Podnoszona przez pielęgniarki i położne kwestia uregulowania minimalnej płacy dla tej grupy zawodowej na poziomie nie niższym niż 1,5 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw, budzi wiele kontrowersji.

6 min czytania
AktualnościInterpelacje posłów i senatorówWarunki pracy i płacy
Podnoszona przez pielęgniarki i położne kwestia uregulowania minimalnej płacy dla tej grupy zawodowej na poziomie nie niższym niż 1,5 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw, budzi wiele kontrowersji.

Interpelacja nr 226

do ministra zdrowia

w sprawie zagwarantowania pielęgniarkom i położnym minimalnego wynagrodzenia za pracę

Pani Minister, pielęgniarki zatrudnione w domach pomocy społecznej nie były objęte kolejnymi już regulacjami płacowymi wprowadzonymi w ochronie zdrowia, co spowodowało sytuację, w której zatrudnione w domach pomocy pielęgniarki są znacznie gorzej wynagradzane niż ich koleżanki zatrudnione w zakładach opieki zdrowotnej, chociaż wykonują pracę równie trudną i o takim samym charakterze, jak pielęgniarki zatrudnione np. w zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych.

Samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych zwraca uwagę na pogłębiające się różnice w wysokości wynagrodzeń grupy pielęgniarek i położnych zatrudnionych w placówkach prowadzonych przez różne sektory, a wykonujących te same świadczenia, co może mieć charakter dyskryminujący.

Wyższe zarobki w placówkach ochrony zdrowia w porównaniu do jednostek pomocy społecznej przyczyniają się do odchodzenia pielęgniarek z dotychczasowego miejsca zatrudnienia, przez co pogarsza się już obecnie niewystarczająca opieka pielęgniarska dla mieszkańców domów opieki.

Pani Minister, w związku z powyższą sytuacją, jednocześnie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska zawodowego pielęgniarek i położnych, proszę o odpowiedź na pytania:

1. Czy Pani resort zamierza zagwarantować pielęgniarkom i położnym bez względu na miejsce wykonywania pracy minimalne wynagrodzenie? Jeżeli tak, to kiedy i w jakiej kwocie zostanie ono określone?

2. Czy – patrząc z szerszej perspektywy na ten problem – planowane jest podjęcie prac nad jasnym określeniem awansu i ścieżki zawodowej pielęgniarek i położnych?

Z poważaniem

Poseł Beata Mazurek

Warszawa, dnia 6 grudnia 2007 r.


 

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia – z upoważnienia ministra –

na interpelację nr 226

w sprawie zagwarantowania pielęgniarkom i położnym minimalnego wynagrodzenia za pracę

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Posła na Sejm RP Pani Beaty Mazurek z dnia 18 grudnia 2007 r., nr SPS-023-226/07, w sprawie warunków płacowych pielęgniarek i położnych w domach pomocy społecznej oraz zagwarantowania minimalnego wynagrodzenia za pracę dla tej grupy zawodowej, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

Wejście w życie reformy ochrony zdrowia z dniem 1 stycznia 1999 r. zmieniło warunki funkcjonowania domów pomocy społecznej w zakresie świadczenia usług zdrowotnych. Domy pomocy społecznej nie posiadają tytułu do świadczenia usług zdrowotnych, a jedynie mają umożliwić mieszkańcom domów korzystanie z tych usług. Mieszkańcy domów pomocy społecznej płacą składki na ubezpieczenie zdrowotne i należne są im świadczenia opłacane z Narodowego Funduszu Zdrowia, w tym również usługi pielęgniarskie świadczone w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. W przypadku braku zapewnienia usług pielęgniarskich świadczonych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w dostatecznej liczbie oraz na odpowiednim poziomie, zgodnie z art. 58 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.), dom pomocy społecznej może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz zatrudniać pielęgniarki w wymiarze niezbędnym do zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie opieki pielęgnacyjnej, po wykorzystaniu ich uprawnień do świadczeń zdrowotnych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

Poprawa dostępności świadczeń zdrowotnych, szczególnie o charakterze pielęgnacyjnym, dla pensjonariuszy domów pomocy społecznej powinna ulec poprawie, jeśli świadczeniodawcy w szerszym zakresie będą wykorzystywać możliwości, jakie wiążą się z zapisem art. 2 ust. 2 a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 17, poz. 89). Zakład opieki zdrowotnej w ramach swojej struktury organizacyjnej może bowiem wydzielić jednostkę organizacyjną w celu udzielania świadczeń zdrowotnych mieszkańcom domów pomocy społecznej.

