Pielęgniarki - rząd mówi, że nie będzie LM. Ale zrobimy tak jakby były...

Pielęgniarstwo 2019.


Zobacz także poprzednie odcinki pielęgniarskiego vloga


PIELĘGNIARKI - RZĄD MÓWI,

ŻE NIE BĘDZIE LICEUM MEDYCZNEGO.

ALE ZROBIMY TAK JAKBY BYŁY...

Zobacz także: Brak pielęgniarek. Receptą opiekun? Mrzonki! Zobacz jaki % pracuje w zawodzie.

Zobacz także: Pielęgniarki - ratownik w oddziale to: łamanie prawa i fałszowanie dokumentacji. 

Wiceminister zdrowia pani Józefa Szczurek-Żelazko powiedziała 14 marca br. w sejmie: 

W wielu dyskusjach pojawia się propozycja powrotu do poprzedniego systemu kształcenia pielęgniarek, czyli licea pięcioletnie. Jest to niemożliwe z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej. Unia narzuca nam pewne standardy kształcenia i musimy taki standard realizować, jeżeli chcemy być krajem członkowskim. Nie ma powrotu do kształcenia w innym trybie niż obecny, czyli na poziomie studiów wyższych.

Zobacz wideo z wystąpienia wiceminister w sejmie w sprawie Liceum Medycznego

Natomiast warto zuważyć, że w poniżej zamieszczonym materiale telewizyjnym podana jest informacja, że Zarząd Powiatu Tarnogórskiego, przy wsparciu dyrekcji  i nauczycieli Zespołu Szkół Chemiczno – Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej – Curie w Tarnowskich Górach zwrócił się z wnioskiem do Ministra Zdrowia, a także Ministra Edukacji Narodowej o poparcie inicjatywy utworzenia nowego zawodu asystenta medycznego.

Warto wysłuchać materiału wideo! I podkreślić, że w „Strategii na rzecz pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce" ustalono, że zawodem pomocniczym dla zawodu pielęgniarki ma być:  opiekun medyczny. Wobec powyższego należy zadać sobie pytanie: dlaczego jest forsowany pomysł kształcenia w zawodzie asystenta medycznego? 

Spadłem z krzesła kiedy padły w poniższym reportażu słowa: 

"Młodzież byłaby przygotowana do obsługi sekretariatu, pacjentów, rejestracji, czyli taka część rejestracji medycznej. Planujemy tam opiekuńczą część, ale też wykonywanie iniekcji, czyli takie pewne czynności od pielęgniarki, były by przejęte". 

Myślę, że rząd ma następujący plan. LM nie będzie. Ale zrobimy takie szkoły, które będą przypominały LM. Nie będą kształcić pielęgniarek. Będą kształcić w zawodzie (opiekun medyczny, asystent medyczny), a jego absolwenci zostaną uzbrojeni w kompetencje bardzo zbiżone do obecnych kompetencji pielęgniarek. Sprawa prosta... A jakie to genialne... UE tego nie zabroni...

Kolejny etap zamiany ochrony zdrowia w służbę zdrowia... Jest coraz weselej... 

Zobacz także: Brak pielęgniarek. Receptą opiekun? Mrzonki! Zobacz jaki % pracuje w zawodzie.

Zobacz także: Pielęgniarki - ratownik w oddziale to: łamanie prawa i fałszowanie dokumentacji. 

Mariusz Mielcarek

Zobacz także: Pielęgniarka - miesięcznik branżowy - prorządowy związek pielęgniarek.

Zobacz także:


Komentarze użytkowników

#1  2019.03.20 15:30:23 ~P

Kto będzie chętny zdobyć taki zawód?

