Interpelacja nr 2665 do ministra zdrowia
w sprawie warunków sanitarnych dla zakładów opieki zdrowotnej w części dotyczącej sterylizacji narzędzi
Szanowna Pani Minister! Pragnę złożyć na Pani ręce interpelację dotyczącą warunków sanitarnych dla zakładów opieki zdrowotnej w części dotyczącej sterylizacji narzędzi określonych w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
Podstawowym problemem, z jakim spotykają się zakłady opieki zdrowotnej, jest wymóg posiadania w zakładzie centralnej sterylizatorni zgodnej z wymogami (ISO lub GMP) lub ewentualnie korzystania z zewnętrznych usług zakładu, który posiada taką sterylizatornię. Posiadanie tejże centralnej sterylizatorni zgodnej z tymi wymogami i rozporządzeniem niesie za sobą konieczność posiadania kilku wydzielonych pomieszczeń ze strefami: brudną, czystą i sterylną. Ponadto stawia wymóg wydzielenia pomieszczeń do pakowania narzędzi i bielizny, śluzy umywalkowo-fartuchowej wraz z toaletą dla personelu oraz pomieszczenia wydawania materiałów sterylnych; zamontowania przelotowej myjni-dezynfektora między strefą brudną i pomieszczeniem wydawania oraz między strefą brudną i czystą; jak również konieczności posiadania sterylizatorów przelotowych między strefą czystą i sterylną.
Zapis o centralnej sterylizatorni i szczegółowych wymagań co do jej struktury znajduje się w załączniku do rozporządzenia dotyczącym wymogów sanitarnych dla szpitala. Jednak sanepid stoi na stanowisku, że zapis ten dotyczy wszystkich zakładów opieki zdrowotnej, czyli przychodni specjalistycznych, gabinetów lekarza rodzinnego i stomatologów, jeżeli są zarejestrowane jako ZOZ. W załączniku drugim dotyczącym przychodni brak jest zapisu dookreślającego szczegółowe wymagania centralnej sterylizatorni dla przychodni. Wydaje się absurdalne, aby wymagać takiej rozbudowanej struktury pomieszczeń dla kilku gabinetów lekarskich czy stomatologicznych. Dotychczas wystarczało wydzielenie osobnego pomieszczenia do mycia i dezynfekcji narzędzi oraz osobnego do sterylizacji.
Jeżeli interpretacja zapisu zostanie utrzymana, dojdziemy do paradoksalnych sytuacji, gdzie przychodnia złożona z 2 czy 4 gabinetów będzie miała 6 pomieszczeń, aby wysterylizować kilka narzędzi. A z kolei tuż obok będzie funkcjonować grupowa praktyka lekarska 10 gabinetów lekarskich z jednym autoklawem zainstalowanym w gabinecie lekarskim. W związku z powyższym wnoszę zapytanie o możliwość zmiany przepisów bądź ich dookreślenie.
Z poważaniem
Posłowie Maciej Orzechowski,
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz
i Jarosław Katulski
Warszawa, dnia 8 kwietnia 2008 r.
Odpowiedż MZ opublikujemy po jej ogłoszeniu