PFSz: odgórne normy zatrudnienia pielęgniarek niepotrzebne!

Nowe normy zatrudnienia pielęgniarek


ODGÓRNE NORMY ZATRUDNIENIA NIEPOTRZEBNE

PFSz uważa, że odgórne wprowadzenie norm zatrudnienia pielęgniarek w wyniku negocjacji środowiska pielęgniarskiego oraz Ministerstwa Zdrowia było niepotrzebne

Przykłady szpitali, np. poziomu ogólnopolskiego (link do publikacji Menedżera Zdrowia poniżej) wykazuje, że wprowadzenie norm zatrudnienia pielęgniarek definiowane w przeliczeniu na łóżko, nie było potrzebne. W przypadku opisywanego szpitala, kluczowa jest organizacja pracy w oparciu o zespoły lekarsko-pielegniarskie, jego zasoby oraz resortowy charakter.

PFSz od początku stoi na stanowisku, że kwestię wielkości zabezpieczenia kadrowego, w tym szczególnie pielęgniarskiego należy pozostawić w gestii kierownictw szpitali, w skład których wchodzi przecież menedżer ds pielęgniarstwa.

Zwracamy uwagę także na rosnącą rolę opiekunów medycznych (asystentów pielęgniarek) oraz ratowników medycznych w niektórych obszarach szpitala – tych profesji normy ustalone pod naciskiem środowiska pielęgniarek i bez udziału menedżerów szpitali, niestety nie uwzględniły.  PFSz zauważa, że dyrektorzy szpitali zachowują sie racjonalnie i tam, gdzie było to stosowne i możliwe dostosowali liczbę łóżek do potrzeb pacjentów.  PFSz sygnalizuje rosnący problem z pozyskaniem i utrzymaniem kadry zarządzającej w polskich szpitalach.  No czele przyczyn problemów  w tym obszarze znajduje się obecnie zjawisko stopniowego pozbawiania dyrektorów podstawowych narzędzi zarządczych, w tym szczególnie w szczególnie w kluczowym obszarze kadrowo-płacowym.

W sprawach norm Zarząd PFSz rozmawiał niedawno z Zofią Małas, Prezes NIPIP oraz Maciejem Miłkowskim, Wiceministrem Zdrowia.

Czytaj: Grzegorz Gielerak o normach pielęgniarskich w Wojskowym Instytucie Medycznym.

źródło: strona internetowa Polskiej Federacji Szpitali -
20 lutego 2019 roku 

Komentarze użytkowników

#1  2019.02.22 08:56:36 ~a_

Wszystko co dotyczy poprawy płacy i pracy w odniesieniu do pielęgniarek jest niepotrzebne. Nie dość że ustawa dotyczy płacy minimalnej i normy minimalnych- to okazuje się niepotrzebna ;d Organizacje typu PFSz czy innych związków gmin nie są od bicia piany nt. naszych norm- są od ich przestrzegania.

#2  2019.02.22 09:28:57 ~Ana

Ogólnie pielęgniarki są przemęczone (pracą na kilku etatach, przy minimalnych obsadach), zniechęcone niskimi płacami, sfrustrowane decyzjami ministerstwa i brakiem szacunku ze strony przełożonych i pacjentów. Większość komentarzy to żalenie się na los i niekończące się narzekania. nie da się zagłuszyć tych głosów kampanią promocji zawodu, przedstawiającą wizję pielęgniarki niezgodną z rzeczywistością.

#3  2019.02.22 12:22:08 ~do #2

Trafione w samo sedno promocja zawodu nic nie da jak warunki pracy pozostaną bez zmian. A nawet jak zwiększy się liczba studentów to odpadną na praktykach, przeciążenia materiałem lub skończą szkołę i podejmą pracę nie w swoim zawodzie. Ja zdaje sobie sprawę że to nie jest łatwa praca, ale niesienie wsparcia drugiej osobie jest czymś pięknym `Student Pielęgniarstwa 2 roku

#4  2019.02.22 14:14:22 ~Iwona C

Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o uzupełnienie poniższej ankiety. Ankieta jest anonimowa i całkowicie dobrowolna. Zostanie ona użyta do celów naukowych. https://docs.google.com/forms/d/1n27OAjhodZ9-GeVOjPRAiRgIRPDOYmHghFX45Q4lhsI/viewform? edit_requested=true