#2  2019.03.20 17:15:27 ~AdamxD

Moim zdaniem asystent medyczny nie ma sensu gdyż nikt o zdrowych zmysłach nie będzie się tam kształcił tylko pójdzie na pielęgniarstwo ewentualnie opiekuna medycznego. Ile miałby taki asystent zarabiać jeśli pielęgniarki w PL dostają niewiele w stosunku do obowiązków i odpowiedzialności? Za najniższą nie będą pracowali jeśli mają wykonywać czynności typu iniekcje, bo to też odpowiedzialne zadanie :)

#3  2019.03.20 18:06:16 ~Kris

Trochę statystyki - zawód opiekun medyczny istnieje bodajże od 2007 roku, przez 12 lat wykształcono w Polsce ok. 60 do 70 tyś takich osób. W placówkach ochrony zdrowia pracuje obecnie ok. 6 tyś tych osób ( ze świadectwem ukończenia szkoły i zdanym egzaminem państwowym). Pytanie: GDZIE PODZIAŁA SIĘ RESZTA TYCH OSÓB ? Podobnie jest z pielęgniarkami, do systemu powinno trafić ok 60 do 70 tyś pielęgniarek kształconych od 2004 roku na studiach licencjackich. Wszystkich obecnie pracujących po takich studiach do 35 roku życia jest bodajże kilkanaście tysięcy. GDZIE PODZIAŁA SIĘ RESZTA TYCH OSÓB ? Rządzący są oderwani od rzeczywistości, bo nikt nie pośle do szkoły medycznej swojego nieletniego dziecka, które będzie musiało na praktykach zawodowych pobrać krew czy zmienić pampersa. Po pierwsze wszystkich pacjentów traktuje się, jako potencjalnych nosicieli choćby wirusa HIV czy WZW po drugie zmana pampersa to narażenie na ekspozycję bakteriologiczną. Czy decydenci posłaliby do takich szkół swoje wnusie ?

#4  2019.03.20 21:04:03 ~Ewa

Proponuję jeszcze wprowadzić do systemu felczera tak jak było po wojnie.Po co pielegniarki i lekarze.

#5  2019.03.20 21:49:18 ~aga

Nic z tego pomysłu nie będzie.Licea czy studia.Co za różnica.Trzeba brać przykład z krajów zachodnich.Najpierw poprawa warunków pracy i płacy a potem ogłoszenia rekrutacyjne np w Bułgariii czy dalej.

#6  2019.03.20 21:52:26 ~ad 3

Wreszcie ktoś myślący , rozsądny i świadomy .

#7  2019.03.20 22:00:42 ~?

Czy któreś z czwórki dzieci pani wiceminister zdrowia wybrało atrakcyjny zawód pielęgniarki i robi karierę pracując przy łóżku chorego ?

#8  2019.03.20 23:36:28 ~Do 5

W krajach zachodnich pielegniarki nie robia rocznych pomostowek tylko koncza studia kilkuletnie. Najglosniej krzycza te stary baby po liceach i rocznych pomostowkach. Na zachodzie nikt by rocznych studiow nie wymyslil.

#9  2019.03.21 01:01:09 ~A

Co za problem skoncza to technikum, zdadza mature a pozniej rzad wymysli dla nich roczne pomostowki na kierunku zdrowie publiczne i bedzie tak jak z wami. Skoro wam wolno bylo rok studiowac zeby zdobyc licencjat to dlaczego innym nie wolno. A unia sie niech od nas odgibie bo nawet Niemcy i wiele innych krajow nie pozwolili sobie na to jak maja byc pielegniarki ksztalcone. W USA pielegniarka mozna zostac po 2 letniej szkole pomaturalnej a medycyna stoi tam najwyzej na calym swiecie.

#10  2019.03.21 03:36:35 ~Do 8

Roczną pomostówkę kończyły osoby które miały wyuczony zawód pielęgniarki w np w 2,5 letnim SM o czym zapominają nasze młode koleżanki. Na praktykach w SM miało się opiekuna ,który uczył i trzeba było odbyć całe praktyki .Dzisiaj w wielu uczelniach studenci chodzą po oddziałach "samopas" i niby odbywają całe praktyki przychodząc na ich część bo resztę po cichu mają zaliczane.

