Sprawa dotyczyła pielęgniarek nierówno traktowanych w zatrudnieniu, które pozwały szpital. Pielęgniarki uzyskały odszkodowanie za dyskryminację płacową.
Poniżej publikujemy fragmenty uzasadnienia do wyroku Sądu Pracy w Toruniu z dnia 26 maja 2025 roku. Sprawa dotyczy pielęgniarek nierówno traktowanych w zatrudnieniu, które pozwały szpital. Pielęgniarki uzyskały odszkodowanie za dyskryminację płacową.
(…) Z poczynionych ustaleń faktycznych wynikało, że skarżące szpital pielęgniarki wykonywały pracę w ten sam sposób, jak pracownik z wyższym wykształceniem magisterskim. Ich jakość pracy była taka sama i nie budziła zastrzeżeń. Nie było także różnic pod względem ilościowym. Pozwany szpital nie wykazał, aby pielęgniarki miały jakiekolwiek deficyty wiedzowe.
Sąd oczywiście nie lekceważy umiejętności i teoretycznej wiedzy, które zapewne posiadały pielęgniarki na skutek odbycia studiów magisterskich. Można założyć, że wykorzystywała je w bieżącej pracy. Pozwany szpital nie zdołał jednak skonkretyzować różnicy w jakości i ilości pracy wykonywanej przez pozywające szpital pielęgniarki i pielęgniarki posiadające tytuł magistra. Tym samym nie udowodnił, że taka różnica w ogóle ona istniała. (…)
W ocenie Sądu, nie jest uprawnione czynienie wyłącznie idealistycznych założeń, zgodnie z którymi uzyskanie tytułu magistra daje określoną pulę umiejętności i wiedzy, której pozbawione są pielęgniarki bez takiego tytułu (taki pogląd jest niekiedy prezentowany w orzecznictwie negującym roszczenia pielęgniarek oparte na podobnej podstawie faktycznej).
U jego podstaw leży przekonanie, że ukończenie szkoły pielęgniarskiej oznacza tylko, że pielęgniarka spełniła wymagania formalne – ukończyła przewidziany programem kształcenia cykl szkolenia, co pozwala uzyskać kwalifikacje zawodowe niezbędne do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, ale nie oznacza, że tym samym zdobyła już wiedzę i umiejętności.
Rozumowaniu temu prima facie nie można odmówić pewnej słuszności, lecz dotyczy ono tylko jednego źródła pozyskiwania wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu pielęgniarki. Koncentruje się bowiem na formach zinstytucjonalizowanych, podczas gdy w pracy pielęgniarki równie ważna, jak nie ważniejsza, jest wiedza praktyczna wynikające z doświadczenia i stażu pracy. (…)
źródło: ms.gov.pl