W sejmie: tylko pielęgniarki dostały jednorazowo 2 tys. podwyżki.

Wynagrodzenia pielęgniarek i położnych.

W SEJMIE: TYLKO PIELĘGNIARKI DOSTAŁY 

JEDNORAZOWO 2 TYSIĄCE PODWYŻKI

Posiedzenie sejmowej komisji zdrowia w dniu 14 marca 2019 roku:

Prezes Zarządu OZPSP Waldemar Malinowski:

Dobrze. Jeszcze raz Waldemar Malinowski, Ogólnopolskie Porozumienie Szpitali Powiatowych. Proszę państwa, ja zwrócę uwagę na jedną rzecz. Zwracam się do wszystkich posłów. Była reforma sieciowa. Mieliśmy jako organizacja – żeby wyjść z polityki – bardzo dobry kontakt z panem ministrem Radziwiłłem. Spotykaliśmy się praktycznie co dwa tygodnie, dyskutowaliśmy, aż wreszcie doszliśmy do jakiegoś konsensu. Czy ta reforma jest zła, czy nie, nie wiem, bo nie wiem, co będzie dalej. Z chwilą, kiedy pan minister odszedł, dialog się skończył. Tak naprawdę dyrektor nie jest w stanie powiedzieć, co będzie dalej. Nie wiemy, czy będzie sieć, czy nie będzie sieci. Mówi się o nowych mapach potrzeb zdrowotnych. Nikt nie wie, co będzie dalej. Może szpital się zlikwiduje, a może nie zlikwiduje.

Panie przewodniczący, my zrobiliśmy taką ankietę. Na 100 szpitali, 24 czekają na decyzję województw, ponad 70 zlikwidowało ponad 3 tys. łóżek. Myślę więc, że wszystkie szpitale powiatowe zlikwidują – tak jak pan Marek Wójcik powiedział – ok. 5–6 tys. Tak zresztą wynikało z ankiet, które robiliśmy przed wprowadzeniem tego przepisu.

Nikt nas nie słuchał, że w przypadku oddziałów internistycznych należy od razu wpisać opiekunki jako personel uzupełniający, bo to jest ich praca. Nikt nas nie słucha. Działania są interwencyjne. Ja życzę państwu – każdemu z państwa – żeby ktoś zarządzał szpitalem i pewnego dnia dowiadywał się z telewizji, że pielęgniarki dostają 1100 zł podwyżki, bo szybko, jeżeli jest dobrym dyrektorem przeliczy, że w życiu nikt nie zmieści się w 1600 zł, tylko że to będzie kosztować ponad 2 tys. Kto od czasu transformacji dostał podwyżkę, która budżet państwa kosztowała jednorazowo ponad 2 tys. zł? Żadna grupa zawodowa. Żadna. Wtedy trzeba było myśleć.

Na posiedzeniu komisji trójstronnej pytałem przedstawicieli ministra, którzy odpowiadali – dwóch młodych ludzi – czy pan przeczytał regulamin wynagradzania chociaż jednego szpitala. A po co? Bo wiedziałby pan, jakie są inne skutki tej podwyżki. Teraz ta podwyżka 100 zł daje dodatkowe środki. Skąd? Z NFZ. Za wszystko płaci NFZ. Gdybyśmy teraz zapytali pacjenta, czy on wie, że Agencja Badań Medycznych też będzie finansowana z NFZ, że jego składka idzie na to, to powie „ale ja chcę być szybciej przyjęty, wyleczony itd.”.

Następne pytanie. Szpital powiatowy…

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO-KO):

Przeproszę pana na chwilę. Szanowni państwo, naprawdę, słuchajmy siebie nawzajem. Proszę.

Prezes Zarządu OZPSP Waldemar Malinowski:

My przewidujemy, łącznie ze Związkiem Powiatów Polskich, że szpitale zaczną się zamykać. Politycy mówią, że to jest niemożliwe. Ja znam dwa powiaty, gdzie się już zamknęły. Proszę mi powiedzieć i wskazać, kto wtedy odpowie za opiekę zdrowotną w powiecie. Kto? Załóżmy, że cały POZ jest prywatny. Kto? Co starosta? Znam starostę. Mówi – „poprosiłem wszystkich…”…

Przewodniczący poseł Bartosz Arłukowicz (PO-KO):

Prosiłbym spokojniej.