Powyższe rozwiązanie jest jednym z możliwych sposobów poprawy dostępności do świadczeń zdrowotnych mieszkańców domów opieki społecznej, jest też przejawem realizacji postulatów pielęgniarek świadczących usługi o charakterze opiekuńczym, dotyczących możliwości realizowania świadczeń opieki zdrowotnej.

Odnosząc się do zagadnień związanych z podjęciem prac nad określeniem ścieżki zawodowej pielęgniarek i położnych, uprzejmie informuję, że planowane jest ponowne rozpoczęcie prac nad dwoma podstawowymi aktami prawnym regulującymi całość zagadnień z dziedziny pielęgniarstwa i położnictwa, tj. ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawą o samorządzie pielęgniarek i położnych.

Uchwalenie nowych ustaw ma na celu uporządkowanie dotychczasowych przepisów oraz zaproponowanie nowych, bowiem obowiązujące ustawy były wielokrotnie nowelizowane, dlatego należy wyeliminować istniejące niejasności oraz doprecyzować rozwiązania merytoryczne zgodne z licznymi postulatami przedstawianymi przez samorząd pielęgniarek i położnych w celu stworzenia jednoznacznej podstawy normatywnej dla wykonywania działalności zawodowej w sferze pielęgniarstwa i położnictwa.

W powyższych ustawach oraz wydanych na ich podstawie aktach wykonawczych m.in. mają zostać unormowane zagadnienia dotyczące kształcenia przed i podyplomowego w zawodach pielęgniarki i położnej oraz rodzaj i zakres świadczeń medycznych możliwych do samodzielnej realizacji przez pielęgniarki i położne. Naczelnym założeniem ustawodawcy jest bowiem powiązanie możliwości awansowania i rozwoju zawodowego pielęgniarki, położnej z nabywaniem kompetencji do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej w trakcie doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z planem prac legislacyjnych Rady Ministrów projekty ustaw o zawodach pielęgniarki i położnej oraz o samorządzie pielęgniarek i położnych mają zostać rozpatrzone w II półroczu 2008 r.

Wynagrodzenie za pracę to jeden z podstawowych elementów prawnego stosunku pracy. Jest to świadczenie, które pracodawca obowiązany jest spełniać na rzecz pracowników stosownie do rodzaju, ilości i jakości wykonywanej pracy oraz posiadanych przez nich kwalifikacji. W myśl przepisów Kodeksu pracy strony stosunku pracy winny tak kształtować jego treść, by była ona zgodna z interesami obu stron. Oznacza to, iż wysokość wynagrodzenia zależy od zgodnej woli stron umowy o pracę zawartej pomiędzy pracownikiem i pracodawcą.

Podnoszona przez pielęgniarki i położne kwestia uregulowania minimalnej płacy dla tej grupy zawodowej na poziomie nie niższym niż 1,5 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw, budzi wiele kontrowersji. Dlatego też wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia pracowników ochrony zdrowia w kwestiach ekonomicznych musi uwzględniać możliwości budżetu państwa, Narodowego Funduszu Zdrowia, pracodawców i nie powinny odbywać się kosztem dalszego zadłużenia pracodawców. Mając powyższe na względzie, podjęto działania zmierzające do kompromisowego rozwiązania powyższego problemu.

W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej zgodnie z procedurą legislacyjną przygotowany został projekt zmian przepisów w Kodeksie pracy w sposób umożliwiający zachowanie prawa do rozszerzania każdego układu ponadzakładowego po dniu 31 grudnia 2008 r., co jest działaniem wychodzącym naprzeciw postulatom zgłaszanym m. in. przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych w odniesieniu do grupy pracowników ochrony zdrowia.

