Poseł pisze do ministra w sprawie 1 100 zł do podstawy. Chodzi o dyskryminację części pielęgniarek!

7 min czytania
AktualnościWynagrodzenia pielęgniarek

Interpelacja do ministra zdrowia w sprawie podwyżek dla pielęgniarek

 

W dniu 9 lipca 2018 r. pomiędzy Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych i Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych a Ministrem Zdrowia i Narodowym Funduszem Zdrowia zostało zawarte porozumienie, na podstawie którego Minister Zdrowia, m.in. działając na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zobowiązał się dokonać nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1146) oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1628), w celu zapewnienia pielęgniarkom, położnym, o których mowa w tych rozporządzeniach, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy wzrostu wynagrodzenia zasadniczego w wysokości nie niższej niż 1200 zł miesięcznie od dnia 1 lipca 2019 r. w przeliczeniu na jeden pełen etat, z tym że od dnia 1 września 2018 r. – w wysokości nie niższej niż 1100 zł miesięcznie w przeliczeniu na pełen etat.

 

Wzrost wynagrodzenia zasadniczego będzie pokrywany ze środków NFZ przeznaczonych na średni wzrost miesięcznego wynagrodzenia pielęgniarek i położnych zgodnie z mechanizmem określonym ww. rozporządzeniach, również po dniu 31 sierpnia 2019 r. Dotyczy to także innych pielęgniarek i położnych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy u świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej.

Stosownie do postanowień porozumienia mechanizm, o którym mowa wyżej, nie będzie podlegał zmianom:
w zakresie sposobu podziału środków, w szczególności zostanie zachowana zasada równego ich podziału w równej miesięcznej wysokości w przeliczeniu na etat albo równoważnik etatu pielęgniarki albo położnej (w razie nieosiągnięcia porozumienia albo braku opinii pozytywnej),
w stosunku do pielęgniarek i położnych objętych ww. rozporządzeniami, wykonujących zawód na podstawie innej niż stosunek pracy, w zakresie stosowania stanowiska Ministra Zdrowia stanowiącego załącznik do porozumienia z dnia 23 września 2015 r.

Wzrost wynagrodzenia zasadniczego, o którym mowa powyżej, uwzględni dotychczasową wysokość wzrostu tego wynagrodzenia pokrywaną w okresie od dnia 1 września 2015 r. do dnia wejścia w życie zmian w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ze środków finansowych, o których mowa w tych rozporządzeniach. Informacje o liczbie pielęgniarek i położnych wykonujących u danego świadczeniodawcy zawód będą przekazywane dwa razy do roku.

Narodowy Fundusz Zdrowia zobowiązał się natomiast dokonać nowelizacji odpowiednich zarządzeń w celu realizacji porozumienia i znowelizowanych rozporządzeń dotyczących ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ponadto przeznaczyć w planach finansowych środki finansowe umożliwiające realizację zobowiązania Ministra Zdrowia, o którym mowa na wstępie.

Realizując zobowiązania wynikające z porozumienia z dnia 9 lipca 2018 r., rozporządzeniem z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1681) Minister Zdrowia postanowił w rozporządzeniu z dnia 14 października 2015 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1628) po § 4 dodać § 4a w brzmieniu:

„§ 4a. Pielęgniarkom i położnym, wykonującym zawód w ramach jednej z form, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 123, z późn. zm.) i realizującym świadczenia opieki zdrowotnej, zapewnia się wzrost wynagrodzenia zasadniczego od dnia 1 lipca 2019 r. o kwotę w wysokości nie niższej niż 1200 zł miesięcznie, przy czym od dnia 1 września 2018 r. o kwotę w wysokości nie niższej niż 1100 zł miesięcznie, w przeliczeniu na pełen etat pielęgniarki albo położnej, uwzględniając kwoty, o których mowa w § 4”.

W § 2 rozporządzenia, określającym sposób realizacji postanowień dodanego § 4a, Minister Zdrowia ustalił, że w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia świadczeniodawca posiadający umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przekaże do dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, za pośrednictwem serwisów internetowych, o których mowa w § 10 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1146, z 2017 r. poz. 1809 oraz z 2018 r. poz. 1373), informację, według stanu na dzień 1 sierpnia 2018 r., o liczbie pielęgniarek i położnych, wykonujących u tego świadczeniodawcy zawód w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 123, z późn. zm.) oraz w formie indywidualnej praktyki pielęgniarki lub położnej wyłącznie w zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego albo indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarki lub położnej wyłącznie w zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego i realizujących świadczenia opieki zdrowotnej, w przeliczeniu na liczbę etatów albo równoważników etatów realizujących te świadczenia oraz w podziale na formę wykonywania zawodu, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.

Dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia jest obowiązany, na podstawie danych przekazanych zgodnie z ust. 1–3, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania do przedstawienia świadczeniodawcy zmiany umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej obejmującej:

1) wysokość dodatkowych środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne w okresie od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.;

2) postanowienia o zwrocie środków określonych w pkt 1, w przypadku ich nieprzeznaczenia w sposób, o którym mowa w § 4a rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, i karze umownej w wysokości do 5% tych środków.