Prezes Zarządu OZPSP Waldemar Malinowski:

Dobrze. Poprosił wszystkich świadczeniodawców z danego powiatu – nikt nie przyszedł, bo on ma podpisany kontrakt. On nie mógł zorganizować tej opieki zdrowotnej.

Działamy totalnie bez planu. Zatem to, o co my apelujemy, to jakieś podstawy, podstawy ponadpartyjne, nietykalne, bo żaden dyrektor nie może zarządzać, jeżeli nie ma jakiegoś kierunku.

Pytanie zasadnicze: Będzie sieć, czy nie będzie? Czy będziemy likwidować szpitale, czy idziemy na żywioł, przez likwidację łóżek? Jak kolega powiedział – tyle łóżek internistycznych… Proszę państwa, łóżka internistyczne w każdym województwie są w priorytetach. Brakuje po 800–900 łóżek. I koniec. Proszę więc się zastanowić, w jaki sposób mamy dalej działać, bo działamy totalnie bez planu. Dziękuję.

źródło: stenogram sejmowej komisji zdrowia 


Zobacz także:

Komentarze użytkowników

#1  2019.04.07 15:46:03 ~Piel

Co za głąby!

#2  2019.04.07 16:22:15 ~L

Oj nie ładnie tak kłamać ! Pielęgniarki nigdy nie dostały jednorazowo podwyżki w wysokości 2 tyś. ! W ogóle nie dostały w takiej kwocie !

#3  2019.04.07 16:26:01 ~t

Jeśli w sejmie dyskutują opierając się na tym co się komu wydaje.a nikt nie chce poznać prawdy to niestety idąc do szpitala trzeba się mieć na baczności bo jedna pielęgniarka nie jest w stanie zapewnić pacjentom należnej opieki. i o to najbardziej tu chodzi w tym wszystkim o BEZPIECZEŃSTWO pacjenta, ale również i pielęgniarki.

#4  2019.04.07 17:25:15 ~Piel

Moja wypłata ledwo wystarcza mi na podstawowe potrzeby. żyje od wypłaty do wypłaty, myślę że większość pielęgniarek tak żyje. żyjemy żeby pracować chyba po nic więcej, smutne

#5  2019.04.07 19:30:02 ~Karola

No to drogie panie teraz juz wiemy sluzba zdrowia upada przez "pazerne"pielegniarki to jest jakas masakra i paranoja. Gdzie ja kurde żyję. Boże daj doczekac tych dwoch lat i ani minuty dluzej. W tym chorym kraju nic sie nie zmieni NIC

#6  2019.04.07 19:52:33 ~ piel

Tak jak oszukiwane są piel w poz SPZOZ ,to się w głowie nie mieści , do tej pory nie włączono zembalowego do podstawy , czy jeszcze tak macie, ciągle opowiadają jakie to podwyżki piel otrzymały, niech w końcu sprawdzą odgórnie. Dyrektorzy rządzą jak im pasuje ,

#7  2019.04.07 20:01:50 ~Do

Do piel. 4 Nie zgodzę się z panią

#8  2019.04.07 20:10:18 ~piel do 7

Wynika z tego, że są znaczne różnice w płacach, najgorzej opłacane są piel w SPZOZ podkarpackie, szpital powiatowy, jestem tego przykładem, jak wcześniej pisałam , nadal nie mam włączonego do podstawy dodatku zembalowego, a po uzyskaniu tytułu specjalisty czekam na podwyżkę już 5 m-cy , żadnej odpowiedzi.

#9  2019.04.07 20:21:28 ~Gośka

Ale dostały od 900 do 1200 do podstawy

#10  2019.04.07 20:35:04 ~Gabi

Może by pielęgniarki pracowały za miske ryżu? przez ich pazerność,szpitale bankrutuja,chory kraj ichore izby pielęgniarek.

#11  2019.04.07 20:42:21 ~do 9

Ale nie jednorazowo. tylko w 4 transzach i brutto.

#12  2019.04.07 20:43:34 ~oj

Pielęgniarki po liceum medycznym też mają o 700,800 zł więcej do podstawy od pielęgniarki po studiach tylko układy się liczą.

