasadniczego (w ciągu najbliższego 2,5 roku) dla pielęgniarek i położnych w grupie 9 - "pielęgniarka i położna bez specjalizacji" (grupa obejmuje także magistrów pielęgniarstwa i położnictwa!), przewiduje nowa ustawa o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia autorstwa ministra Radziwiłła oraz wiceminister zdrowia (pielęgniarka).

1 lipca 2017 - Zobacz jaki średni wzrost wynagrodzenia zasadniczego przewidziano w nowej ustawie o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia dla osób w grupie 8 - "pielęgniarka i położna ze specjalizacją".

1 lipca 2017 - Wiceminister zdrowia (pielęgniarka) dokonała rzeczy niemożliwej: ustawą zrównała wysokość najniższego wynagrodzenia pielęgniarki z tytułem licencjata i magistra pielęgniarstwa z wysokością najniższego wynagrodzenia opiekuna medycznego. Pani wiceminister ma swój solidny wkład w deprecjonowanie zawodu pielęgniarki i położne w Polsce.

3 lipca 2017 - Pierwsze pismo redakcji portalu pielęgniarek i położnych do wiceministra zdrowia pani Józefy Szczurek- Żelazko.

4 lipca 2017 - Drugie pismo redakcji portalu pielęgniarek i położnych do wiceministra zdrowia pani Józefy Szczurek- Żelazko.

Zobacz także:

Deprecjacja zawodu pielęgniarki w nowej ustawie o wynagrodzeniach zasadniczych.

Komentarze użytkowników

#1  2017.07.05 16:02:08 ~MGR SPEC

Brawo Panie Mielcarek:) Tylko dlaczego taka cisza, znowu Nas lekcewaza:(

#2  2017.07.05 16:07:07 ~piel.

NIE MA TAKIEJ SPECJALIZACJI PIELĘGNIARSKIEJ - odpowiedź będzie oczywista - gr.9. Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ZDROWIA.z dnia 12 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne § 1. 1. Specjalizacje dla pielęgniarek mogą być prowadzone w dziedzinach pielęgniarstwa: 1) anestezjologicznego i intensywnej opieki; 2) chirurgicznego; 3) geriatrycznego; 4) internistycznego; (dotychczas zachowawczego) 5) onkologicznego; 6) operacyjnego; 7) opieki długoterminowej; 8) opieki paliatywnej; 9) pediatrycznego; 10) psychiatrycznego; 11) ratunkowego;

#3  2017.07.05 16:12:40 Redakcja Portalu

Zgadza się. Natomiast nigdzie nie zapisano, że uprzednio uzyskane tytuły specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa. tracą swoją ważność. Pozdrawiam Mariusz Mielcarek

#4  2017.07.05 16:36:15 ~Gość

A może niechaj zacznijmy pytać indywidualnie Panią Jozefe. Ja mgr pielęgniarstwa + specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego, pracuję aktualnie jako anestezjologiczna. I co 9. To nie głupie wykazania będę jako wyksztalciuch A zapłata niekoniecznie.

#5  2017.07.05 16:41:25 ~FUNIA

SPECJALIZACJA W SRODOWISKU NAUCZANIA I WYCHOWANIA sprzad 2000 r. jest ważna?

#6  2017.07.05 17:04:09 ~Do #3

Mój błąd- wzięłam pod uwagę tylko aktualnie istniejące specjalizacje. Specjalizacje pielęgniarskie są bezterminowe. Pytanie jak najbardziej zasadne. Odpowiedź pozwoli nam na odpowiedź na bardziej ogólne pytanie - czy specjalizacja musi być związana z miejscem pracy - czy przykładowo specjalistka pielęgniarstwa internistycznego zatrudniona na pediatrii jest specjalistką w świetle ustawy "podwyżkowej" ? Mój wpis dotycz również w części wpisów #4 i #5. Pozdrawiam.