Przytoczone powyżej rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1681) przewiduje zatem wzrost wynagrodzeń pielęgniarek i położnych, wykonujących zawód w ramach jednej z form, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 123, z późn. zm.).

Z postanowień § 2 rozporządzenia wywieść jednak można, że ma ono zastosowanie wyłącznie do świadczeniodawcy posiadającego umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartą z Narodowym Funduszem Zdrowia. Tylko bowiem taki świadczeniodawca został zobowiązany do przekazania dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ informacji o liczbie pielęgniarek i położnych wykonujących u tego świadczeniodawcy zawód w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, na podstawie której zostaną przekazane temu świadczeniodawcy odpowiednie środki na realizację podwyżek.

Postanowienie zawarte w § 2 rozporządzania może prowadzić do dyskryminacji pielęgniarek zatrudnionych w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego. W związku bowiem z podziałem kraju na rejony operacyjne i powstaniem w związku z tym scentralizowanych dyspozytorni ratownictwa medycznego świadczenia zdrowotne w zakresu ratownictwa medycznego udzielane są przez kilka pogotowi ratunkowych będących publicznymi podmiotami leczniczymi na podstawie zawartych przez nich umów z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz przez kilka pogotowi, które również są publicznymi zakładami przy czym udzielają świadczeń na podstawie umów o podwykonawstwo zawartych z tymi zakładami, które mają umowy podpisane z NFZ. Podkreślenia wymaga, że tzw. podwykonawcy udzielają tych samych świadczeń, na tych samych zasadach i finansowanych ze środków publicznych tylko „przechodzących” przez budżet głównych wykonawców. Tym samym pielęgniarki zatrudnione u podwykonawców realizują ten sam zakres zadań, na takich samych zasadach i otrzymują wynagrodzenie pochodzące ze środków publicznych. W świetle jednak zmienionego rozporządzenia nie są one uprawnione do otrzymania podwyżek. Z tego co jest mi wiadomym liczba pielęgniarek zatrudnionych u podwykonawców nie jest wielka. Jest to ok. 100 pielęgniarek w kraju. Zapewnienie podwyżek wszystkim pielęgniarkom z wyłączeniem tej setki, która realizuje dokładnie te same świadczenia, ponosi taką samą odpowiedzialność i ich wynagrodzenie pochodzi ze środków publicznych wydaje się naruszać zasadę równego traktowania pracowników.

W związku z powyższym zapytuję:

– Czy na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1681) pielęgniarkom udzielającym świadczeń opieki zdrowotnej zatrudnionym w zespołach ratownictwa medycznego u tzw. podwykonawców, czyli publicznych podmiotów leczniczych mających umowy zawarte z pogotowiami, które z kolei posiadają umowy zawarte bezpośrednio z NFZ, należą się podwyżki wynagrodzeń?

Jeżeli wypłata podwyżki nie jest możliwa w oparciu o rozporządzenie w aktualnym brzemieniu, czy Pan Minister planuje zmianę rozporządzenia w taki sposób, by uniknąć zaistnienia możliwości dyskryminacji pielęgniarek wykonujących te same czynności, tak samo finansowane, a nieobjęte podwyżkami wyłącznie z tego powodu, że zatrudniający je podmiot nie jest bezpośrednim wykonawcą mającym umowę zawartą z NFZ, lecz podwykonawcą takiego podmiotu?

Jacek Falfus poseł na sejm RP 

17 września 2018 roku


Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 0 / 5. Ilość głosów: 0

Bądź pierwszym, który oceni wpis

8856 artykułów

O autorze

Czynny zawodowo specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii. Były członek Okręgowej i Naczelnej Izby oraz delegat na Zjazd Krajowy samorządu zawodowego. Założyciel Ogólnopolskiego Portalu oraz Gazety Pielęgniarek i Położnych.
Artykuły
Zobacz także
Aktualności

Pielęgniarki – kiedy wypłata zawierająca lipcową podwyżkę.

2 min czytania
To pytanie zadaje sobie wiele pielęgniarek i położnych. Obecnie jesteśmy świadkami festiwalu różnych pomysłów w zakresie zmian w zasadach wynagrodzeń w podmiotach…
AktualnościOrzecznictwo sądowe

Czas pracy pielęgniarek - sąd o jawnej sprzeczności.

4 min czytania
Jak pracodawcy pasuje praca pielęgniarek po 24 godziny to jest ok. Natomiast jak to robi sama pielęgniarka to jest to… łamanie prawa….
AktualnościOferty pracy

Zobacz najnowszą ofertę pracy dla pielęgniarki.

1 min czytania
Szukasz pielęgniarki? Dodaj płatne ogłoszenie na pielegniarki.info.pl NZOZ w Warszawie poszukuje do pracy pielęgniarki z doświadczeniem w pobieraniu krwi. Proponowana forma zatrudnienia: Dowolna…
Komentarze