Minister zdrowia zadaje pytanie uczniom gimnazjum klasa I, II, III – mając do wyboru dwie ścieżki kształcenia w zawodzie pielęgniarki wybrałbyś: szkołę średnią czy studia? Szkoła średnia daje "mniejszy zakres kompetencji zawodowych oraz brak automatycznego uznawania kwalifikacji zawodowych w krajach UE" ale "istniałaby możliwość uznania kwalifikacji zawodowych na zasadach ogólnych, czyli po przepracowaniu określonego czasu w zawodzie pielęgniarki w Polsce".

2 min czytania
AktualnościZawód pielęgniarki a Licea Medyczne.
Minister zdrowia zadaje pytanie uczniom gimnazjum klasa I, II, III – mając do wyboru dwie ścieżki kształcenia w zawodzie pielęgniarki wybrałbyś: szkołę średnią czy studia? Szkoła średnia daje "mniejszy zakres kompetencji zawodowych oraz brak automatycznego uznawania kwalifikacji zawodowych w krajach UE" ale "istniałaby możliwość uznania kwalifikacji zawodowych na zasadach ogólnych, czyli po przepracowaniu określonego czasu w zawodzie pielęgniarki w Polsce".

      

 

Szanowni Państwo

Dyrektorzy gimnazjów 
 
W związku z reformą edukacji w zakresie szkolnictwa zawodowego Minister Zdrowia rozważa możliwość wprowadzenia zmian w kształceniu pielęgniarek/pielęgniarzy. Zmiany te polegałyby na uruchomieniu od roku 2019/2020 kształcenia w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza na poziomie średnim po 8-letniej szkole podstawowej.
 
Po wprowadzeniu reformy oświaty nowy model kształcenia w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza na poziomie średnim przedstawiałby się następująco:

  • 8-letnia szkoła podstawowa, 5/6-letnia średnia zawodowa szkoła pielęgniarska z możliwością zdania matury branżowej, kończąca się uzyskaniem tytułu pielęgniarki dyplomowanej/pielęgniarza dyplomowanego, dająca mniejszy zakres kompetencji zawodowych oraz brak automatycznego uznawania kwalifikacji zawodowych w krajach UE, co wiązałoby się z brakiem możliwości podjęcia pracy w Unii, ale istniałaby możliwość uznania kwalifikacji zawodowych na zasadach ogólnych, czyli po przepracowaniu określonego czasu w zawodzie pielęgniarki w Polsce. Łączny czas kształcenia bez szkoły podstawowej wynosiłby 5/6 lat. 

Natomiast kształcenie w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza na poziomie wyższym, po wprowadzeniu reformy oświaty, przedstawiałoby się następująco:

  • 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum ogólnokształcące i 3-letnie studia pierwszego stopnia kończące się uzyskaniem tytułu licencjat pielęgniarstwa, dające szersze kompetencje zawodowe oraz gwarantujące automatyczne uznawanie kwalifikacji zawodowych w krajach UE i możliwość kontynuacji kształcenia na dwuletnich studiach magisterskich. Łączny czas kształcenia bez szkoły podstawowej wynosiłby 7 lat.

Wprowadzenie do systemu oświaty szkoły pielęgniarskiej wymaga – zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej – szczegółowych analiz, dlatego bardzo proszę Państwa Dyrektorów o przeprowadzenie ankiety wśród uczniów klas I, II i III – zgodnie z załączonym wzorem i przesłanie zbiorczych danych, za pomocą systemu ankiet – w nieprzekraczalnym terminie do 9 grudnia 2016 r., do godziny 12.00. 

Z uwagi na konieczność zachowania terminu przekazania ww. informacji do Ministerstwa Zdrowia, proszę o przesłanie danych ze szkół we wskazanym powyżej terminie.
 
Bardzo dziękujemy Państwu za współpracę i życzliwość.

Poniżej prezentuję treść przedmiotowej ankiety

Wybrał: Mariusz Mielcarek

 

 

Aktualności według działów: Działalność wiceministra zdrowia (pielęgniarki).

 

Zobacz także:

Aktualności według działów: Zawód pielęgniarki a Licea Medyczne.

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 5 / 5. Ilość głosów: 1

Bądź pierwszym, który oceni wpis

9065 posts

About author

Czynny zawodowo specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii. Były członek Okręgowej i Naczelnej Izby oraz delegat na Zjazd Krajowy samorządu zawodowego. Założyciel Ogólnopolskiego Portalu oraz Gazety Pielęgniarek i Położnych.
Articles
Related posts
Aktualności

Wynagrodzenia tych pielęgniarek są znacząco niższe niż pielęgniarek w podmiotach leczniczych.

2 min czytania
Mimo, że te pielęgniarki wykonują analogiczne zadania medyczne i opiekuńcze co w podmiotach leczniczych, różnice w wynagrodzeniach sięgają często nawet kilku tysięcy…
Aktualności

Zakażenia układu moczowego, kamica nerkowa- rola opieki pielęgniarskiej w profilaktyce i wspomaganiu terapii

4 min czytania
Zakażenia układu moczowego (ZUM) i kamica nerkowa należą do najczęstszych problemów nefrologicznych, z którymi spotykają się zarówno lekarze, jak i personel pielęgniarski….
AktualnościPielęgniarki z UkrainyPraktyka zawodowa

Pielęgniarki z Ukrainy piszą do ministerstwa zdrowia.

2 min czytania
Pielęgniarki z Ukrainy: To jest bardzo niesprawiedliwe – mieć tak duże staże pracy i ciągle spotykać się z różnymi problemami. Szanowna Pani…
Komentarze