12-17 tys.pielęgniarek przejdzie na emeryturę. Do końca roku!

Nadciąga katastrofa - brak pielęgniarek


Poniżej zapowiedź 7 odcinka Pielęgniarskiego vloga,

który został wyemitowany w dniu 5 marca

Zobacz odcinek 7 na youtube


Zobacz także poprzednie odcinki



12-17 tys. PIELĘGNIAREK PRZEJDZIE NA EMERYTURĘ.

DO KOŃCA ROKU! 

Zobacz także: Na dyżur za pielęgniarkę przyszła inna pielęgniarka. Bez wiedzy przełożonych.

Starosta gliwicki Waldemar Dombek oraz starosta żywiecki Andrzej Kalata wystosowali List Otwarty do prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego w sprawie szpitali funkcjonujących na terenie powiatu gliwickiego: 

W związku z trudną sytuacją szpitali mających siedzibę na terenie powiatu gliwickiego, tj. Szpitala w Knurowie Sp. z o. o. oraz Szpitala w Pyskowicach Sp. z o. o., w których Powiat Gliwicki posiada udziały, zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o pomoc i wdrożenie zmian systemowych, jakie są konieczne, by placówki te mogły normalnie funkcjonować i nie ulegać zadłużeniu.

Dotychczasowe działania, podejmowane zarówno przez Powiat Gliwicki, jak i lokalne samorządy, a przede wszystkim wielki wysiłek prezesów oraz załogi szpitali, włożony w zapewnienie ich właściwego funkcjonowania budzą ogromny podziw i szacunek. W obecnej sytuacji jednak potrzebne są rozwiązania wprowadzone na szczeblu krajowym, gdyż wszystkie wyżej wymienione działania są już niewystarczające.

Czytaj poniżej


Zobacz także: Na dyżur za pielęgniarkę przyszła inna pielęgniarka. Bez wiedzy przełożonych.


Wciąż pogarszająca się sytuacja finansowa szpitali wynika w głównej mierze ze zbyt niskiego poziomu wyceny świadczeń zdrowotnych, dokonanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Środki otrzymywane przez szpitale nie pokrywają stale rosnących kosztów powstających wskutek wzrostu wynagrodzeń, energii, usług obcych i leków. Najbardziej dotkliwa w ostatnim czasie jest dla szpitali obligatoryjna podwyżka wynagrodzeń pracowników medycznych wprowadzona ustawą i rozporządzeniem. Refundacja kosztów wynagrodzeń, jaką szpitale otrzymują z NFZ, tylko w części pokrywa koszty ponoszone przez te placówki  w związku z realizacją zobowiązań nałożonych przez ustawodawcę.

Czytaj dalej poniżej...


Zobacz także: Pielęgniarka - pokażą atrakcyjność tego zawodu. 

Zobacz także: Ile pielęgniarek jest równocześnie położnymi?

Zobacz także: Pielęgniarka podała iniekcję domięśniową. Chora wpadła we wstrząs.

Zobacz także: Urlop szkoleniowy pielęgniarek już nie "6 dni".


W związku ze zmianą sposobu finansowania, która dokonana została w 2017 r. przez ustalenie tzw. ryczałtu funkcjonowania szpitali w sieci – placówki te nie mają możliwości uzyskania dodatkowych środków za tzw. nadwykonania, co w latach ubiegłych dobrze wpływało na ich sytuację finansową. Stawki za świadczenia są wyliczone w oparciu o koszty z lat poprzednich i nie uwzględniają wzrostu cen.

Problemem wymagającym pilnego rozwiązania jest brak lekarzy, a także pielęgniarek. Nałożone odgórnie na szpitale normy zatrudnienia pielęgniarek, obowiązujące od 1 stycznia br., są niezwykle trudne do spełnienia zarówno ze względów finansowych, jak i związanych z faktem, że do końca roku na emeryturę przejdzie w skali kraju 12-17 tys. pielęgniarek. W tej sytuacji konieczne jest szybkie opracowanie np. koncepcji zmiany kształcenia i zdobywania wymaganych kwalifikacji przez średni personel medyczny. Prezesi szpitali zwracają uwagę na to, że do wykonywania prostych czynności pielęgnacyjnych nie są konieczne aż tak wysokie kwalifikacje jak obecnie – zdobywane na studiach wyższych. Powstaje pytanie: czy nie jest możliwe, by kształcić taki personel na niższym szczeblu niż szkoła wyższa?

