Stabilizator na kolano do biegania – jaki wybrać?

2 min czytania
Aktualności
Stabilizator na kolano do biegania – jaki wybrać?

Bieganie, jogging, sprint czy trucht – to bardzo popularne aktywności sportowe, które niestety obciążają stawy kolanowe. Dlatego wielu biegaczy skarży się na ból kolan po lub w trakcie treningu i zastanawia się nad opcją noszenia stabilizatora na kolano podczas ćwiczeń. Jaką ortezę na kolano wybrać do biegania? Jak jeszcze można zapobiegać bólowi kolan?

Stabilizator na kolano do biegania

Wybór stabilizatora na kolano do biegania zależy od kilku czynników. Zaczynasz uprawiać sport, żeby zrzucić parę kilo albo popracować nad swoim samopoczuciem i chcesz zapobiegać urazom? A może cierpisz na jakąś chorobę stawów? Albo Twoje kolano uległo wcześniej kontuzji i jesteś w czasie powrotu do zdrowia?

Do profilaktyki urazów dobrze nadają się opaski z elastycznego materiału, które mają kilka stref kompresji. Opaska na kolano stabilizuje rzepkę, a także przynosi ulgę przy obciążającym treningu, ale nie ogranicza znacząco ruchów.

Jeśli potrzebujesz większego podparcia (również z powodu wykonywania intensywniejszych ćwiczeń), możesz wypróbować stabilizator na kolano z neoprenu. To grubszy materiał, który zapewnia ścięgnom ciepło, co łagodzi ból stawu. Niektóre modele mają specjalny otwór utrzymujący rzepkę we właściwym położeniu. Stabilizator na kolano, który ma dodatkowe, elastyczne paski na rzepy, zapewnia jeszcze większe podparcie, niezbędne biegaczom o większej masie ciała.

Inne, bardziej specjalistyczne ortezy na kolano sprawdzają się w przypadku konkretnych dolegliwości albo urazów. Cierpisz na zespół pasma biodrowo-piszczelowego, czyli kolano biegacza? Wypróbuj stabilizator ITBs. Zapinany nad kolanem wywiera nacisk na ścięgno, a tym samym zmniejsza jego obciążenie i ból. Przy kontuzjach rzepki (np. trendinopatii więzadła właściwego rzepki albo chorobie Osgood-Schlattera) polecana jest opaska podrzepkowa. Z kolei orteza okalająca rzepkę i wywierająca nacisk na pas biodrowo-piszczelowy sprawdza się w zespole bólu rzepkowo-udowego (PFPS).

Pamiętaj, że w przypadku chorób stawów albo kontuzji dobór ortezy na kolano najlepiej skonsultować ze specjalistą. Lekarz albo fizjoterapeuta może też doradzić Ci, czy nie trzeba zmienić czegoś w planie treningowym, aby nie pogłębić urazu.

Co oprócz stabilizatora na kolano? Trening uzupełniający

Ból kolan w czasie biegania często jest spowodowany również złą techniką biegu czy zbyt słabymi mięśniami np. pleców (wtedy też warto rozważyć https://www.pomocedlaseniora.pl/1238-prostotrzymacze-i-ortezy-tulowia). Dlatego oprócz odciążania kolan za pomocą stabilizatora, biegacze powinni wprowadzić do swojego planu trening uzupełniający. Można go wykonywać zarówno w dni wolne od biegania albo w takie, w których zaplanowałeś mniej obciążającą aktywność. Przykładowe ćwiczenia pomagające biegaczom to:

  • przysiady,
  • wykroki,
  • wznoszenie bioder w leżeniu na plecach,
  • przyciąganie kolana w podporze przodem,
  • pompki,
  • dipy.

Trening uzupełniający ma za zadanie wzmocnić mięśnie nóg, tułowia i ramion, aby wspierać bieganie, dlatego nie należy forsować nim organizmu. Ćwiczenia najlepiej wykonywać bez dodatkowego obciążenia (lub z niewielkim) i nie pracować do tzw. odcięcia. Poza tym przed każdą sesją biegania należy przeprowadzić rozgrzewkę, a po – rozciąganie.

Warto podkreślić, że na rynku dostępne są także ortezy na kończyny górne — tj. bark (link), nadgarstek lub ortezy na łokieć. Ich dobór powinien być zawsze poprzedzony konsultacją lekarską. 

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 0 / 5. Ilość głosów: 0

Bądź pierwszym, który oceni wpis

Zobacz także
AktualnościGazeta Pielęgniarek i Położnych

Gazeta Pielęgniarek i Położnych - wydanie czerwiec 2024 r.

2 min czytania
Czerwcowe wydanie miesięcznika branżowego dla personelu pielęgniarskiego Ogólnopolska Gazeta Pielęgniarek i Położnych każdego miesiąca trafia do ponad 500 szpitali w całej Polsce….
Aktualności

Wyczerpanie nerwowe

2 min czytania
W języku potocznym mówi się, że ktoś jest wyczerpany po ciężkim dniu w pracy, długiej podróży czy nieprzespanej nocy. Jednak nie zawsze…
AktualnościNowa siatka płacOdszkodowania dla pielęgniarek LM

Odszkodowania dla pielęgniarek – wzór uzasadnienia pozwu.

3 min czytania
Uzasadnienie pozwu sądowego pielęgniarki przeciwko pracodawcy w sprawie nierównego traktowania w zatrudnieniu… W związku z licznymi zapytaniami do redakcji Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek…
Komentarze
×
AktualnościSzkolenia pielęgniarek i położnych

Szkolenia pielęgniarek - wykaz dofinansowanych specjalizacji w 3 województwach.