Wynagrodzenia pielęgniarek: ministerstwo zdrowia o 1200 do podstawy pielęgniarek i położnych.

Wynagrodzenia pielęgniarek i położnych.


MZ: będą kontrole w zakresie wzrostu wynagrodzeń pielęgniarek

Poniżej publikujemy fragment pisma ministerstwa zdrowia, które zawiera wyjaśnienia dotyczące realizacji zagadnień wynikających z Porozumienia z dnia 9 lipca 2018 r. omawianych z Wiceministrem Zdrowia Januszem Cieszyńskim na posiedzeniu Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.

(...)

1. Problem nieprzekazywania pieniędzy, które świadczeniodawcy otrzymali zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1146), zwane dalej „rozporządzeniem OWU”, na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne na wynagrodzenia pielęgniarek w POZ (ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski). Ministerstwo Zdrowia jest zdeterminowane prowadzić działania zmierzające do wyegzekwowania prawidłowej realizacji przez podmioty lecznicze, przepisów gwarantujących wypłatę podwyżek dla pielęgniarek i położnych. Przedmiotowe czynności zostały już podjęte w odniesieniu do szpitali i zatrudnionego tam personelu. W przypadku podstawowej opieki zdrowotnej resort zamierza również wykonać analogiczne działania. Planuje się przeprowadzenie kilku kontroli w ww. jednostkach, których wyniki i zalecenia będą przekazane do Narodowego Funduszu Zdrowia, celem weryfikacji realizacji zaleceń w odniesieniu do wypłat wynagrodzeń. Wyniki przedmiotowych kontroli będą stanowiły wytyczną dla wszystkich jednostek POZ, w zakresie prawidłowego przyznawania podwyżek. Będą także jasnym sygnałem, iż zarówno Ministerstwo Zdrowia, jak i Narodowy Fundusz Zdrowia zamierzają egzekwować obowiązek dokonywania ww. wypłat, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Dodatkowo Ministerstwo Zdrowia, we współpracy z Centralą NFZ poinstruuje oddziały Funduszu o konieczności bieżącego monitorowania problematycznej kwestii oraz bezzwłocznym działaniu w przypadku powzięcia informacji o nadużyciach w zakresie wypłaty wynagrodzeń.

2. Postulat, aby pielęgniarki zatrudnione przez lekarzy POZ (tzw. pielęgniarki praktyki) były wskazane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.

Uprzejmie informuję, że obecnie Ministerstwo Zdrowia rozpoczyna prace legislacyjne mające na celu wprowadzenie porady pielęgniarskiej i porady położnej w POZ. Podczas prac nad tą zmianą analizie poddana zostanie również możliwość zmiany ww. rozporządzenia we wskazanym zakresie.

(...)

Autorem powyższego tekstu jest Janusz Cieszyński Podsekretarz Stanu w ministerstwie zdrowia. Odpowiedź jest datowana na dzień 22 października 2019 roku.

Wybrał: Mariusz Mielcarek 


Zobacz także:

Czy pielęgniarka może czuć się komfortowo w odzieży medycznej?

Dla pielęgniarek zmianowych 1450, jednozmianowych 1500 PLN. 

Pielęgniarki: szpital podzielił 1200. Na: 1600 PLN oraz 10,12 i 8,44 PLN na godzinę.



Zobacz także:

Czy pielęgniarka może czuć się komfortowo w odzieży medycznej?

Dla pielęgniarek zmianowych 1450, jednozmianowych 1500 PLN. 

Pielęgniarki: szpital podzielił 1200. Na: 1600 PLN oraz 10,12 i 8,44 PLN na godzinę.


Komentarze użytkowników

#1  2019.11.17 13:21:25 ~a_

Każdą, absolutnie każdą podwyżkę dla pielęgniarek trzeba wyszarpać z gardła. Podobnie jak ostatnią: niby była, niby każda z nas powinna otrzymać, a jednak się okazuje, że i tak trzeba skontrolować, czy aby dobrze naliczona i objęła wszystkie pielęgniarki. Żałosne są przy tym wszelkie strategie -sregie i inne zachęty do tego zawodu.

#2  2019.11.17 14:30:25 ~Plg

Wielka mi zachęta.Pieniądze do końca marca.Dalej Wielkie gowno.

#3  2019.11.17 16:03:14 ~Dalej

Dalej będzie wg siatki placowej .czyli dobrze.nie straci nikt a niektore zyskają.