Ze swej strony nasz samorząd oferuje pomoc w opracowaniu takiej koncepcji, w oparciu o trzy szkoły ponadpodstawowe, które są jednostkami organizacyjnymi Powiatu Gliwickiego.

Prośbę i powyższe sugestie kierujemy do Pana Premiera jako Starostowie realizujący nałożone ustawą o samorządzie powiatowym zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia, w trosce o dobro mieszkańców oraz pracowników szpitali z terenu powiatu gliwickiego.

Zobacz więcej na: Nadciąga katastrofa - brak pielęgniarek

Zobacz także:


 

Komentarze użytkowników

#1  2019.03.07 21:27:57 ~a_

A nie mówiłyśmy ! ;d Starości ww. miast nie dosłownie, nie dosadnie, tak na okrętkę nawet oferują pomieszczenia, aby szybciej kształcić "średni personel" ;d Czas pogardy i pomiatania pielęgniarkami szczęśliwie się kończy. Niech dotrze to do byłych, aktualnie i potencjalnie rządzących: problem braku pielęgniarek wynika z niskiej płacy i ciężkiej pracy. Poziom i czas kształcenia są bez znaczenia. Póki starości i inni odpowiedzialni za ochronę zdrowia tych problemów nie zrozumieją lub nadal będą zaklinać rzeczywistość i udawać, że jest inaczej, to będą pisać na Berdyczów:d A ja z przyjemnością popatrzę, jak to wszystko pieprznie ;d

#2  2019.03.07 23:38:23 ~Anna

Jestem za wprowadzeniem kształcenia średniego pielęgniarek ! Obecni absolwenci szkół wyższych pielęgniarskich , nie mają rzeczywistego pojęcia o pracy na oddziałach szpitalnych m.in przez to że uczelnie nie uczą a jedynie wykładają. W dawnych liceach medycznych , były zajęcia praktyczne na terenie szkoły a oprócz tego praktyki na oddziałach. Myślę że warto wprowadzić ponownie licea medyczne oraz szkoły policealne pielęgniarskie aby osoby które mają wykształcenie średnie mogły zdobyć kwalifikacje dla zawodu pielęgniarki ! Kształcenie medyczne w Polsce , wymaga zmian ! Lepsza pielęgniarka policealna niż pielęgniarka z tysiącami specjalizacji i w teorii wiedzą na każdy temat. Zawód jak każdy inny , chociażby administracyjny wymaga ciągłego doszkalania co bez szkół wyższych w zawodzie pielęgniarek jest osiągalne przy dobrym obraniu programu kształcenia . MZ , powinno zastanowić się nad tym bo za 10 lat , te ,licealne" , pielęgniarki odejdą na emerytury i nie będzie miał kto zajmować się pacjentami bo stwierdzono iż szkolnictwo wyższe będzie bardziej sprzyjało rozwojowi niż liceum bądź szkoła policealna - takie myślenie nie ma przyszłości.

#3  2019.03.07 23:57:34 ~Ywr

Więcej praktyk i zajęć klinicznych na studiach i problem rozwiązany z "wiedzą teoretyczną" powrót liceum i policealnych zawodów medycznych nie na racji bytu że względu na to iż 20-30 lat temu medycyna była wiele mniej złożona niż dziś. Po drugie dostęp do takich szkół mają osoby bez zdania podstawowego i państwowego testu na inteligencję jakim jest matura. To nie jest rzemiosło, lepienie bułek a ingerencja w ludzkie życie i zdrowie. Praktyki nabiera się z latami pracy ale trzeba posiadać odpowiednią wiedzę merytoryczną najpierw.

#4  2019.03.08 00:38:53 ~Ja

Do prostych czynności pielęgnacyjnych to opiekun medyczny.normy dla opiekunów medycznych .zupełnie błędne myślenie.pielęgniarka po szkole policealnej.żart .

#5  2019.03.08 07:42:00 ~Iza

Jestem poLM miałam praktyki w oddziałach szpitalnych te koleżanki które poszły na studia po LM to sobie poradzą bo znają robotę gorzej z innymi po prostu muszą się uczyć niestety nie mają praktyki a to wymaga czasu. Zobaczą rządzący co będzie jak za 3 lata odejdą te po LM mój rocznik było nas w szkole dużo. W dużych miastach będą sobie podbirać pielęgniarki gorzej z powiatowym bo odejdą i nie będzie nikogo.