#7  2017.07.05 17:04:50 ~Bea

Do #5 przecież żadne specjalizacje nie tracą swojej ważności! Próbuje się jedynie pozbawiać ich znaczenia w zależności od miejsca zatrudnienia.

#8  2017.07.05 17:12:04 ~Piel

Kiedy my w końcu ruszymy ? 10 lipca okazja super na kontrmanifestacji

#9  2017.07.05 17:31:30 ~Do #8

Nie jestem zwolenniczką partii rządzącej. A mimo to w towarzystwie tych, którzy kontrmanifestują w swojej "słusznej" sprawie nie znajdę się.

#10  2017.07.05 17:37:50 ~ana

A co z pielęgniarką z doktoratem?

#11  2017.07.05 17:59:11 ~do 10

Wsadź sobie go do szuflady albo powieś w ramce, bo do czego Ci ten tytuł jeśli pracujesz w szpitalu?

#12  2017.07.05 18:00:54 ~ciekawska

No tak a jak by np.pan Mielcarek był mgr ze specjalizacją to by walczył o pozostałe ?

#13  2017.07.05 18:03:17 ~ja

Panie Mielcarek bądż naszym przywódcą chyba nie walczysz tylko o swoje pewnie przykro ci że nie jesteś oddziałowym

#14  2017.07.05 18:08:34 ~DO 12

Ja mam mgr i spec i pisalam do senatorow, Rzecznika i jak myslisz dlaczego? "Walczylam" w sprawie kolezanek. Wiec nie oceniaj

#15  2017.07.05 18:13:10 ~piel.

Do 14 żadna ocena i mnie towarzyszy taka wątpliwość no cóż portal jest dostatecznie długo a nasze sprawy do tyłu - niestety

#16  2017.07.05 18:27:50 ~ja też

Szczurek się opala

#17  2017.07.05 18:30:37 ~proste

Do 14 i co ta walka dała ? jak zwykle nic - dlaczego nie ma dużego protestu, dlaczego nie piszecie o sprawie do ważnych mediów, na pewno ktoś by to wziął na tapetę a co tam sejm, senat to jedna sitwa - mają większość - proste !

#18  2017.07.05 18:39:10 ~specjaliza

Jak może sprawdzać się specjalizacja chirurgiczna na psychiatrii np.pomyślcie,ale już specjalizacja anestezjologiczna tak

#19  2017.07.05 18:43:02 ~do 17

Z tego co wiem to juz jakies dziewczyny pisaly, zobaczymy. Masz racje nic to nie dalo, ale przynajmniej cos zrobilam

#20  2017.07.05 18:53:36 ~Aqua

Do 14 - chyba nie warto.

#21  2017.07.05 19:35:12 ~do 20

Dlaczego?

#22  2017.07.05 19:36:11 ~Piel

Już przestańcie z tym czarnowidztwem! Pielęgniarek z mgr i spec jest w Polsce niecałe 11 tys, a samych specjalistek ok. 30 tys i na taką ilość osób skalkulowali te podwyżki. To niewiele, jak na liczbę wszystkich pielęgniarek w kraju. Specjalizacja to specjalizacja! Żadna pielęgniarka nie pozwoli sobie na to, aby nie dali jej podwyżki tylko dlatego, że ma spec niezgodną z profilem swojego oddziału. Pracodawca też zdaje sobie sprawę z tego, że taka osoba poszuka pracy gdzie indziej. Więc przestańcie straszyć!

#23  2017.07.05 19:39:52 ~Aqua

DO 21 rozpad środowiska jest za głęboki.