#5  2019.02.22 14:16:38 ~Iwona C

Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o uzupełnienie poniższej ankiety. Ankieta jest anonimowa i całkowicie dobrowolna. Zostanie ona użyta do celów naukowych. https://docs.google.com/forms/d/1n27OAjhodZ9-GeVOjPRAiRgIRPDOYmHghFX45Q4lhsI/viewform? edit_requested=true

#6  2019.02.22 14:58:06 ~Plg

Czy Ci wszyscy na górze są zdrowi na umyśle? Czy oni nas słuchają? My głośno mówimy,że nie damy rady już szybciej i ciężej pracować.Kiedy wreszcie to do nich dotrze? Dużo czasu mieli żeby na nas zaoszczędzić.Więcej się nie da.

#7  2019.02.22 16:19:49 ~Postulat

Jaka pomoc opiekunek medycznych.do tej pory nie ma przepisów regulujących od kogo opiekunka ma otrzymywać zlecenie na wykonywanie czynności.wszędzie trzeba z nimi chodzić bo za nic nie odpowiadają.jakie zespoły pielęgniarka lekarz.wytyczne międzynarodowe są takie.te normy pielęgniarskie nie wzięły się z powietrza.

#8  2019.02.22 16:52:11 ~Jan

Każda organizacja czy dyrektor uważa że normy są niepotrzebne. Było wam dobrze gdy pielęgniarki siedziały cicho, pensje gorsze niż niewolnicze. Dlaczego wy nie chcecie pracować za 2 tys zł, po co dyrektorów zastępcy, skoro i tak nie muszą się wysilać by dostawać pensję i nagrody za zadłużenie szpitali. Od dawna w szpitalach potrzebni są tylko lekarze i administracja. Co tylko dostają regularnie podwyżki. Czy ta organizacja chociaż raz zainteresowała się pielęgniarka i które od kilku lat nie dostały nawet złotówki podwyżki od dyrekcji?

#9  2019.02.22 18:30:41 ~A ja

Dwa lata temu 4 opiekunki , na dzień dzisiejszy 1 - nie ma chetnych do tej harówki. Od lutego odeszła 1 pielęgniarka, wczoraj wypowiedzenie złożyła następna. Brakuje 9 pełnych etatów pielegniarskich. I co ? I nic. jakoś to będzie? Jakoś !

#10  2019.02.22 19:40:50 ~Ja

Jeden etat kobiety i zacznie się wtedy.ale wszystkie bez wyjątku! !

#11  2019.02.22 19:50:59 ~Wanda bern

Pielegniarka to ciezki zawod poswieca sie chorym pacjentom a za male wynagrodzenie powinna zarobic 4 000 tys zl na reke

#12  2019.02.22 19:52:21 ~taka norma

W grudniu odeszły 2 pielęgniarki. Nie przyjęto nowych bo dyrekcja mówi ,że dostałyśmy podwyżki i teraz musimy udowodnić,że na nie zasługujemy.

#13  2019.02.22 20:59:44 ~A

Pieniadze w sluzbie zdrowia zjadly lekarze i fikcyjne procedury

#14  2019.02.22 21:33:18 ~do 2

Przemęczenie z powodu dodatkowej pracy to wybór. Problem w tym,że pielęgniarki są przeciążone i przemęczone pracując na jednym etacie. I dotyczy to wszystkich, polskich szpitali.

#15  2019.02.23 00:16:54 ~do 14

Fajnie napisane, aczkolwiek niezrozumiałe: "Problem w tym,że pielęgniarki są przeciążone i przemęczone pracując na jednym etacie. ", "Przemęczenie z powodu dodatkowej pracy to wybór. "

#16  2019.02.23 07:03:35 ~Jan

Czy ta organizacja na konferencjach w krajach zachodnich też głosi takie tezy? Czy w szpitalach krajów UE normą jest jedną pielęgniarka na 20 czy 30 pacjentów?

#17  2019.02.23 07:20:09 ~Pielegniar

Mamy wrażenie, że pracujemy w obozach pracy z których nie ma wyjścia.Pracuj i nie podskakuj masz pielęgnować.Nie te czasy ,kiedy umiejętność i wiedza doświadczenie daje możliwości lepszej pracy .Idziemy tam gdzie nas szanują .A szkoda bo w Polsce mogło by być lepiej.Nie doceniany jest nadal zawód pielęgniarka.

