Rząd o pielęgniarkach i pielęgniarstwie.

Pielęgniarki i pielęgniarstwo 2019.

RZĄD O PIELĘGNIARKACH I PIELĘGNIARSTWIE 

Zobacz także:

Pielęgniarka: Jestem sfrustrowana zarobkami i mobbingiem współpracowników.

Izba pielęgniarek: pielęgniarki wracają do zawodu, bo "zaczyna dziać się dobrze w pielęgniarstwie". 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, przedłożony przez ministra zdrowia.

Projekt umożliwi kształcenie na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo na studiach pierwszego stopnia prowadzonych także w formie niestacjonarnej. Pielęgniarki i położne będą mogły skorzystać z płatnego urlopu szkoleniowego – do 6 dni roboczych rocznie. Urlop ten będzie płatny według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

Czytaj dalej poniżej...

Kształcenie na studiach pierwszego stopnia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo, prowadzonych w formie niestacjonarnej, będą mogły podejmować przede wszystkim osoby pracujące, które chcą uzyskać nowe kwalifikacje zawodowe i podjąć pracę w zawodach: pielęgniarki lub położnej. Obecnie odnotowuje się zainteresowanie kształceniem na kierunku pielęgniarstwo przez osoby wykonujące inne zawody medyczne, np. ratowników medycznych czy opiekunów medycznych.

Zgodnie z projektem, program studiów pierwszego stopnia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo, prowadzonych w formie niestacjonarnej oraz czas trwania i liczba godzin na tych studiach, będzie taki sam jak dla studiów prowadzonych w formie stacjonarnej.

Zaproponowane rozwiązanie powinno realnie wpłynąć na zwiększenie liczby studentów na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo.

Według danych OECD, w 2015 r. wskaźnik pielęgniarek zatrudnionych na 1 tys. mieszkańców Polski wynosił 5,2, natomiast średni wskaźnik pielęgniarek na 1 tys. mieszkańców w krajach OECD ukształtował się w 2015 r. na poziomie 9,0.

Zaproponowany w projekcie urlop szkoleniowy (6 dni roboczych rocznie) będzie skierowany do pielęgniarek i położnych podnoszących kwalifikacje zawodowe (chodzi o udział w szkoleniach, konferencjach i kursach naukowych), zgodnie z zakresem obowiązków przez nie wykonywanych na danym stanowisku pracy –  na ich wniosek i za zgodą pracodawcy. Udział w formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych będzie potwierdzany przez pielęgniarkę i położną przez przedstawienie pracodawcy stosownego dokumentu.

Ponieważ proponowany urlop dotyczy wyłącznie udziału pracownika w określonym szkoleniu – nie zależy on od wymiaru czasu pracy oraz okresu zatrudnienia pielęgniarki i położnej u danego pracodawcy. Istotnym czynnikiem przy udzieleniu tego urlopu będzie rozkład czasu pracy – powinien być udzielony w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy.  Rozwiązanie to nie wyłącza możliwości skorzystania przez pielęgniarkę i położną z urlopu szkoleniowego w więcej niż jednym miejscu pracy.

źródło: strona internetowa premier.gov.pl 6 czerwca 2019 roku 

Redakcja Portalu:

29 czerwca 2019 roku - W dniu 3 lipca 2019 roku sprawą będzie się zajmować Sejmowa Komisja Zdrowia. Powyższa problematyka będzie tematem kolejnych wydań Pielęgniarski Live 

Mariusz Mielcarek 


Zobacz także:


Branżowy miesięcznik pielęgniarek i położnych

Komentarze użytkowników

#1  2019.06.29 20:46:21 ~#1

Prestiż zawodu pielegniarki ? Jaki będzie,jesli pielęgniarką będzie mozna zostać po wieczorowych szkolkach niedzielnych ? .Gratuluje pomysłu i zgody naszych władz na takie rozwiazanie problemu.Jedyną formą rozwiazania problemu kadrowego są podwyżki dla pielegniarek,urlopy zdrowotne,wczesniejsze emerytury,uznanie chorob zawodowych itp.Uznanie tych postulatow,znaczaco wplynie na prestiż zawodu pielegniarki i zacheci młodzież do nauki zawodu.Nie zgadzam się na dalsze obchodzenie problemu przez nasz Rząd i rozwiazania typu:Wyksztalcimy tanio i szybko w wieczorowych szkolkach niedzielnych pielegniarki,na ostatnim roku zucimy ochlap 800 zł i po problemie.Liderki zawodu nie protestują,bo takie szkółki ,to dla nich dodatkowa kasa.Plakac się chce.