#4  2019.11.17 16:16:21 ~Do 3

Ta siatka powinna trafić na śmietnik! Szybciej wzrośnie minimalna krajowa i okaże się, że gros z nas będzie zarabiać poniżej minimum, a Panie salowe będa zarabialy tyle samo lub stowę , dwie mniej niż plg. Taki to sukces izbianek i ZZ!

#5  2019.11.17 16:55:13 ~Medyk

A kiedy kontrole MZ w sprawie wzrostu wynagrodzeń techników, fizjoterapeutow i analityków?

#6  2019.11.17 18:07:35 ~Marcin

Szkoda słów, jako fizjoterapeuta powiem tyle: zmieniam zawód. Nie mam siły już pracować w szpitalu i prywatnie żeby utrzymać rodzinę. W zawodzie osiągnąłem bardzo dużo, ale zawsze musiałem dorabiać ostatnio bardzo dużo. Nie żałuję ani lat nauki ani 16 lat pracy, co przeżyłem w tym zawodzie to moje, mam 40lat i pora na zmianę. Szkoda tylko ludzi którzy wykonują odpowiedzialne zawody, i dostają marne pensje a o swoje wynagrodzenie muszą toczyć niekończące się boje. Nowego zawodu szukałem 4 lata na zasadzie prób i błędów, jeszcze pół roku i czeka mnie zmiana, mam swoje nowe miejsce.

#7  2019.11.17 18:39:53 ~Ala

Każdy Rząd z lewa i prawa mają nas za nic. Dyrektorzy szpitali oszukują nas wypłacą byle jaki grosz od państwa np. 100 zł to od lipca dostałam teraz pierwszy raz a gdzie reszta. Mam dość tego szpitala zapiep. na zmiany marnych zarobków. Dziewczęta uciekajcie nie zmarnuj ie swoich młodych lat ja już jestem za stara 2 lata do emerytury wytrzymać jakoś i spieprzać odpocząć fizycznie i psychicznie

#8  2019.11.17 19:42:57 ~Ela

A co z podwyżką w sanepidach dla pielęgniarek? Ile można czekać na wykonanie Rozp. Min. Zdr. przez Inspektorów?

#9  2019.11.17 19:59:26 ~ABC 1200

Prawda taka, że jak odbiorą nam ten dodatek 1200 zł - to będzie masakra. Dało się te pieniądze odłożyć. A teraz przy tych siatkach - co to jest to 3 tys na rękę w Warszawie czy Wrocławiu? I ja się pytam jak to się ma do kontraktu? Kontrakt bez tych 1200zł się nie opłaca (przy ludzkim wymiarze godzin). Nie sztuką jest dostać 5 tys na rękę pracując po 300h w miesiącu. Jak chce się robić po 300h to jedzie się za granicę i zarabia 2 razy tyle w innej, bezstresowej branży. Cwane bestie w tym MZ i Izbach - mydlą nam oczy teraz tą "kolorową" siatką płac, z której wynika - że trzeba iść na mgr i specjalizację aby się w miarę "opłacało" (opłacało = w tym wypadku przeżyć od 1 do 1). No i w związku z tym co zrobią? Ceny specjalizacji i studiów pójdą w górę tak, że trzeba będzie chyba wziąć kredyt na to. Ci co nie dostają dodatku/zembala - nie bójcie się postawić WSZYSCY w danej placówce i podjąć radykalne kroki o WASZE pieniądze. Nie bójcie się, że będą was zwalniać, bo kogo zatrudnią? Chyba tylko jakaś ciemna masa pójdzie do pracy do palcówki, w której nie będą wypłacać tego dodatku. Żadna młoda nie pójdzie do pracy na taki układ, jak może iść do Lidla za lepszą kasę albo do mniej stresowej pracy. Dlatego - walczmy o ten dodatek. Najlepszą metodą na pokazanie prestiżu naszego zawodu jest - godna pensja (a nie gadanie o szlachetności i miłosierdziu - my jesteśmy PIELĘGNIARKAMI/POŁOŻNYMI a nie SIOSTRAMI z zakonu) zwłaszcza, że teraz aby iść do pracy w tym zawodzie trzeba iść na studia a nie być po zawodówce - gdzie zarabiają nie raz więcej od mgr.

