W szkołach dla pielęgniarek za przedmioty nieprzydatne do pracy dołożyć więcej ćwiczeń praktycznych.

2 min czytania
AktualnościPraktyka zawodowaUprawnienia pielęgniarek
W szkołach dla pielęgniarek za przedmioty nieprzydatne do pracy dołożyć więcej ćwiczeń praktycznych.

Posłowie o potrzebie zmianie programów kształcenia w szkołach pielęgniarek…

Pod artykułem zapraszamy do wzięcia udziału w sondzie: Czy w szkołach dla pielęgniarek za przedmioty nieprzydatne do pracy dołożyć więcej ćwiczeń praktycznych?

Interpelacja do ministra zdrowia w sprawie aktualnych i prognozowanych braków kadrowych wśród pielęgniarek i położnych

Szanowna Pani Minister,

jak alarmuje samorząd zawodowy, do 2030 roku liczba pielęgniarek i położnych zmniejszy się o ponad 26 tysięcy. Według danych z Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych (stan sprzed roku) 34 proc. aktualnie czynnych zawodowo pielęgniarek i niemal 30 proc. położnych osiągnęło już wiek emerytalny lub od wielu lat przebywają na emeryturze. Na brak zastępowalności pokoleń wskazuje szczególnie niedobór w najniższym przedziale wiekowym: 20-30 i 30-40 lat. Według prognoz do roku 2030 aż 65 proc. obecnie zatrudnionych pielęgniarek i 60 proc. położnych będzie posiadało uprawnienia do świadczeń emerytalnych. Biorąc pod uwagę aktualne i prognozowane braki kadrowe, z każdym rokiem będzie wzrastało zapotrzebowanie na absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo. Często słyszy się głosy ekspertów, którzy uważają, że obowiązujący program kształcenia pielęgniarek i położnych nie spełnia oczekiwań i zapotrzebowania służby zdrowia.

Sugerują oni, aby w zamian za przedmioty nieprzydatne do pracy w ochronie zdrowia dołożyć więcej ćwiczeń praktycznych, służących poprawie jakości opieki nad pacjentami.

W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

1. Jak rząd zamierza rozwiązać problem braku pielęgniarek w Polsce, szczególnie nabrzmiały w województwach zachodniopomorskim, dolnośląskim, pomorskim i lubuskim?

2. Czy rząd prowadzi skuteczne działania zachęcające do wybierania tego zawodu i promujące go wśród uczniów szkół średnich, aby nie doprowadzić do zapaści?

3. W jakim stopniu zabezpieczone są potrzeby w zakresie pielęgniarek po studiach magisterskich, a w jakim w zakresie kształcenia średniego personelu medycznego?

4. Czy pielęgniarki mogą oczekiwać w tym roku podwyżek wynagrodzeń, a jeśli tak, to w jakiej wysokości?

Z wyrazami szacunku
Posłowie na Sejm RP:
Jan Warzecha, Fryderyk Sylwester Kapinos, Tadeusz Chrzan.
19 kwietnia 2024

źródło: sejm.gov.pl

Czy w szkołach dla pielęgniarek za przedmioty nieprzydatne do pracy dołożyć więcej ćwiczeń praktycznych?
Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 4.7 / 5. Ilość głosów: 15

Bądź pierwszym, który oceni wpis

9066 posts

About author

Czynny zawodowo specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii. Były członek Okręgowej i Naczelnej Izby oraz delegat na Zjazd Krajowy samorządu zawodowego. Założyciel Ogólnopolskiego Portalu oraz Gazety Pielęgniarek i Położnych.
Articles
Related posts
AktualnościPraktyka zawodowa

Pielęgniarki – nowe regulacje prawne.

5 min czytania
Sejm wprowadza istotne zmiany…  Posiedzenie sejmu w dniu 5 listopada 2025 roku.  Poseł Jolanta Niezgodzka: Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoki Sejmie!…
Aktualności

Wynagrodzenia tych pielęgniarek są znacząco niższe niż pielęgniarek w podmiotach leczniczych.

2 min czytania
Mimo, że te pielęgniarki wykonują analogiczne zadania medyczne i opiekuńcze co w podmiotach leczniczych, różnice w wynagrodzeniach sięgają często nawet kilku tysięcy…
Aktualności

Zakażenia układu moczowego, kamica nerkowa- rola opieki pielęgniarskiej w profilaktyce i wspomaganiu terapii

4 min czytania
Zakażenia układu moczowego (ZUM) i kamica nerkowa należą do najczęstszych problemów nefrologicznych, z którymi spotykają się zarówno lekarze, jak i personel pielęgniarski….
Komentarze