#11  2019.03.21 06:43:23 ~M. M.

Tak, tak, oczywiście pożryjmy się w komentarzach. Tyle potrafimy.

#12  2019.03.21 07:59:16 ~Pie.

Ja zarabiam z dodatkami 5800 zł

#13  2019.03.21 08:09:02 ~Malgo

Nie porównujmy pielęgniarek do innych pielęgniarek wiemy jak pracuje zagranica mają wąską dziedzinę są tylko do jednych obowiązków A nie tak jak my do wszystkiego Przegrupojcie pielęgniarki i zatrudnijcie więcej opiekunów niech liczy się staż i wykształcenie ale razem A nie mgr z rocznym stażem i zaczeta specjalizacją najpierw doświadczenie i praktyka!

#14  2019.03.21 08:55:45 ~Joanna

Pogratulować wyobraźni. Już widzę, jak taki asystent prowadzi sekretariat czyli m.in rozlicza procedury z nfz i wykonuje dziesiątki innych papierkowych spraw a w międzyczasie jest wołany na oddział do wykonania czynności pielęgniarskich. Podziwiam ludzi , decydentów jakby nie było, którzy nie mają pojęcia ani o pracy pielęgniarki, ani o pracy statystyki szpitala ale się ładnie do kamery wypowiadają. Może najpierw należałoby zgłębic temat? Na co komu taka hybryda. Moim zdaniem tylko po to aby ktoś zarobił ucząc na tym nikomu nie potrzebnym kierunku. '

#15  2019.03.21 09:02:28 ~Gość

Wprowadzą asystentów i opiekunów, dadzą kompetencje, a opowiedzialność weźmie pielęgniarka. Chory pomysł.

#16  2019.03.21 09:09:51 ~Piel.dyp.

A ja proponuję powrót Zakonnic do szpitali a szczególnie DPS poszlabym dalej klerycy w ramach praktyki żeby wygłaszania kazań było pokrycie w Czynie.

#17  2019.03.21 09:12:47 ~Piel.dyp.

Właśnie, dlaczego pielęgniarka po.15 tej czy w nocy odpowiada za całokształt pracy a nie dostaje dodatkowych pieniędzy? Jak funkcyjne? Może by z tym zrobić porządek?

#18  2019.03.21 09:15:00 ~Do 8

W d* byłaś i guzik widziałaś! Roczne pomostowki kończyły koleżanki z wyuczonym już zawodem ( tak jak koleżanka wyżej pisała) Na zachodzie pielęgniarka po studiach jest gorzej przygotowana do zawodu niż moje starsze koleżanki po LM czy SM ! NIE gadaj więc głupot! Wiem bo pracowałam kilka lat za granicą i mam porównanie!

#19  2019.03.21 09:19:15 ~Piel.dyp.

A ja się pytam? Dlaczego w awaryjnych sytuacjach dyżury np.wsobote czy święta nie może dostać oddziałowa czy koordynująca? To też pielęgniarki a jakże mądre hehe żeby zrozumieć pieleg.moze sama by polatala i zobaczyła jakie to miłe.I niech się jeszcze uśmiecha gdy nogi odpowiadają posłuszeństwa.Bo zmęczenie się na zenitu szczególnie w nocy między 2 a 3 cia.

