Gazeta pielęgniarek – nagrywanie pracującego personelu.

3 min czytania
AktualnościGazeta Pielęgniarek i PołożnychOrzecznictwo sądowe
Gazeta pielęgniarek – nagrywanie pracującego personelu.

Sporne sytuacje pacjent – pielęgniarka

W październikowym wydaniu Ogólnopolskiej Gazety Pielęgniarek i Położnych, na stronie 10 publikujemy fragment uzasadnienia do wyroku Sądu Rejonowego z dnia 25 lutego 2022 roku, dotyczącego nagrywania pracujących pielęgniarek przez pacjentów.

Na podstawie całokształtu materiału dowodowego ujawnionego w toku rozprawy głównej Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

Obwiniony M. K. około godziny 13.00 udał się do Przychodni (…) mieszczącej się przy ul. (…) w N. w celu zrealizowania umówionej wizyty lekarskiej. Obwiniony podczas wizyty w przychodni nie miał założonej maseczki. Zostało to zauważone przez personel medyczny przychodni, św. B. D.
Kobieta podeszła do M. K., zapytała o powód wizyty w poradni oraz poprosiła jednocześnie obwinionego o założenie maseczki z uwagi na obostrzenia związane z pandemią i regulamin przychodni, zgodnie z którym wszystkie osoby przebywające na terenie przychodni muszą mieć założone maseczki zakrywające usta i nos. Obwiniony podczas tej rozmowy miał uruchomiony telefon komórkowy, którym nagrywał obraz i dźwięk.

Pacjent odmawia założenia maseczki

M. K. w pierwszej chwili oświadczył, że nie posiada maseczki. B. D. zaproponowała mu wówczas, aby udał się z nią do gabinetu zabiegowego, gdzie otrzyma od niej maseczkę chirurgiczną. Obwiniony odmówił udania się po maseczkę, jak i założenia jej. Podniesionym głosem polemizował z pielęgniarką na temat podstaw uprawniających ją do żądania od niego założenia maseczki. Pytał, co mu zrobią, jeśli nie założy maseczki. Pomimo tłumaczeń, że prośba o założenie maseczki wynika z obostrzeń związanych z pandemią i konieczności zachowania środków ochrony osobistej oraz regulaminu przychodni (…) podniesionym, roszczeniowym tonem ponawiał swoje pytania o podstawy żądania założenia maseczki. Sytuacja stała się nerwowa i niepokojąca. Wymiana zdań między pielęgniarką a obwinionym zwróciła uwagę innych pacjentów przychodni, którzy w tym czasie przebywali na korytarzu.

W tym czasie w przychodni przebywali pacjenci z ustalonym terminami wizyt, także z chorobami przewlekłymi, dla których kontakt z osobą, która nie miała założonej maseczki, mógł się skończyć zakażeniem koronawirusem czy inną chorobą. W przychodni trwały również szczepienia zdrowych osób przeciwko koranawirusowi. Dodatkowo przebieg zdarzenia od początku był nagrywany przez obwinionego telefonem komórkowym, na co B. D. nie wyraziła zgody. B. D. z uwagi na kategoryczną odmowę założenia maseczki przez M. K. postanowiła o tym fakcie powiadomić telefonicznie kierownika B. K. oraz lek. L. O., do której był umówiony obwiniony.

W tym czasie M. K. udał się na I piętro, w kierunku gabinetu lek. L. O. Na pierwszym piętrze swoje obowiązki służbowe pełniła inna pracownica przychodni, św. B. O. (1). Obwiniony M. K., wychodząc na piętro budynku, nadal miał uruchomione nagrywanie w telefonie. B. O., zanim jeszcze obwiniony wyszedł na I piętro budynku, dowiedziała się od pani sprzątającej, że na dole jest problem z pacjentem, który odmawia założenia maseczki. Gdy M. K. zajął miejsce, B. O. podeszła do niego i poprosiła o założenie maseczki. Obwiniony roszczeniowym tonem odmówił jej założenia i żądał wskazania mu podstaw prawnych nałożenia na niego takiego obowiązku. Pielęgniarka postanowiła przynieść obwinionemu maseczkę chirurgiczną z gabinetu. Ten jednak odmówił jej przyjęcia i założenia. M. K. cały czas kwestionował istnienie podstaw prawnych obowiązku noszenia maseczek i żądał ich podania.

