Specjalistyczne kursy z wywiadu i badania fizykalnego: Gdzie pielęgniarki wykazują największe zainteresowanie?
W odpowiedzi na rosnące potrzeby systemu ochrony zdrowia, coraz większą rolę odgrywa podnoszenie kwalifikacji zawodowych pielęgniarek. Jednym z kluczowych elementów kształcenia zawodowego w tym zakresie są kursy specjalistyczne z wywiadu i badania fizykalnego.
Specjalistyczne kursy z wywiadu i badania fizykalnego są nie tylko odpowiedzią na potrzeby współczesnej medycyny, ale także krokiem ku większej samodzielności zawodowej pielęgniarek. Dane, które zaprezentujemy w tabelce pokazują, że choć część regionów już intensywnie inwestuje w rozwój kadry, inne mogą potrzebować dodatkowego wsparcia organizacyjnego i promocyjnego, aby zachęcić do szkoleń i wyrównać dostęp do nowoczesnej edukacji medycznej w całej Polsce.
Liderzy kształcenia – gdzie pielęgniarki szkolą się najczęściej?
Zdecydowanym liderem pod względem liczby zainteresowanych kursantów z zakresu wywiadu i badania fizykalnego jest województwo mazowieckie, gdzie zapisało się 290 pielęgniarek. To ponad dwa razy więcej niż w drugim w kolejności województwie śląskim (208 zainteresowanych pielęgniarek). Trzecie miejsce zajmuje województwo małopolskie z wynikiem 160 pielęgniarek, zainteresowanych kursem specjalistycznym.
Poniżej publikujemy liczby z podziałem na województwa.
Województwo: | Liczba pielęgniarek, które zgłosiły swój udział w kursie |
dolnośląskie | 115 |
kujawsko-pomorskie | 140 |
lubelskie | 65 |
lubuskie | 50 |
łódzkie | 65 |
małopolskie | 160 |
mazowieckie | 290 |
opolskie | 25 |
podkarpackie | 50 |
podlaskie | 60 |
pomorskie | 100 |
śląskie | 208 |
świętokrzyskie | 90 |
warmińsko-mazurskie | 25 |
wielkopolskie | 130 |
zachodniopomorskie | 75 |
Razem: | 1708 |
źródło danych: smk2.ezdrowie.gov.pl
Książka pt. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie
Przygotowując się do kursu warto zainwestować w książkę pt. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. W każdym rozdziale publikacji uwzględniono elementarne zagadnienia dotyczące anatomii, zasad i sposobu badania oraz dokumentację wyników w ujęciu tabelarycznym.
W dokumentacji wyników badania podmiotowego i przedmiotowego na tle cech prawidłowych uwzględniono objawy chorobowe w obrębie układu czy narządu. Poszczególne techniki badań zostały dokładnie zilustrowane.
Nowe wydanie zostało zaktualizowane i poszerzone o 2 nowe rozdziały: jeden z nich dotyczy odrębności badania podmiotowego i przedmiotowego osoby w wieku geriatrycznym, drugi – jak uzyskane wyniki badania podmiotowego i przedmiotowego dokumentować i zastosować do oceny sytuacji zdrowotnej pacjenta.
Publikacja niezbędna na każdym etapie kształcenia pielęgniarek i położnych, a także w codziennej praktyce.