#20  2019.03.21 09:24:57 ~Do 10

Roczna pomostowke konczyly tez panie po liceum piel. Moja kolezanka tez konczyla 2,5 letnia szkole policealna pracownikow socjalnych i jak chciala podniesc wyksztalcenie musiala zaocznie isc na 3 letnie studia licencjackie. Maz tej kolezanki jest ratownikiem medycznym po panstwowej 2 letniej szkole policealnej i rowniez obecnie zaocznie robi 3 letnie studia licencjackie dla ratownikow medycznych. Dlaczego pielegniarki dostaly taki bonus a inne grupy musza robic normalnie studia od nowa? Studia roczne pomostowe byly bledem bo nikt mi nie wmowi ze nawet odliczajac praktyki nie da sie 3 lat studiow zmiescic w rocznej pomostowce. Przypominam tez ze teoretyczne przedmioty pielegniarskie w LM byly wykladane ale byl to poziom szkoly sredniej a nie wyzszej. A teoria zawodu pielegniarki powinna byc przerobiona na poziomie 3 lat szkoly wyzszej. Nawet wiele pielegniarek w przyplywie szczerosci nowia ze te roczne zaoczne pomostowki to lipa.

#21  2019.03.21 10:35:31 ~K-a. Do8

Ukończyłam pięcioletnie LM oraz studia pomostowe trwające dwa i pół roku. Jako ,stara baba, uważam,że nawet na zachodzie pielęgniarka nie przechodzi dłuższej edukacji.Krzyki natomiast to domena młodszych. Przepracowałam 40 lat za marne grosze,dzisiaj emerytura 1700zł - więc tylko cienko piszczę.

#22  2019.03.21 11:52:19 ~do 16

Brawo,jestem za!

#23  2019.03.21 12:18:59 ~piel dypl

Do piel.dypl.Co to jest pielęgniarstwo?

#24  2019.03.21 13:28:05 ~Basia

Do # 9 Piszesz głupoty. Mam synową, która studiuje pielęgniarstwo w USA. Liceum kończyła w Polsce. Najpierw musiała studiować przedmioty ogólne przez 3 lata. Obecnie już ma typowe pielęgniarstwo, które trwa 2 lata. Póżniej musi się jeszcze uczyć dodatkowe 2 lub 4 lata. Zobacz, ile to lat. W dodatku na pielęgniarstwo trudno się dostać, bo to zawód w USA presiżowy i dobrze płatny. Na uwagę zasługuje również fakt, że za studia trzeba płacić ciężkie pieniądze / nie ma darmowych / Więc nie pisz bzdur o 2 letniej szkole pomaturalnej / chyba, że masz na myśli pomoc pielęgniarską/

#25  2019.03.21 13:48:13 ~Plg

Opowiadacie znowu głupoty o wykształceniu pielęgniarek.Myślę,że nie jesteście pielęgniarkami.Mamy różne wykształcenie,w zależności od wieku.Kończyłam też studia nie roczne ,nie 2 letnie lecz 5 letnie na podbudowie SM.Guzik z tego mam.Za kilkanaście lat i Wy młode będziecie wyrolowane.Macie się czego bać,już dziś.

#26  2019.03.21 13:59:15 ~Stara plg

Do młodych.Piszecie Panie 1,5 albo 2 letnie studia.To jest tylko uzupełnienie LM lub SM.Kończąc studium na praktykach nie było chowania się po kątach.Musiałam pełnić dyżur,napisać raport i zaliczyć temat,który miałam sama przygotować w domciu.Szłyśmy na zajęcia jak wojsko.Dzisiaj macie wczasy.Tego nie zrobię bo wczoraj robiłam,tego nie zrobię bo mi się nie chce.Tym różni się nasze wykształcenie.Powodzenia w pracy.Nie ubliżajcie starszym koleżankom,bo to nieładnie.

#27  2019.03.21 14:03:29 ~wypalona

Pielęgniarstwo najbardziej zasrany zawód świata . Ciężka harówa i wielka odpowiedzialność za gówniane pieniadze .Co te chamy , (przeszłe i przyszłe) z rządu I RÓŻNEJ MAŚCI DECYDENCI jeszcze wymyślą,ŻEBY ZOHYDZIĆ tę gównianą poniewierkę -PIELĘGNIARSTWO - ZAWÓD , KTÓRY ŁAMIE ŻYCIE I RUJNUJE ZDROWIE.Rzygam.