#13  2019.04.07 20:51:25 ~Gabi

Do 12_stej.przestań się licytować z wyksztalceniem,tak sama praca,taka sama placa.kodeks pracy.

#14  2019.04.07 20:51:54 ~strajk

Strajk tak jak nauczyciele.

#15  2019.04.07 21:27:21 ~Pie

Pracujce nadal na trzech stanowiskach to napewno coś zdziałamy Umiecie tylko wydrapywać sobie oczy za tytuły i nic więcej.

#16  2019.04.07 22:05:42 ~Agfa

Do 15 dobrze napisane , nie ma jednosci w naszyn zawodzie i to nas gubi

#17  2019.04.07 22:29:55 ~Plg

Ludzie nie wiedzą ,że ta podwyżka to z 4 lat.Co roku dawali nam dodatki brutto,brutto. Zobaczyli ,że faktycznie zarabiamy grosze.Nie mieli innego wyjścia.Żeby się dalej nie błaźnić ,włączyli do poborów.

#18  2019.04.07 22:45:19 ~piel do 9

Jak już wcześniej napisałam, do podstawy nie włączono mi dodatku zembalowego , są jednak różnice w interpretacji prawa co się należy pielęgniarkom, jest to bardzo denerwujące ,zwłaszcza że społeczeństwo zostało wprowadzone w błąd.

#19  2019.04.07 22:56:55 ~Iza

Ha ha ha

#20  2019.04.07 23:38:13 ~Ina

Brutto brutto od Zembalowego co nam się należało jak psu kość i to nazywa się podwyżką to czemu pielęgniarki emerytura po40 latach pracy w szpitalu na zmiany to 1800 zł. A nauczycielki 3200zł.to kto zarabia więcej chyba to widać

#21  2019.04.08 01:50:38 ~Ala

Do 10 nie rozumiem twojego komentarza ,o jaką pazerność ci chodzi?

#22  2019.04.08 07:01:04 ~la,la

Tylko układy się liczą,nie potrzeba zmieniać szpitala ,żeby mieć więcej po liceum 5 letnim mają więcej o 700,800 zł na zasadniczej pensji i nie o szkoły chodzi.

#23  2019.04.08 08:05:59 ~Fff

Głupie pi.dy

#24  2019.04.08 08:08:15 ~Ja

Nie umiecie strajkować tylko pracujecie na 2,3 etatach to macie-zjednoczcie się a nie narzekajcie

#25  2019.04.08 08:20:03 ~Do 24

Prawda uczcie się od nauczycieli! Zmienić Ptok natychmiast! Jakim prawem mamy zakaz strajkowania do 2021? Co chcą to zna mi robią a wy się dzielicie na wiek na wykształcenie!

#26  2019.04.08 09:06:00 ~Lola

Strajk!

#27  2019.04.08 09:40:50 ~Piel.

Niech nas nie prowokują! Tak piszemy, narzekamy a działań brak. Obserwuję przez dłuższy czas przygotowanie nauczycieli do protestu i nie mogę się nadziwić jak wszyscy popierają nauczycieli a samorządy dają wsparcie i siłę! Kiedy my protestowałysmy było zero wsparcia a wręcz wieszanie na nas psów! Nauczycielom pomagała nawet nasza pielęgniarka związkowa z FZZ Dorota Gardias a co zrobiła dla naszego środowiska? NIC. Dramatyczne jak pielęgniarki bardziej cenią nauczycieli i dają odpowiednie komentarze na FB. Popieram 25 i podobne.

#28  2019.04.08 09:44:55 ~do 14

Trzeba mieć takiego Broniarza jak mają nauczyciele a nie prorządową Krysię Ptok! Do 27 popieram i podobne.

