Pielęgniarki – można dyskutować co do racjonalności obowiązującego składu zestawu przeciwwstrząsowego w odniesieniu do rzeczywistego zapotrzebowania wynikającego z charakteru udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Projektowane rozporządzenie – zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie – stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 68 ust. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U z 2025 r. poz. 750, z późn. zm.).
W projekcie rozporządzenia dokonuje się zmiany rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1772 i 2137).
Projekt rozporządzenia ma na celu zmianę przepisów przez doprecyzowanie regulacji dotyczących składu zestawów przeciwwstrząsowych i zróżnicowanie jego składu w zależności od rodzaju wykonywanej działalności leczniczej, tj.: działalności leczniczej w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne oraz działalności leczniczej w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne. Jest to dopuszczalne, ponieważ wynika to in fine z art. 68 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym nie uznaje się za obrót detaliczny bezpośredniego zastosowania u pacjenta produktów leczniczych oraz produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, których potrzeba zastosowania wynika z rodzaju udzielanego świadczenia zdrowotnego. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne nie zawiera definicji rodzaju udzielanego świadczenia zdrowotnego, ale o rodzajach działalności leczniczej (która polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych) jest mowa w art. 8–10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, z późn. zm.).
Obowiązujące regulacje określają jednolite składy zestawów przeciwwstrząsowych, uzależnione wyłącznie od zawodu osoby udzielającej świadczenia zdrowotnego.
W praktyce wykaz ten zawiera: produkty lecznicze niezbędne i wykorzystywane w sytuacjach zagrożenia życia niezależnie od rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych (wykonywanej działalności leczniczej), takie, które są przydatne wyłącznie w określonych sytuacjach klinicznych, zależnie od profilu działalności podmiotu, takie o ograniczonej dostępności rynkowej, nieprzydatne w niektórych rodzajach świadczeń zdrowotnych, jak i te, które zostały wycofane z zaleceń klinicznych dotyczących postępowania w stanach nagłych, zgodnie z aktualizowanymi wytycznymi naukowymi i rekomendacjami towarzystw medycznych.
Obecna konstrukcja przepisów skutkuje powstaniem licznych trudności praktycznych po stronie podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w szczególności w zakresie zaopatrzenia, zgodności z aktualną wiedzą medyczną oraz racjonalności składu zestawu w odniesieniu do rzeczywistego zapotrzebowania wynikającego z charakteru udzielanych świadczeń zdrowotnych.
W niektórych przypadkach wymagany skład zestawu może generować nieuzasadnione koszty lub powodować konieczność przechowywania produktów leczniczych nieprzydatnych w danym kontekście klinicznym.
Dalsze informacje wkrótce.
źródło: rcl.gov.pl