#2  2019.06.29 21:08:08 ~abc

Kto, gdzie i kiedy te pielęgniarki na wieczorówce nauczy praktycznego wykonywania zawodu. Uzupełnienie wiedzy po liceum na studiach wieczorowych jest ok, ale uczyć zawodu wieczorowo bez podbudowy praktycznej nauki wykonywania zawodu jest pomyłką. Wcześniej czy później odbije się wszystkim czkawką.

#3  2019.06.29 22:01:34 ~Karola

Do #1i do #2 zgadzam sie w 100% dziewczyny absurd goni absurd bo pielegniarstwo jest na skraju przepaści a oni dalej nie wiedza co z tym maja zrobić.

#4  2019.06.29 22:42:00 ~,#4 do3

Wiedzą,bardzo dobrze wiedzą,nawet debil wie,że pieniadze,urlopy zdrowotne,wczesniejsze emerytury podnosza prestiż zawodu i zachęcają młodych do nauki zawodu i podejmowania pracy w zawodzie,te rozwiazania sprawdzily się w Policji ,Straży itp.Mają nas za gowno,i aż tak dobrze nas nie potraktują, Pancie w czepkach mają swoje stanowiska,kase,za nasze pieniądze żyje im się luksusowo i mają w dupie wszystko.Żadna jeszcze nie upomniala się publicznie o przywileje dla pielegniarek,Zwiazki Zawodowe też nic w tym kierunku nie zrobiły,boją się odezwac,boja się rozpetac burze,bo milczeć jest wygodnie.Popaprane towarzystwo,żyją za nasze pieniądze,a komu innemu dupy liza.Powinny podać się do dymisji,nic nie robią dla srodowiska,płakać sie chce bo nauczyciele dalej do obrzydliwosci rozbudowuja swoja karte i ok,mają dobre Zwiazki.

#5  2019.06.29 23:00:23 ~K-a

Już nic gorszego nie mogło spotkać tego zawodu. Proponuję więc kształcenie lekarzy na wieczorówce ,ich też jest mało. Za kilka lat tragedia! poziom opieki medycznej godny pożałowania.

#6  2019.06.29 23:01:53 ~Iva

Acha acha acha polecą biegiem

#7  2019.06.29 23:07:34 ~Alicja

To jest kpina z zawodu pielęgniarki! Pytam, dlaczego nie można powrócić do kształcenia pielęgniarek w szkołach policealnych, gdzie była i teoria i praktyka pod nadzorem nauczycieli? Po takiej szkole pielęgniarka mogłaby się dalej kształcić. Ale dobre przygotowanie zawodowe by miała. Dlaczego izby pielęgniarskie blojują takie rozwiązanie?

#8  2019.06.29 23:23:05 ~Moybe

Pielęgniarki zarabiają już niemal dwukrotnie więcej niż inne medyczne grupy zawodowe, które wykonują równie ciężka i odpowiedzialną pracę jak diagnosci laboratorium, RTG czy fizjoterapeuci i ciągle im mało. Ci znaczy siła presji i nacisku na rząd.

#9  2019.06.29 23:30:23 ~#8

Jak kończylam 6 kat temu lic zaoczne i nie czuje się gorsza, tak samo się uczyłam jak wy drogie koleżanki

#10  2019.06.30 00:52:10 ~Andzia

Po zrównaniu wyższego wykształcenia z średnim, to raczej powinno się zamknąć wydziały! Jak można wadliwemu produktowi dawać państwową gwarancję jakości?