#6  2019.03.08 07:42:56 ~Iva

Pani 3 jest pani bardzo inteligentna podziwiam

#7  2019.03.08 07:59:31 ~a_

Zapamiętajcie sobie poganiacze niewolników: dlaczego 15 -letnia osoba będzie dokonywać wyboru zawodu, który zaważy na całym jej życiu? Ponadto zgodnie z prawem, za błąd np. podczas praktyk nie ponosi odpowiedzialności. Tak więc poszukiwacze niewolników wysyłacie do średnich szkół med. swoje dzieci lub wnuki. Mentalnie tkwicie w ubiegłym wieku, a medycyna poszła do przodu i na szczęście wyborów dokonują dorośli ludzie. Dajcie już spokój sobie z trollowaniem na ten temat.

#8  2019.03.08 08:24:12 ~Ja

Od pazdziernika do grudnia 2017 odeszlo na emerytury 11 000. W ub.roku ok.20 000. Teraz odejdzie 17 000. W kolejnych latach bedzie tylko gorzej bo jak policzono w latach 2019-21 praw emerytalnych nabedzie 56 000. Od 2022 do 2033 braknie 136 000. O katastrofalnym braku trabi je od 3 co najmniej lat.

#9  2019.03.08 08:28:33 ~Do 3

W LP najpierw zdawalo sie mature,w 4 klasie a pozniej dyplom,w 5 klasie. Zeby isc do Studium(dzis jeho odpowiednikiem jest licencjat) trzeba bylo najpierw zdac w ogolniaku mature. Wiec przestan pieprzyc glodne kawalki rodem z 1950 roku,gdy to wylacznie asystentki pielegniarskie nie musialy miec matury.

#10  2019.03.08 08:33:24 ~a_

Możliwe że w końcu dojdziemy do ściany i brak pielęgniarek wymusi zmiany, na które wszyscy czekamy. Zatrudniani będą opiekunowie/ki, szpitale zostaną doposażone w sprzęt wspomagający i płaca za pracę będzie satysfakcjonująca. Dobra, dobra! Już się budzę! ;d;d

#11  2019.03.08 08:37:26 ~,,,,,

Doceniam pielęgniarki po lm sm,ale te szkoły kończyło się dawno temu.Pielęgniarki po tych szkołach są to starsze osoby,które przez cały czas pełnienia zawodu,szkoliły się,kursy,szkolenia,specjalizacje i samo życie.Są to pielęgniarki,które dorównują,a nawet przewyższają umiejętnościami nad kształconymi obecnie,młodymi.Ale nigdy nie zgodzę się na bylejakość w pielęgniarstwie,żadne średnie szkoły.Musi być minimum licencjat,studia i dla wszystkich dalsze doszkalanie,aby nie sprowadzić zawodu do braku szacunku,a z tego trzeba wyjść,doświadczone wiedzą o co chodzi -właśnie z doświadczenia.

#12  2019.03.08 08:39:50 ~Iwona

Jeśli mój pracodawca miałby tak niskie poważanie mojej pracy, to od razu dostałby moje wypowiedzenie. Pracy dla pielęgniarek jest tak dużo w okolicznych miastach, że lepiej dojechać autobusem, niż dać się tak poniżać. A starostę i prezesa trzeba byłoby zmienić, bo nie mają pojęcia o czym mówią, znaczy nie kompetentni zupełnie

#13  2019.03.08 08:55:16 ~Do 3

Brawo zgadzam się w zupelności! minimum licencjat absolutnie bo nie ma powrotu do przeszłości. Liczy się przyszłość. Dodam,że owe LM zostały zamknięte bo nie bylo chętnych. Teraz też nie będzie. Więcej miejsc na uczelniach.na państwowe jest ok.5 osób na miejsce.i wyższe pensje.znajdą się chętni do pracy.proste

#14  2019.03.08 08:57:24 ~Do 9

Studium nie odpowiada licencjatowi.ja licencjacie jest dużo wiecej.dlatego są pomostowki.studium to nadal poziom średni. Proszę nie wprowadzać w błąd. To nie uczelnia wyższa. .

#15  2019.03.08 09:00:54 ~Student

Licencjat.kursy i specki.zatrudnić opiekunów tak jak to jest wszędzie w Europie.pielęgniarstwo jest dziedziną bardzo szybko się rozwijającą. Powrotu do szkol średniej nie ma sensu robić. Nikt nie będzie chciał tam iść. Posłuchajcie młodych.

