Poseł do ministra zdrowia: Z opublikowanego przez resort zdrowia raportu wynika, że w polskich szpitalach i przychodniach brakuje ponad 3,5 tys. pielęgniarek. Jak ministerstwo zapewni w tej sytuacji odpowiednią jakość świadczeń medycznych?

3 min czytania
Aktualności

Interpelacja do ministra zdrowia w sprawie braków personalnych w służbie zdrowia

   Szanowny Panie Ministrze! Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej otworzyły się rynki pracy w wielu krajach wspólnoty. Ze względu na znaczne różnice wynagrodzeń wielu Polaków wyjechało za pracą za granicę, skutkiem czego w wielu branżach zaczęło brakować pracowników.

   Problem ten dotknął również służbę zdrowia. Z opublikowanego przez resort zdrowia raportu wynika, że w polskich szpitalach i przychodniach brakuje ponad 4 tys. lekarzy i ponad 3,5 tys. pielęgniarek. Dodatkowo oprócz migracji zarobkowej odrębny problem stanowią trudności w uzyskaniu specjalizacji. Niepokojący jest także fakt, że wśród nowo przyjętych dominują osoby w wieku około 40 lat. Nierzadko są to pielęgniarki odnawiające teraz uzyskane przed laty prawo wykonywania zawodu.

   Jakie działania podejmowane są, aby zapewnić odpowiednią jakość świadczeń medycznych?

   Poseł Andrzej Gut-Mostowy

   Warszawa, dnia 1 marca 2007 r.


Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia – z upoważnienia ministra – na interpelację w sprawie braków personalnych w służbie zdrowia

   W odpowiedzi na interpelację pana posła Andrzeja Gut-Mostowego przekazaną przy piśmie z dnia 7 marca 2007 r. (znak: SPS-023-7009/07) w sprawie braków personalnych w służbie zdrowia medycznego w szpitalach uprzejmie przekazuję następujące stanowisko w sprawie.

   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn zm.) określa zakres działań Narodowego Fundusz Zdrowia w celu zabezpieczenia jakości, dostępności oraz analizy kosztów świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z art. 148 ustawy, kryteria oceny ofert w toku postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej obejmuje w szczególności: ciągłość, kompleksowość, dostępność, jakość udzielanych świadczeń, kwalifikacje personelu, wyposażenie w sprzęt i aparaturę, na podstawie wewnętrznej oraz zewnętrznej oceny, która może być potwierdzona certyfikatem jakości lub akredytacją.

   Ustawa stanowi również, iż fundusz przeprowadza kontrolę realizacji umowy o udzielanie świadczeń, a w szczególności kontrolę sposobu korzystania ze świadczeń przez ubezpieczonych, dostępności i jakości świadczeń oraz zasad organizacji ich udzielania, stosowania procedur diagnostycznych i terapeutycznych pod względem jakości i zgodności z przyjętymi standardami.

   Ponadto Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia jest jednostką Ministerstwa Zdrowia, która została powołana do realizacji zadań w zakresie:

   – inspirowania oraz wspierania działań zmierzających do poprawy jakości usług medycznych,

   – oceny czynników mających wpływ na poziom jakości świadczeń zdrowotnych,

   – oceny wskaźników obrazujących poziom rezultatów świadczeniodawców.

   W dniu 9 lutego 2007 r. w Ministerstwie Zdrowia odbyła się konferencja ˝Jakość opieki – szpital, pacjent w Unii Europejskiej˝ zorganizowana przez Centrum Monitorowania Jakości pod patronatem ministra zdrowia. Celem konferencji było zaprezentowanie projektów poprawy jakości usług w polskim systemie ochrony zdrowia.

   W obecnej dobie jakość usług zdrowotnych jest najważniejszym czynnikiem konkurencji między poszczególnymi instytucjami. Wraz ze wzrostem świadomości pacjentów rosną ich oczekiwania w stosunku do placówek medycznych i osób udzielających świadczeń zdrowotnych. Coraz większe grono pacjentów traci zaufanie do takiej instytucji medycznej, w której brak jest podmiotowości pacjenta i zachwiane jest poczucie bezpieczeństwa. W związku z tym wielu menadżerów wprowadza w swoich jednostkach skuteczne mechanizmy podnoszące jakość świadczeń i dbałość o dobro pacjenta. Znaną i sprawdzoną metodą zapewnienia jakości jest akredytacja.

   Standardy akredytacyjne określają kryteria oceny placówek ochrony zdrowia w obszarach, które w największym stopniu wpływają na poziom świadczeń i bezpieczeństwo pacjenta. Jednym wśród tych wymagań jest standard zarządzania zasobami ludzkimi, które nakładają obowiązek na kierownictwo szpitala określenia liczby i kwalifikacji personelu niezbędnego dla zapewnienia odpowiedniej jakości opieki nad pacjentami na poszczególnych działach.

   Podsekretarz stanu

   Jarosław Pinkas

   Warszawa, dnia 26 marca 2007 r.

 

 

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 0 / 5. Ilość głosów: 0

Bądź pierwszym, który oceni wpis

8378 artykułów

O autorze

Czynny zawodowo specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii. Były członek Okręgowej i Naczelnej Izby oraz delegat na Zjazd Krajowy samorządu zawodowego. Założyciel Ogólnopolskiego Portalu oraz Gazety Pielęgniarek i Położnych.
Artykuły
Zobacz także
AktualnościGazeta Pielęgniarek i Położnych

Pielęgniarki - w sejmie powiedział jakie woli pielęgniarki.

1 min czytania
O pielęgniarkach w parlamencie: „mamy gigantyczne różnice, jeśli chodzi o uczelnie. Chociażby licencjat…”. W sierpniowym wydaniu Ogólnopolskiej Gazety Pielęgniarek i Położnych przytaczamy…
Aktualności

Coroczne wydarzenie przygotowane z myślą o kadrze zarządzającej placówkami medycznymi.

1 min czytania
Zapraszamy na coroczne wydarzenie przygotowane z myślą o kadrze zarządzającej placówkami medycznymi. Już 26.09.2024 – Mercure Wrocław Centrum, plac Dominikański 1, 50-159…
AktualnościNowa siatka płacOdszkodowania dla pielęgniarek LMPielęgniarki z mgr pozywają szpitale

Pielęgniarki - powiedziano w sejmie o ustawie płacowej. 

3 min czytania
Powiedziano w sejmie o ustawie regulującej wynagrodzenia pielęgniarek i położnych w dniu 12 września 2024 roku… Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych…
Komentarze