#11  2019.06.30 01:20:28 ~Plg

Jedno zadam pytanie do 8.Czy laboranci i pracownicy rtg pomagają pielęgniarkom dźwigać pacjentów? O czym Ty piszesz? Zarobki mamy bez zmianowości zbliżone.

#12  2019.06.30 03:39:46 ~Monika

Bardzo dobrze ze łatwiej będzie zdobyć ten zawód. W chwili obecnej pielegniarki strasznie zadzieraja nosa, chcą być ważniejsze od lekarzy. Uważam że powinny wrócić licea medyczne. Pielęgniarka miałaby średnie wykształcenie i siedziałaby cicho a nie madrowala się bo ona po studiach strasznie wyuczona. W innych zawodach tez ludzie maja wyższe wykształcenie, zarabiaj tyle samo i nie cwaniakuja.

#13  2019.06.30 06:14:24 ~Lukas1803

No ja nie rozumiem dlaczego znowu jest wiele osów jest za powrotem szkół policealnych pielegniarskich Od razu widać ze to są osoby starsze Po co ? pytam się Skoro nastały czasy ze są studia pielęgniarskie Niech one będą ! Jestem emerytowaną pielęgniarką I jestem dumna źe wrescie podniósł się nasz prestiż zawodowy .

#14  2019.06.30 06:21:09 ~Aga

Wkońcu niestacjonarne.

#15  2019.06.30 07:52:30 ~Do 11

Ja jestem dietetykiem i zarabiam poniżej stawki salowej.Przez ponad 20 lat mojej pracy, ciężko było doprosic się pielęgniarki o posadzenie pacjentów do posilku, robiłam to sama. Tak sama.Ale jak trzeba było pomoc z pacjentem np. z traktu operacyjnego to byłam potrzebna. Więc nie piszcie że tylko Wy dzwigacie pacjentów, bo to nie do końca prawda.

#16  2019.06.30 09:53:02 ~do 15

Pielęgniarka wszystko robi sama łącznie z karmieniem pacjentów bo dietetyczki nie ma .Nie będę wyliczać za kogo jeszcze pracuje i nikt jej nie pomaga bo nikogo więcej nie ma i nie narzeka, ile byś chciała zarobić za samo rozdawanie posiłków to niedorzeczne że tylko za to płacą Nigdy na oddziale dietetyczki nie widziałam a wykonuje jej obowiązki chcę dodatkowo jej wypłatę nawet minimalną, no i jeszcze pensje 2 koleżanek których realnie nie ma a za nie pracuje. pracujemy na 1etacie za 3 awypłata1.

#17  2019.06.30 10:42:33 ~Plg

Do dietetyczki.W jakim Ty świecie żyjesz ? Czy wiesz o czym mówisz? Kiedy w oddziałach były dietetyczki było 2-3 pacjentów leżących.Pomagali nam dźwigać sanitariusze.Pamiętasz te czasy? Dzisiaj na moim oddziale niejednokrotnie do dźwigania 12-17 bez sanitariusza i opiekuna.Chyba jest różnica.Nie ukrywam,oddział płucny SUWAŁKI.Podwyżki też Tobie życzę,bo wszystkim się należy.Do Moniki , w dniu dzisiejszym nie przekaże się całej wiedzy pielęgniarkom,kształcąc je w liceach,czy studium.Medycyna znacznie poszła do przodu.Nie ma takiej szansy.

#18  2019.06.30 11:14:37 ~Do 12

Czekam aż zamkną szpitale a Ty będziesz się modlić o pielęgniarkę

#19  2019.06.30 11:18:08 ~Do 12

W tych czasach studia to jest tylko podstawa.specjalizacja! Tak pielegniarki są bardzo mądre.licea owszem były dobre ale kiedyś.dziś medycyna to nie ta medycyna co 30 lat temu.studia to jest minimum

#20  2019.06.30 11:21:59 ~Do 12

Niee ma co porownywac zawodu polonistyki czy logopedy do zawodu pielegniarki.praca bardzo odpowiedzialna.dlatego jak nie będzie wyższych pensji to ten system ochrony zdrowia pier.olnie i cześć przejmie prywata.i bedzie jak w USA.usługi medyczne będą wysoko wyceniane a stać bedzie najbogatszych

#21  2019.06.30 11:36:09 ~Plg

Do 20 popieram Ciebie.Tylko kiedy to dotrze do naszych pacjentów.Przeciesz stawiają nam takie wymagania.Poparcia w społeczeństwie Zyroooo !