#24  2017.07.05 19:46:46 ~do 23

Moze masz racje, ale czulam ze tak powinnam zrobic chociaz to

#25  2017.07.05 20:01:44 ~Benek C

Już w chwili obecnej oddzalowe mają problem z ulozeniem grafiku, nie ma ludzi do pracy i może ten fakt będzie wplywal na wysokość pensji a nie ustawa Jozefy Szczurek i Józefa Zelazko-Radziwiłł pozdrawiam koleżanki

#26  2017.07.05 20:03:33 ~Do #18

W ustawie jest określone - pielęgniarka ze specjalizacją. Nie ma zapisu - ze specjalizacją zgodną z miejscem zatrudnienia. Gdyby tak było otwierałoby to furtkę dla pracodawcy - przeniesienie na oddział z niezgodną specjalizacją. Prawdopodobnie tak nie jest, ale prawdopodobnie. Odpowiedź na pismo P. Mariusza nam to wyjaśni.

#27  2017.07.05 20:09:09 ~Do #10

Jeśli ze specjalizacją - gr. 7, jeśli bez - gr. 9

#28  2017.07.05 20:14:45 ~Aqua

Do 25 założenie słuszne, cel osiągalny wtedy, gdy nie będzie chętnych 'skoczków zleceniowych" SOLIDARNIE CHOCIAŻ NA 3 MIESIĄCE.

#29  2017.07.05 20:26:22 ~proszę o w

Czy pielęgniarka ze specjalizacja onkologiczna otrzyma dodatek za specjalizację pracując na oddziale chirurgicznym,bo to niezgodne z profilem oddziału ?

#30  2017.07.05 20:29:01 ~Do #29

Patrz wpis #26 .

#31  2017.07.05 20:29:09 ~wrocław

Oczywiście że ustawa ustawą ale już są takie braki, że za chwilę nic tylko będą sami podnosić stawki byle nie zamykać oddziałów.

#32  2017.07.05 20:30:28 ~Do 29

A dlaczego nie miałaby otrzymać? Ma specjalizację i koniec kropka. A poza tym, czy na chirurgii nie ma pacjentów onkologicznych?

#33  2017.07.05 22:14:57 ~Do #32

Nie dostaniesz zobacz sobie opis specjslizacji. Chyba ze w nazwie oddziału masz słowo onkologiczny.

#34  2017.07.05 22:21:47 ~Do 33

Nie siej propagandy i nie pisz komuś bzdur!

#35  2017.07.05 23:28:56 ~do 26

Ja również tak uważam, nie ma takiego zapisu w ustawie więc nie straszcie się tu wzajemnie. Podam przykład: Specjalizacja Epidemiologiczna, jest tylko i wyłącznie potrzebna dla pielęgniarek epidemiologicznych? Moim zdaniem bzdura, specjalizacja epidemiologiczna jest potrzebna na każdym oddziale czy to operacyjnym czy zachowawczym czy nawet pediatrycznym nie wspominając o otwartych placówkach, przecież wszędzie tam zapobiega się zakażeniom i wskazane jest żeby takie pielęgniarki pracowały.

#36  2017.07.06 09:24:24 ~bzdura

Specjalizacja będzie płatna zgodnie z profilem oddziału ,tam gdzie ma zastosowanie a specjalizacja epidemiologiczna nie potrzebna skoro przychodzą z zewnątrz pielęgniarki epidemiologiczne! To po co osobno pielęgniarki epidemiologiczne

#37  2017.07.06 09:34:24 ~Do #36

Podaj źródło przekazywanej informacji. Skąd wiesz, że specjalizacja będzie płatna zgodnie z profilem oddziału.

#38  2017.07.06 09:46:21 ~Do 36

Kim jesteś, że piszesz takie dyrdymały? A może nie masz żadnej specjalizacji, więc z zawiści piszesz takie rewelacje?

#39  2017.07.06 09:53:32 ~Do #38

Masz rację. Nick z wpisu #36 adekwatny do treści wypowiedzi. choć może lepszy byłby "pies ogrodnika " ( sam nie zje to i drugiemu nie da )

#40  2017.07.06 10:01:18 ~liczę

Pisma bez odpowiedzi kto da czwarte ?