#29  2019.04.08 09:52:34 ~do 23

Do 23 prymitywie do rynsztoku

#30  2019.04.08 10:08:45 ~do 27

Bardzo dobrze napisane. Nauczyciele walczą z godnością i odważnie.Maja szczęście, że mają Broniarza a my prorzadową Ptok.Nauczyciele mają paski dwa razy w miesiącu, mnóstwo dodatków, trzynastek, płatne urlopy zdrowotne roczne! Tak oni tracą zdrowie pielęgniarka nie? Mają jeszcze Kartę Nauczyciela a co mają pielęgniarki? NIC ! Pracujemy w środowisku szkodliwym, w zmianowosci, praca w ciągłym stresie, odpowiedzialna i fizycznie i psychicznie obciążające, brudna i żeby nawet trzynastki nie było? NIC nie potrafimy wywalczyć. Tylko marne dodatki ubruttowione i 4 lata oczekiwania. Inne grupy zawodowe by na to nie pozwoliły - ostatnio nauczyciele. Wczoraj był 7 kwietnia dzien pracownika służby czy tam ochrony zdrowia. Zero życzeń od rządu a przed innymi to rząd dyga : policjantami, nauczycielami, przed strażą, wojskiemdygają Bardzo przykre.

#31  2019.04.08 10:12:14 ~do 30

Tak dla ochrony zdrowia święta brak. A obchody święta to też nagrody!

#32  2019.04.08 11:00:35 ~Plg

Jakie my naiwne.Kkiedy to rzącącym zależało na dobrym leczeniu i pielęgnacji.Sami o siebie zadbają.Pozostali ludzie mają dostać minimum i żyć jak najkrócej.To jest szara rzeczywistość od wieki wieków.Skąd pieniędzy na emerytury? Dlatego nigdy nie będziemy ważną grupą zawodową.

#33  2019.04.08 11:17:44 ~Piel.

Zgadzam się wiele prawdy. A ja dziś przeczytałam, że pani przedszkolanka pow. tak cyt " my musimy dużo zarabiać bo jestesmy najlepiej wyksztalconą grupą zawodową " A ile różnych szkoleń specjalizacji nie licząc nawet studiów posiada pielęgniarka. Pracuję w środowisku nauczycieli i o szkoleniach i in. cisza. Do 32 zgadza się - ostrzeżenie dla młodych by od tego zawodu trzymali się z daleka!

#34  2019.04.08 11:44:08 ~Do 30

1100 do postawy w skutkach około 1700 więcej, ogólnie ok 4800 na rękę, jeszcze mało? Weźcie się wreszcie do pracy a nie tylko płakać, jak mało proszę bardzo, przekwalikujcie się, będziecie spijac ten nauczycielski miód i leżeć do góry d.ą

#35  2019.04.08 12:47:26 ~Do 34

Prymitywie, a swoja mamusię z tatusiem w szpitalu zaopatrzysz w prywatną opiekę pielęgniarską, tak jak swojego bachorka za ciężka kasę i na d. pie nie usiądziesz, chyba żeś resortowy bachor, co to ma po kombinatorze tatusiu mamonę. My sobie bez was poradzimy, a wy bez nas w szpitalach ?

#36  2019.04.08 12:49:23 ~Do 34

Spadaj trollu na drzewo banany prostować, a nie wypisujesz tu jakieś bzdury. Nic dziwnego, że mamy tak niski poziom nauczania w Polsce, skoro nasze dzieci uczą takie tępe barany twojego pokroju. Naucz się matematyki i sam weź się za robotę, bo póki co palma ci odbiła od leżenia do góry dupą!

#37  2019.04.08 13:00:23 ~Do 34

Mam nadzieję, że w końcu dobiorą wam się do tyłków i zaczną rozliczać za efekty pracy i że zaczniecie w końcu płacić podatki od korepetycji. Przede wszystkim likwidacji powinna ulec karta nauczyciela, czyli komunistyczny relikt przeszłości i te wszystkie śmieszne dodatki. Urlopy zdrowotne dla podratowania zdrowia dla nauczycieli? A niby z jakiejjakiej racji? A pielęgniarki to niby ze stali tak? I mają znosić humorki chorych pedagogów, bo nie od dziś wiadomo, że to najbardziej wredny i roszczeniowy typ pacjentów.

#38  2019.04.08 13:19:11 ~Nauczyciel

No właśnie, pielęgniarki mogą dostac Podwyżkę a ja nadal za śmieci pracuje. A często ta pielęgniarka nawet natury nie ma.

#39  2019.04.08 13:31:08 ~Do 38

To się proszę przekwalifikować, z nauczycielskim wykształceniem żaden problem.