#10  2019.11.17 20:54:26 ~10

Powiedzcie mi proszę ale tak jak debilowi. Jak można odebrać 1200 skoro jest to już w podstawie. 2 pytanie? Jestem po liceum medycznym i podstawy mam 3400 brutto to znaczy że od 1 kwietnia zabiorą mi 200zł? I 3 pytanie może zły portal. Ale po jakiego ratownicy walcza teraz o 1600 dodatku jak z ich siatki wynika przelicznik 0.64 ? Chyba ze sa tacy cwani ze 3200 z siatki plus 1600 dodatku?

#11  2019.11.17 21:02:13 ~do 10

Nie ktore pielegniarki maja ponad siatke płac bez magistra i specjalizacji. To i ratownicy pewnie nie chca zarabiac 2800 brutto troche wiecej.

#12  2019.11.17 21:19:29 ~Do 11

Zgadza się. Ale po co oni walcza jak za 4 miechy wszyscy po rowno. O co tu chodzi. Najnizsza dogabia juz ta siatke bo to twor z przed paru lat bez aktualnosci.

#13  2019.11.17 21:29:57 ~Do 10

1) W rozporządzeniu jest, że dodatek jest 1200 obowiązuje do 31.03.2020 - później.no właśnie nic. Czyli nie obowiązuje. 2) To jest dobre pytanie, bo teoretycznie jak jest umowę o pracę na czas nieokreślony.to nie powinni nic z tym zrobić. Aleee.są przecież aneksy do umów itd. Mogą wymagać podpisania porozumienia bo zmieniły się przepisy itd. Na wszystko znajdą haczyk. Jak nie to.no cóż. Tego to chyba nikt nie wie. Zależeć będzie od pracodawcy. 3) Pytanie ile zarabiają teraz (ba ja nie wiem).bo tak "pi razy oko " wyjdzie im z tym przelicznikiem 3 tys na rękę> A skoro załóżmy będą zarabiać w 2020 najniższą krajową 2600 (taka ma być) to 2600+ dodatek (pytanie jak wypłacany - tak jak u nas, że każdy dostaje inaczej, nie wiadomo ile, bo pracodawca sobie "potrąca koszty" a powinno być cała kwota) 1600.to pewnie wyjdzie im więcej niż 3000 z tą siatką płac (mówimy o tej minimalnej płacy jaka ma wynieść na rękę) ;) Poza tym to niesprawiedliwe, że mają taki mały przelicznik - ich robota to jest cięższa (bez urazy) od naszej a tak mały przelicznik. I zakładam, że pewnie większość ratowników pracuje na kontraktach, a nie na umowach, bo z 1 etatem pewnie dostali by marne grosze, a na kontrakcie mają pewnie więcej godzin i większą stawkę - a że się sami rozliczają to wiedzą ile płacą i za co. A na kontraktach dostaje się pełen dodatek (tzn.powinno się dostawać, bo osobiście nie znam osób, które pracują na kontraktach i nie dostają pełnych dodatków - czyli w naszym przypadku - 1200 zł miesięcznie do wypłaty brutto). Czyli.na bank wychodzi im lepiej z dodatkiem niż z tym przelicznikiem.

#14  2019.11.17 21:40:31 ~Do 13

Dziekuje za wyjaśnienie:) w sumie to dalej tkwimy w czeskim filmie i obudzimy sie dopiero o ironio w prima aprilis;) ps.to by była dopiero sytyłacja bez precedensu w dobie wszechobecnych podwyżek cen podpisać aneks obniżający wynagrodzenie:) cuż za motywacja:)

