Mówi się o prawach pacjentów a czy pielęgniarki mają zapewnione np. bezpieczeństwo?
Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych cytuje fragmenty raportu z wizytacji jednego z DPS. Dom Pomocy Społecznej kontrolowała delegacja Biura Rzecznika Praw Obywatelskich – Krajowy Mechanizm Prewencji Tortur w styczniu 2025 roku. Poniższy dokument dobitnie wskazuje z jakimi problemami spotyka się personel pielęgniarski w trakcie wykonywania praktyki zawodowej. Czy prawa pielęgniarek są dostatecznie chronione? Czy pielęgniarki są dostatecznie chronione przed agresją pacjentów? C
29. Delegacja uzyskała informację, że w placówce przebywa kilkoro mieszkańców, którzy sprawiają szczególne trudności, gdyż nadużywają alkoholu i bywają agresywni w stosunku do personelu. Fakt, że mieszkańcy wracają do placówki pod wpływem alkoholu, potwierdzają wpisy personelu w książce przebiegu dyżuru, w tym m.in.: „(…) powrócił do DPS-u pod wpływem alkoholu. Monitorowany regularnie przez pielęgniarkę”; „(…) g. 10.30 powrót z samowolnego oddalenia, badanie alkomatem – 1,57 mg/L”; „(…) odmówił poddania się kontroli na trzeźwość, wobec pielęgniarek był nieprzyjemny, próbował rzucić w opiekunkę butelkę z wodą, odmówił również pomocy przy toalecie wieczornej i porannej”.
30. Także delegacja KMPT w trakcie prowadzonych czynności była świadkiem interwencji Policji w stosunku do agresywnego mieszkańca, który pod wpływem alkoholu zaatakował członka personelu. Z uzyskanych informacji wynikało, że nie jest to pierwsza tego typu interwencja w wizytowanej placówce.
31. Wskazać należy, że w placówce obowiązuje „Procedura postępowania pracowników Domu Pomocy Społecznej w przypadku agresywnego zachowania mieszkańców”. Celem procedury jest zapewnienie wysokiego standardu świadczonych usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających, jak również bezpieczeństwa dla mieszkańców i pracowników Domu.
32. Procedura służy ponadto podniesieniu kompetencji pracowników przez opracowanie profesjonalnego podejścia do zachowań agresywnych mieszkańców Domu oraz zidentyfikowaniu sposobu prawidłowego reagowania pracowników w razie agresywnego zachowania mieszkańca.
33. W trakcie wizytacji pracownicy placówki sygnalizowali, że jest ich na tyle mało, że czują się zagrożeni i nie mają możliwości zapobiegania agresji mieszkańców. Personel artykułował wręcz lęk o własne zdrowie.
34. KMPT zdaje sobie sprawę, że praca z agresywnym mieszkańcem jest niezwykle wymagająca. Z jednej strony niezbędne jest podjęcie oddziaływań wobec samego agresywnego mieszkańca, a z drugiej – zapewnienie odpowiedniego wsparcia i ochrony osobom, które doświadczyły przemocy z jego strony, czyli pracownikom placówki. Agresywna osoba zaburza funkcjonowanie całej placówki i negatywnie oddziałuje na tych mieszkańców, którzy nie spożywają alkoholu.
35. Na kwestię agresji mieszkańców wielokrotnie zwracał uwagę podczas swoich wizytacji CPT. Komitet wskazał, że jest to dość częste zjawisko, w szczególności w placówkach, w których liczba personelu jest niewystarczająca. CPT wielokrotnie podkreślał, że obowiązek sprawowania opieki nad mieszkańcami obejmuje odpowiedzialność za ochronę ich przed innymi mieszkańcami, którzy mogą wyrządzić im krzywdę. Oznacza to w szczególności, że personel powinien być wyczulony na zachowanie mieszkańców oraz być zarówno stanowczy, jak i przeszkolony, aby interweniować w razie potrzeby. Należy zapewnić odpowiednią obecność personelu przez cały czas, w tym w nocy i w weekendy. Ponadto należy poczynić odpowiednie ustalenia dotyczące mieszkańców szczególnie wrażliwych, np. dbając o to, aby ich nie zakwaterować lub nie zostawiać samych z mieszkańcami, którzy zostali zidentyfikowani jako zachowujący się agresywnie. CPT zauważył, że należy także zapewnić odpowiednie przeszkolenie personelu w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i zachowaniami mieszkańców.
36. KMPT zaleca zapewnienie pracownikom odpowiednich szkoleń, które mogą im pomóc w zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa i skuteczniejszym reagowaniu na agresywne zachowania mieszkańców – przy pełnym poszanowaniu praw człowieka – oraz przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu. Ponadto pracowników należy objąć wsparciem psychologicznym ilekroć sytuacja tego wymaga. (…)
Źródło: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich Krajowy Mechanizm Prewencji Tortur Raport z wizytacji DPS – styczeń 2025 roku