#16  2019.03.08 09:02:41 ~Ststudent

Znajoma kończy zaraz studia.cytuje-będę chodzisz na rozmowy i zobaczymy kto da mi więcej kasy.jak nie ta praca to inna.za 2500 netto w dużym mieście samemu się nie utrzymam.

#17  2019.03.08 09:03:32 ~Student

Kończy studia pielefniarskie oczywiscie

#18  2019.03.08 09:16:03 ~,,,,,

"Prezesi szpitali zwracają uwagę na to, że do wykonywania prostych czynności pielęgnacyjnych nie są konieczne aż tak wysokie kwalifikacje."Prezesi nie mają wiedzy kim jest obecnie pielęgniarka.To o czym myślą,to są opiekunki.W Polsce nie ma obowiązku,aby wszędzie byli opiekunowe,jak to jest we wszystkich cywilizowanych krajach. U nas przede wszystkim trzeba ucywilizować decydentów,który tkwią w średniowieczu,skupieni na własnych stołkach i pensjach,nie wiedzą co się w świecie dzieje.Wychodzi, jak ważne jest wykształcenie wszystkich.

#19  2019.03.08 09:25:57 ~Ala

Niedługo emerytura i ani jednego dnia dłużej nigdy nie było normalnych zarobków i nie będzie póki nie zaczną nas szanownać

#20  2019.03.08 09:56:53 ~pll

Ciekawe jak wyglądałby dokument :pielęgniarka od prostych czynności,czy od 7 boleści ?

#21  2019.03.08 11:05:31 ~Aga

Średni personel! A może kurs weekendowy wystarczy! Pan by się oddał w moje ręce po takim! Zapraszam!

#22  2019.03.08 13:06:12 ~Jan

A ile z nich będzie naprawdę cieszyło się emeryturą a ile dalej pracować. Tego w wykazie nie ma

#23  2019.03.08 15:37:49 ~Sabina

Powrót do LM niech zapomną! Skończyła się era posługaczek.

#24  2019.03.08 15:48:41 ~dypl piel

Czy prezesi szpitali doczytali się na czym polega praktyka pielęgniarska, która jest prawnie zdefiniowana od ponad 80 lat w Polsce?

#25  2019.03.08 17:39:06 ~Jan

Pracodawcy dobrze wiedzą że nawet jedna pielęgniarka będzie musiała wszystko zrobić żeby nie odpowiadać prawnie. Dopóki nie będzie prawa unijnego nic się nie zmieni.

#26  2019.03.08 18:17:13 ~Realista

."W tej sytuacji konieczne jest szybkie opracowanie np. koncepcji zmiany kształcenia i zdobywania wymaganych kwalifikacji przez średni personel medyczny. Prezesi szpitali zwracają uwagę na to, że do wykonywania prostych czynności pielęgnacyjnych nie są konieczne aż tak wysokie kwalifikacje jak obecnie – zdobywane na studiach wyższych. Powstaje pytanie: czy nie jest możliwe, by kształcić taki personel na niższym szczeblu niż szkoła wyższa? Ze swej strony nasz samorząd oferuje pomoc w opracowaniu takiej koncepcji, w oparciu o trzy szkoły ponadpodstawowe, które są jednostkami organizacyjnymi Powiatu Gliwickiego". Total odlot ! Starostowie poślą teraz do takich szkół średnich swoje potomstwo, he,he,he. Tak się kończy jak "puszcza się myśl przed rozumem". Prawo unijne zabrania praktyk uczniom szkół średnich, nie mających ukończonych 18 lat w szpitalach i innych jednostkach udzielających świadczeń medycznych. Jak, te tuzy intelektu, zwane dla niepoznaki starostami sobie to wyobrażają ? Dzisiejsza młodzież przy wydzielinach, narażona na zakażenia, mająca styczność z cierpieniem i śmiercią oraz lekami, m.in. morfiną. Kto normalny weźmie za to odpowiedzialność ? Opiekunowie medyczni w liczbie 50 tyś. od 2010roku pracują obecnie u Niemca za 1200 - 1500 eurasków na miesiąc opiekując się jednym, góra dwoma podopiecznymi. Zatrudnijcie sobie taki personel z U{krainy. AAA nie ma chętnych, A ua. To zostaje Bangladesz albo inne Kongo, może się skuszą za 400 eurasków na przylot do Polski.

