Ciekawe czy proponowane zmiany obowiązków będą dotyczyć także „gorszych” pielęgniarek i położnych, absolwentów Liceum Medycznego oraz Studium Medycznego, których wynagrodzenia są niższe o 30% względem osób zaszeregowanych do grupy 2.
Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych informuje za ministerstwem zdrowia o projekcie „podniesienia kwalifikacji zawodowych” finansowanym z funduszy europejskich. Projekt obejmie 12 016 (co stanowi 80% ogółu objętych wsparciem) pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych w okresie do 31 maja 2027 r., w dziedzinach pielęgniarstwa deficytowych z punktu widzenia potrzeb epidemiologiczno-demograficznych Polski. Ma to się przełożyć to na podniesienie jakości świadczonych usług pielęgniarskich i położniczych w całym kraju.
W artykule pt. MZ – kwalifikacje zawodowe pielęgniarki i położnej nie mogą ograniczać się do odbycia jednego kursu, przekazaliśmy podstawowe informacje w zakresie przedmiotowego programu.
Za realizację przedmiotowego programu ma być odpowiedzialna izba pielęgniarek i położnych, która została wybrana w sposób niekonkurencyjny. Dlaczego?
Według ministerstwa zdrowia NIPiP jest instytucją samorządową o charakterze non-profit. Zgodnie z art. 4 ust. 2 punkt 6 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 628), samorząd wykonuje swoje zadania poprzez m.in. prowadzenie kształcenia podyplomowego pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych, opiniowanie programów kształcenia zawodowego.
Samorząd zawodowy pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych jest instytucją stabilną, przewidywalną, posiadającą doświadczenie w zakresie kształcenia podyplomowego pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych oraz zasoby organizacyjne, sprzętowe i kadrowe.
Instytucją wiodącą nie kieruje imperatyw ekonomiczny tylko jakość kształcenia kadr pielęgniarskich i położniczych. Ponadto NIPiP posiada unikatowy potencjał techniczny i organizacyjny na terenie całego kraju do realizacji kształcenia. Umocowanie ustawowe stwarza dodatkową gwarancję realizacji celu projektu.
Za realizacją projektu w trybie niekonkurencyjnym przemawia również fakt, że stanowi on przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w obszarze związanym ze zdrowiem obywateli i podnoszeniem standardów leczenia w Polsce, poprzez rozwój kształcenia podyplomowego pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno-demograficznymi.
Realizatorem projektu będzie NIPiP przy wsparciu Okręgowych Izb Pielęgniarek i Położnych oraz innych podmiotów, które mogą być (po zastosowaniu zasady konkurencyjności) organizatorami kursów (i które zgodnie z art. 75 ust. 2 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej są wpisane do rejestru organizatorów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych prowadzonego przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych (art. 76 i 77 ww. ustawy).
Przedmiotowe wsparcie wpisuje się w realizację Wieloletniej polityki państwa na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce, przyjętej uchwałą Nr 124/2019 Rady Ministrów z dnia 15 października 2019 r., obszar 1: kształcenie przed i podyplomowe pielęgniarek i położnych. Jest też odpowiedzią na strategiczne zadania wynikające z Krajowego Planu Transformacji na lata 2022-2026, przyjętego przez Ministerstwo Zdrowia w 10.2021 r., szczególnie w części dotyczącej rozwoju zawodowego kadr medycznych. Stanowi także odpowiedź na założenia dokumentu „Zdrowa Przyszłość” (Ramy Strategiczne Rozwoju Systemu Ochrony Zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 r.), określającego strategiczne kierunki rozwoju systemu ochrony zdrowia w kraju do 2027 r. Projekt ma charakter strategiczny w zakresie realizacji zadań publicznych.
Zgodnie z dokumentem „Zdrowa Przyszłość” zasoby kadrowe systemu ochrony zdrowia stanowią zarówno o jakości świadczonych usług, jak i ich dostępności. Z tego też względu wsparcie rozwoju kadr pielęgniarskich i położniczych w kontekście zmieniających się potrzeb zdrowotnych społeczeństwa jest bardzo ważne dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Także Mapa Potrzeb zdrowotnych na lata 2022-26 potwierdza konieczność wsparcia pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych w zakresie działań projektowych. Wśród wskazanych w ww. dokumencie rekomendowanych kierunków działań znajdują się przede wszystkim te związane z poprawą wydajności pracy kadry medycznej. Do bardziej szczegółowych zaleceń należą: „zmiany zakresu obowiązków wśród lekarzy i pielęgniarek, które pozwolą na przekazanie niektórych zadań lekarzy na pielęgniarki…”, „promocja zawodu pielęgniarki”, „tworzenie zachęt do pracy lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych w regionach, w których zidentyfikowano istotne deficyty w tym zakresie”.
źródło: mz.gov.pl
Kolejne informacje o powyższym programie wkrótce na pielegniarki.info.pl
Komentarz redakcji Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych
Ciekawe czy proponowane zmiany obowiązków będą dotyczyć także „gorszych” pielęgniarek i położnych, absolwentów Liceum Medycznego oraz Studium Medycznego, których wynagrodzenia są niższe o 30% względem osób zaszeregowanych do grupy 2.