#15  2019.11.17 21:50:34 ~Do 12

No właśnie dobrze że walczą. Jeszcze walczą o to, żeby nie wszedł ten przelicznik, bo się boją, ze jak teraz zarabiają więcej, to pozmieniają im po wprowadzeniu przelicznika (nam też to grozi). Z tym przelicznikiem, zakładając, że pracodawca da im najniższe wynagrodzenie jakie im będzie przysługiwało - około 3 tysięcy już netto. To jeśli teraz zarabiają więcej niż 3 tys na miesiąc netto, to z dodatkiem wyjdzie im korzystniej. Oni są bardziej zjednoczeni niż my (u nas jest podział na specjalistów, mgr, po LM). I tak jak mówiłam wcześniej - z pełnym dodatkiem wyjdą na bank lepiej (zwłaszcza, jak pracują na kontraktach lub w kilku szpitalach) to, np. jak obecnie wychodzi ratownikowi 2500 na rękę miesięcznie + dodatek 1600 brutto na miesiąc to jak nic wychodzi im więcej i bardziej im się opłaca niż z przelicznikiem 0,64 :) Pytanie, czy będą im wypłacać sprawiedliwie tak jak się powinno. A nie jak u nas - jakieś "brutto, brutto" i nikt w sumie nie wie ile ostatecznie na rękę to wychodzi - każdemu inaczej. Do tego, nasze środowisko jest bardziej podzielone niż ich. U nas jedna drugiej do gardeł skacze bo ta ma 30 lat doświadczenia a tamta mgr+specke. Tam nie mają tych śmiesznych cyrków. Nam też się bardziej opłaca dodatek niż ten przelicznik. Ale no cóż, nie przemówisz. Każdy patrzy na swój tył.

#16  2019.11.17 22:02:33 ~Do 14

Dokładnie tak jak mówisz :) czeski film. Bo jak an razie pokazali tylko wzmianki o tym, jak ma wyglądać siatka płac; te śmieszne przeliczniki. Ale nigdzie nie widziałam określenia, kiedy pracodawca ma to zastosować. Czy wszyscy pracodawcy będą mogli zmieniać umowy, czy tylko ci, którzy będą płacili mniej niż to wynika z przelicznika. Bo ja sobie nie wyobrażam Pań, które pracują w Warszawie czy Krakowie i aktualnie z umów o prace wychodzi im z minimum 3500 netto z pensją niecałych 3 tys w porównaniu z Paniami z jakiś miejsc, gdzie koszty życia są mniejsze. To jest absurd. Dlatego boje się, że ja jako młoda (do tego na kontrakcie) wyjdę na tym jak ludzie z kontami w Amber Gold czy kredytem we frankach. Kraj zmusza nas jak nic do wyjazdu. Bo z całym szacunkiem dla osób po zawodówkach, ale nie chce zarabiać tyle ile pani w sklepie. Wyjdzie na to, że mój luby (żeby nie było też po studiach - z historii xD), ale poszedł po najniższej linii oporu :) i zarabia sobie w Polsacie 3200 na rękę + dodatki (w zależności od tego jakie dostaje oceny od klientów - ale tak od 500 nawet do 1500 zł na rękę). To ja na stanowisku położna wyjdę z mniejszą pensją niż on. Bardzo mnie to zachęca do pracy w zawodzie :)

#17  2019.11.18 05:15:18 ~Należy

Zrozumieć, że nie chodzi o wykształcenie, a uklady z kim kto się zadaje.

#18  2019.11.18 05:19:23 ~Można

Mieć liceum medyczne i mieć kilkaset więcej od magistra że specjalizacją.

#19  2019.11.18 06:28:30 ~do 18

Zgadza się,tak to jest

#20  2019.11.18 06:39:21 ~piel

Za co izby przez tyle lat pobierają z mojej ciężkiej pracy składki,po co jest ten twór?

#21  2019.11.18 07:56:37 ~Gosc

Dajcie odrazu po 10000 zł do podstawy tym leniom, a inni nadal będą pracować za 1500 zl

#22  2019.11.18 10:44:51 ~Ala

Pracując na zmiany powinni pła cić nam szkodliwe. Pańcie z Izb róbcie coś. Czy praca na zmiany jest szkodliwa czy nie. Wy nie wiecie bo nic nie robicie. Weźcie się do roboty bo wszystkie zaczniemy strajkować.

#23  2019.11.18 10:47:17 ~Do 21

Nic nie stoi na przeszkodzie też możesz się lenić, tylko zatrudnij się jako pielęgniarka /arz i jeszcze dużo zarobisz

#24  2019.11.18 12:10:28 ~mała mi

Mało jest pielęgniarek, braki wśród lekarzy i jeżeli mieliby zabrać nam te dodatki to pielęgniarki mogą zacząć się zwalniać (uciec -ale dokąd? ). Strajkować nie możemy bo związki i izby weszły w układ z MZ .Najgorzej wyjdą na tym te osoby które nie zrobiły nic w zakresie rozwoju,one będą trwać bo są zakładnikami systemu. Jednak dla suwerena zdrowie nigdy nie było priorytetem toteż nie jest problemem zamykanie szpitali - bowiem dzięki temu problem braków personalnych sam się rozwiąże-skoro nie ma szpitali - nie potrzebni specjaliści. A leczenie i opieka zdrowotna formalnie wciąż będą "za free"