#27  2019.03.08 20:30:29 ~emerytka

Teraz szybkie opracowanie koncepcji, jak ratować obsady szpitali! Pamiętacie, jak trzy lata temu już było nas mało. Wszystkie zajechane narzekałyśmy, że jest nas mało i nadal olewają nas? Pisałam, że to pierdyknie i pierdykło. Ja od tego roku na emeryturze i mam to gdzieś. Tragedią jest to, że my wszystkie potencjalne pacjentki. A pamiętacie, jak z innych zawodów (opiekunki) narzekały na nas? Nie zrozumiały, że bez lekarzy i pielęgniarek szpital nie będzie istniał, że jak okroją łóżka na oddziałach, to i nie będzie potrzeba tyle opiekunek, sprzątaczek i administracji. I się ziściło

#28  2019.03.08 20:49:52 ~a_

Polecam dobry artykuł o nas https://kobieta.onet.pl/nie-jestesmy-wrogami-pacjentow-zarowno-oni-jak-i-my-pielegniarki-zostalismy-ofiarami/97mxzn2

#29  2019.03.08 20:52:01 ~Do 2

Jestem przeciwna kształceniu na poziomie średnim. Medycyna za bardzo poszła do przodu, od pielegniarki wymaga się coraz większej wiedzy i samodzielności. Od toalet , karmienia są opiekunki. Wiedza pielegniarki powinna być wykorzystywana. Dość marnotrawstwa naszego potencjału. Niektórzy, co to im się nie chce uczyć, ciągną nas w dół, ale to się niedługo skończy. Śmieszna jest ta troska o brak pielęgniarek. Najlepiej mieć rzesze bez studiów, żeby im nie płacić

#30  2019.03.08 21:40:12 ~do 29

Coś w tym jest. Jednak opiekunów brak, nie zatrudniają. Wobec czego nasze umiejętności, wiedza, uprawnienia nie zawsze mogą być do końca wykorzystane, tylko z jednego powodu: z nadmiaru obowiązku. Walczyłyśmy o prestiż zawodu, większe uprawnienia. I co z tego mamy? Uprawnienia owszem na które nam brakuje czasu. Obecnie pielęgniarka jest od toalety pacjenta po wysoko specjalistyczne czynności pielęgniarskie, w tym wypisywanie recept, wykonywanie aseptycznych zabiegów itp. Pora aby pewne czynności stricte pielęgnacyjne przejęły inne zawody medyczne. Chciałyśmy większych uprawnień i co z tego? Tylko mamy dołożone więcej obowiązków.

#31  2019.03.09 07:18:08 ~Piel.

I dalej podziały, brak postów związanych z brakiem pielęgniarek co roku zwiększającym się w kontekście coraz gorszej opieki (dużo pielęgniarek pracuje na kilku etatach, błędy są i będą - już pacjenci skarżą a pazerność niestety odbiera niektórym rozum), dodatkowych zachęt, przywilejów, urlopów zdrowotnych, "reaktywowania" trzynastej pensji, premii, nagród itd. I wszystko to i podobne róbmy razem i solidarnie, bez podziałów i "postowych" popisów. Proszę o nauczycielach teraz non-stop z pełnym szacunkiem wypowiadają się politycy z lewa i z prawa a ostatnio premier Morawiecki.Na pewno dostaną swoje, bo nauczyciele są solidarni i szanują siebie nawzajem.

#32  2019.03.09 13:12:34 ~dypl piel

Wyrazy szacunku, czy prestiżu państwo dało pielęgniarkom i pielęgniarzom już w 1935 r. w Ustawie o pielęgniarstwie. Zaklasyfikowało ono praktykę pielęgniarska do tego samego zbioru co lekarską.Obecny stan prawny jest podobny. I co? Jak od tego czasu są realizowane normy opisujące praktykę pielęgniarską, a jak lekarską?

#33  2019.03.09 22:21:07 ~Ja

Jestem absolwentką LM . TO BYŁO ZŁE WYCHOWANIE ! . Nie wzmacniano w nas poczucia godności i szacunku do samych siebie. Przeciwnie, deptano naszą godność, okazywano nam brak szacunku, poniżano w szkole i szpitalu w obecności pacjentów i pracowników. Kształtowano postawy uległe . . . Wpajano poczucie powołania do pokornego służenia innym zapominając o sobie. To głównie dlatego jesteśmy tak słabą grupą zawodową z niskim poczuciem własnej wartości. Powrót do kształcenia na średnim poziomie to byłoby osateczne rozwiązanie kwestii pielęgniarskiej . Zagłada po prostu.

#34  2019.03.10 16:42:21 ~Do 33

Święta prawda

Dodaj komentarz