Wymieniony projekt był przedmiotem konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. W wyniku konsultacji z partnerami społecznymi przeprowadzonych w trybie przewidzianym ustawą o związkach zawodowych oraz ustawą o organizacjach pracodawców, organizacje związkowe nie zgłosiły uwag, zaś organizacje pracodawców stanowisk nie zajęły. Także podczas uzgodnień międzyresortowych nie zgłoszono uwag do projektu, jedynie – stosownie do zaleceń Rządowego Centrum Legislacji – uzupełniono jego uzasadnienie oraz zasięgnięto opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, która nie zgłosiła uwag.

Pragnę jednocześnie wskazać, że równocześnie z toczącym się procesem legislacyjnym zawarty został ponadzakładowy układ zbiorowy pracy dla pracowników zatrudnionych w stacjach sanitarno-epidemiologicznych obowiązujący od dnia 1 grudnia 2007 r.

W aktualnym stanie prawnym ministrowi zdrowia i właściwym statutowo organom ponadzakładowych organizacji związkowych reprezentujących tych pracowników przysługuje bowiem prawo do zawarcia tego układu na podstawie przepisu art. 9 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 1127, z późn. zm.).

Zawarcie ww. układu może wpłynąć znacząco na przyspieszenie realizacji postulatów zgłaszanych przez grupę zawodową pielęgniarek i położnych, gdyż niezwłocznie po wejściu w życie proponowanych zmian legislacyjnych możliwe byłoby rozpoczęcie prac nad jego rozszerzeniem na innych pracowników ochrony zdrowia.

Podsekretarz stanu

Marek Twardowski

Warszawa, dnia 9 stycznia 2008 r. 

Zobacz także:

Informator Gazety i Portalu Pielęgniarek i Położnych – Podwyżki w ochronie zdrowia w latach 2006/2007 oraz 2008 i latach następnych.

Aktualności według działów – Pielęgniarka w szpitalu 'Spółka’

Aktualności według działów – wynagrodzenia pielęgniarek / protesty

Obowiązujące regulacje prawne według działów – wynagrodzenia pielęgniarek

  • siatka płac,
  • tabela zaszeregowania stanowisk pracy,
  • dodatki funkcyjne,
  • nagrody jubileuszowe, odprawy oraz dodatku za wysługę lat,
  • dodatek za pracę w porze nocnej, niedziele, święta, dni wolne od pracy,
  • dodatek za pracę w zespole wyjazdowym pogotowia ratunkowego,

 

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 0 / 5. Ilość głosów: 0

Bądź pierwszym, który oceni wpis

9072 posts

About author

Czynny zawodowo specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii. Były członek Okręgowej i Naczelnej Izby oraz delegat na Zjazd Krajowy samorządu zawodowego. Założyciel Ogólnopolskiego Portalu oraz Gazety Pielęgniarek i Położnych.
Articles
Related posts
AktualnościNowa siatka płacWynagrodzenia pielęgniarek

„Pielęgniarki też tam mają po kilkadziesiąt tysięcy złotych”. 

1 min czytania
Posłanka: takich miejsc [pracy], lekarzy i pielęgniarek jest bardzo dużo. Posiedzenie sejmowej komisji w dniu 15 października 2025 roku.  Przewodnicząca poseł Joanna…
Aktualności

Pielęgniarka: zrobiłam mgr jak miałam 50 lat i byłam jedną z najmłodszych.

2 min czytania
„Dlaczego ja mam zarabiać tyle co Pani, której nie chciało się nic uczyć?” Jakiś czas temu na naszym portalu opublikowaliśmy artykuł pt….
AktualnościNowa siatka płacWynagrodzenia pielęgniarek

„Pielęgniarki nie zdychają a służba zdrowia tak”. 

1 min czytania
Tak się robi „politykę” w temacie wynagrodzeń pielęgniarek.  Tomasz Sommer redaktor naczelny Najwyższy Czas w dniu 4 listopada 2025 roku zamieścił post…
Komentarze