#41  2017.07.06 12:08:37 ~służba

I co z tego, że któreś z kolei pismo skoro ono nic nie wnosi;papier przyjmie wszystko! nie lepiej udać się na rozmowę zamiast udawać,że się coś robi?

#42  2017.07.06 12:47:30 ~mgr ze spe

Do # 36 Bzdury to Ty piszesz, jeśli uważasz,że pielęgniarka epidemiologiczna potrzebna jest tylko z zewnątrz na kontrolę. Widać ogromny brak wiedzy w temacie.

#43  2017.07.06 13:24:54 ~do 26 i 35

Ja zastanawiam, dlaczego w przypadku opisu 'specjalizacji' dla pielęgniarek Ustawodawca nie dookreślił o co chodzi, choć w przypadku lekarzy, zawarł informację, że jest to specjalizacja w dziedzinie medycyny. Jest to wymóg par. 5 i 6 Obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Zasad techniki prawodawczej".

#44  2017.07.06 14:44:18 ~Do #43

Ustawodawca nie określił, jak piszesz, " specjalizacji w dziedzinie medycyny ", ale "specjalizacji w OKREŚLONEJ dziedzinie medycyny". Podobnie jak w przypadku pielęgniarek powstają zatem wątpliwości - czy lekarz specjalista drugiego stopnia z medycyny lotniczej pracujący na internie będzie zaliczony do gr. 1 czy też do gr.3 , jako że nie posiada specjalizacji przydatnej ( określonej ) w jego miejscu pracy.

#45  2017.07.06 16:16:43 ~do 44

Dziękuję za wskazanie błędu. Racja jest po twojej stronie. Ja się zastanawiam, dlaczego brak jest dookreślenia o jaką to dziedzinę chodzi Ustawodawcy w przypadku pielęgniarek. Rozporządzenie dotyczące "Zasad technik prawodawczych" ( obecnie jest to w Załączniku do obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 lutego 2016 r. (poz.283) nakazuje precyzować wypowiedzi (par.5 i 6)-nic nowego, takie zasady we wszystkich naukach panują. W przypadku grupy lekarzy Ustawodawca POTRAFI NAZWAĆ DZIEDZINĘ, a w przypadku pielęgniarek brak (NIE NAZYWA).

#46  2017.07.07 09:50:50 ~bea

W 2020 ma wejść w życie jakiś akt dotyczący kwalifikacji personelu na poszczególnych oddziałach. To było wałkowane w 2012 lub2013. Są tam określone konkretne kursy kwalifikacyjne i specjalistyczne. Kurs i specjalizacja zgodne z danym oddziałem a nie np zachowawcza na zabiegówce. Spec, z zarządzania dla koordynujących i oddziałowych była uznawana tylko,bo nie ma zastosowania w pracy piel,odcinkowej.

#47  2017.07.07 11:08:43 ~bea

Niestety część dziewczyn robiła specjalizację niekoniecznie potrzebną na własnym oddziale. Teraz może być problem w uznawaniu przez Dyrekcję. Nie wiem czemu wywołujecie lekarzy. Zna ktoś internistę pracującego na chirurgii lub odwrotnie?

#48  2017.07.08 04:29:22 ~Do #47

Piszesz "może być problem w uznaniu specjalizacji przez dyrekcję". Może, ale wcale nie musi. Dyskutujemy - co by było gdyby. Poczekajmy na interpretację MZ i wtedy wróćmy do tematu, jeżeli będzie taka potrzeba. Nie zachowujmy się póki co "jak pies ogrodnika - sam nie zje to i drugiemu nie da". Jeżeli ja nie mam specjalizacji to niech się okaże, że koleżanka ma, ale niedobrą , niech jej nie zaliczą. Chwilowo jest to dyskusja o niczym.

