Wymiar dydaktyczny danego kursu doskonalącego dla pielęgniarek i położnych będzie wynosił średnio 4 godziny dydaktyczne.
Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych informuje za ministerstwem zdrowia o projekcie „podniesienia kwalifikacji zawodowych” finansowanym z funduszy europejskich. Projekt obejmie 12 016 (co stanowi 80% ogółu objętych wsparciem) pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych w okresie do 31 maja 2027 r., w dziedzinach pielęgniarstwa deficytowych z punktu widzenia potrzeb epidemiologiczno-demograficznych Polski. Ma to się przełożyć to na podniesienie jakości świadczonych usług pielęgniarskich i położniczych w całym kraju.
W artykule pt. MZ – kwalifikacje zawodowe pielęgniarki i położnej nie mogą ograniczać się do odbycia jednego kursu, przekazaliśmy podstawowe informacje w zakresie przedmiotowego programu. W kolejnym artykule pt. Cel: zmiany w zakresie obowiązków pielęgniarek, które pozwolą na przekazanie niektórych zadań lekarzy na pielęgniarki, poinformowaliśmy jaka instytucja będzie odpowiedzialna za realizację powyższego programu.
Natomiast w artykule pt. Ponad 15 tys. pielęgniarek i położnych odbędzie bezpłatne szkolenia sfinansowane przez UE, przekazaliśmy bardziej szczegółowe informacje w zakresie sposobu realizacji programu.
W artykule pt. Pielęgniarki i położne – wykaz bezpłatnych kursów dokształcających, które odbędą się w ramach programu UE, poinformowaliśmy czytelników pielegniarki.info.pl o kursach dokształcających, które będą prowadzone w ramach przedmiotowego programu.
Natomiast w artykule pt. Pielęgniarki i położne – wykaz bezpłatnych kursów kwalifikacyjnych, finansowanych ze środków Unii Europejskiej, informujemy o dziedzinach pielęgniarstwa, w których będą prowadzone kursy w ramach powyższego programu.
Informację w zakresie planowanych kursów specjalistycznych, które mają być zrealizowane w ramach programu przedstawiono w artykule pt. Pielęgniarki i położne – wykaz bezpłatnych kursów specjalistycznych, sfinansowanych przez Unię Europejską.
W ramach programu przewidziano także „Wsparcie innych form samokształcenia kadr pielęgniarskich i położniczych”. Celem przedmiotowego zadania jest wsparcie kształcenia podyplomowego pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych biorących udział w kształceniu stacjonarnym z zakresu dodatkowych kursów doskonalących na platformie szkoleniowej.
Platforma powstanie na bazie istniejącego Systemu Obsługi Samorządu
Pielęgniarek i Położnych. W ramach projektu planowane jest dodanie modułu szkoleniowego do istniejącego systemu, co pozwoli na połączenie wielu funkcji niezbędnych z punktu widzenia pielęgniarki i pielęgniarza, położnej i położnego do rozwoju zawodowego. Na platformie dostępne będą kursy on-line odpowiadające na bieżące potrzeby szkoleniowe aktywnych zawodowo pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych – dotyczące kompetencji miękkich, zagadnień prawnych czy kompetencji dotyczących świadczeń medycznych istotnych w praktyce pielęgniarskiej i położniczej.
Użytkownicy platformy będą mogli korzystać ze wszystkich funkcjonalności np. webinary będą łatwo dostępne dla wszystkich osób posiadających Prawo Wykonywania Zawodu Pielęgniarki lub Położnej.
W ramach udziału w projekcie każda osoba otrzyma indywidualny dostęp do platformy edukacyjnej, dzięki czemu będzie mogła dokonywać wyboru szkoleń doskonalących spośród zamieszczonej oferty. Szkolenia będą dostępne w formule zdalnej, każde z nich zakończy się egzaminem. Uczestnik projektu będzie mógł wziąć udział w więcej niż jednym szkoleniu on-line.
Wymiar dydaktyczny danego kursu doskonalącego będzie uzależniony od programu. Szkolenia na platformie będą trwały średnio 4 godziny dydaktyczne.
W ramach programu przewidziano szkolenia on-line, które wymieniamy poniżej:
– NOP-fakty i mity. Procedury i interwencje pielęgniarskie z cyklu SZCZEPIMY.
– Profilaktyka pierwotna raka piersi i rakotwórcze działanie alkoholu.
– Samodzielność i kompetencje zawodowe pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych w praktyce.
– Najnowsze rekomendacje dotyczące szczepienia kobiet w ciąży. Mechanizmy budowania odporności dziecka.
– Bezpieczna dezynfekcja.
– Jak zacząć być naukowcem?
– Kultura sprawiedliwego traktowania.
– Podstawy prawne w praktyce dla pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych.
– Stomia urologiczna.
– Kompetencje położnej i położnego – standard opieki okołoporodowej.
– Odpowiedzialność zawodowa na podstawie casów.
– Preskrypcja leków- od czego zacząć?
– Dobre praktyki w pobieraniu krwi.
– Nowe trendy w leczeniu cukrzycy.
źródło: mz.gov.pl