Wiceminister zdrowia: „pielęgniarki za tę samą pracę otrzymują często bardzo zróżnicowane wynagrodzenie”.
Posiedzenie sejmowej Komisji Zdrowia w dniu 8 września 2025 roku było poświęcone: „Informacji Minister Zdrowia na temat wypłaty nadwykonań za 2024 rok oraz bieżącej sytuacji finansowej w świetle podwyżki minimalnych wynagrodzeń z dniem 15 lipca 2025 roku samorządowych szpitali powiatowych”.
Sekretarz stanu w MZ Wojciech Konieczny:
Dziękuję bardzo. Posłowi Cieszyńskiemu chciałem odpowiedzieć, ale opuścił nas. Proszę państwa, jeśli chodzi o to, że w szpitalu w Mrągowie nie wystarczy na podwyżkę, oddziały mają straty, zapewne tak jest. Nie będę z tym polemizował.
Jaka jest logika podwyżek dla lekarzy na kontraktach? Rzeczywiście to jest kwestia już dyrektora szpitala, który umowy cywilnoprawne kształtuje tak, jak uważa za stosowne.
To, że ten system podwyżek, który jest zawarty w ustawie, jest niekorzystny dla szpitali, to sobie trzeba powiedzieć, ale to właśnie było przedmiotem decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości, że odeszliśmy od tzw. pieniędzy na PESEL i uznano, że lepiej będzie wprowadzić do wyceny świadczeń te podwyżki. To skutkowało takim mechanizmem, który ja nazywam odwróconym Janosikiem, czyli bogaci dostali jeszcze więcej a biedni zbiednieli. Tak, rzeczywiście, ale to była decyzja Prawa i Sprawiedliwości i do dzisiaj ten system tak jest kształtowany. Ja nie wiem, jaka wtedy była logika tego, żeby odejść od wypłacania pieniędzy na PESEL, co uchroniłoby nas przed wieloma niebezpieczeństwami, jakie dzisiaj są.
Odnośnie do szpitala w Elblągu, to mam tutaj dane od pana dyrektora, że ma zero zobowiązań wymagalnych. Nie wiem zatem, dlaczego był przez pana posła Cieszyńskiego podawany jako przykład, nie wiem też, czego przykład, ale ma zero zobowiązań wymagalnych, według naszych danych. Pani przewodnicząca – kiedy zmiana, limity, nie limity, ryczałty itd. Myślę, że to jest już pytanie do nowej pani minister Jolanty Sobierańskiej-Grendy, gdyż pewnie przedstawi tutaj swoją koncepcję przejścia z tych płatności na inne płatności ewentualne.
Tutaj padła też uwaga na temat zlikwidowania limitów. To jest niebezpieczne przy ograniczonych środkach, bo może to skutkować tym, że wycena nie będzie rosła. To znaczy, tak się obroni płatnik, że po prostu będzie niska wycena świadczeń. Będzie niby płacone za wszystkie świadczenia, co i tak okaże się za małymi pieniędzmi, ponieważ ta wycena nie będzie rosła. Zatem płacenie za wszystkie nie limity nie jest takim złotym środkiem jak by się wydawało na pierwszy rzut oka.
Czy dobre są współczynniki w tej tabelce ustawy? Widzimy po zawodach medycznych, że w większości przypadków te współczynniki odpowiadają godnym zarobkom i na pewno wiele zawodów medycznych zostało zauważonych finansowo przez tę zmianę.
Wiemy, że jest zamieszanie związane z tymi współczynnikami dla pielęgniarek. Za tę samą pracę otrzymują często bardzo zróżnicowane wynagrodzenie i to jest błędem tej tabelki, który powinien być zmieniony.
No i druga rzecz. Wiemy, że te wynagrodzenia lekarzy w tabelce również najwyraźniej nie odpowiadają rynkowej wartości, ponieważ 80% lekarzy pracujących w tej chwil w systemie publicznym pracuje na podstawie umowy cywilno-prawnej, więc uciekło po prostu z tej tabelki, jak można powiedzieć, jako takiej, która jest nieadekwatna do tego jak ta praca powinna być wynagradzana.
Pani posłanka Zawisza stwierdziła, że budżet jest niewystarczający. Mogę powiedzieć, że jest taki, jaki zaproponował prezes NFZ-u. Minister finansów tę kwotę wpisał do budżetu i jest to realizacja również ustawy nakładowej, która od kilku lat jest wykonywana. Te nakłady o odpowiednią kwotę wzrosną, więc budżet jest właśnie taki.
Pan poseł Pietrykowski – czy szpitale otrzymują na bieżąco środki? Jak się kształtują limity za nieletnich itd.?
Oczywiście szpitale na bieżąco otrzymują środki. Nie ma sytuacji takiej, żeby jakieś kontrakty, które są zawarte, były wstrzymywane i sumy nie były przesyłane. (…)
źródło: sejm.gov.pl