#40  2019.04.08 13:34:35 ~Do 38

Człowieku Ty do szkoły wróć, ale uczyć się

#41  2019.04.08 13:40:12 ~Do #38

Tak to jest z leniami pielegniarkami

#42  2019.04.08 14:46:27 ~Do 41 #

Śmierdzącym leniem to ty jesteś, nauczyciele są bardzo pracowici, aż ich d*a boli od siedzenia

#43  2019.04.08 14:56:40 ~Piel

34, 38, 41I takie prymitywy oczekują 1000 zł podwyżki? Za co? Tacy z was nauczyciele, jak z koziej d.y trąby!

#44  2019.04.08 15:42:33 ~Plg do34

A tak 1800 odejmij.1100 do podstawy wiesz jakiej? Otóż podstawa od 1600- 2100.Łatwo możesz obliczyć, ile zarabiały plg ,a ile zarabiają teraz.Oczywiście to są pieniądze ze zmianowością.Te 4800 nawet więcej,zarabiają plg z innych etatów.Powiedzmy 240h.Popracuj i Ty .Ja Ci nie żałuję tych pieniędzy.

#45  2019.04.08 16:28:00 ~do 41

P.Mielcarek proszę usunąć śmiecia zacofanego stąd!

#46  2019.04.08 17:34:11 ~?

Czy w świetle komentarzy nr 27 , 30, 33,37 a szczególnie - 34 i 38, rozmaite Plg nadal całym sercem popierają strajk nauczycieli ? . I co na to tępa dzida -" piel.dypl."?

#47  2019.04.08 17:56:34 ~piel

80 % nauczycieli strajkuje a z mediów płyną apele o przywrócenie godności i szacunku nauczycielom. Gdy punktowo strajkowaly pielęgniarki nie było takich apeli . Czy dlatego, że nie można przywrócić czegoś, czego nigdy nie było ?

#48  2019.04.08 20:46:09 ~Ja

Tak? Ktore? Kiedy? Gdzie?

#49  2019.04.09 00:16:34 ~Piel.oddz.

Oj drogie kolezanki slabe jestescie z ekonomiki i to bardzo 1600 zl a dodatki za noce swieta i koszty pracodawcy lacznie ok 2 tys. Zapytajcie sie w ksiegowosci to wam wytlumacza prosta matematyka jest dla Was problemem zawsze mowi sie o kwotach brutto a nie co dostajemy na reke przeciez ten Dyrektor szpitala musi odprowadzic takze skladki jako pracodawca trzeba najpierw poczytac i sie wglebic w temat a potem pisac beznadziejne komentarze tu chodzi o koszty calkowite jakie ponosi szpital nfz zwraca 1600 a jak ktos wczesniej mial wyzsza zasadnicza to pracodawcy sa naprawde ugotowani, .

#50  2019.04.09 03:56:22 ~hmm

Koleżanka oddziałowa zgłębiła tajniki prostej matematyki i doskonale liczyć umie ,ale nie poznała doniosłej roli kropki i przecinka. A to podstawy interpunkcji .

#51  2019.04.09 06:48:48 ~piel do 49

W moim przypadku pracodawca będzie ugotowany na maxa, ponieważ moja podstawa to 2200,00zł-mgr ze spec.

#52  2019.04.09 09:12:50 ~Do 49

Tak bardzo przejmujesz się losem pracodawcy? Chyba bardziej, niż losem swoich podwładnych. Jak długo siedzisz na wygodnym stołeczku "mistrzyni ekonomiki"? Możesz zwleczesz z niego swoje cztery litery i popracujesz na odcinku?

#53  2019.04.09 10:13:26 ~Plg

Kiepska z niej przełożona co służy nie tym,którzy są pod nią,a tym ,którzy są nad nią.Dawno powinna opuścić stanowisko.

#54  2019.04.09 12:49:40 ~do#53

Nie tylko Ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej z 2011 r. ogranicza swobodę kierowniczej kadry, do zapisów formalnych( a nie do podręczników dotowanych przez ministerstwo), w przypadku pielęgniarek i pielęgniarzy dochodzi Kodeks etyki. Czy jedne, czy drugie zapisy są egzekwowane ? W jaki sposób?

Dodaj komentarz