Projekt
USTAWA
z dnia …………………. 2006 r.
o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń
Art. 1.
Ustawa określa zasady przekazania w roku 2006 i 2007 środków finansowych na wzrost wynagrodzeń u świadczeniodawców w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.)[zwanych dalej „świadczeniodawcami”.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) Fundusz – Narodowy Fundusz Zdrowia;
3) umowa – umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy o świadczeniach;
3) ustawa o świadczeniach – ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) koszty pracy w poszczególnym rodzaju świadczeń opieki zdrowotnej – kwota stanowiąca iloczyn kwoty zobowiązania, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy o świadczeniach, i odpowiedniego wskaźnika określonego w załączniku do ustawy;
5) wynagrodzenia:
a) wypłacane osobom zatrudnionym u świadczeniodawcy:
– na podstawie umowy o pracę wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,
– udzielającym świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę, z wyłączeniem art. 35 ust. 1 pkt 1, 2a i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.),
b) otrzymywane w ramach umowy przez świadczeniodawcę będącego:
– grupową praktykę lekarską, grupową praktykę pielęgniarek lub położnych, osobą wykonującą zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki,
– osobą fizyczną inną niż wymieniona w tiret pierwszym, która uzyskała fachowe uprawnienia do udzielania świadczeń zdrowotnych i udziela ich w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.
Art. 3.
Kwota, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy o świadczeniach, w umowach zawartych na rok:
1) 2006, w okresie od 1 października 2006 r. do 31 grudnia 2006 r., wzrasta o równowartość 7,5 % kosztów pracy w poszczególnym rodzaju świadczeń opieki zdrowotnej,
2) 2007, w 2007 r., wzrasta o równowartość 30 % kosztów pracy w poszczególnym rodzaju świadczeń opieki zdrowotnej.
Art. 4.
1. W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy dyrektorzy oddziałów wojewódzkich Funduszu zaproponują świadczeniodawcom zmianę umów przewidującą wzrost kwoty zobowiązania, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy o świadczeniach, zgodnie z art. 3.
2. Do zmiany umów nie stosuje się przepisu art. 158 ust. 1 ustawy o świadczeniach.
3. W przypadku wypowiedzenia albo rozwiązania bez wypowiedzenia, albo wygaśnięcia umowy, która zawiera postanowienia o wzroście kwoty zobowiązania, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy o świadczeniach, zgodnie z art. 3, wypowiedzenie, rozwiązanie bez wypowiedzenia oraz wygaśnięcie nie wywołuje skutków w zakresie tego wzrostu, jeżeli świadczeniodawca posiada co najmniej jeszcze jedną umowę zobowiązującą go do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
Art. 5.
Wzrost kwoty zobowiązania, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy o świadczeniach, zgodnie z art. 3, jest pokrywany ze środków określonych w planie finansowym Funduszu.
Art. 6.
1. Świadczeniodawca przeznacza środki finansowe uzyskane zgodnie z art. 3:
1) pkt 1 – od dnia 1 października 2006 r. na wzrost wynagrodzeń osób, o których mowa w art. 2 pkt 5 lit. a, za miesiące październik – grudzień 2006 r.;
2) pkt 2 – od dnia 1 stycznia 2007 r. na wzrost wynagrodzeń osób, o których mowa w art. 2 pkt 5 lit. a, za 2007 r.
2. Wykonując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, świadczeniodawca uwzględnia zasady wynagradzania obowiązujące u świadczeniodawcy, wynikające w szczególności z układu zbiorowego pracy oraz regulaminu wynagradzania.
3. Wzrost wynagrodzeń, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć miesięcznych stawek wynagrodzenia, zasadniczego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.
4. Do wzrostu wynagrodzeń, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się wskaźników przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o których mowa w ustawie z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995, Nr 1, poz.2, z późn.zm.).
Art. 7.
Środki finansowe uzyskane zgodnie z art. 3, które nie zostały wykorzystane albo zostały wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem określonym w art. 6 ust. 1, podlegają zwrotowi do Funduszu w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, w którym wypłata powinna być dokonana.
Art. 8.
Przepisy ustawy stosuje się również do umów zawartych przed dniem jej wejścia w życie na okres dłuższy niż rok w części realizowanej w ostatnim kwartale 2006 r. lub w roku 2007.
Art. 9.
Przepisu art. 118 ust. 3 ustawy o świadczeniach nie stosuje się do podziału pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu środków finansowych przeznaczanych na wzrost kwoty zobowiązania, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy o świadczeniach, zgodnie z art. 3.
Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik
Wskaźniki udziału kosztów pracy w poszczególnych rodzajach świadczeń opieki zdrowotnej w umowach wykonanych w 2005 r.