#18  2019.02.23 08:22:02 ~Ja

W Bialymstoku jest w szpitalu polozniczym 125 poloznych. 70 jest na L4, protest i przemeczenie. Szpital zamknieto. Nagle okazalo sie,ze te pozostale 55 zgodzilo sie pravowac i za siebie i za te 70 na L4 bo dyrekcja dala im dodatkowe pieniadze. Tym udowodnily,ze wystarczy polowa kadry. Podobnie jest u pielegniarek. Jedna pracuje za 3 bo: trzeba, musimy, dam rade,jestem lepsza. W ten sposob pokazuja dyrektorom,ze wystarczy polowa kadry. A to,ze wreszcie ktores padna to juz niewazne.

#19  2019.02.23 09:21:19 ~Iva

0czywiście trzeba tylko za darmo zapieprzać i nic nie mówić. Uciekać od tego zawodu.

#20  2019.02.23 10:03:32 ~Kaśka

Pielęgniarki wyręczają się opiekunkami uważają się za królowe i jeszcze na nie narzekają wstydziłyby się opiekunka robi za nie większość roboty a zarabia trzy razy mniej. Ogarnijcie się królowe szpitali macie pomoc, kiedyś to do Was nezaly obowiązki opiekunek jeszcze Wam źle. Pracujecie a 3etatach i macie siłę a opiekunka np. z DPS-u gdzie robi wszystko niema siły iść jeszcze na pół etatu.

#21  2019.02.23 10:35:42 ~Położna

Do położnych z Białegostoku, które wzięły dyżury za koleżanki na L4-jak plują wam w twarz, mówicie, że pada deszcz, opamietajcie się, pieniądze to nie wszystko, honor trzeba mieć

#22  2019.02.23 10:46:50 ~Plg do 21

Masz rację.Wstyd i hańba robić w swoje gniazdo.W innych okolicznościach nie powiedziałabym nic złego,ale w tym przypadku nie ma o czym mówić.U nas były takie swego czasu.Mają przechlapane do ostatnich dni.One dobrze o tym wiedzą.

#23  2019.02.23 10:59:44 ~a_

Do # 21 wypad ! I to w podskokach!

#24  2019.02.23 11:00:50 ~a_

Przepraszam:) to jest do #20, do niejakiej kaśki-trolla.

#25  2019.02.23 12:06:30 ~Opiekun

HONOR TRZEBA GO MIEĆ!

#26  2019.02.23 13:30:28 ~do#18

Czy jest to placówka w której się kształci kadry medyczne?

#27  2019.02.23 15:12:30 ~do kaśki 2

Wg mnie mylisz się wielce twierdząc że opiekunka za pielęgniarkę ,robi większość roboty'' .Zawód opiekunki to nowy zawód/2007/.Opiekunka wykonuje swoją pracę.Myje chorych,karmi,obcina paznokcie,zmienia pampersy,mierzy ciśnienie? ,temperaturę? .By zostać pielęgniarką trzeba zdać maturę i iść na studia.Pielęgniarka ma wiele wiele innych zajęć opatrunki,cewnikowanie,prowadzenie dokumentacji,kroplówki,ratowanie życia,obsługa respiratora,dializatora,pobieranie krwi,przetaczanie.itd itd czyli odpowiedzialność całkowita/nie licząc haraczu na izby pielęgniarskie co miesiąc z pensji/.Opiekunka nie musi mieć matury.Ale rozumiem cię.Często my pielęgniarki twierdzimy że pracujemy za lekarzy a mamy 3 razy mniej.takie realia.

#28  2019.02.23 15:13:30 ~do kaśki 2

I brak odpowiedzialności opiekunek to problem

#29  2019.02.23 16:35:21 ~a_

Trollom typu # Kaśka trudno udowodnić, że nie jesteśmy wielbłądami. Będzie tu wpadać i wciskać swoje durnoty bo trolle tak mają. Bez sensu jest argumentowanie- to nie trafia. Troll inkasuje za te obrażające wpisy od 1,5-2 zł. Skoro zainkasował/ła to wypad i już.

#30  2019.02.23 20:03:16 ~do 18

Niestety,masz rację.

Dodaj komentarz