Pielęgniarka opieki długoterminowej. Interpelacja poselska z dnia 21 stycznia 2010 roku do ministra zdrowia. Jedna z wielu, ale ta jest merytoryczna oraz stawia zasadnicze i aktualne pytania.

6 min czytania
AktualnościPielęgniarstwo w opiece długoterminowej.

 

Szanowna Pani Minister,

W nawiązaniu do wydanych przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia regulacji prawnych dotyczących finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych, tj. Zarządzenia nr 84/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 11 grudnia 2009 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej, zmienionego Zarządzeniem Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia z dnia 30 grudnia 2009 r. nr 93/2009/DSOZ – pielęgniarki z Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej z Bobrka koło Oświęcimia skierowały do mnie prośbę o interwencję.

   Zasady rozliczania i finansowania świadczeń określone w powołanych powyżej aktach prawnych, zdaniem środowiska pielęgniarskiego wyłączają możliwość dalszego funkcjonowania na rynku podmiotów wykonujących usługi w zakresie świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych zwanych „świadczeniami gwarantowanymi”. Dotyczy to w szczególności świadczeniodawców wykonujących świadczenia gwarantowane w warunkach domowych, dla pacjentów przebywających pod jednym adresem tzn. w Domach Pomocy Społecznej (dalej DPS).

Podstawą rozliczeń i płatności za w/w świadczenia medyczne w okresie sprawozdawczym jest rachunek wraz z raportem statystycznym, jednostką rozliczeniową w świadczeniach pielęgnacyjnych i opiekuńczych jest „osobodzień”, za który ustalana jest zapłata – finansowana przez NFZ. Wspomniane Zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 grudnia 2009 r. określa nadto „współczynniki korygujące” powodujące dysproporcję pomiędzy wysokością finansowanych przez NFZ świadczeń dla zakładów opiekuńczo – leczniczych lub pielęgnacyjno – opiekuńczych oraz dla pielęgniarskiej opieki domowej dotyczącej pacjentów przebywających pod różnym adresem zamieszkania, a wysokością świadczeń dla pielęgniarskiej opieki domowej dotyczącej pacjentów przebywających pod tym samym adresem zamieszkania. Podkreślić należy, że wszystkie opisane powyżej formy prowadzenia działalności w zakresie świadczeń pielęgnacyjnych dotyczą pacjentów, którzy w ocenie stanu zdrowia uzyskali 0 -40 pkt w ocenie opartej na skali Barthel.  

Sytuacja podmiotów takich jak Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Pielęgniarka” Sp. z o.o. który świadczy usługi w zakresie pielęgniarskiej opieki domowej dotyczącej pacjentów przebywających pod tym samym adresem zamieszkania tj. w DPS, w wyniku wprowadzonych przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmian zasad rozliczania i finansowania świadczeń stała się dramatyczna. Nie jest możliwe dalsze funkcjonowanie na rynku podmiotów wykonujących świadczenia w pielęgniarskiej długoterminowej opiece domowej przebywających pod tym samym adresem zamieszkania, po określeniu przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia współczynnika korygującego dla finansowania tych świadczeń w wysokości 0,4.

Należy zauważyć, że świadczenia finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a wykonywane zarówno przez zakłady opiekuńczo – lecznicze jak też świadczenia wykonywane w ramach pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej dotyczą takich samych pacjentów oraz takiego samego zakresu usług. Za świadczeniobiorców w obu przypadkach, uważa się pacjentów, którzy w ocenie stanu zdrowia uzyskali 0 – 40 pkt w ocenie opartej na skali Barthel – co wynika wprost z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej. Podkreślić należy, że usługi świadczone na rzecz pacjentów DPS, dotyczą osób niepełnosprawnych umysłowo i fizycznie, stąd trudno znaleźć uzasadnienie dla współczynnika korygującego 0,4.

Zróżnicowanie zakresu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na niekorzyść podmiotów prowadzących działalność obejmującą świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej, nie znajduje żadnego racjonalnego uzasadnienia i prowadzi do podważenia ich pozycji na rynku. Przed zmianą powołanego wyżej Zarządzenia Prezesa NFZ, świadczenia były rozliczane z zastosowaniem współczynnika korygującego 1,0, zakładana obecnie zmiana zmniejszająca współczynnik korygujący do 0,4 stawia pod znakiem zapytania dalszą działalność podmiotów takich jak Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Pielęgniarka” Sp. z o.o., tj. podmiotów specjalizujących się w zakresie świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.

W tym stanie rzeczy dalsze prowadzenie w tym zakresie działalności jest ekonomicznie nieopłacalne. Podmioty takie znikną z rynku usług medycznych, bądź też będą zmuszone do obniżenia wynagrodzeń dla personelu medycznego, co będzie skutkować rozwiązywaniem umów o pracę przez pracowników i w konsekwencji uniemożliwi ich funkcjonowanie, zaś pacjenci wymagający szczególnej opieki zostaną pozbawieni świadczeń pielęgniarskich.

Regulacja Zarządzenia Prezesa NFZ z dnia z dnia 30 grudnia 2009 r. nr 93/2009/DSOZ, zdaniem środowiska pielęgniarek, prowadzi do uprzywilejowania jednych podmiotów kosztem drugich, zakłócając w ten sposób uczciwą konkurencję na rynku, nadto narusza również zasadę równości podmiotów, określoną w art. 32 Konstytucji RP.  