1. Podstawowa opieka zdrowotna – 0,41.
2. Ambulatoryjna opieka specjalistyczna – 0,59.
3. Lecznictwo szpitalne – 0,56.
4. Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień – 0,69.
5. Rehabilitacja lecznicza – 0,65.
6. Opieka długoterminowa – 0,71.
7. Leczenie stomatologiczne – 0,72.
8. Lecznictwo uzdrowiskowe – 0,28.
9. Pomoc doraźna i transport sanitarny – 0,72.
10. Profilaktyczne programy zdrowotne – 0,48.
11. Świadczenia zdrowotne odrębnie kontraktowane – 0,5.
Uzasadnienie:
Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie przekazania środków finansowych na wzrost wynagrodzeń osób zatrudnionych u świadczeniodawców w rozumieniu przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Przekazanie środków przez Fundusz nastąpi poprzez zmianę zawartych na rok 2006 umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach świadczeń oraz poprzez uwzględnienie tych środków w umowach zawieranych na rok 2007. Zmiana umów oraz zawarcie nowych umów będą uwzględniały podwyższenie kwoty zobowiązania Funduszu. Podstawą do ustalenia wysokości kwoty, o którą wzrasta wartość umowy będą wskaźniki określone w załączniku do ustawy odzwierciedlające udział kosztów pracy w poszczególnym rodzaju świadczeń opieki zdrowotnej.
Wskaźniki te ustalono w oparciu o przeprowadzoną wśród samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej ankietę. Ankieta pochodzi z 4100 jednostek, w tym z 473 szpitali. W ankiecie podmioty te wskazały dochody uzyskane w ramach umów z Funduszem zrealizowanych w 2005 r.(co zostało poddane weryfikacji w Funduszu) oraz wysokość kosztów poniesionych przez te zakłady w 2005 r. na: wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne i innymi obowiązkowymi kosztami ponoszonymi w związku z wypłatą wynagrodzeń na podstawie odrębnych przepisów, oraz na wynagrodzenia osób wykonujących zawody medyczne na ich rzecz na podstawie umów cywilnoprawnych. W ankiecie wykazano również dane na temat wysokości przychodów poszczególnych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej uzyskanych w ramach realizacji umów z Funduszem. Dane dotyczące wysokości wynagrodzeń były ujęte w podziale na poszczególne rodzaje świadczeń kontraktowanych przez Fundusz.
Następnie, na podstawie analizy zebranych danych, obliczono udział kosztów pracy w cenie świadczenia dla poszczególnych rodzajów świadczeń opieki zdrowotnej., przy czym odrzucono przypadki skrajne, jeżeli udział kosztów pracy w wartości realizowanych umów przekraczał 100%. Przyjęto założenie, że obliczone wskaźniki są reprezentatywne dla innych świadczeniodawców mających zawarte umowy z Funduszem w poszczególnych rodzajach świadczeń opieki zdrowotnej.
Dzięki projektowanym rozwiązaniom świadczeniodawcy uzyskają możliwość pozyskania większych środków finansowych – warunkiem ich przekazania będzie posiadanie co najmniej jednej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Jeżeli świadczeniodawca będzie posiadał więcej niż jedną umowę, rozwiązanie (wypowiedzenie albo wygaśnięcie) jednej z nich nie będzie skuteczne w zakresie środków przeznaczonych na wzrost wynagrodzeń osób u niego zatrudnionych. Pulę przekazanych przez Fundusz środków, świadczeniodawca będzie musiał w całości przeznaczyć na wzrost wynagrodzeń w ostatnim kwartale 2006 r. i w 2007 r., kierując się w tym zakresie zasadami wynagradzania obowiązującymi u danego świadczeniodawcy, wynikającymi w szczególności z układu zbiorowego pracy oraz regulaminu wynagradzania.
Projekt ustawy zawiera również regulacje, które nakazują zwrot do Funduszu środków finansowych, które nie zostały przeznaczone na podniesienie wynagrodzeń osób zatrudnionych u świadczeniodawcy.
Przyjmując powyższe założenia roczne skutki finansowe wzrostu wynagrodzeń personelu zatrudnionego u świadczeniodawców wyniosą 3,78 mld zł (bez podstawowej opieki zdrowotnej oraz pomocy doraźnej i transportu sanitarnego). W rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, w ramach skutków finansowych wzrostu wynagrodzeń, należy uwzględnić kwotę 240 mln zł, o którą zwiększono finansowanie tego rodzaju świadczeń w II kwartale 2006 r.
Biorąc pod uwagę powyższe, roczne łączne skutki finansowe regulacji, z uwzględnieniem podstawowej opieki zdrowotnej, wyniosą 4,23 mld zł.
Komentarze