Strona główna
Mapa strony
Pielęgniarki i Położne
Fakty Komentarze Codziennie
  Prawie 1 000 KOMENTARZY zamieszczono na Portalu w styczniu 2012 roku. Portal odwiedziło prawie 60 tysięcy osób.

Czy według ustawy podwyżkowej z 2006 pracodawca jest zobowiązany podwyższyć wynagrodzenie podstawowe w 2009 roku i latach następnych?

Data ostatniej aktualizacji: 2009-09-20 14:22      Ten artykuł czytano już: 10000 razy !

Wynagrodzenia pielęgniarek i położnych.

Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć typowo kiedy interpretuje się polskie przepisy prawne: tak, ale . . .

Ale do rzeczy .... Ustawa podwyżkowa z 2006 roku w obowiązującym brzmieniu obliguje zarzadzających zakładami opieki zdrowotnej do przekazywania na podwyżki płac co najmniej 40% wzostu zobowiązania NFZ wobec SP ZOZ. Należy podkreślić, że związek zawodowy pielęgniarek postulował, aby 85% środków finansowych wynikających z tego 40% wzrostu było przeznaczana na wzrost wynagrodzeń "pracowników medycznych". Ten zapis w sejmie nie uzyskał większości.

Z cytowanego poniżej art.59a zapisu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej nie wynika czy pracodawca ma obowiązek podwyższyć wynagrodzenie danemu pracownikowi, czy jakieś grupie zawodowej, czy ma to być wzrost uposażenia zasadniczego. Warto zwrócić uwagę, że nie pada pojęcie "pracownik" lecz  "osób zatrudnionych".  

12 sierpnia 2009 roku - Lekarze w radomskim szpitalu, w którym trwa strajk pielęgniarek i położnych wywalczyli swojej grupie zawodowej " wynagrodzenie uzależnione od średniej krajowej w poprzednim roku". Dyrekcja zadłużonego szpitala poprzez tak pojmowaną "sprawiedliwość" sprowokowała pielęgniarki i położne do strajku? Do postulatów strajkujących należy dopisać kolejny: DYMISJA DYREKTORA! 3 KOMENTARZE.

Art. 59a. 1. W przypadku wzrostu kwoty zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, wobec samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w stosunku do kwoty wynikającej z poprzedniej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dotyczącej tego samego rodzaju lub zakresu świadczeń opieki zdrowotnej, kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest obowiązany do przeznaczenia nie mniej niż 40% kwoty, o którą wzrosło zobowiązanie, na wzrost wynagrodzeń osób zatrudnionych w tym zakładzie.
2. Wykonywanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1, następuje w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. W przypadku gdy w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej działa więcej niż jedna organizacja związkowa, organizacje wspólnie uzgadniają wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
3. Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, wykonuje obowiązek, o którym mowa w ust. 1, w uzgodnieniu z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Kto kontroluje prawidłowość realizacji ustawy podwyżkowej w 2009 roku?  Kwestia kontroli realizacji ustawy podwyżkowej w konkretnych zakładach pracy stała się przedmiotem wystąpienia redakcji Gazety i Portalu do MZ, NFZ oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Szczegóły zobacz tutaj.

UWAGA!

Do sejmu w dniu 25 czerwca 2009 roku wpłynął rządowy projekt nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Likwiduje on obowiązek przekazywania przez pracodawców na podwżki wynagrodzeń co najmniej 40% wzostu zobowiązania NFZ wobec SP ZOZ.

Zapis w projekcie ustawy jest krótki: 

6) uchyla się art. 59a i 59b

W uzasadnieniu do rządowej ustawy czytamy:

"Projekt zakłada też uchylenie przepisów dotyczących zobowiązań kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do przeznaczenia nie mniej niż 40 % kwoty, o którą wzrosło zobowiązanie Narodowego Funduszu Zdrowia, na wzrost wynagrodzeń osób zatrudnionych w zakładzie jako ograniczających swobodę zarządzania zakładem. Na potrzeby ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (Dz. U. Nr 149, poz. 1076, z późn. zm.) wśród samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej zostało przeprowadzone badanie ankietowe, w którym podmioty te wskazały dochody uzyskane w ramach umów z Narodowym Funduszem Zdrowia zrealizowanych w 2005 r. oraz wysokość kosztów poniesionych przez te zakłady na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wraz ze składnikami na ubezpieczenie społeczne i innymi obowiązkowymi kosztami ponoszonymi w związku z wypłatą wynagrodzeń na podstawie odrębnych przepisów oraz na wynagrodzenia osób wykonujących zawody medyczne na ich rzecz na podstawie umów cywilnoprawnych. Dane dotyczące wysokości wynagrodzeń były ujęte w podziale na poszczególne rodzaje świadczeń kontraktowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Na podstawie analizy zebranych danych, które zostały zweryfikowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, obliczono udział kosztów pracy w poszczególnych rodzajach świadczeń opieki zdrowotnej i przyjęto założenie, że wskaźniki te są reprezentatywne dla innych świadczeniodawców mających zawarte z Funduszem umowy w poszczególnych rodzajach świadczeń. Wskaźniki udziału kosztów pracy w poszczególnych rodzajach świadczeń opieki zdrowotnej w umowach wykonanych w 2005 r., stanowiące załącznik do ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń, zostały ukształtowane na poziomie od 0,4 do 0,72, a dla lecznictwa szpitalnego 0,65.
W związku z powyższym udział kosztów pracy w poszczególnych rodzajach świadczeń opieki zdrowotnej został określony na poziomie co najmniej odpowiadającym temu, który został wskazany w art. 59a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (np. lecznictwo uzdrowiskowe – 0,40, podstawowa opieka zdrowotna – 0,41), ale zwykle kształtuje się na poziomie zdecydowanie wyższym (np. opieka długoterminowa – 0,72, opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień – 0,69). Ponadto z informacji przekazywanych przez publiczne zakłady opieki zdrowotnej wynika, że na skutek decyzji płacowych podejmowanych w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. nowych przepisów regulujących czas pracy pracowników ochrony zdrowia – poziom wzrostu wynagrodzeń w chwili obecnej znacznie przekracza wzrost, o którym mowa w art. 59a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ale również wskaźniki stanowiące załącznik do ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń. W związku z powyższym wydaje się, że proponowane uchylenie art. 59a i 59b ustawy o zakładach opieki  zdrowotnej nie będzie miało istotnego wpływu na dynamikę wynagrodzeń w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, gdyż faktyczny odsetek kwot kontraktów przekazywany na wynagrodzenia jest wyższy niż ustalony w tym przepisie i sięga ok. 70 %.   W związku z uchyleniem art. 59a i 59b konieczne było także uchylenie art. 67b i działu Va, które regulowały kwestie kontroli wykonywania obowiązku określonego w art. 59a i odpowiedzialności karnej za nieprzestrzeganie tego obowiązku".

Informacje w przedmiotym zagadnieniu będziemy na bieżąco przekazywać na Portalu.

Mariusz Mielcarek

Zobacz także:

W Radomiu pielęgniarki i położne pytają: gdzie są nasze pieniądze? Pytają dyrektora szpitala. Ale czy nie powinny skierować również tego pytania do przewodniczącej związku Doroty Gardias? 6 KOMENTARZY.

 

 

Nie masz czasu codziennie zaglądać na Portal Pielęgniarek i PołożnychCry?

Mamy dla Ciebie praktyczne rozwiązanieSmile!

Zamów teraz wysyłkę najpopularniejszych artykułów na Portalu. Redakcja Portalu będzie Tobie przesyłać poniedziałkowe i środowe oraz w piątek wekendowe wydanie Serwisu Informacyjnego na Twoją skrzynkę pocztową.

 

 Teraz tutaj Zamów

 

 

Książki w Sklepie Pielęgniarek i Położnych
  • Small_Top
  • Small_modele_opieki_pielegniarskiej_nad_chorym_doroslym
  • Small_Top-1
  • Small_ksi____ka_001-1
  • Small_problemy_wielokulturowosci
  • Small_yyy
  • Small_ksi____ka_002
  • Small_wstrzykniecia_domiesniowe

Komentarze użytkowników

#1 dajkasia Data: 2009-09-07 09:09:35

ja tak ogólnie-uważam,ze to skandal,jeżeli chodzi o place pielęgniarek,chodzi tu o różnice w zarobkach za taka sama wykonywana prace -dlaczego sa tak rożne wynagrodzenia w rożnych miejscach pracy,w całej Polsce powinna byc jednakowa pensja,sa takie-rozbieżności,ze włos sie jeży-na glowie w granicach nawet do 1000zl.,NIE MA SIE WIEC CO DZIWIĆ,ZE NIBY TAK MALO ZARABIAMY.