#28  2019.03.21 14:12:31 ~DOROTA

Jestem po nocy mam dość nie chcę mi się z wami gadać w dupe z tym zawodem i tą robotą .

#29  2019.03.21 14:14:28 ~DOROTA

Do 27 zgadzam się z Tobą trzymaj się

#30  2019.03.21 14:22:54 ~Ja

Popieram Cię 27.

#31  2019.03.21 18:23:06 ~10do20

Nie mieszajmy może do zawodu pielęgniarki innych zawodników choćby ratownika medycznego który jest zawodem znacznie młodszym. Rzeczywiście może powinno się posłać na 3 lata na studia te po LM ,SM z dwudziesto trzydziestoletnim stażem pracy z ukończonymi specjalizacjami ,kursami kwalifikacyjnymi czy innymi formami dokształcania .Dzisiaj system dzienny studiów na niektórych uczelniach( mam na myśli 1stopień licencjat) to zjazdy piątek-niedziela 2 czasem 3 razy w miesiącu ,egzaminy przez internet. Praktyki w szpitalu bez nadzoru samopas .W SM praktyki na każdym oddziale pod okiem nauczyciela zaliczanie czynności na sali demonstracyjnej a następnie na oddziale przy chorym .W nasz zawodzie jest na równie ważna teoria jak i praktyka którą nabywa się z latami pracy. Pracuję kilkanaście lat mam specjalizację kilka innych kursów ciągle się czegoś nowego uczę i nie wiem skąd to przekonanie młodych koleżanek że jak skończyły 3 lata studiów pielęgniarskich to są tak świetnie wykształcone. Życzę młodym koleżankom żeby zeszły trochę na ziemię za kilka lat to on będą te stare przyjdą nowe młode i też będą negować ich przestarzałe wykształcenie

#32  2019.03.22 06:18:18 ~Do 8

Mloda babo. Jak nie wiesz to nie pisz. Pomostowka to UZUPELNIENIE wyksztalcenia,godzin, pomiedzy dawna szkola a obecna

#33  2019.03.22 06:31:09 ~Ja

Wiele tu piszacych zna pielegniarstwo z filmow i to tych starych bo pielegniarkami nie sa. Moje drogie. Dlaczego nas decydenci wiecznie sklocaja? Bo wiedza,ze bardziej zazartych,plujacych jadem w zadnym innym zawodzie nie ma,ze skloconymi latwiej sie rzadzi i steruje. Dla dodatkowej zlotowki jedna drugiej przegryzie gardlo. Obelgi,podkopywanie kompetencji to domena pielegniarek a przoduja w tym mlode kolezanki po dzisiejszych szkolach. Nas starych juz prawie nie ma a za 2-3 lata zostaniecie tylko wy drogie magisterki. I na kogo bedziecie pluc swoim jadem? No i nie zapominajcie,ze dzis jestescie mlode wiekiem i stazem a za kilka lat tez bedziecie te stare pielegniary ktorymi beda gardzic mlode roczniki.

#34  2019.03.22 14:01:15 ~Felczer78

# Co masz do felczerów? Ja jestem felczerem leczę ludzi w POZ jakiś problem?

#35  2019.03.22 14:01:37 ~Felczer78

#4

#36  2019.03.22 23:17:05 ~do 34

Proszę mi odpowiedzieć, do którego roku w PL było kształcenie zawodowe felczerów. Myślałam, że to zawód nieistniejący obecnie. Ile Pani/Pan ma lat?

#37  2019.03.23 10:45:16 ~klara

Kształcenie felczerów w Polsce nadal się odbywa, ale chyba tylko dla wschodnich krajów. Prawa do pracy mają też w Polsce. Strona jest w języku rosyjskim, więc , kto zna język i jest zainteresowany to: projekt medyczny w Warszawie przy ul. Długiej, jest kierunek pielęgniarstwo, położnictwo i felczerstwo.

Dodaj komentarz