Miesięcznik branżowy dla pielęgniarek i położnych, kolportowany do 600 szpitali: Poseł pyta w Sejmie o stypendia dla pielęgniarek i położnych. Odpowiada wiceminister zdrowia... Padają kwoty 800 zł i 1000 zł.

Stypendia dla pielęgniarek i położnych.

Poseł pyta w Sejmie o stypendia dla pielęgniarek i położnych. Odpowiada wiceminister zdrowia... Padają kwoty 800 zł i 1000 zł.

 

Posiedzenie plenarne Sejmu w dniu 15 czerwca 2018 roku


Poseł Anna Kwiecień:

Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Bardzo ważnymi, istotnymi elementami służby zdrowia są oczywiście sprzęt, szpital i to, co stanowi jego wyposażenie, ale najważniejsze są po prostu kadry: lekarze, pielęgniarki, ich kwalifikacje i kompetencje zawodowe, jakimi szczycą się i jakimi dysponują właśnie kadry medyczne, czyli lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, analitycy medyczni, wszyscy pracownicy ochrony zdrowia.

Chciałabym w związku z tym spytać o to, jakie środki europejskie przeznaczone są właśnie na kształcenie, jakie zostały już wykorzystane na kształcenie kadr medycznych, na podnoszenie kwalifikacji, na specjalizacje, na kursy specjalizacyjne dla pielęgniarek, na kursy kwalifikacyjne. Kto mógł i kto może się ubiegać o te środki, jakie instytucje?

Chciałabym także spytać, jakie były do tej pory kryteria wyboru projektów, jaki maksymalny poziom dofinansowania był dopuszczalny i jaka ogólna pula środków została przeznaczona i wydatkowana na kształcenie pracowników ochrony zdrowia. Wydaje się, że kształcenie, podnoszenie kwalifikacji w ochronie zdrowia to jest podstawowa rzecz, gdyż postęp w medycynie jest niezwykle dynamiczny i ważne jest, aby kadry medyczne dysponowały takim narzędziem, jak aktualna wiedza medyczna. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

 

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Janusz Cieszyński:

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Postaram się odpowiadać po kolei na te pytania.

Zacznę od pytania pani poseł Kwiecień, czyli pytania dotyczącego tego, w jaki sposób przeznaczamy środki na kształcenie kadr medycznych, podnoszenie ich kwalifikacji. To jest niezwykle istotna kwestia, ponieważ - tak jak pani poseł wspomniała - mamy teraz przed
sobą bardzo duże wyzwanie w zakresie tego, żeby kadry medyczne, które są w Polsce, które pracują w polskim systemie, były jak najlepiej wykształcone i potrafiły jak najlepiej realizować zadania, które przed nimi stoją. Służą  temu dwa działania, które są w ramach zarówno kształcenia przeddyplomowego, jak i kształcenia podyplomowego.

Jeśli chodzi o kształcenie przeddyplomowe, to głównie skupiamy się na dwóch punktach, czyli realizacji programów rozwojowych dla uczelni medycznych uczestniczących w procesie kształcenia studentów poprzez tworzenie centrów symulacji medycznej - to są te centra, o które też pytał pan poseł Duszek - oraz realizacji programów dla uczelni uczestniczących w procesie kształcenia pielęgniarek i położnych. W szczególności istotny jest ten drugi program i on uległ znaczącym modyfikacjom w tym roku. Parę tygodni temu został ogłoszony konkurs, w ramach którego przeznaczamy 80 mln zł na kształcenie i rozwój kształcenia pielęgniarek i położnych. Jest to szczególnie istotne ze względu na to, że ta grupa zawodowa jest dotknięta poważnymi problemami. Widzimy, że pomimo iż mniej więcej 5 tys. osób kończy każdego roku kształcenie na kierunkach pielęgniarskich, to i tak nie jest to wystarczająco dużo, aby zaspokoić potrzeby polskiego społeczeństwa. Co więcej, 2 tys. osób z tej grupy, czyli ok. 40%, nawet nie odbiera swojego prawa wykonywania zawodu. Wynika to z tego, że panie pielęgniarki po ukończeniu studiów, po ukończeniu kształcenia, często stwierdzają, że wolą szukać szczęścia w innych zawodach, w przypadku których kompetencje, które uzyskały w toku kształcenia, też są przydatne, takich jak np. kosmetologia. Właśnie w tym celu powstał specjalny program, który łączy dwa aspekty. Czytaj... ciąg dalszy.

źródło: strona internetowa Sejmu