#2 ~Mariola Data: 2009-09-07 17:46:21

we włocławskim MZOZ prezes po cichu podniósł licencjatkom i magisterkom pensje o 50%.I teraz małolata ma pensje prawie 1000 wieksza niz doswiadczonba pielegniarka po Studium

#3 ~Igo Data: 2009-09-07 18:42:05

Do Marioli Również uważam że takie postępowanie dyrektora jest niesprawiedliwe. Ale koleżanki po licencjacie to nie Małolaty, dlaczego ubliżasz koleżankom. Uważasz że zasługujesz również na podwyżkę udowodnij to, zasłuż na nią. Mimo iż nie jestem w grupie "małolat" to uważam że wymaganie podwyżek tylko ze względu na staż pracy jest żenujące, za to mamy płacone stażowe. Popatrz na nauczycieli którzy się szanują a ich płace są uzależnione od wykształcenia. SZANUJMY SIĘ.

#4 ~Żenada Data: 2009-09-07 21:16:54

czego my chcemy od władz skoro same we własnej grupie zawodowej nie umiemy sie szanować!!! Mariola w głowie sie nie mieści jak koleżanka po fachu myśli o drugiej..ty też kiedyś byłaś "MAŁOLATĄ"i chciałaś by Cie traktowali z takim samym szacunkiem a teraz uważasz sie za lepszą bo co?bo masz większy staż pracy?!a kto Tobie i koleżankom podobnie jak Ty myslącym nie pozwala sie uczyć???!!! ale najlepiej siedzieć,narzekać,wyrzywać sie na młodych pielegniarkach i czekać na podwyżke bo sie należy...czasy sie zmieniają i teraz nie tylko doświadczenie sie liczy (choć jest bardzo ważne i ja z pokora słucham starszych koleżanek od których moge sie wiele nauczyć)ale też aktualna wiedza i ciągłe podnoszenie kwalifikacji!!!bardzo dobrze ze podnoszą pensje za wykształcenie i kolejne kończone kursy bo żeby to osiagnąć też trzeba poświęcić sporo pieniędzy, czasu ...dobrze ze w swoim środowisku nie mam takich obłudnych koleżanek... Mgr pielęgniarstwa:)

#5 ~ania Data: 2009-09-07 21:51:02

tez bardzo mnie bolą słowa Marioli- lic. piel.

#6 ~ania Data: 2009-09-07 21:54:43

cd. pracuje piętnaście lat

#7 ~do Marioli Data: 2009-09-07 23:34:28

Powinnas się wstydzic Takiego toku rozumowania.Co Ty sobie wyobrażasz,że płacić Ci mają za wieloletnią pracę i wiadomości sprzed.....kilkunastu lat.Idź do przodu,zdobywaj nową wiedzę ,poznaj coś nowego a nie siedź i narzekaj na małolaty ( żenada ).Ja też mam już doświadczenie 25-letnie ale zrobiłam licencjat teraz jestem na SUM a moje koleżanki śmiały się ze mnie a teraz już widzą,że zaczyna się coś dziać i może moje pójście za ciosem to było dobre posunięcie.

#8 ~ania Data: 2009-09-09 21:18:47

wszystkie się śmieją a tak szybciutko "polecą"na pomostówkę nie mogę się tego doczekać za te ciągłe wyśmiewania w kierunku do studiujących albo będą POMOCAMI

#9 ~mgr p-arz Data: 2009-09-12 17:33:35

Moi drodzy - NA NAUKĘ nie jest NIGDY ZAPÓŻNO -. Ja obroniłem pomostowy lcencjat mając 55 lat a magistra mając 57 lat . Jestem po 2,5 letnim studium . Uważam , że WARTO !!! Europa stoi otworem i to za duże pieniądze . Zresztą u nas w kraju doczekamy się chwili , że płacić się będzie za wykształcenie !!! Powodzenia . magister pielęgniarz .

#10 ~gosia Data: 2009-09-13 17:33:51

Do mgr p-arz, gratuluję wytrwałości i motywacji do kształcenia, ale jestes facetem a wy inaczej myslicie, ja moim koleżankom też mówię idźcie na studia macie jeszcze po 10 lat pracy - a one po co nie chce się im uczyć, i daleko i w ogóle.... a o pieniadze pierwsze się biją bo sie należy za staż, otóż nie , nie zgadzam się za wiek sie nie płaci jak to juz ktos powiedział a za wykształcenie.