W związki z tym proszę o wyjaśnienie:

  • Jakie jest uzasadnienie dla opisanego powyżej zróżnicowania wysokości finansowania przez NFZ świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych wobec takich samych świadczeniobiorców – zależnie od podmiotu wykonującego te świadczenia. Dlatego też zwracam się do Pana Prezesa NFZ o zmianę regulacji zasad finansowania i rozliczania świadczeń w pielęgniarskiej długoterminowej opiece domowej? 

    Powyższe ograniczenie wysokości finansowania należy zestawić z dwukrotnym zwiększeniem zakresu usług traktowanych jako równoważnik jednego etatu dla pielęgniarki opiekującej się osobami przebywającymi pod tym samym adresem. Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2009 r. zmieniono Rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej. W związku z powyższym równoważnikiem jednego etatu przeliczeniowego dla pielęgniarki ma być jednoczasowa opieka nad nie więcej niż 12 osobami, gdzie uprzednio było to nie więcej niż 8 osób. Zatem dokonywane w prawie zmiany powodują zwiększenie obowiązków pielęgniarki, przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości świadczeń z NFZ.

    W służbie zdrowia wartość kontraktów na rok 2010 r. obniżono o 10 – 20%, natomiast wartość kontraktu dla NZOZ-u prowadzącego opiekę dla pacjentów kwalifikujących się do pielęgniarskiej opieki długoterminowej przebywających pod tym samym adresem o 40%.

    Proszę zatem o wyjaśnienie:

     

    • Z czego wynika tak duże zróżnicowanie kontraktów?

     

    Kolejną kwestią, która budzi sprzeciw pielęgniarek, jest zapis § 13 pkt 13 powołanego powyżej Zarządzenia nr 84/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 11 grudnia 2009 r., stanowiący, że „pielęgniarka opieki długoterminowej domowej, nie może jednocześnie realizować zadań pielęgniarski podstawowej opieki zdrowotnej oraz zadań pielęgniarki w domu pomocy społecznej”. Trudno zrozumieć jakie czynniki uzasadniają wyłączenie możliwości podejmowania pracy zarobkowej przez w/w pielęgniarki, poza ich godzinami pracy finansowanymi przez NFZ, dlatego proszę o informacje:

    • Jaka jest podstawa prawna która ogranicza możliwość wykonywania dodatkowej pracy przez pielęgniarki opieki długoterminowej domowej?

    • Dlaczego ograniczenie możliwości zarobkowania dotyczy właśnie tej grupy pielęgniarek i czym jest to umotywowane?

    • Czy w razie braku przepisu uzasadniającego powyższe ograniczenie dotyczące podejmowania dodatkowej pracy przez pielęgniarki, istnieje możliwość zmiany Zarządzenia we wskazanym powyżej zakresie?

    Dalej, w związku z wymogami stawianymi personelowi medycznemu, określonymi w Załączniku nr 4 pkt części III w pkt 1 do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej:

    • Czy istnieje możliwość wskazania ośrodków lecznictwa stacjonarnego w Małopolsce, które gotowe są przyjąć pielęgniarki świadczące pracę w ramach pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej na roczny staż pielęgniarki, o którym mowa w w/w rozporządzeniu?  

    W/w załącznik eliminuje pielęgniarki, które opiekują się pacjentami w DPS od 15-20 lat i obecnie zostaną bez pracy, mimo dużej fachowości niezbędnej przy prowadzeniu tego rodzaju usług w specyficznych warunkach.

    Z poważaniem

                                      Poseł na Sejm RP

                                      Janusz Chwierut

     

 

 

 

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 0 / 5. Ilość głosów: 0

Bądź pierwszym, który oceni wpis

9072 posts

About author

Czynny zawodowo specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii. Były członek Okręgowej i Naczelnej Izby oraz delegat na Zjazd Krajowy samorządu zawodowego. Założyciel Ogólnopolskiego Portalu oraz Gazety Pielęgniarek i Położnych.
Articles
Related posts
AktualnościNowa siatka płacWynagrodzenia pielęgniarek

„Pielęgniarki też tam mają po kilkadziesiąt tysięcy złotych”. 

1 min czytania
Posłanka: takich miejsc [pracy], lekarzy i pielęgniarek jest bardzo dużo. Posiedzenie sejmowej komisji w dniu 15 października 2025 roku.  Przewodnicząca poseł Joanna…
Aktualności

Pielęgniarka: zrobiłam mgr jak miałam 50 lat i byłam jedną z najmłodszych.

2 min czytania
„Dlaczego ja mam zarabiać tyle co Pani, której nie chciało się nic uczyć?” Jakiś czas temu na naszym portalu opublikowaliśmy artykuł pt….
AktualnościNowa siatka płacWynagrodzenia pielęgniarek

„Pielęgniarki nie zdychają a służba zdrowia tak”. 

1 min czytania
Tak się robi „politykę” w temacie wynagrodzeń pielęgniarek.  Tomasz Sommer redaktor naczelny Najwyższy Czas w dniu 4 listopada 2025 roku zamieścił post…
Komentarze