#49  2017.07.08 09:38:01 ~bea

Do 48- pies ogrodnika.dyskusja o niczym . Czytaj proszę ze zrozumieniem. Może nie oznacza będzie. Gdy 4 lata temu zmieniałam pracę to pytano o specjalizację zgodnie z profilem oddziału i sprawdzano z wytycznymi ,które mają wejść w życie do 2020 roku. Pracując na bloku operacyjnym lub anestezjologii już teraz wymagana jest specjalizacja konkretna . Na marginesie popieram i zachęcam koleżanki do podnoszenia kwalifikacji i sama też posiadam odpowiednie.

#50  2017.07.08 17:17:00 ~mena

Szanowna p. Żelazko niech pani przestanie mienić się pielęgniarką. To, że ukończyła p. studia pielęgniarskie nie upoważnia pani do reprezentowania nas pielęgniarek i położnych, skoro sama pani jako zawód wpisuje: menadżer ochrony zdrowia. Niech nam pani nie składa już nigdy życzeń z okazji naszego święta. Chcąc nas oszukać i "zamydlić oczy" awansowano panią - o czym szumnie informowały nas Izby. Ciekawe jaki panią obejmie współczynnik pani ma " tylko" mgr, bo studia podyplomowe: Audyt Wewn. Jedn. Sekt. Fin. Publ. (2004) - chyba nie są specjalizacją? Ja głupia pisałam do pani email- e myśląc, ze pani nas zrozumie, będzie walczyła mimo wszystko a pani co zrobiła? .nie napiszę słów, które chciałabym pani powiedzieć. Koleżanki/ koledzy, proszę nie piszcie, że p. Żelazko jest pielęgniarką. Nie jest nią. To tylko była zasłona dymna naszego rządu, żeby nam pokazać jak to są dla nich ważne nasze sprawy. http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/posel.xsp? id=373&type=A

#51  2017.07.08 19:25:36 ~Do #49

Na dziś nie ma innych aktów prawnych określających wymagania kwalifikacyjne dotyczące pielęgniarek niż Zarządzenia Prezesa NFZ. Dla każdego rodzaju świadczeń są w nich określone specjalizacje lub kursy kwalifikacyjne ( traktowane równoważnie ), które musi spełniać określony procent zatrudnionych na oddziale pielęgniarek .Nie są podane wymogi dotyczące wykształcenia - posiadanie wykształcenia wyższego nie jest wymagane. Są to wymogi konieczne do zawarcia kontraktów a co za tym idzie do wykonywania świadczeń.

#52  2017.07.10 12:48:17 ~zosia

No cóż, bardzo dużo żalu i goryczy, a życie wciąż się toczy. Mam tytuł mgr, ale inny, no i co z tego. Dziś cieszę się, że ukończyłam inne stacjonarne studia wyższe, dwie specjalizacje i studia podyplomowe, ale jestem kobietą! Mam super podejście do pacjenta i w ogóle do ludzi. Kasy nie mam, ale też przestałam już liczyć, że w naszej grupie zawodowej coś się zmieni. Nic nigdy się nie zmieni! Dyrektor przez trzy lata obiecywał mi wzrost wynagrodzenia, a co po tym czasie? Otóż dowiedziałam się, że zarabiam niż pracownik techniczny - mężczyzna - i w związku z tym moje wynagrodzenie nie może ulec zmianie! Fajnie. Nie liczy się to, że wykonuję ciężką pracę, że zlecane mi są najtrudniejsze zadania, z którymi inni sobie nie radzą. Praca pracą a płaca jest dla . właściwie nie wiem co napisać.