Pacjent zaburzał i dezorganizował pracę personelu medycznego

Obwiniony M. K. swoim zachowaniem polegającym na ciągłych głośnych odmowach stosowania się do poleceń personelu przychodni założenia maseczki zgodnie z regulaminem przychodni, bezzasadnym polemizowaniu na temat istnienia uprawnień do żądania od niego założenia maseczki, a także nagrywaniu przebiegu wizyty telefonem komórkowym zaburzał i dezorganizował pracę personelu medycznego, powodując u pracownic stan zdenerwowania, bezsilności oraz poczucie lekceważenia, także w żądaniu, by ich wizerunku nie nagrywał na swoją komórkę.

źródło: orzeczenia.ms.gov.pl

Całość uzasadnienia do wyroku Sądu, przeczytasz w bezpłatnym wydaniu Gazety, które jest dostępne pod poniższym linkiem.

Komentarze użytkowników pielegniarki.info.pl

• Są i tacy, co szukają “zaczepki” o byle słowo, o cokolwiek, żeby tylko się kłócić albo zadymę zrobić.

• Spacerują szpitalnym korytarzem, na oddziale zaglądają niemal wszędzie. Na inne sale, do brudownika, do magazynu.

• Do pielęgniarek pretensje o wszystko: że prześcieradło dziurawe, jedzenie niedobre, łóżko nie ma hamulca, mała kostka masła itp., itd. Tak to niestety wygląda.

• Tak właśnie nudzą się pacjenci w szpitalach, co rusz szukają sensacji, o byle co, byle jak. Niejednokrotnie jak już podsłuchują – nie do końca wiedzą, o co chodzi.

• Dlaczego ja nie mogę nagrać i opublikować rozmowy, podczas której pacjent w sposób wulgarny zwraca się do mnie?

• Właśnie sytuacja odwrotna, pacjent mnie obraża, wyzywa i coś mu się ogólnie wydaje, straszy izbami, NFZ-em. A ja gdzie mam go podać? A reakcja przełożonych? Jestem pielęgniarką, mam być miła, uprzejma i empatyczna dla wszystkich. Pacjentowi wszystko wolno, bo jest chory?

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 4.9 / 5. Ilość głosów: 8

Bądź pierwszym, który oceni wpis

558 artykułów

O autorze

Sekretarz redakcji, redaktor, specjalista ds. marketingu, reklamy i promocji. Koordynator wydawnictwa Ogólnopolskiej Gazety oraz Portalu Pielęgniarek i Położnych.
Artykuły
Zobacz także
AktualnościOrzecznictwo sądowePraktyka zawodowa

Sąd: pielęgniarka winna skutkom wynaczynienia podawanego leku przez kilkanaście minut.

5 min czytania
Sąd: Nie zachowując należytej ostrożności w powyższym zakresie, pielęgniarka z opóźnieniem zareagowała na wynaczynienie leku… Przytaczamy fragmenty wyroku, który uznał winę pielęgniarki…
Aktualności

Jak maksymalizować komfort seniora z demencją?

2 min czytania
Opieka nad seniorem cierpiącym na demencję stawia przed opiekunami wiele wyzwań, ale równocześnie daje możliwość głębokiego zrozumienia i odpowiedniego reagowania na specyficzne…
AktualnościNie dla ustawy OZZPiPNowa siatka płacOdszkodowania dla pielęgniarek LMPielęgniarki z mgr pozywają szpitaleWynagrodzenia pielęgniarek

Zarobki pielęgniarek – głos zabrała główna winowajczyni obecnej sytuacji.

3 min czytania
W sprawie wynagrodzeń pielęgniarek głos zabrała była wiceminister zdrowia… Z ogromną przyjemnością publikujemy wypowiedź pani poseł Józefy Szczurek-Żelazko, która jako były wiceminister…
Komentarze
×
AktualnościSklep Pielęgniarek i Położnych

Środki ochrony dla pielęgniarek i położnych