
Rocznie jest to prawie 175 tysięcy pisemnych skarg, co można przeliczyć na liczbę 480 skarg dziennie. Blisko połowa z nich dotyczyła pracy lekarzy (45,6%), a kolejne 21,7% – opieki pielęgniarek (w tym tzw. health visitors) oraz położnych. Kolejne miejsca w tej statystyce zajęli pracownicy administracyjni, ratownicy medyczni i inni. Gazeta Nursing Times komentuje te wyniki: „NHS otrzymuje wyraźnie więcej zażaleń na personel medyczny inny niż pielęgniarki, pomimo ich większej liczby”. Przedmiotem skarg był najczęściej całokształt świadczonej opieki (46%), postawa personelu (13%), sposób komunikowania się z pacjentem i udzielenia informacji (11%) oraz opóźnienie bądź odwołanie wizyty (9%). Równocześnie Anna Bradley, przewodnicząca urzędu kontrolującego NHS, powołuje się na wyniki badań, według których 61% osób mających powody do zażaleń nie składa ich na piśmie do organów NHS. „To tylko wierzchołek góry lodowej”, a „opublikowane liczby nie ukazują rzeczywistej liczby przypadków opieki świadczonej w sposób mierny”. (MLew)
Dodatek Polish Nursing
and Midwifery Portal
gazety pielegniarki.info.pl redaguje
Michał Lewicki
[email protected]