#11 ~mgr p-arz Data: 2009-09-13 19:10:43

Do - gosia , Dziękuję , mojej edukacji nie koniec ! Emerytura nie jest dla mnie celem w Życiu. Jak zdrowie pozwoli to bedę pracował do 70 rż. Oczywiście w cywilizowanym kraju , w kraju gdzie człowiek jest istotą nadrzędną i na 1 miejscu .W kraju gdzie rząd myśli o swoim obywatelu i robi wszystko aby jego życie było bezstresowe , przyjemne i łatwe !!! Nadmienię , że otrzymałem Dansk autorisation sygeplejersker ( autoryzacja dyplomu pielęgniarskiego w Królestwie Danii ( Dania , Grenlandia , Wtspy Owcze ) . Myslę o studiach III stopnia ( doktorat )najprawdopodobniej w Danii. Dziękuję - Powodzenia.magister pielęgniarz.

#12 ~mgr piel Data: 2009-09-14 15:56:53

Mam 48 lat i mam nadzieję, że przed emeryturą doczekam się płacy według kwalifikacji Magistra zrobiłam w 2002 roku, dodatek, który wtedy dostałam za uzyskane wykształcenie, zabrano mi w momencie kiedy zostałam oddziałową - bo to wymagane na stanowisko kwalifikacje. Rok temu zrobiłam specjalizację i do dnia dzisiejszego nie doczekałam się z tego tytułu dodatku. To nie są już wymagane kwalifikacje, to jest ponad..., ale miałabym więcej niż inne oddziałowe, a to niedopuszczalne. Inne spoczęły na laurze skończonej 10-15 lat temu specjalizacji. Kiedy mam gorszy dzień zastanawiam się czy rzeczywiście warto było wydawać tyle pieniędzy dla poszerzenia wiedzy i własnej satysfakcji. ....Mija 6 lat jak jestem oddziałową, mam dosyć tej funkcji, zastanawiam się ile stracę przez jej objęcie. Myślę, że zabrany mi wcześniej dodatek nie zostanie mi ponownie przyznany. Pozdrawiam

#13 ~Natka Data: 2009-10-18 01:37:01

do: gosia Czy jak facet- to co ma się uczyć a kobieta ma być tą głupszą?... Proszę bez negatywnych naszych stereotypów-WSTYD...21 wiek!

#14 ~Jolpod Data: 2009-11-16 00:58:04

O rany, ludziska, naprawdę nie mogę uwierzyć w to co czytam!!! Huuurrraaa. Wy naprawdę istniejecie. Jak miło czyta się wasze wypowiedzi. Boże, dziękuję, że natrafiłam na tą dyskusję, bo zaczynałam tracić nadzieję i myślałam, że już lekko schizuję. Więc nie jestem tak do końca ufoludkiem, skoro są osoby podobnie myślące. Popieram, popieram i jeszcze raz popieram. Kto stoi w miejscu, ten się cofa. Więc uczmy się żeby nie obudzić się pewnego pięknego dnia w jaskini jako odrodzony neandertalczyk. Lepsza kurna chata niźli ciemna jaskinia. Pozdrawiam wszystkich homo sapiens ;)

#15 ~niek Data: 2010-04-06 21:42:33

Trójstronny model ustalania przyrostu średnich wynagrodzeń w podmiotach gospodarczych przechodzi do lamusa - przestała obowiązywać ustawa z 16.12.1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców. Została ona uchylona przez nowelizację z 19.11.2009 r. (Dz.U. Nr 219, poz. 1707).

#16 ~zz Data: 2011-02-04 16:30:03

A co z taka złością na Mariolę i znowu odzywa się w w was licencjat i mgr naukai mozliwości korzystania z niej to inna rzecz ale Mariola skonczyła budownictwo i pracuje na budowie????????Zastanówcie się

#17 ~pola Data: 2011-02-28 15:49:34

Mariola powinna skonczyc studia a nie użalac sie nad sobą Takie życie.Mariola skonczyla szkole i ma srednie wykształcenie i sredni zarobek inne skonczyły wyższe i maja wyższe zarobki! O co chodzi ?Jest tak jak powinno byc!!Gratulacje dla Pana Prezesa MZOZ Wrocław!

Praca za granicą

Praca w Polsce

Zadaj pytanie

Portal na nasza-klasa.pl