Cała ta sprawa to kolejny przykład, na wykonywanie przez izbę nikomu nie potrzebnych zadań.
W artykule z dnia 27 listopada 2025 roku pt. Pielęgniarka z grupy 2 stwarzająca zagrożenie i nie mająca zielonego pojęcia, redakcja pielegniarki.info.pl poruszyła zagadnienie związane z przyzwoleniem przez izby pielęgniarskie na zatrudnianie położnych na stanowiskach pracy… pielęgniarek. Efektem tych zabiegów są zapisy w ustawie o zawodach pielęgniarki i położnych, uznające pracę położnych w opiece długoterminowej oraz paliatywnej za wykonywanie zawodu… położnej.
Pod wspomnianym artykułem zamieściliśmy sondę, w której zapytaliśmy czytelników portalu pielegniarki.info.pl o stanowisko w sprawie treści zaprezentowanych przez redakcję. Blisko 90% głosów w sondzie wyraziło poparcie dla stanowiska zaprezentowanego w przedmiotowym artykule.
Dzisiaj kolejny aspekt poruszanego zagadnienia… Tym razem również prosimy o zagłosowanie w sondzie pod artykułem. Za oddane głosy serdecznie dziękujemy.
W ustawie o zawodach pielęgniarki i położnych zapisano:
„Art. 5a. 1. W uzasadnionych przypadkach wynikających z braku możliwości podjęcia zatrudnienia jako położna wykonywanie zawodu położnej, po ukończeniu kursu uzupełniającego w zakresie pielęgniarstwa dla położnych, opracowanego przez dyrektora CMKP w porozumieniu z Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych, organizowanego przez właściwą okręgową izbę pielęgniarek i położnych, może polegać również na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w zakresie…”
Koniec cytatu…
Pierwsze pytanie nasuwające się po lekturze powyższego cytatu z ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej:
Kto lub jaki organ będzie decydował, że przypadek konkretnej położnej wyczerpuje znamiona ustawowego zapisu: „w uzasadnionych przypadkach”.
Izba pielęgniarek w dniu 6 października 2025 roku poinformowała na FB, że „Dziś w siedzibie Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych w formie hybrydowej odbywa się Konwent Przewodniczących Okręgowych Rad Pielęgniarek i Położnych. Trwa dyskusja nad kryteriami umożliwiającym położnym realizację kursu uzupełniającego w zakresie pielęgniarstwa dla położnych na podstawie art. 5a ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej i ścieżka kształcenia położnych w systemie opieki zdrowotnej”.
Kolejna sprawa…
Jak interpretować zapis: „brak możliwości podjęcia zatrudnienia jako położna”. Powyższy brak ma występować na terenie np. danej miejscowości, gminy a może województwa?
Zatem w takim samym przypadku pani w danej izbie może uznać, że występuje ustawowy „brak możliwości podjęcia zatrudnienia jako położna”, w innym przypadku (teren innego województwa) pani w izbie może uznać, że nie występuje „brak możliwości podjęcia zatrudnienia jako położna” gdyż w szpitalu odległym 50 km od zamieszkania danej położnej, jest możliwość zatrudnienia na stanowisku położnej.
Ustawa nie przewiduje trybu odwoławczego dla położnej, która zakwestionuje proces decyzyjny w swojej sprawie…
Powyższa argumentacja ukazuje, że cała sprawa to piękny przykład na radosną legislację… Przykład na korupcjogenne prawo. Na uznanie za normę prawną „widzimisię decydenta”, który będzie podejmował decyzję w sprawie wystąpienia „uzasadnionego przypadku”.
Tym decydentem będzie „pani w izbie”?
Cała ta sprawa to kolejny przykład, na wykonywanie przez izbę nikomu nie potrzebnych zadań, ale przyczyniający się do wizerunku izby jak bardzo potrzebnego środowisku pielęgniarskiemu tworowi. Powstaną kolejne komisje w izbach, będą podejmować decyzje, kontrolować. Przyjmowani będą kolejni pracownicy w biurach izby, którzy będą wykonywać syzyfowa pracę.
Ale to nikomu ni przeszkadza. Izba pielęgniarek będzie jeszcze ważniejsza…