#53  2017.07.10 16:30:58 ~anes

Halo,przeciez w ustawie nie ma mowy ze dana specjalizacja musi byc zgodna z oddzialem, jest ogolna formuła i dobrze, ale nie popieram tej ustawy, dyskryminuje pielęgniarki z długoletnim doswiadczeniem, wprowadza nierowne traktowanie , bądz tez niesprawiedliwe traktowanie w zatrudnieniu. Znając oszczędzania dyrekcji, mozna wnioskowac ze te minimalne kwoty mogą byc zachowane i nic więcej pielęgniarka moze nie dostac. Przeciez juz od wielu lat trzeba bylo walczyc o podwyzki, mimo braku pielegniarek. Ta ustawa jest istną kpiną, w dobie gdzie ok 70% pielegniarek stanowią te po Liceach Medycznych. Jawna dyskryminacja, proszę Panie Mariuszu o pismo w sprawie tej dyskryminacji. Nie mowie juz o innym wyzszym,gdzie kiedys Panie z Izb same takowe robiły i nam mówiły ze wazny mgr kazdy, w latach 90tych byl inny system kształcenia! I co teraz mamy my pielegniarki z 20-30 letnim stazem nabijac kabze osrodkow kształcenia? O to chodzi?

#54  2017.07.10 16:30:58 ~anes

Halo,przeciez w ustawie nie ma mowy ze dana specjalizacja musi byc zgodna z oddzialem, jest ogolna formuła i dobrze, ale nie popieram tej ustawy, dyskryminuje pielęgniarki z długoletnim doswiadczeniem, wprowadza nierowne traktowanie , bądz tez niesprawiedliwe traktowanie w zatrudnieniu. Znając oszczędzania dyrekcji, mozna wnioskowac ze te minimalne kwoty mogą byc zachowane i nic więcej pielęgniarka moze nie dostac. Przeciez juz od wielu lat trzeba bylo walczyc o podwyzki, mimo braku pielegniarek. Ta ustawa jest istną kpiną, w dobie gdzie ok 70% pielegniarek stanowią te po Liceach Medycznych. Jawna dyskryminacja, proszę Panie Mariuszu o pismo w sprawie tej dyskryminacji. Nie mowie juz o innym wyzszym,gdzie kiedys Panie z Izb same takowe robiły i nam mówiły ze wazny mgr kazdy, w latach 90tych byl inny system kształcenia! I co teraz mamy my pielegniarki z 20-30 letnim stazem nabijac kabze osrodkow kształcenia? O to chodzi?

#55  2017.07.10 18:24:01 ~Ewa Łuczyk

Mam pytanie, co absolwentkami Liceum Medycznego z 30 -letnim stażem,które ukończyły kurs kwalifikacyjny, oraz dodatkowo studia pierwszego stopnia z Pielęgniarstwa. Do której grupy ,i jaką regulacje Pan Minister przygotował dla pielęgniarek z takimi kwalifikacjami i wykształceniem?

#56  2017.07.10 20:23:13 ~jola

Jestem pielęgniarą po Liceum Medycznym z kursem kwalifikacyjnym i już nie wiem z iloma kursami doszkalającymi ,zdobytymi certyfiklatami itp. podnoszącymi swoją wiedzę medyczną (za wasne pieniądze) oraz 35 letnim starzem pracy- nie mam mgr.Znaczy to w naszym kraju , że 'JESTEM TOWAREM WYBRAKOWANYM?

#57  2017.07.12 05:35:40 ~Do #55,56

Istnieje niestety pewna sprzeczność między różnymi aktami prawnymi. W wymaganiach kwalifikacyjnych określonych przez MZ i NFZ dla poszczególnych rodzajów świadczeń jest określone - pielęgniarka z określoną specjalizacją lub kursem kwalifikacyjnym ( a nawet będąca w trakcie ich uzyskiwania ). Specjalizacja jest zatem zrównana z kursem kwalifikacyjny. W ustawie podwyżkowej kursy kwalifikacyjne zostały pominięte. Oznacza to w praktyce, że pielęgniarka posiadająca specjalizację lub kurs kwalifikacyjny posiada te same uprawnienia do wykonywania określonych czynności - tyle tylko, że tej z kursem za to nie zapłacą.

Dodaj komentarz