#25  2019.11.18 14:12:01 ~Piel

Do 16. Co ty kobieto bredzisz? Dlaczego znowu dzielisz pielęgniarki ze względu na miejsce zamieszkania? Czy ta z mniejszego miasta Podkarpacia czy Lubelszczyzny jest gorsza od tych z wielkich metropolii? Czy pańcia z Warszawki jest lepiej wykształcona czy ma pojemniejszy żołądek a może francuskie podniebienie od tej np z Kolbuszowej czy Krosna? Szlag mnie trafia, jak czytam te brednie! Każda z nas płaci wysokie racunki, każda narzeka na podwyżki w sklepach, każda chce wykształcić swoje dzieci i czasem pojechać na wakacje. Każda pielęgniarka w Polsce chce godnie żyć do ku.wy nędzy, a nie tylko te z Warszawy, Wrocławia czy Krakowa! Dotarło to do ciebie, czy napisać ci to drukowanymi literami?

#26  2019.11.18 14:14:44 ~Do 24

Nie masz racji. Jesli TYM , jak to zwiesz zakladniczkom systemu ubędzie chocby zlotowka od 1 04 2020 , to prędzej podejmą prace za granicą ( do Niemiec niedaleko ) jako opiekunki i lepiej na tym wyjdą niż mgr ze spec. , które pozostaną w kraju!

#27  2019.11.18 15:54:17 ~Renata

Do 16. To może twój luby załatwi ci pracę w Polsacie, a jeśli jesteś przy tym ładna to może w okienku tv. Będziesz zarabiać lepiej niż on.

#28  2019.11.18 18:04:46 ~Joanka

Drogie koleżanki PIELĘGNIARKI, po co wypisywać która ile ma, zabiorą czy dołożą.itd, itp. Uważam, że nasze podstawowe pensje powinny oscylować ok. 10.000 plus do tego należące się dodatki i o to powinnyśmy walczyć. KONKRETNIE, a nie całe życie zawodowe ustępstwa, czekanie na lepsze czasy, bo szpital nie ma teraz pieniędzy, a może w ratach, bo jak tak możemy. Jak długo to może trwać? Powinnyśmy stanąć wszyscy w "jednym szeregu" i nie ustępować dopiąć swego i to tu i teraz. Lekarze już domagają się 300/h. Nie jest to dla mnie dziwne, tylko w gdzie my jesteśmy? No przecież obok nich. A te Panie z Izb to byłoby dobrze gdyby wiedziały co podpisują, mam wrażenie, że żaden prawnik nie czytał tego co zatwierdziły odnośnie podwyżek. Mam nadzieję, że w końcu zbierzemy się i razem coś wywalczymy.

#29  2019.11.19 14:13:13 ~Rebeka

Joanno, te pańcie z Izb dobrze wiedziały co podpisują ale przecież musiały utrzymać swoje ciepłe stołki. One nie myślą już o nas, tych które je wybrały, tylko o swoim interesie, swoich pieniądzach i nagrodach. Po prostu poszły na układ z ministrem. Nam wytłumaczyły,że podpisały niechcący i myślą,że ciemne pielęgniarki to łykną. Róbmy zrzutkę na taczkę, pozbądźmy się tego towarzystwa i wybierzmy kogoś kto będzie dziąłał w naszym interesie.

#30  2019.11.19 14:48:27 ~Ada

Izby powinny byc zlikwidowane to wytwor ktory tylko kase kosi nasza oczywiscie i wymyslaja kursy kursow itp a my naiwne utrzymujemy te pasozyty

#31  2019.11.19 23:01:46 ~Hala

BRAWO!

#32  2019.11.20 13:01:15 ~Piel

Jaki jest projekt dla pielęgniarek w wieku emerytalnym. Co Panie że związków proponują starszym koleżankom? .minimalne wynagrodzenie? Do tej pory nic dla nich nie zrobiono. Mało tego że zepchniete zostały na sam koniec w siatce płac to tak naprawdę zostaną wysłane na emeryturę z kwotą którą zasila MOPS-Y i inne ośrodki pomocowe. Takie podziękowanie za pracę.

Dodaj komentarz