#22  2019.06.30 12:04:13 ~j23

Może te panie które zdecydują się na te zaoczne studia jakie one by niebyły powinny wiedzieć ze za tego licencjata nikt im nie zapłaci nadal będą traktowane jak naiwne które dały się wykorzystać wiadomo przecież ze te panie z izb licencjatu nie uznają Wszyscy będą traktowani jak po zawodówce takie kształcenie to tylko pretekst żeby nie zapłacić .Skoro teraz licencjata nie ma w żadnej grupie wynagrodzenia to po co nadal kształcić w systemie zaocznym . Kto ma odpowiadać za te pielęgniarki które będą zaczynać prace po tych wieczorówkach .

#23  2019.06.30 12:41:21 ~Do 16

Dietetyk to nie tylko rozdawanie posiłków, nie zna Pani zakresu czynności. Podawanie leków do mnie nie należy, pojenie kontrastem do TK itp. też, a robiłam to i wiele innych rzeczy należących do pielęgniarek. Ja mam oddział ciężko 50 lozkwy pełny i robię wszystko sama. Kto pomoze:czasami opiekunki nakarmią i to wszystko. Nadal Pani za mnie pracuje?

#24  2019.06.30 12:44:36 ~Do 17

Wiem w jakim świecie żyje i gdzie pracuje. W takim gdzie pielęgniarka nie pomoże, bo nie jest od tego, czy tamtego. A inni pracownicy na oddziale też nie są od wszystkiego. Taka prawda takie realia.

#25  2019.06.30 14:05:46 ~do 23

Przekraczałaś swoje kompetencje na to jest paragraf ,to o czym piszesz to tak jakby pielęgniarka zlecała sama leki pacjentowi Chciałaś się wykazać trzeba było zostać pielęgniarką albo dietetyczką w przedszkolu.

#26  2019.06.30 17:29:34 ~do 23

Jezeli wykonuje pani czynnosci ,ktore do pani nie naleza to niezgodnie z prawem. Powinno sie to zglosic do prokuratury.

#27  2019.06.30 19:06:01 ~Do 25,26

Wykazać? Dobre sobie. Robiłam bo musiałam. Oddziałowa o tym wiedziała i pozwalała na to. Układy i ukladziki, lizidupstwo ot tyle. Dziś wiem, że to było karalne. Mieć ten rozum i tamte lata.

#28  2019.07.02 14:30:10 ~Piel

A kim jest ta oddziałowa to podrzędne miejsce pracy. Nie ma ani posłuchu ani prestiżu. Nigdy nie chciałabym być piel do bicia. Na pewno na odcinku jest spokojniej. Zaś układać grafiki, i zamawiać i przyjmować towar, no i te zebrania. Do tego nie trzeba wykrztałcenia tam uczą jak nas trzymać za gardła abyśmy cicho wykonywały nowe zadania wymyślone przez przełożoną I tak się kręci ten biznes.

#29  2019.07.02 18:06:35 ~Do 28

Osobą, która nie powinna pełnić tego stanowiska.

#30  2019.07.03 21:30:13 ~do 22 Sia

A to byś się zdziwiła. Studia piel. w Nysie , opolskie, sprytnie od kilku lat zakamuflowane jako dla pracujących a w rzeczywistości niestacjonarne. Izby uznają, płacą im a juści i to niemało , a co niektóre absolwentki nie wiedzą co to NaCl. To nie żart , z życia wzięte.

#31  2019.07.08 06:59:49 ~Asia

Pielegniarkom poprzewracało się du.zarabiają po 8 tysięcy i jeszcze im mało na nocnych dyzurach śpią całą noc i nic nie robią rano zmierzą temperaturę i rozdadza lekarstwa i koniec za co one chcą jeszcze podwyżek jak im za mało to niech zmienia pracę

Dodaj komentarz